De Tesla Model Y in politiespecificatie is de nieuwe CrownVic.
Vroeger had alk land zijn eigen politieauto. Althans, zo herinneren wij het ons. De Peugeot 309 in Frankrijk, de Lancia Prisma in Italië, de Mercedes E-Klasse in Duitsland en uiteraard de Volvo 340 in Nederland. Toegegeven, er waren er natuurlijk veel meer. In de Verenigde Staten was die twijfel er niet. Er was één politieauto voor een compleet continent: de Ford Crown Victoria.
Een grote sedan met ladderchassis, eenvoudige V8 en een zoeklicht op de zijkant. Ford maakte zelfs CrownVics in ‘Interceptor’-specificatie. Dus met ‘heavy duty’-onderstel, opgevoerde V8 en ander benodigdheden om de auto de ideale partner te maken voor de lokale ‘PD’.
Model Y
Nu de Crown Victoria al een tijdje met pensioen is, zijn het vooral Explorer SUV’s, alhoewel men in New York ook gebruik maakt van de Mustang Mach-E.
En als je dan toch een elektrische crossover gaat doen, waarom dan niet eentje van Tesla? Daar dacht Unplugged Performance aan. Unplugged Performance is een Tesla-tuner die elke model aanpakt en er wat dikkers van weet te maken. Hun laatste wapenfeit is de Tesla Model Y in Interceptor-specificatie.
Nu zullen er een paar sceptici zeggen dat een elektrische politie auto niet handig is, maar Unplugged Performance heeft eventjes zitten rekenen. Ze kwamen tot de conclusie dat de politieauto’s 60% van de brandstof besteden aan stationair draaien.
Dat is niet heel erg efficiënt. Nu moeten agenten de systemen blijven draaien (er zit een compleet computer- en communicatiesysteem in) en moeten ze klaar staan om er direct vandoor te gaan als ‘dispatch’ oproept.
De auto is voorzien van alle items die een politieauto in de VS nodig heeft. De eerste stad waar ze volledig overgaan op elektrische auto’s is South-Pasedena, in Californië. Binnenkort nemen ze de eerste Tesla’s in ontvangst van Unplugged Performance. Reken er maar op dat er velen zullen volgen.
Via: Carbuzz
werf76 zegt
Gaat toch niet werken. Politieauto’s rijden 24/7 rond. Als elk politiebureau de hele vloot wilt vervangen per bureau, dan moeten ze het wagenpark 2x zo groot maken. Auto’s om op te laden en auto’s om mee te rijden.
drdre1 zegt
En vergeet niet dat de boeven door de panelgaps kunnen ontsnappen!
Paul58 zegt
Moest hier wel een beetje om lachen. Enkel zijn panelgaps niet nieuw voor Amerikaanse auto’s, wat dat betreft zijn ze dat al wel gewend dus.
jerone zegt
Ik kon er ook om lachen en toen bedacht ik me dat de gemiddelde Amerikaan ook nog eens een paar kilo’s teveel meedraagt en het dus allemaal mooi in balans is
Wilms zegt
Hahahaha
werf76 zegt
Hahaha
1000bochten zegt
@werf76; jouw stelling dat het niet gaat werken is onjuist. Ik rijd zelf Tesla (en ook nog benzine auto’s) en kan je daarom een goede inschatting geven. Stel dat zo’n politie auto 🚗 n de bebouwde kom wordt gebruikt, dan rijdt hij gemiddeld 50 km/u. Dat is een hele ruime inschatting, gebaseerd op regelmatig te hard rijden om ergens snel te kunnen zijn. Als jij of ik een uur binnen de bebouwde kom rijden, dan halen we gemiddeld 30 km/u. Met zo’n Model Y met extra gewicht en zwaailichten haal je dan 375 km. Dat betekent dat je 7,5 uur non stop kunt rijden zonder stil te staan. Om 375 km bij te laden, moet je ongeveer 45 minuten laden. Dus met 1,5 uur laden per dag tijdens pauzes, kun je 15 uur per dag non stop rijden. Dus dan heb je verder nergens stil gestaan om een boete uit te schrijven of een aanhouding te verrichten. Lijkt me dat je daarmee heel ver komt. Desnoods laadt je nog een keer een half uur en dan kun je nogmaals 5 uur rijden. Ik denk dat de benzine politie auto’s ook wel 2 uur per dag stil staan, dus moet met die Tesla’s ook wel lukken.
