Er vond in 2024 een ware aardverschuiving plaats in de Nederlandse verkoopstatistieken.
De bestverkochte auto van Nederland is dit jaar absoluut geen verrassing. Nu komt die meestal niet uit de lucht vallen, maar het was al maanden duidelijk dat de Model Y niet meer ingehaald ging worden. Dit is dus voor het tweede jaar op rij de bestverkochte auto van Nederland.
Totaalplaatje
Voordat we verder in de specifieke merken en modellen duiken, eerst nog even het totaalplaatje. Er zijn het afgelopen jaar 381.227 nieuwe auto’s geregistreerd, wat 3,1% meer is dan vorig jaar. Dat was vooral te danken aan het feit dat er nog een run op EV’s is ontstaan in december, toen er 40,3% meer auto’s op kenteken zijn gezet dan in december 2023.
Van de verkochte auto’s was 34,7% volledig elektrisch, waar dat in 2023 nog 30,8% was. Het marktaandeel van EV’s is dus nog gewoon gestegen. Hybrides maakten 41,9% uit van de verkochte auto’s en gewone benzineauto’s 21,9%. Diesel zit inmiddels op 1,0%.
Bestverkochte merken van 2024
Als we kijken naar de merken zien we dat het Kia wederom gelukt is om de nummer 1-positie te claimen. Dat flikten ze in 2022 ook. De nummer 2 is Volks… of nee… Volvo! Dankzij de EX30 hadden zij een topjaar achter de rug en pakken ze de tweede plek.
Het merk dat de afgelopen 19 jaar steevast het bestverkochte merk van Nederland was (met uitzondering van 2022), is nu teruggezakt naar plek 5. Dat is toch wel een aardverschuiving. Toyota blijft intussen heel stabiel, zij staan wederom op plek 3. Tesla heeft voor het eerst méér auto’s verkocht dan Volkswagen, wat goed is voor een vierde plek.
- Kia (34.841 registraties, 9,1% marktaandeel)
- Volvo (30.955 registraties, 8,1% marktaandeel)
- Toyota (30.739 registraties, 8,1% marktaandeel)
- Tesla (30.006 registraties, 7,9% marktaandeel)
- Volkswagen (26.989 registraties, 7,1% marktaandeel)
Bestverkochte modellen van 2024
De Tesla Model Y was zoals gezegd het bestverkochte model, en dan ook echt met een zeer riante voorsprong. Tesla wist ruim 8.000 exemplaren meer te verkopen dan de nummer twee, de Kia Niro. De Volvo EX30 deed het – geheel volgens de verwachting – ook erg goed. De Niro, EX30 en Model 3 zitten overigens heel dicht bij elkaar.
Nog een grappig detail: Volvo’s geklooi met naamgeving heeft ze een plek in de top 5 gekost. Omdat de elektrische XC40 nu EX40 heet, telt deze als apart model. Anders had de XC40 op 5 gestaan in plaats van de achtste plek die het model nu heeft. Voor de totale verkopen van Volvo maakt het verder natuurlijk niet uit.
- Tesla Model Y (19.058 registraties, 5,0% marktaandeel)
- Kia Niro (10.914 registraties, 2,9% marktaandeel)
- Volvo EX30 (10.802 registraties, 2,8% marktaandeel)
- Tesla Model 3 (10.702 registraties, 2,8% marktaandeel)
- Kia Picanto (8.370 registraties, 2,2% marktaandeel)
Bestverkochte EV’s van 2024
EV’s domineren de verkoopstatistieken, dus het lijstje met de bestverkochte EV’s lijkt veel op dat van de bestverkochte modellen überhaupt. Wel zakt de Niro in dit lijstje naar de vierde plek, omdat die natuurlijk niet altijd een EV is. De verhouding tussen elektrische en hybride Niro’s was ongeveer 50-50.
- Tesla Model Y (19.058 registraties, 14,4% marktaandeel)
- Volvo EX30 (10.802 registraties, 8,2% marktaandeel)
- Tesla Model 3 (10.702 registraties, 8,1% marktaandeel)
- Kia Niro (5.402 registraties, 4,1% marktaandeel)
- Volvo XC40 (4.873 registraties, 3,7% marktaandeel)
Bron: Bovag
DeWitteCondor zegt
De Kia Picanto best verrassend. Overigens de enige Kia die ik er wel goed uit vind zien in de huidige lineup. Voor 20k is dat gewoon een keurige auto met een goede smoel. Het interieur vind ik ook best netjes.
machielvdd zegt
De Picanto is al jaren een van de bestverkochte auto’s, dus in die zin geen verrassing
DeWitteCondor zegt
In die zin niet. Maar met totaal gekelderde EV okaziesmarkt wel, icm met een prijs vanaf 20k voor een picanto …
rutgerg zegt
20k voor een picanto???? Is dat ding zo duur geworden ? Kon je wat jaren geleden voor 8k nieuw kopen toch?
rwdftw zegt
Hetzelfde gold voor het trio Aygo, C1 en 106. Die kon je ook oppikken voor 8-9k. Belastingdruk, EU eisen en meer van die onzin maakte dat Citroen en Peugeot de melk optrokken en je nu alleen nog de Aygo kan kopen. Die kost ook 20k.
