BMW denkt na over de nieuwe generatie modellen op het UKL-platform en zegt dat de toekomst voor deze modellen moeilijk te bepalen is.
We zijn er (hopelijk) inmiddels wel aan gewend: alles onder de 3 Serie bij BMW, met uitzondering van de 2 Serie Coupe, heeft voorwielaandrijving. Om alle compacte BMW’s makkelijk voorwielaangedreven te krijgen is het BMW UKL-platform ontwikkeld. Dat staat voor Untere Klasse en vormt de basis voor de 1 Serie, 2 Serie Active Tourer, X1 en derivaten van deze auto’s. Ook is het UKL-platform van BMW de basis voor de modellen van MINI en wordt het platform waarschijnlijk voor het laatst gebruikt vanaf komend jaar. Dan komen er nieuwe MINI’s, er komt nog een nieuwe X1 en een nieuwe X2 en dan is het tijd voor iets nieuws.
Opvolger UKL
BMW denkt na over een nieuw platform om het UKL-platform af te lossen in 2027, tegen die tijd is het een 12 jaar oude basis. Het lijkt er nu echter op dat BMW een beetje met hun handen in het haar zit wat betreft deze ‘instapmodellen’. Door milieueisen en dergelijken moet de opvolger van het UKL-platform klaargestoomd worden voor in ieder geval PHEV-aandrijflijnen en idealiter zelfs EV-aandrijflijnen. Dat is niet makkelijk, aldus BMW.
Groter
De componenten die nodig zijn voor een (PH)EV-platform, maken auto’s groter dan voorheen. Er moet natuurlijk wel sprake zijn van Untere Klasse, voordat je ineens met een 1 Serie zo groot als een 3 Serie op pad bent. UKL-auto’s zouden hiermee complexer, groter en duurder worden, waardoor serieus gekeken moet worden naar een alternatief.
Gewoon stoppen?
Een serieus alternatief zou dus zijn om te stoppen met alles wat nu op het BMW UKL-platform staat. Ze worden toch al nauwelijks verkocht in de VS en in China wijkt men tegenwoordig sneller uit naar een sedan, waardoor modellen als de 3, 5 en 7 Serie beter verkopen dan vrijwel alles op het UKL-platform. Alleen in Europa scoren de UKL’ers significant ten opzichte van andere BMW’s, maar Europa telt zoals altijd nauwelijks mee in het grote plaatje. Het zou BMW relatief gezien weinig kosten om de 1 Serie, 2 Serie (Gran Coupé/Active Tourer), X1 en X2 te laten verdwijnen en te focussen op grotere elektrische auto’s. Die zijn namelijk makkelijker om te maken.
My first BMW
Het volledig elimineren van auto’s op het UKL-platform van BMW is echter ook niet compleet zonder problemen. Zoals gezegd zou het voor Europeanen wél uitmaken en wordt een BMW op ons continent minder bereikbaar. Ook zijn de UKL-auto’s die wel verkocht worden belangrijk voor het merk. De 1 Serie mag dan geen topverkoper zijn in China, maar de auto geldt wel als een soort ‘My First BMW’. Met andere woorden: voor de mensen die blij zijn met hun 1 Serie, is een 3 Serie een logische volgende stap. Ook zegt BMW dat het weghalen van UKL’ers de concurrentie vrij baan geeft. Als er geen 1 Serie meer is, wijken kopers voor die auto uit naar een Audi A3 of Mercedes A-Klasse. De fervente Kukident-fanaat moet terug naar Mercedes als de 2 Serie Active Tourer stopt met bestaan. BMW moet altijd scherp zijn op wat Audi en Mercedes doet omdat de merken zo gewaagd aan elkaar zijn.
Kortom: BMW vindt het lastig om te bepalen wat er moet gebeuren met hun modellen in de laagste klasse. Elektrificatie maakt ze te duur, weghalen maakt ze een gemis. Wordt vervolgd. (via Autocar)
jaapiyo zegt
De ID.3 is met zijn rwd al meer premium dan de 1-Serie. Moet BMW toch ook best kunnen maken zo’n auto…
Hoe dan ook zal ik aan al die bakken hierboven persoonlijk niks missen. Met uitzondering wellicht van de 3-deurs MINI. Heeft altijd wel wat als een leuke vrouw die een heeft.
b088y zegt
@jaapiyo: Id3 ziet er niet uit, dus op zich prima alternatief voor 2-serie actief tourer.
Net weer 40 minuten moeten wachten voor dat navigatie systeem van mijn Audi A4 was ge-update, zo als gewoonlijk weet hij nog steeds welke wegen/afslagen er nieuw zijn, net zoals je niet met een auto door een fietstunnel kan of over een wandelpad in een bos van 1 meter breed.
Zolang VAG het niet voor elkaar krijgt een fatsoenlijk navigatie systeem te integreren is er weinig premium aan.
Dan kan je natuurlijk de (bedrade) Apple CarPlay gebruiken, maar dan werken de toetsen op het stuur niet meer voor bijvoorbeeld je telefoon. Voice control hoef je al helemaal niet te proberen bij audi.
Zo, genoeg gejankt voor vandaag ;-)
PunicaOase zegt
Bijv. een Kia Niro of ID3 of 208 zijn toch ook niet zo groot, die merken lukt het wel..
PunicaOase zegt
Voor wat het waard is: ik voorspel dat het uiteindelijk een paar (iets grotere) crossovers worden die hebben sowieso onderin wat meer ruimte.. en de rest van het gamma schuift ietsje naar boven..