werf76 zegt
Mijn stelling is zeker niet onjuist. Je vergeet gemakshalve dat veel auto doorgaans niet gemaakt zijn voor/bestand zijn tegen politiewerk. Auto’s worden echt tot het uiterste gebruikt. Denk je nou werkelijk dat er zuinig met auto’s wordt omgesprongen? Het is gewoon een stuk gereedschap voor het werk.
Wat dacht je van alle apparatuur wat aan boord moeten blijven draaien?
En dan vergeet je de grootste factor, de gemiddelde agent. Auto’s op tijd met de grootste efficiëntie aan de laders zetten. De gemiddelde agent zal het een worst zijn. Dagelijks zie ik dat zelfs een brandstoftank boven de helft houden al een opgave is (uitzonderingen daargelaten natuurlijk).
Modena zegt
Chevrolet Caprice Classic….there is more than just the Crown Vic!
Robert zegt
Elk decennium zijn eigen model, eigenlijk, alhoewel een lange beschikbaarheid ook meetelt. De CrownVic was er zo vanaf de jaren negentig en nul, tot slechts een paar jaar terug. De Caprice zat daar wel een lange tijd vóór.
Wrl bijzonder is dat er in de VS nog politiekorpsen zijn die liever de (inmiddels al 12 jaar niet meer leverbare) Fords laten renoveren dan dat ze iets nieuws aanschaffen. Dat zegt wel iets over hoe geliefd die auto’s klaarblijkelijk zijn.
jeroenm83 zegt
Je schrok toch al van het uiterlijk van dat hok.
O plaat zegt
Daar wil je als agent toch niet in gezien worden? In de VS, Canada en Mexico zie je trouwens vooral Ford Taurusen, Ford F150s en Dodge chargers als politie voertuigen
ericc zegt
In België had er een korps ook het leuke idee om 2 Tesla’S aan te kopen voor hun wagenpark. Op de presentatie op Facebook hadden ze een foto geplaatst met op de achtergrond een dieselgenerator. De elektriciteitskast van het kantoor was niet betekent op het laden van de EV’s.
alpacatje zegt
Je bent fout geïnformeerd mijn beste. Jij hebt get over de politiezone zaventem en die foto bestaat. Hij is echter in een positie genomen dat het lijkt alsof hij aan de generator hangt. Maar de laadpaal stond gewoon daar geïnstalleerd en netjes aan de kast verbonden.
E550 zegt
Ze gebruiken nog steeds volop de Crown Vic, die in 2012 uit productie ging.
MarcoM zegt
Gewoon doen, ook in Nederland.
Habanero zegt
De war on drugs viert hoogtij in al onze steden zoals nooit voordien, alsmaar meer criminaliteit tot aan onze voordeur. Tijdens de lockdown werd wel het oudje dat de hond uitliet na de avondklok ‘gepakt’, dat kon wel, moeiteloos, of liepen agenten met een meetlat over straat om te kijken of we genoeg afstand hielden. Dat soort van veiligheidsbeleid mag iets kosten, is het niet? Dus alle politieagenten zo gauw mogelijk in een dure Tesla, kunnen we terug gerust slapen – kortom ons zuurverdiende geld rendeert.
mc96 zegt
Ik was nogal sceptisch over Tesla’s als politie auto’s tot ik een achtervolging van een Mustang GT door een Tesla politieauto zag.