14% bijtelling en een paar coole spoilers, wat kan een mens zich nog meer wensen?
Stickers, maar die kun je er zelf op plakken! Helaas zijn goede prestaties en een lekker stuurgedrag iets te veel gevraagd, hoewel Modellista wel het onderstel met 20mm verlaagd. Dat ziet er dan in ieder geval wel “sportiever” uit. Verder monteerde huistuner Modellista sideskirts, een nieuwe grille en een nieuwe voor en achterbumper. Als je heel goed kijkt, kun je zelf zien dat Modellista twee verschillende versies aanbiedt van de bodykit voor de 2010 Toyota Prius. Een setje strakke velgjes (met Eco-suicide banden natuurlijk) mag niet ontbreken. Voorlopig is de kit alleen in Japan verkrijgbaar, maar daar kan natuurlijk verandering in komen. (via EGMCartech)
Jochempie zegt
Vreemd, twee verschillende neuzen: dat laat zien dat het bedrijf geen van beide designs helemaal het einde vindt.
woem zegt
om het met een spreekwoord te zeggen:
Al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding.
David zegt
Drie verschillende voorbumpers.
Laurens zegt
Geen commentaar.
Ik wacht wel tot sint-juttemis om antwoord te krijgenwaarom een auto die maar 80 Euro per jaar milieuwinst oplevert, zo sterk gesubsidieerd moet worden, terwijl de berijders stellen dat het ze daar helemaal niet om gaat :lol:
Er is daar een mooi woord voor: hypocrisie.
Of verkoopstatistiek, vergelijk Nederland met België bijvoorbeeld.
LKT zegt
Graag ook golfset en geitenwollensokken bijleveren A.U.B.!!
Esprit de Flandre zegt
AB, gelieve die stomme Shell-reclame in een kleurtje te zetten.
InViewAhumbleVaudevillianVeteran zegt
Je zou haast het idee krijgen dat hij bomen vreet..
beetje kansloos deze auto en deze kit
Lan_Evo zegt
@Laurens
Blijf jij nog even doorbashen, dan haal ik de popcorn. ;)
Ontopic:
Die Modellista ver.1 kit vind ik nog wel strak staan maar die andere is toch echt geen verbetering naar mijn mening.
mashell zegt
Wat is er triester dan in een Prius met een milieuvriendelijk tempo van 110 over de snelweg te schuifelen? Inderdaad, in een Prius behangen met spoilers met 110 over de snelweg schuifelen.
13 zegt
3 verschillende versies zoals ook David al zag.
Leuk voor als je een andere Prius wil als je buurvrouw, doe mij maar Ver. 1, graag met geblindeerde ruiten.
Jipino zegt
Om op de sarcastische vraag ‘Wat kan een mens zich nog meer wensen?’
zou ik als antwoord geven: Een echte auto, want een koekblik met spoilers valt daar niet onder…
Lan_Evo zegt
Waar blijven de motorische aanpassingen eigenlijk? Misschien een nucleaire reactor i.p.v. van die elektromotor. Wel hybride, hoef je 80 jaar niet te tanken en een lekker vermogen. ;)
rwnkl zegt
flashback naar de Honda Mugen Insight
Laurens zegt
De huidige Prius versie blijft geleverd worden in Japan, voor de prijs van een Honda Insight. De overmatig complexe Toyota techniek levert nauwelijks tot geen winst op vergeleken met de Insight. De kopers laten Prius III derhalve maar in de showroom staan, met of zonder spoilerpakket :lol:
Bert zegt
De Priustechniek is een stuk eenvoudiger dan die van Honda (op de software na dan), gezien die geen versnellingsbak nodig heeft. De Insight zit nog steeds met een VanDoorne transmissie opgezadeld. De Prius heeft een simpel plantenstelseltje. Mechanisch zit dat echt poepsimpel in elkaar. Vandaar ook z’n hoge betrouwbaarheid. De benzinemotor hoeft nooit echt hard te werken, en electromotoren slijten bijna niet.
