Het zal toch wat zijn dat de Model S Plaid+ trager is dan Tesla beloofd?
De Tesla Model S is zo’n auto die maar niet oud wil worden. Dat is opmerkelijk, want de auto gaat al een tijdje mee. In 2009 werd het eerste prototype getoond en de auto is in productie sinds 2012. De facelift stamt alweer uit 2016. Inmiddels zijn we 5 jaar verder en heeft Tesla de Model S een paar flinke updates gegeven.
Zowel het exterieur als het interieur zijn aangepast. Maar daar blijft het niet bij. De twee punten waarop de Model S een enorme voorsprong had (range en prestaties) zijn nog ook aangepakt. De Model S haalt nu nóg meer kilometers op een volle accu en de prestaties zijn nu nóg indrukwekkender. Tot ziens, concurrentie!
Bliksemsnel
Helemaal als je gaat voor de Plaid of Plaid+ uitvoering. Wang deze zijn bliksemsnel. Als we kijken naar de website van Tesla, gaat de Long Range in 3,2 seconden van 0-100 km/u. De Plaid doe het in 2,1 seconden van 0-100 km/u en de Plaid+ in minder dan 2,1 seconden. Op de Europese website staat het een beetje knullig, maar als je de 0-60 mph tijd pakt (0-96) gaat de Model S Plaid in precies 1,99 seconden naar de 100 km/u en de Plaid+ in minder dan 1,99 seconden.
Maar is dat wel zo? Dat zocht Jason Fenske uit. Mocht je hem niet kennen, hij is de drijvende kracht en presentator van het YouTube-kanaal Engineering Explained. Een absolute aanrader om in relatief korte tijd (veel) beter geïnformeerd te raken over een onderwerp. Ditmaal was dat onderwerp de Tesla Model S Plaid.
Model S Plaid+ trager dan beloofd?
Hij ging het uitzoeken en kwam tot een paar interessante conclusies. Ten eerste is de Model S Plaid niet zo snel als Tesla claimt. Althans, als je even iets verder zoekt. Ja, in de configurator beloven ze die bizarre 0-100 km/u (of in dit geval 0-60 mph) tijden. Maar als je iets verder zoekt blijkt die tijd behaald te worden middels een rollende start, waarbij het wiel één ‘gratis’ rotatie mag maken voordat de stopwatch loopt.
Maar uiteraard stopte Jason Fenske daar niet. Hij ging meteen uitvogelen of het überhaupt wel mogelijk is. Het resultaat moet je even bekijken in zijn video, maar de conclusie is dat het bijzonder close is en dat de 2 seconden-grens daadwerkelijk verbroken gaat worden. De Tesla Model S Plaid+ zal het echter (nog net) niet halen. Neemt niet weg dat het een bizar snelle auto is.
Meer lezen?
Tesla tóch niet dit jaar volledig zelfrijdend.
Nog meer lezen?
Productiestart Duitse Tesla Gigafactory uitgesteld.
vaakbenjetebang zegt
Sub-2-seconden, dat wordt altijd lastig. Dan moet je dus gemiddeld met bijna 1.4g accelereren vanuit stilstand. Gemiddeld. Dat is niet niks. En dat moet je dan via je banden voor elkaar zien te krijgen. Voor een straatauto, en dat dus met straatlegale banden. Prettige wedstrijd.
duderuud zegt
@vaakbenjetebang: Dat was de conclusie van dat filmpje ook. Met de nu verkrijgbare straatlegale banden is het niet mogelijk onder de 2 seconde te duiken.
vaakbenjetebang zegt
@duderuud: daar hoef je dat filmpje niet voor te kijken, dat kun je vrij letterlijk op je vingers natellen – en dat heb ik dus ook gedaan.
arta zegt
Ik gok dat vrouw en kinderen het niet fijn vinden om elk stoplicht met 1,38G geconfronteerd te worden.
Toch wel episch dat er een sedan op de markt komt/is die zo snel kan.
Heb je meer dan 90pk nodig om van a naar b te komen? NEE, maar toch wil ik m
geen1234 zegt
Niets episch, is gewoon evolutie. Motoren rijden al ~20 jaar ofzo 2,5s dus 0,4 sneller dan iets van ~20 jaar oud.
