En dan hebben we het alleen over één model in één fabriek. De Model Y productie neemt al snel enorme vormen aan.
Er is een tekort aan alles op het moment. Grondstoffen worden schaarser en duurder. Chiptekorten spelen parten. En zo zijn er nog meer redenen te bedenken waarom je nu soms wel jaren op je nieuwe auto moet wachten. Je kan het ook anders doen en gewoon een Tesla Model Y bestellen.
Want waar veel merken moeite hebben om hun modellen uit te leveren, met name de elektrische, is dat bij Tesla geen probleem. Integendeel, hun fabriek in Berlijn doet het namelijk uit de kunst. Nog niet zolang geleden werd deze in gebruik genomen. Natuurlijk, ietsje later dan verwacht en met de nodige hordes waarover wij breeduit geschreven hebben.
Productie Model Y
Maar dan moet je ook de andere kant belichten. Tesla is nu al voorbij de 1.000 exemplaren per week. Jazeker, elke week is deze wereld 1.000 Model Y’s rijker. En daar zal het zeker niet bij blijven. Binnenkort hoopt de fabrikant op 2.000 exemplaren per week te zitten en in oktober (aanstaande!) verwacht Tesla 3.000 Model Y’s te kunnen bouwen. Volgens Elon Musk gaat de Tesla Model Y de bestverkochte auto ter wereld worden.
Zal het daarbij blijven? Nee joh, het schijnt mogelijk te zijn dat Tesla 5.000 exemplaren van de medium crossover bouwt aan het einde van dit jaar. Ook heeft Tesla nog een ijzer in het vuur.
Nieuwe instapper
Er komt namelijk een nieuwe instapper aan van de Model Y, dat is dan tevens de goedkoopste Tesla die je kunt krijgen. Dan heb je een versie met enkele motor, achterwielaandrijving en bescheiden accu.
Het is stiekem een heel erg goede deal. De range is 455 km volgens de WLTP en kost 49.995 euro. Echt heel keurig voor een instapper. En zoals autobloglezer Maurits aan ons verklapte, als je er nu eentje besteld met trekhaak, krijg je ‘m sneller geleverd! Kijk maar in de Model Y-configurator. Als je een standaard-versie besteld, krijg je ‘m volgens Tesla ergens tussen december 2022 en februari 2023. Vink je de trekhaak aan, dan krijg je ‘m tussen november 2022 en januari 2023.
Via: Teslarati
thjvanvlerken zegt
Wat is er bizar aan? Als je een beetje groot wilt zijn dan moet je een miljoen wagens per jaar produceren. Er zijn 4 modellen tesla, dus als er 250k model y van de band rollen is dat redelijk normaal toch??
flutterby zegt
Maar 250k Model Y’s? Ik verwacht dichterbij 1m Model Y’s dit jaar.
mikee368 zegt
250k uit 1 fabriek.
Ze hebben nog e andere fabrieken die al veel meer Model Y’s per jaar produceren. Er zit een redelijke kans in dat ze er dit jaar 1 miljoen produceren. En anders halen ze wel ruim de capaciteit in plaats om 1 miljoen Model Y’s te produceren en setten ze dat volgend jaar verder door.
Dat is het gekke hier aan. Dat ze al zoveel productie hebben en nu nog veder door groeien daar in
simonbv zegt
Wat een flut artikel. Zet er dan ieder geval bij hoeveel er van de Model 3 geproduceerd worden. Of van een concurrent als de Rav4.
willeme zegt
@simonbv: Allereerst hartelijk bedankt voor de reactie! Het gaat niet om de totale productie, maar voornamelijk de stijging ervan. Als het ging om de totale productie, is het zeker interessant om dat vergelijk te maken! In dit geval gaat het puur om het supersnel opschalen van de productie.
simonbv zegt
De titel suggereert dat er al een enorme stijging gaande is. Maar in het artikel kan ik nergens in opmaken of er een stijging is. Hoeveel waren het er vorige week of maand of jaar. Er word hier alleen vermeld wat het nu is en wat de intenties van Tesla in de toekomst zijn.
willeme zegt
@simonbv: Er is ook een enorme stijging gaande, dus wat dat betreft klopt de titel gewoon, lijkt mij.. Zoals je in de tekst kan lezen zat het op 1.000 auto’s per week en schalen ze enorm snel op. Het gaat overigens niet om ALLE Model Y’s, Tesla heeft nog meer Gigafactories.
Zoals in de tekst staat vermeld hebben heel veel fabrikanten de grootst mogelijke moeite om auto’s te kunnen produceren. Tesla – nota bene in Duitsland – kan de productie doodleuk verhogen op een zeer korte termijn, terwijl het einde nog niet in zicht is. Dat is best knap.
flutterby zegt
Vorig jaar was de fabriek dicht en nu maken ze 1000 per week, vooruitgang. Ze hoeven toch niet alles voor je uit te spellen? Eventueel kan je de informatie ook prima zelf opzoeken ipv zeuren onder een blogpost.
CYBRTRK zegt
Even voor jouw beeld 1000 auto’s per week in juni, waarschijnlijk 2000 auto’s per week in september en dan 3000 auto’s per week in oktober. En aan het eind van het jaar 5000 auto’s per week
flutterby zegt
Tesla maakt geen onderscheid daarin. De verhouding tussen 3 en Y zijn schattingen op basis van regionale data. De Rav4 zit op 400-450k afgelopen jaren en de Y gaat daar dit jaar overheen.
Richmond zegt
Hoe zie jij de RAV4 als concurrent
mashell zegt
Kost ongeveer geld, heeft ook vier wielen en is op z’n eigen manier ook bijzonder lelijk.
arta zegt
Een KIA Niro EV doet ongeveer dezelfde specificaties qua range en kosten, maar heeft veel minder ruimte en laadt minder snel.
Inderdaad best een goede deal!
Ik hoop op veel concurrentie, anders staat straks op elke straathoek een Model Y.
vbarchetta zegt
In Berlijn wordt momenteel alleen maar het topmodel de Performance gebouwd in de kleur wit en zwart. De Long Range en RWD (in alle 5 leverbare kleuren) komen uit China. Als je vanuit dat perspectief die aantallen uit Berlijn bekijkt is het best veel….
Abdelaziz zegt
Daarna bepaalt de topman wie wel en niet mag rijden op een afstand het word steeds leuker hoe de mensheid er in trapt zie alleen geschiedenis tesla stelletje boeven