Laurens zegt
@bert
beetje meer je huiswerk doen ;-) Of werk je voor Toyota?
De Honda heeft slechts de electromotor/dynamo op de plaats van het vliegwiel zitten, en is verder identiek aan een normale CVT Civic (die ze niet leveren dacht ik).
De Prius heeft idd een planetair tandwielstelsel zitten tussen de motor, de versnellingsbak en de electromotor, om bij afremmen op de motor de dan als dynamo werkende electromotor sneller te kunnen laten draaien, en bij aandrijven van de auto juist wat langzamer. Waarom dat zinvol is geen idee, misschien heeft het een iets hoger rendement, maar het is ook duurder. De versnellingsbak is net als bij de Honda een CVT.
Ik ben wel nieuwsgierig naar een Honda met hybride techniek gecombineerd met een handbak. Dat zou technisch moeten kunnen, hetzelfde verbruik geven als de CVT versie en de auto nog wat goedkoper maken, lijkt me, zodat het ding zichzelf via besparen op brandstof terug kan verdienen (net als een diesel). Wel zou je dan bij afremmen op de motor wel weer “ouderwets” terug dienen te schakelen om de dynamo op toeren te houden.
bert zegt
Laurens,
De prius heeft helemaal geen versnellingsbak hoor, zelfs geen CVT. Het planetaire stelsel zorgt ervoor dat het vermogen van de benzinemotor traploos van helemaal-naar-de-dynamo naar alles-naar-de-wielen kan worden gestuurd. Die 5 tandwieltjes zijn echt alles wat er is. Geniaal door z’n eenvoud. Meer techische uitleg kan je vinden op http://www.john2211.nl/.
Als je de Prius hybride aandrijflijn, inlusief electromotoren en ‘CVT’, naast een handgeschakelde versnellingsbak legt, dan vraag je je af waar dat prijsverschil ligt. (op Priuschat staan ergens foto’s). Volgens mij maakt Toyota heel veel winst op een Prius.
AMG Powerrr zegt
Gaat ie er ook nog sneller door? Niet? Dan is het niets.
HenkH zegt
@13
Wat is nu het verschil dan tussen v1 en v2, zie weinig verschil.
Doet me overgens sterk denken aan die honda civic hybrid door mugen, die ook al geen knappert was.
je kan een homp kaas gewoon niet er seksy uit laten zien met wat plastic.
laurens zegt
@bert
leuke site. Heb een uurtje naar de draaiende schijfjes gekeken van het planetaire tandwielstelsel verdeelbakje. Het is ingenieus. Een ICE, twee electromotoren, die ook nog eens links/rechtsom kunnen draaien. Dan wordt het variabel!
Vooral de electromotoren lijken me duur, duurder dan bij de Honda (maar ze hebben ook meer vermogen). De Honda CVT is qua kosten denk ik gelijk aan de “planeten tandwielenbak”.
Al met al bereikt Honda voor minder geld vrijwel hetzelfde resultaat (volgens mij). De Honda route wordt sinds kort ook door MB in de S400 Hybrid gevolgd. En die route kan ook met een handbak of conventionele automaat (of CVT) gecombineerd worden.
Cantago zegt
Een Prius pimpen? Hoe zielig ben je dan? Koop dan gewoon een sportwagentje ofzo, Ford Focus RS? Maar dit, nee, waardeloos en zielig…
RenJie zegt
hoewel Modellista wel het onderstel met 20mm verlaagd -> verlaagt / verlaagd heeft
ELB zegt
Ik zie hier dus echt het nut niet van….