Wat vreemd is dat sommige merken ons nog een aantal pk’s verkopen dat beduidend achter loopt op de technologische ontwikkeling. Maar dat is ‘gewoon’ marketing om ons te upsellen.
flutterby zegt
@arta: 90 pk uit een atmosferische blokjes, een turbo blok of een elektrische motor is al een wereld van verschil. NM maken niet zoveel uit want dat is een kwestie van gearing.
pier zegt
Maakt niet uit, ook met 2,1 seconden ben je overal de snelste.
Flutterbi zegt
Goochelen met cijfertjes is natuurlijk het handelsmerk van Elon. Mijn 3 haalt ook echt niet de beloofde range. Maar goed. De eerste fabrikant die eerlijk is moet nog geboren worden.
barendbotje zegt
Porsche accelereert anders sneller dan opgegeven 😉
Donstil zegt
Maar haalt niet de range die ze beloven 😉
vondick zegt
Klopt… Ook meer dan dat. Verschil tussen taycan en model S bleek in praktijk minimaal.
duderuud zegt
@Flutterbi: Nou, over het algemeen zijn de cijfers van de Duitsers understated. Bijna alle auto’s blijken op een rollerbank meer vermogen te leveren dan opgegeven. Mijn vorige auto bijvoorbeeld (BMW M140i) had op papier 350pk maar leverde in de praktijk bijna 370pk.
fabian159 zegt
Klopt voor het chippen ging mijn audi a4 30tdi ook op de rollerbank en hij bleek 161pk te hebben dus het vermogen van de 35tdi
dutchneon zegt
En je weet ook dat ze je met een uitdraai van een rollenbank heel makkelijk voor de gek kunnen houden? 1 of 2 parameters klein beetje hoger of lager en je hebt die 10pk te pakken.
Het zijn allemaal parameters die ingegeven worden om de normale weg “zo goed mogelijk” na te bootsen!
kennone zegt
@duderuud: dat is op papier al 10pk teveel
pramm zegt
Behalve de uitstoot cijfers…;)
Redrum zegt
Die haalt hij wel (in perfecte omstandigheden en niet met jouw rijstijl) Troost je, ik haal de cijfers ook niet met de mijne….mijn vrouw wel….tiens.
superfred zegt
Een beetje categorie ‘we moeten toch iéts te zeiken hebben’ dit…
MrHyde zegt
@superfred, meer een gevalletje “marketing debunked”, waar zelfs tijdschriften over volgeschreven kunnen worden (Consumentenbond).
Zeker het stukje van de rollende start, de foot rollout van het dragracen.
Net zoals die SSC top speed run: het blijft een supersnelle auto, maar als je met cijfers komt waaruit blijkt dat je de beste bent, moet je wel zorgen dat de cijfers eerlijk en correct zijn.
geen1234 zegt
Inderdaad, gewoon negeren die model s, lijkt me sterk dat er nog iemand is die hem koopt.
Emiel zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
mashell zegt
“Met uitrol afgetrokken” geen idee wat ze ermee bedoelen maar mijn puberhart grinnikt.
rogerzz zegt
Ik ben wel benieuwd naar Nurburgringtijden van die Plaid. Dat Tesla het 0-100 trucje goed kan dat weten we. Maar kan dat logge ding ook een beetje snelle tijden neerzetten?
Donstil zegt
Nah boeie toch? 95% van de auto’s komt nooit op de Nurburgring. “Even snel inhalen” of “even snel optrekken bij het stoplicht” doen we allemaal wel eens.
rogerzz zegt
Zinvoller dan een 0-100, dat doe ik nooit. Stilstaan op de snelweg en wegrijden? Tesla en bochten, die twee woorden in één zin komt niet vaak voor en de Nurburgring is een vrij normale benchmark. Of trekt de accu dat al niet qua belasting?
pascal zegt
@rogerzz wordt al genoeg gedaan hoor https://youtu.be/I-LI_jeytBI
rogerzz zegt
Toch leuk dat ie op 9:55 wordt ingehaald door een Golfje :)
https://www.thedrive.com/news/30846/tesla-model-s-prototype-laps-nurburgring-30-seconds-faster-than-porsche-taycan-report
Maar dit verschil had ik niet verwacht als het waar is, 30 seconden sneller dan een Taycan? Pfoe.
vingers zegt
Ja voor mijn dagelijkse ritjes is het vrij belangrijk dat ik binnen 2 seconden op de 100 kan zitten. Hoe kan je anders ooit invoegen op de snelweg of ooit een beetje wegkomen bij het stoplicht/
MrHyde zegt
Jason Fenske is een held; tenminste een YouTuber die iets toevoegt in plaats van je hersens dommer maakt als je er naar kijkt.
