De Tesla Model X is weer eens een keertje vertraagd. Ook voor de Model S moet je langer wachten.
Het is sommige mensen opgevallen dat de Tesla Model S en Model X niet meer zo goed verkopen. Dat kan wel kloppen, want de productie ligt zo goed als stil. In het gehele eerste kwartaal van dit jaar is er geen enkel exemplaar in elkaar geschroefd. Beide modellen zijn net gefacelift. Voor de Model S was het de tweede grote facelift, voor de Model X de eerste.
Aanvankelijk was het de bedoeling dat beide modellen enkele maanden geleden (in februari van dit jaar) geleverd zouden worden. Dat is helaas niet gebeurd. Sterker nog, de leveringsdatum wordt telkens verder uitgesteld. Alsof het om GTA 6 ging, niet om twee grote elektrische auto’s.
Model X wéér vertraagd
Naar het schijnt heeft Tesla contact gezocht met de mensen die een Model S of X besteld hebben. Hen werd verzocht om nog eventjes geduld te hebben. Volgens het doorgaans goed geïnformeerde ‘Teslarati‘ worden de toekomstige eigenaren nu verzocht om geduld te hebben tot… oktober!
Het is niet duidelijk wat de reden is voor deze vertragingen. Met name bij de Model X lijkt het onwaarschijnlijk dat je ‘m nog dit jaar krijgt als je nu besteld. Tesla zet in op Q1 van 2022. Wellicht dat Tesla net als Apple een schaarste probeert te creëren. Wil je een auto waar je heel lang op moeten wachten met de rest van de wereld, of pak je een auto die niet aan de straatstenen kwijt te raken is? Zoals entrepeneur Eric Cartman ons al uitlegde, mensen willen datgene wat ze niet kunnen krijgen.
Gewaagde move?
Mocht het bewust zijn, dan is het een een gewaagde move. Er zijn nu namelijk meer concurrenten dan ooit in het segment van premium elektrische auto’s. Jaguar, Mercedes, Audi en Porsche hebben nu allemaal elektrische alternatieven op een Tesla.
Met de ingrijpende facelift kan Tesla overigens vrij eenvoudig weer de markt naar zich toetrekken. Wanneer het gaat om actieradius, laadtijden en prestaties, staan de Model S en Model X op eenzame hoogte. Als ze met deze facelift nu ook het interieur, de afwerking en het materiaalgebruik hebben weten te verbeteren, hebben ze bij Tesla een potentiële winnaar in handen.
frank2b zegt
Is het RIVM de uitrol aan het regelen?
alfapeter zegt
Naar Alfa normen valt het reuze mee.
alfa147ti zegt
@alfapeter: ja daar doen ze over de uitrol tien jaar 😂
geen1234 zegt
“Zoals entrepeneur Eric Cartman ons al uitlegde, mensen willen datgene wat ze niet kunnen krijgen.” Triest inderdaad, als je beslissingen hierdoor geleid worden.
Ik denk dat Tesla nooit met een premium model komt. Hun strategie is dezelfde als apple gewoon 3x meer vragen dan de kostprijs en alleen de hoge prijs moet een gevoel van premium geven.
Dat is waarom ze ook die miljarden investeringen hebben gekregen, lekker snel roi. Tesla zit niet in de handel waar ze maar <2k marge maken op een auto.