Enrico zegt
Jongens, ik weet bijna zeker dat het merendeel van de schrijvers hier, die de Toyota Prius een beetje afzeiken, nog nooit in een Prius hebben gereden. Die kopen waarschijnlijk altijd VW-tjes, Seatjes, Peugeotjes, Renaultjes en dergelijke. En dan meestal 2e hands waarschijnlijk. Als er dan al geld is voor een gloednieuwe auto, lacht de staat zich helemaal een bult. Lekker BPM betalen! En waarvoor? Gewoon, voor niets. Als de staat dan al een optie biedt om geen cent BPM te betalen, dan zou je slim moeten zijn en die kans moeten grijpen (zolang dit duurt, want geloof me, ze kappen er straks weer mee). Met de huidige Prius blaas je trouwens de meeste jan modaal auto’s er gewoon uit. Het koppel van 400Nm van de elektromotor plus de benzinemoter in combi met de traploze automaat geeft de meeste het nazien. De nieuwe Prius is nog een stuk sneller: zwaardere elektromotor plus 1.8 benzinemotor (eerste auto ter wereld die een riemloze motor heeft!). Ook ziet de nieuwe (2010) er gewoon beter uit. Daarbij is het de meest geavanceerde auto ter wereld op dit moment. Ook wat veiligheid betreft. Er is op dit moment geen enkele andere auto waar zoveel (betrouwbare) techniek in is verwerkt. Een Prius zal nooit de schoonheidsprijs winnen. Maar dat geldt voor 90% van de auto’s die je op de weg ziet. Een Mercedes met kikkerogen? Die rijdt men toch alleen omdat er een ster op staat? Niet omdat ie nou echt zo mooi is. En van bijvoorbeeld een Passat raak ik ook niet echt opgewonen. Of een Opel. Welke Opel? Ik ken geen mooie Opel. Nou, dat is niet helemaal waar. De Opel GT is wel mooi. Maar daar kan ik dan weer niet in zitten. Dat ding is blijkbaar voor dwergen gemaakt en je kunt er niks in meenemen. (nu met 5000 euro korting trouwens) Afijn, zo kunnen we nog wel even doorgaan. Advies is: zet al je vooroordelen even opzij, blijf h’m gewoon lelijk vinden, maar ga er eens een proefrit in maken. Kost niks! En geloof me, dan krijg je toch wat meer respect voor de Prius. Want ik ben ook niet echt op het uiterlijk gevallen. Ga trouwens met 4 man. Want die kunnen allemaal royaal zitten, ook achter de bestuurder. Dat kan niet eens in een Jaguar.
(Prius rijder huidig model, nieuwe reeds besteld)
Beetje Verward zegt
“goede prestaties te veel gevraagd”.
Tja het is maar waar je het mee vergelijkt. 80-120 in 8,5 seconden. OK, een 200pk turbo zal het sneller doen. Maar de meeste diesels in dezelfde prijsklasse houden het niet of nauwelijks bij.
Verder is het een kwestie van smaak of wansmaak.
Een burgerbak als een Golf tunen? Ik heb er niks op tegen en ik zal er ook geen azijnpisserige opmerkingen over maken.
BananaFlip zegt
Lelijk.
Is lelijk, wordt niet beter.
En saai.
Saai bovenal.
Bovendien veel te groen.
Groen is niet stoer, groen is groen.
Wel op een Prius in ieder geval.
Daar doen wat mislukte stukken plastic helemaal niks aan.
Citrofiel zegt
Die Aero Tourer vind ik anders best leuk. Zou het komen doordat hij daardoor wat op een Honda lijkt..? ;P
phantom zegt
wat een mens zich nog meer kan wensen?? een mooie auto en geen katvanger
damian zegt
prius is niet te redden het is een (…)
Harald zegt
Ik rijd nu een Leon II FR TDI 170 pk en denk hierna serieus aan een Prius III. Mensen die dat ding ongefundeerd af zitten te zeiken hebben er vast nog nooit in gereden. Of gezien; want de Prius III is nog zeer zeldzaam op de nederlandse wegen. De Prius III ziet er een stuk beter uit met o.a. standaard 17 inch, heeft met 181 pk (82 + 99) gezamenlijk vermogen eindelijk wat pit en technisch gezien komen er maar weinig auto’s in de buurt. En dat voor €200,- / maand minder dan de Leon.
De Honda Insight is niets voor mij, vermogen is te laag en het is meer een auto met een vergrote startmotor dan een echte hybride. De Honda valt duidelijk in een lagere categorie. Maar daar zijn de kosten dan ook naar.