Ik kan elke autoliefhebber met een passie voor techniek aanraden om op z’n YouTube account te abonneren.
Charles Taycan 4S zegt
Bijna alles wat Tesla beloofd is Amerikaans overtrokken ofwel bluf. Zowel qua range alswel prestaties in de praktijk, maar velen trappen in dat soort sprookjes totdat ze zelf de ervaring hebben opgedaan dat ze de opgegeven prestaties of range niet halen. De Duitse merken presteren in de praktijk meestal beter qua opgave kan ik uit ervaring bij zowel Mercedes als Porsche zeggen zowel qua prestaties als range. Ben benieuwd hoeveel ze er volgend jaar van gaan verkopen. Intussen zijn ze al ingehaald door de concurrentie met hun 10 jaar oude model en zijn de verkopen compleet ingestort…
rumour zegt
Musk en ’twitter getetter’ alsof er geen andere ‘problemen’ zijn. Als mensen afgeschoten willen worden door batterij in 2 sec naar 100, mij niet gezien. Knettergek.
pascal zegt
Als bedrijf laten zien wat je kan levert publiciteit op. Publiciteit zorgt voor meer verkopen. Meer verkopen zorgt voor snellere adoptie van EV’s: Voila, doel bereikt.
pascal zegt
Kleine reminder: men weet al maanden dat de facelift-versies eraan komen en die worden nog niet eens geproduceerd. Nogal wiedes dat die verkopen nu stil liggen. Prima dat je het vervelend vindt wanneer de Amerikanen onzin verkopen, maar misschien is het dan handig als je ‘t zelf ook niet doet ;)
Verder is het enige wat straks letterlijk op de weg door de concurrentie wordt ingehaald de Porsche Taycan 4S Turbo.
Charles Taycan 4S zegt
@pascal, mensen die 1-2 ton uitgeven willen geen 10 jaar oud model, een paar Teslafreaks daargelaten…. Tesla is te laat met het compleet vernieuwen van de Model S en ze zijn nu dus ingehaald door de Taycan… jammer…😜
pascal zegt
Misschien krijg je gelijk, maar we kunnen dat pas weten zodra de eerste verkoopcijfers van de refresh binnen komen, now won’t we Mr. Porsche?
Dat Tesla op EV-gebied zou zijn ingehaald door Porsche blijft trouwens wel met afstand de beste grap die je hier altijd verkondigt, keep ‘m coming :)
Charles Taycan 4S zegt
@pascal, Duitsers maken geen grappen …wel de beste auto’s al ruim 130 jaar en EV’s nu dus ook sinds 2019 maar dat wist je al!😜👌Q1 2021, weer 9.000 Taycans verkocht van gemiddeld €150.000,-…..😜
quincy zegt
Toch mooi hoe je wat Tesla beweert dan weg zet als Amerikaans overtrokken en bluf. Maar dan wel met droge ogen beweren dat Duitsers al 130 jaar de beste auto’s bouwen, terwijl er zoveel onderzoeken zijn die dat tegen spreken.
Ik ben het met je eens dat er enorm goede concurrenten voor Tesla bij zijn gekomen en nog steeds bij komen. En ieder merk heeft haar sterke punten. Maar altijd maar roepen dat alle Duitse auto’s goed zijn, haalt in één klap de volledige geloofwaardigheid van je reactie weg.
Pascal zegt
@Charles dat de Duitsers de beste auto’s bouwen is gewoon lachwekkend, natuurlijk zijn dat al sinds jaar en dag de Japanners.
flutterby zegt
@Charles Taycan 4S: de Taycan is een zeker een erg goede auto, maar om het als beste te bestempelen is die echt niet praktisch genoeg..
clubbtraxx zegt
Praat voor jezelf aub Charles, bovendien lezen we nu al gauw 1000x hetzelfde berichtje met dezelfde strekking van jouw hand.
Echt, we weten het nu wel.
