De modelauto’s van Ferrari rollen per 2015 niet meer van de band bij Mattel. Zij werkten 15 jaar lang samen met de Italianen, maar moeten het stokje nu overgeven aan de May Cheong Group.
De schaalmodellen mogen dan een stukje goedkoper zijn dan de straatauto’s, ook in deze business zijn miljoenen te verdienen. Mattel zou naar verluidt jaarlijks vier miljoen euro betalen voor de rechten, dus we kunnen er vanuit gaan dat ook de nieuwe licentiehouder miljoenen euro’s meeneemt richting Maranello. De kwaliteit is daarbij minder doorslaggevend.
De May Cheong Group (MCG) is overigens geen onbekende van Ferrari. Dochterbedrijf Bburago is namelijk afkomstig uit Italië en werkt al 25 jaar samen met de autofabrikant. Die samenwerking is nu exclusief, want MCG is de enige met de rechten om Ferrari-modellen te bouwen. Daar willen ze dan ook een slaatje uit slaan, want voor de zomer moeten er al meer dan honderd auto’s verkrijgbaar zijn.
jzaero zegt
Als die eruit zien als de topicfoto hebben ze nog wat huiswerk te doen! Stance klopt niet
Senne zegt
@jzaero: En de rest…
Leuk om als kleine jongen mee te spelen, maar als volwassene zou ik niet weten wat je er mee moet.
VeniVidiVici zegt
@senne: Om met liefde/passie voor het merk in een vitrinekast te zetten…
jzaero zegt
@senne: ik heb het modelautootje van mijn siennarode E46 328i ook in mijn kast staan. Binnenkort ook de juiste velgen onder proppen en dan heb ik een mini-versie van mijn auto. Is gewoon leuk!!
MrSkyline zegt
@jzaero: Dat is dan ook een afstands bestuurbaar model, daar klopt de stance nooit (zelden) van.
Lennart95vdk zegt
Minder moeite voor de Chinezen om een Ferrari replica te maken dus
norge zegt
Heb nog een stuk of twintig echt mooie modellen uit de tijd voor de exlusieve rechten shit van kracht werd…..Ergens in een kast…
zanzibar zegt
Bburago is zo ongeveer het afvoerputje van de modelauto’s, jammer dat ferrari (zoals gebruikelijk) weer voor het grote geld kiest.
ik had toch echt liever autoart/kyosho of minichamps gezien.
Design_Driven zegt
@zanzibar: klopt, deze groep heeft ook andere merken in zijn portfolio waaronder maisto. Ook deze modellen zijn niet fantastisch maar wellicht dat ze een nieuwe lijn beginnen netzo als mattel dat gedaan heeft. Ook die waren voor de franchise met Ferrari niet geweldig maar hebben vervolgens flink geïnvesteerd in kwaliteit.
De exclusieve merken die jij noemt hebben het zwaar en kunnen die 4 miljoen dollar niet missen, dat is voor een volume merk makkelijker.
roppp zegt
@sketcher: los daarvan kan een Chinese fabrikant modellen aanbieden voor een redelijke prijs. AutoArt e.d. zijn voor een beginnende verzamelaar eenvoudigweg te duur.
Carreza zegt
Nostalgie… Mijn paarse Lamborghini Diablo uit 1990 van Bburago schaal 1:18 staat hier nog steeds. Ooit eens gekregen als cadeau. Het veertje van de rechtervleugeldeur is jammer genoeg al gebroken van bij het begin en één van de twee reistassen in de bagageruimte heeft geen handvat meer (al was dat mijn eigen schuld).
Verder heb ik nog een MINI Cooper Nivea Men van Welly… ooit gratis bijgekregen. :D
Wat betreft het artikel: Chinezen kunnen goed kopiëren dus ik verwacht exacte kopieën.
styns zegt
@Carreza: zo hier een f40 met een lamme deur haha maar strak in de lak geen roest en weinig km’s ;)
Design_Driven zegt
@Carreza: Hier ook Mercedes Gulwing en Ferrari Testarossa. Gekregen op de camping in Italië.
sabrerator zegt
Als ze het écht exclusief hadden willen houden, hadden ze met CMC Models in zee moeten gaan. Betaal je ook zo’n €300 voor een model, maar dan heb je ook wat.
mrdjm zegt
Ben geen echte Ferrari spaarder, maar het is wel triest om te lezen dat de liefhebber het moet gaan doen met Maisto. De kennis voor high end modellen hebben ze daar niet en ik verwacht ook niet dat ze die gaan inkopen.
Erg zonde dit!
snitcher009 zegt
Tegenovergestelde van origineel is china… zegt al genoeg
mynameisjeroen zegt
Autoart models zijn echt bizar mooi. Maar helaas geen €30,-
baasbas zegt
Dat moet je ze toch nageven, kopiëren kunnen ze als de beste…
Die MR2 met 458 bodykit is werkelijk feilloos
maferick74 zegt
Bburago ferrari F40 met pirelli bandjes…. zou eerst veel geld moeten opbrengen…. toen wel 200 gulden waard….ik moest hem hebben…. nu staan 35 modellen te verstoffen …. weggooien is zonde maar euh kijk er nier meer naar.
cthijs zegt
Die chinezen beloven van alles en als het dan op betalen aankomt is er niemand thuis,zie saab. Ze kopieren gewoon alles en betalen niks en de europese bonzen in brussel zeggen er niks van .het mag blijkbaar
roppp zegt
@cthijs: hahahahaha, waarschijnlijk heb je deze reactie getypt op een laptop, PC, tablet of telefoon die geheel in China geproduceerd is. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar als China vandaag stopt met produceren van half of hele fabrikaten voor ons Westerlingen, hebben wij een mega-probleem.
csx3000 zegt
Weer een slimme deal van de Aziaten, van 1 op 18, naar 1op1 is voor hun een kleine stap!
Esprit_de_Flandre zegt
“De kwaliteit is daarbij minder doorslaggevend.”
Alsof die modellen van Mattel NIET uit een Chinese fabriek kwamen. Ferrari wil natuurlijk miljoenen verdienen aan die dingetjes, maar heeft ook een naam te bewaken. De Chinezen kunnen wel degelijk kwaliteit maken als ze dat willen…