DeWitteCondor zegt
Al een tijd niet meer. Dat hele segment is uitgestorven.
E550 zegt
20k voor een Picanto. Te gek voor woorden. Op de zeer concurrerende Chinese markt heb je bijna voor hetzelfde geld een nieuwe elektrische BMW 3.
cdlop01 zegt
Verrassend dat Toyota zo goed verkoopt ondanks de afwezigheid van een EV line up, de BZ4x verkopen (Lease) trokken eind 2024 overigens wat aan en doet het eigenlijk voor een solitair model niet eens slecht. Zijn er ook lijsten met overzicht welke merken nu vooral lease ‘merken’ zijn en welke gekocht worden? Heb toch het idee dat tesla bijna 100% lease is dito voor Audi, VW etc. De Chinezen doen het opvallend matig toch wel ondanks de absurde media aandacht.
mashell zegt
Het is interessant te zien wat Toyota dan wel verkoopt. Want zoveel Aygo’s, Yarissen en RAV4 zie je ook weer niet rijden. Of worden ze gekocht om stil te staan op parkeerplaatsen bij aanleunwoningen?
Johanneke zegt
Ik zie ze juist best veel rijden. In mijn wijk staat ook bij elk huis waar een ouder iemand woont 1tje op de stoep, bij wijze van spreken. Yaris of corrola cross.
DeWitteCondor zegt
Ik zie ze juist wel veel. Niet alleen bij aanleunwoningen.
THSD zegt
Iets verder rijden dan de laadpaal in je eigen wijk dan zie je ook wat meer tenzij de actieradius van je ev beperkt is 😉
Lynkesoep zegt
Tesla’s worden ook nog met enige regelmaat privé gekocht volgens mij. Zeker met de subsidies en eerdere prijsdalingen, met name de Model 3.
kennone zegt
Kan mij niet voorstellen dat er mensen zijn die de Model Y ook echt een mooie auto vinden.
PunicaOase zegt
Eens, maar dat geldt ook voor de Picanto, Niro, Polo, Yaris, RAV en eigenlijk 80% van de auto’s toch? Zijn maar weinig mensen die willen en kunnen kopen wat ze echt mooi vinden.. De populatie hier op Autoblog is nogal afwijkend ;-)
hotze zegt
Misschien degenen die erin rijden, om het voor zichzelf goed te praten. Het is een immens lelijk hok. De bordeauxroden verhullen de lelijkheid nog wat, vooral wit is niet om aan te gluren.
Johanneke zegt
Lekker boeiend. De meeste mensen geven geen fuck om uiterlijk. Anders zouden er ook niet zo veel dikke mensen zijn in NL.
mashell zegt
Opvallend dat de nummer 1, 2 en 3 best verkochte wagens grote zwaktes op het gebied van ergonomie vertonen, geen instrumentencluster, geen HUD, alles bediend via het scherm. Blijkbaar vinden mensen een goede bediening helemaal niet meer belangrijk.
Jan zegt
Of die bediening is in de praktijk toch meer dan prima ;)
Zelf heb ik een lease model 3 performance, uurtje rijden en je weet niet beter.
Werkt allemaal geweldig en goed!
b00st zegt
Na 5j Tesla ervaring wil ik niet anders meer. Alles gebeurt eigenlijk automatisch (zelfs stoel/stuur verwarming), en met de 2 balletjes op het stuur kan je ook veel bedienen (volume, vorige/volgende op Spotify/radio, ruitenwissers, voice commando, enz). De indeling van het scherm en hoe snel je functies terugvindt is net een schoolvoorbeeld van hoe je een GUI gebruiksvriendelijk opbouwt.