Charles Taycan 4S zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Charles Taycan 4S zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
lars zegt
Dag CharlesTaycan4s, iedereen mag zijn/haar eigen mening hebben, maar ik (eigen mening) vind niet dat we hier van een 10 jaar oud model kunnen spreken. Technisch gezien hebben het oermodel en de 2021 modeljaar weinig met elkaar te maken. Hier een aantal dingen die het 2021 model nieuw heeft:
-Nieuwe voor bumper
-Geen chrome ontlijsting om de ramen, spiegels etc.
-Nieuwe batterij capaciteiten (met range en krachtverbeteringen)
-Nieuwe batterij technologie (zie tesla website voor meer info)
-Compleet nieuwe aandrijflijn
-Middenstoel achterin functioneert nu ook als armleun (met draadloos opladen telefoon)
-Compleet nieuw interieur
-Deels elektrisch openende deuren
-Interieur camera
-Tri zone climate control
-Stoelventilatie voorin
-Nieuw 17 inch scherm
-8 inch scherm achterin voor climate control en games
-Nieuwe velgen
-Verbeterde aerodynamico 0.208 cd (0.22 van taycan is ook erg knap hoor ;-)
-Nieuwe stuurwielen
-Waarschijnlijk verbeterde bouwkwaliteit (god zei dank)
-Elektrisch inklapbare buitenspiegels
-Verhoogde topsnelheid
-Verlaagde 0-100 tijd (niet van levensbelang tenzij je wilt ontsnappen uit een groep Tesla haters ;-)
-Verhoogde range
Een van de enige dingen die hetzelfde zijn gebleven zijn bijvoorbeeld de achterkant van de model S.
Ik vind dat het geen refresh maar een nieuwe model generatie had moeten heten.
Of je nou voor een Taycan of een Model S kiest is en blijft persoonlijke voorkeur (van de consument en haar portomenee)
Met vriendelijke groet,
Lars
Charles Taycan 4S zegt
@lars, idd, ieder mag zijn mening geven, voor mij is het dus een facelift van een 10 jaar oud model en Tesla had beter met een nieuw model gekomen, nu lopen ze heel veel auto’s mis qua sales…..de verkoop van de Model S en X is al tijden ingezakt , de Taycan wint, de markt heeft altijd gelijk.😉
lars zegt
Maar vraag is geen probleem, want elke auto die ze maken verkopen ze ook. Tesla heeft zelfs alle auto’s die ze in Q2 kunnen maken uitverkocht (je kunt er nog wel 1 bestellen, maar dan duurt het wat langer). Vraag voor de 2021 Model S is ontzettend groot (Net als bij de Taycan). Op volle productie capaciteit kunnen ze 2500 s/x per week maken. Keer 52 weken is dat ongeveer 130000 per jaar. Waarschijnlijk zal het minder zijn door vakanties van medewerkers en chip tekorten. De dalende lijn van s en x verkopen kwamen o.a. doordat er al lang geruchten rond gingen over een gerefreshde model s en x. En als consument wil je natuurlijk het nieuwste product hebben. Ze zullen altijd wel ze verkopen. Toch vraag ik me afwat er volgens u nodig zou zijn geweest om het een nieuw model te noemen. Een volledig nieuw extrieur? Ik ben benieuwd. En ik ben ook wel benieuwd wat u van de 911 vindt, want die verandert naar mijn mening minder (dat is natuurlijk wel een iconisch model). Mag ik trouwens zeggen dat ik de Taycan erg mooi vind en vooral met een kasteel als achtergrond op uw profielafbeelding?