Ik vraag me ook ten zeerste af of ze ooit ~10 modellen gaan leveren, of dat ze capabel zijn om snel nieuwe modellen te lanceren. Dat is allemaal overhead, waar de investeerders niet op zitten te wachten.
ghini zegt
@geen1234: ze moeten dan wel ook voorop blijven lopen qua techniek, dus accu, range laadtijd etc. Die ontwikkelingen kosten natuurlijk wel een hoop. Zonder die hogere marges kan dat niet uit, daar verkopen ze, nu nog? , veel te weinig autos voor.
flutterby zegt
@geen1234: Tesla zal nooit een divers model gamma voeten. Ze richting zich puur op de massa en zo simpel mogelijk productie proces. Het verbaast mij eigenlijk dat ze de X nog aanbieden en ook de 3 is zinloos ten opzichte van de Y die amper duurder is om te produceren.
rollingstoned zegt
@geen1234: Wat een onzin. In tegenstelling tot Tesla gebruikt Apple wél premium materialen.
lekkerdwars zegt
Ze zijn naar het schijnt voor heel Q2 al uitverkocht. Snap hem wel als je toch niet voldoende batterijen hebt, al zijn de marges op nwe S en X wel stuk beter dan 3 en Y 🤔
flutterby zegt
@lekkerdwars: in de S en X gaan nog steeds de oude cellen van Panasonic. Enkel Plaid+ krijgt Tesla’s eigen cellen.
iphonistvongates zegt
‘Chiptekort zal gehele autoindustrie de komende 2 jaar dwarsbomen’ las ik ergens in financiële analyse vorige week.
https://www.techzine.nl/nieuws/infrastructure/453260/autofabrikanten-hebben-het-nakijken-bij-chiptekorten/
Charles Taycan 4S zegt
Gewaagde zet…. intussen verkoopt de concurrentie uit Duitsland gewoon lekker door. Dat je überhaupt nog denkt om een inmiddels in 2022 11 jaar oud model te kopen met bedenkelijke kwaliteit en serviceorganisatie in het segment van boven de ton is mij een raadsel, maar ieder zijn meug… 😉
mark997gt3 zegt
@Charles Taycan 4S: helemaal mee eens. Als je meer dan 100k uitgeeft wil je niet in een model rijden dat al zo oud is. De duur van modelcyclus is de Achilles hiel van Tesla. Gaat ze veel marktaandeel kosten. We willen nou eenmaal om de zoveel tijd wat anders!
Charles Taycan 4S zegt
@mark997gt3, klopt!👍
lars zegt
Maar de model s is niet voor iedereen een 10 jaar oud product, dus ze verkopen ze toch wel. Ik denk dat er meer model Sen (schrijf ik dat goed?) worden verkocht in 2022 dan taycans.
Charles Taycan 4S zegt
@lars, klopt Lars, niet voor iedereen…😉
clubbtraxx zegt
Ja hoor daar is ie weer…
Charles Taycan 4S zegt
Ja hoor, daar is ie weer…
erind zegt
@Charles Taycan 4S: ah was dat geen 10j oud model? Of was het 11j. 😂
Charles Taycan 4S zegt
@erind, goed lezen wat ik schrijf…🤣
mashell zegt
Elke Model X die we niet op de weg hebben maakt de wereld net een stukje minder lelijk.
Charles Taycan 4S zegt
@mashell, idd! Visuele milieuverontreiniging!😉
911targa zegt
De oorzaak zal allicht liggen, in het niet aanwezig zijn van voldoende geavanceerde chips. Zelfrijdende auto’s, hebben chips nodig, waar een wereldwijd tekort van bestaat. Deze worden o.a. in Taiwan geproduceerd. De eenvoudige chips voor oliedruk, temperatuurregeling etc, is nog wel aan te komen.
Ook de duurdere Audi’s, Porsches, etc zullen met dit probleem kampen.
tysson zegt
Elon Musk had het te druk met tweeten over de Bitcoin om de markt te verzieken.
87sandyd zegt
@tysson: Facts…
mark997gt3 zegt
Levering model Y loopt ook al zo lekker! Hele hype, maar nu al weer maanden niets over gehoord.
sjeemsbond zegt
Denk dat zowel de model S als X mogen wachten op mij. Sorry Elon, geen lelijke auto’s maar de kwaliteit laat zo te wensen over.
bernoulli zegt
Premium. Lol. Tot je instapt.
Superieure techniek, maar niks Premiums aan de verpakking.