Doet me altijd denken aan de overgang van mobiele telefoons met veel knoppen naar smartphones met volledig touchscreen. Toen kon ook iedereen blind sms’en adhv de cijfers, en maar klagen over die onhandige touchscreens. Maar zou je nu nog terugwillen? Ik in ieder geval niet.
utregcity zegt
Hier een EX30 bezitter. Zou niet anders meer willen. Vorige auto, Honda e, met 5(!) schermen voor je neus, wist je niet waar te kijken. Al hoe wel ‘t er wel gaaf uitzag. 😇 Nu alles overzichtelijk op 1 scherm bij elkaar. Duidelijke interface en werkt allemaal snel. Daarbij kun je ook (beperkt) spraakopdrachten geven en ook dat werkt top. 👍
sollie1984 zegt
De Model Y was in de aanbieding met 0% rente op de financiering. De meeste zijn verkocht als taxi’s.
kniesoor zegt
Tesla Y, de Opoe Kadett van de Roaring Twenties van de 21e eeuw 🙂
mattr zegt
Geen enkele Europese fabrikant in de top 5😳
rutgerg zegt
Hoe is VW geen Europees merk?
mattr zegt
*model
vbarchetta zegt
Tesla Model Y wordt grotendeels gewoon in Europa gebouwd (Berlijn).
alloallo zegt
Hoe verkochten de andere VAG merken?
Johanneke zegt
Dit vat de problemen van VW wel samen. Ze hebben gewoon geen goede EV. De ID3 had hier natuurlijk tussen moeten staan, maar niet goed genoeg.
hotze zegt
En nog lelijker dan de Tezla’s, wat op zich een medaille waard is.
Reinier zegt
Kijken we naar Europa dan ziet de top 5 er heel anders uit:
1. Dacia Sandero
2. Renault Clio
3. VW Golf
4. VW T-Roc
5. Dacia Duster
Dat is dus 3x de Renault groep en 2x VW.
schuimbekje3 zegt
Ik vraag me af wat de dagwaarde van die auto’s gaat doen over 3, 4 of 5 jaar na de leaseperiode.
Nu nog zijn heel veel bedrijven ‘woke’ en verplichten ze hun loonslaven om in een BEV te gaan rijden voor hun imago, of misschien waren ze wel bang dat die EU regels over CO2 uitstoot ook daadwerkelijk geld gingen kosten behalve in de administratie.
Er zullen ongetwijfeld wel een paar zijn die het niet zo erg vinden om elke dag een half uur kwijt te zijn aan laden (waar heb je anders een auto voor nodig als je hem niet gebruikt?) want niet iedere loonslaaf heeft #1 oprijlaan, #2 zoveel zonnepanelen op het dak dat ze zelfs de airco en kachel tegen elkaar laten vechten, #3 stroom voor de auto van de baas prive willen betalen.
Gezien dat er zoveel mensen in de file staan, zeker dit jaar weer, lijkt het erop dat de mensen toch op hetzelfde tijdstip moeten werken zoals anderen dat ook moeten en thuis willen ze (of de familie) niet nog een uurtje wachten met eten…
Ik verwacht daarom dat na een jaartje of 3 tot 5 veel mensen weer gaan sputteren van ‘mwa… dan maar liever een prius op benzine (of nog beter E85 of H2), want die kan ook nog mee op vakantie zonder 8 keer te hoeven laden a 45 minuten, wanneer de paal werkt, en er niet nog 30 BEVs staan te wachten, en a 2 euro per kwh is het ook niet meer grappig…
Een BEV is goed genoeg voor iedereen is zeggen als ‘maatje 42 is gemiddeld genoeg voor iedereen’… behalve dan mensen met maat 46 en groter….
Over 5 jaar zal de solid state accu wel in een of andere vorm komen en dan zijn die 10.000en Tesla Model Y, EX30, EV3/4/5/6/9 helemaal niets meer waard.. Net zoals een iphone 4 nu niets meer waard is… Niet in de laatste plaats omdat 2G en 3G niet meer echt werken in Nederland. Net zoals mensen die nu nog een Leaf, iMIEV, CZero of E-UP rijden (met 90% accudegradatie) en een vage stekker of nog een CHADEMO hebben die nu net zo vaak voorkomt bij de laadpalen als dat je subaru op de weg ziet rijden.
De grootste vraag die ik heb is waar waren de nederlandse vertegenwoordigers van autodealers toen de BPM kwam… Ik denk dat 80% van de autodealers is omgevallen sinds de invoering van de BPM.. Het hele ‘ICE’ A segment is verdwenen, een polo lijkt wel formaat golf.. zouden ze geinfiltreerd zijn? Kan me niet voorstellen dat clubjes als RAI altijd maar VOOR bpm en VOOR rekeningrijden zijn… Die moeten toch ook niet dat een regeling ‘alleen in nederland’ niet houdbaar is?
Richmond zegt
Loonslaaf? Jij werkt voor niks?
enzo250gto zegt
Tegenwoordig een nieuwe Tesla bestellen is net zoiets als in 1938 een Volkswagen kopen (imho).
autogekk zegt
Kleine correctie…. de nr 2 is niet de Kia Niro maar de Renault Trafic :-)