HelldogBE zegt
Ik dacht dat het Duitse trio jaren geleden net massaal op het C-segment ingezet had om klanten te werven die gedurende hun leven bij het premiummerk zouden blijven.
Iets wat ze zeer goed gelukt is kijkend naar de evolutie van het wagenpark de laatste 20 jaar. Snap niet waarom de instappers dan plots wel winstgevend zouden moeten zijn op zich. Zolang ze trickledown effecten opleveren voor de meer winstgevende modellen die het doelpubliek koopt/leaset naarmate ze carrière maken is er toch ook winst?
DeWitteCondor zegt
Begrijp het wel. Wij hebben een 1 serie als 2e auto. Dat gaat prima. Maar met twee volwassenen van gemiddelde lengte voorin heb je achterin al bijna geen beenruimte meer. De deurtjes zijn klein. De middelste zitting achterin vrijwel onbruikbaar. Kofferbak is redelijk. Als je daar nog hybride techniek in moet proppen en accus blijft er niks over.
Zal overigens voor meer modellen gelden. De polo en A1/A3 zijn ook van die dingen. Lijkt wel wat als het langsrijdt maar achterin is het gewoon erg krap bemeten.
Mini Joe zegt
Lekker belangrijk…..
adyton zegt
Denken ze er dan ook aan om Mini gewoon te laten verdwijnen of moeten die dan ook reusachtige auto’s beginnen maken? Als ze dan toch een platform voor dat moeten ontwikkelen, kunnen ze net zo goed doordoen. Maar wat snoeien in het gamma zou geen kwaad kunnen tov kwaliteit.
Hupke zegt
Platform van de aygo of up oid badgesharen voor de mini?
jarnobakker zegt
@adyton: Mini maakt tegenwoordig alleen maar reusachtige auto’s…
Hupke zegt
De oude 1 serie t.e.m. de f20 reden best nog wel leuk. Wat op het UKL2 platform staat is 13 in een dozijn bagger. De F40 is een treurige mislukte golf en als sixt het lef heeft van me in plaats de 1-serie met een x1, countryman of clubman op te zadelen is m’n humeur en m’n week er pas helemaal aan.
Als ze geen platform met een beetje spirit ontwikkelen stoppen ze maar beter met die triestige kleine brol. Zo ga je geen zieltjes winnen die grotere auto’s gaan willen kopen.
meetsysteem zegt
Een echte autoliefhebber aan het woord hoor ik wel…
Richmond zegt
news flash, de mensen die in die klasse kopen geven geen ruk om hoe het rijdt, de ruimte die het heeft en of het rdw of fwd of awd is. Zelfs de mensen in de 3,5 en 7 serie hoor ik nooit praten over hoe blij ze zijn dat die rwd is. Ze rijden erin omdat het een bwm is en het merk en design aanspreekt. That’s it. De rest is gebakken lucht dat marketing weet te verkopen als zoete broodjes.
Hupke zegt
Niemand koopt in die klasse. Dat zijn auto’s die je krijgt van je baas als je net van school komt of die je op een luchthaven oppikt voor een week. En als ik niet zo met een e87 had gereden had ik daarna wrs niet voor een 3 gevraagd…
Ik ken alleen maar voormalige collega’s en vrienden die net daarom een bmw of een mercedes kiezen boven een audi.
Henkie zegt
Hoezo kan dat niet. Stellantis kan het toch ook gewoon.
Een full electric en een benzine auto op 1 platform (208/corsa)
Zelfs een phev en een een brandstof model (308/Astra).
Vroeger trok BMW geregeld auto’s van andere merken uit elkaar dus huur nu maar eens een peug en succes.
basman147 zegt
@ Henkie: Omdat Stallantis veel meer auto’s op een platform per jaar verkoopt dan BMW zijn de kosten per stuk lager.
Dat is mijns inziens dan ook de voornaamste reden geweest dat de 1 serie en aanver-wanten op het UKL platform zijn gezet, door de hogere aantallen zou de prijs van gedeelde componenten voor zowel Mini als BMW moeten dalen (en het CLAR platform van de rwd modellen is aan de gewichtige kant voor een C-segmenter).
Nu de Mega-concerns steeds meer schaalvoordelen lijken te halen uit hun gedeelde platforms zal het voor de kleinere merken moeilijker worden om actief te blijven in die segmenten tenzij ze gaan samenwerken. Ik zet mijn geld op Toyota als partner.
Overigens was er 15 jaar geleden al even sprake van een samenwerking tussen MB en BMW voor een fwd-platform voor de A-klasse en Mini’s en kleinere BMW’s, als tegenhanger van VAG’s MQB maar daar is niets van gekomen.
Richmond zegt
Stellantis deelt hetzelfde platform met Peugeot, Citroen en Opel en zo meteen ook Fiat, Alfa, misschien ook Lancia.
Jantje_555 zegt
waren er geen berichten dat Audi ook ging stoppen met de A1/Q2 want dan wordt het voor BMW ook gemakkelijk. Want niet iedereen koopt een A of B klasse tenslotte.
Richmond zegt
de A1 krijgt geen opvolger, dat is een Mini tegenhanger zonder succes. q2 blijft volgens mij, het is een crossover dus dat verkoopt wel. De A3/Q3 zijn de tegenhangers van de 1 / 2 serie A/B klasse
Bella Macchina zegt
Goedkope modellen van BMW is een contradictie, goedkoop gebouwde en uitziende is correcter.
Richmond zegt
uitzien is subjectief en kun je niet als feit opvoeren.