Charles Taycan 4S zegt
@lars, merci, dat is een kasteel in de Dordogne waar we pas op vakantie waren, prachtig idd! Daar hoort idd ook een mooie auto bij!😉 Een compleet nieuw model is dus ook een compleet nieuw interieur en exterieur, deze Model S lijkt toch nog veel op die uit 2012 en geloof me , mensen die 1-2 ton spenderen aan een auto willen meestal het nieuwste. Heb mijn hele leven in de automotive gewerkt… De nieuwe 911, de 992 vind ik echt een beauty van een auto, heb er 3 x 911 gehad, iedere keer maakt Porsche ze weer beter heb ik in deze 3 opeenvolgende types ook gemerkt. Maar nu overgestapt naar de Taycan 4S Plus en dit bevalt super. Stil, supersnel, comfortabel en toch een echte Porsche qua rijgevoel en rijdynamiek. Tot nu toe mijn beste en fijnste Porsche ooit.👌Denk ook zeker dat Tesla weer in 2022 een aantal Model S zal gaan verkopen echter het aanbod in het hogere prijssegment wordt ook groter en niet alleen van Porsche(sedan en CrossTurismo) maar ook van Mercedes met de EQS. Maar meer aanbod en concurrentie is goed, dat houdt elkaar scherp!😉Laten we vooral genieten van wat we mogen en hebben!👌
procyon zegt
De Taycan was iets waar veel mensen al jaren naar uitkeken, een snelle Duitse EV, vrij logisch dat hij het goed doet in zijn eerste jaar (jaren). Dat hij nu beter verkoopt dan de modelS is een momentopname dat snap jij zelf ook.
Volgend jaar zal de nieuwe model S te koop worden en is de Taycan de oude / bekende en reeds achterhaalde optie.
Hierna zal Porsche weer met iets nieuws komen wat de verkopen bij Porsche weer een boost zal geven.
Wees gewoon blij met je auto maar ga nou niet met je Porche bril op de rest afkraken.. las ergens dat je zo blij bent met je EV Porche na het hebben gereden van een paar IC Porches daarvoor?
Je mag Tesla daarvoor bedanken. No way dat deze Taycan überhaupt had bestaan als Tesla niet de handen van de Duitsers had geforceerd.
alfapeter zegt
Ik hoop dat je de ironie van uw “géén nieuw model” commentaar inziet. Denk Porsche 911.
kingdante zegt
@woudloper: zet je jankmodus uit man.
ronaldotour zegt
Ik vraag me af wat er van de banden over is na 10x vol naar de 100 te schieten?
clubbtraxx zegt
Vooruit, de plaid+ is 0,1 sec minder snel wellicht. Omdat nu trager te noemen, het is nog steeds waanzinnig snel.
caprio zegt
Onvoorstelbare prestatie van Tesla, met een ruime sedan die al bijna 10 jaar op de markt is, een acceleratie meegeven waar veel krappe Ferrari’s zich op stukbijten. Of het nu 1,99, 2 of 2,2 sec is, supersnel blijft het
pascal zegt
Zeur maar lekker over 0.1 sec meer of minder in de marge. Vast staat dat ze met deze grote zakensedan straks elke dikke sportwagen en andere EV het snot voor de ogen rijden. Lachen man, nu al zin in de Youtube filmpjes. Ze zijn lekker bezig daar.
Charles Taycan 4S zegt
@pascal, een snelle auto is nog geen sportauto…😉
procyon zegt
Sportauto.. en je Taycan is dat dan zeker wel?
Heb deze ‘is geen sportauto’ al zo vaak gelezen..
Kreeg dezelfde feedback vaak over mijn model3 performance. Is geen ‘sportauto’, dat ie wel sneller is op de ring dan heel veel andere ‘sportauto’s’ maakt niet uit. Het is gewoon geen ‘sportauto’..
https://youtu.be/IXkEEF76OZE
Als deze models plaid straks sneller is op de ring dan welke straat legale Porsche ( ook Taycan) dan ook is het dan ook nog geen ‘sportauto’?
Pascal zegt
@Charles voelt ook wel aan dat Youtube straks volstaat met filmpjes van allerhande Taycans die riant voor schut worden gezet door een Amerikaanse nieuwkomer, ook op de circuits. En dus dekt ie zich alvast in: snelheid is vanaf vandaag niet meer belangrijk bij een sportauto mensen, dat u het weet :)
erind zegt
@pascal: ik heb de nr1 order in België voor de plaid plus. Enig minpunt is dat die pas volgend jaar komt. Ik heb geen haast. Wordt imho de dikste ev en Tesla heeft by far de beste infrastructure. Dat de concurrentie ze aan het inhalen is, dat zijn sprookjes.
Pascal zegt
@erind: gaaf, ik ben benieuwd! De concurrentie is inmiddels ook lekker bezig, maar als je gewoon de snelste en meest vooruitstrevende EV wilt met de beste laadinfrastructuur dan is er inderdaad voorlopig nog steeds maar 1 keuze.
hakan zegt
Als je met 0-100 op rechte stuk de snelste bedoelt, ja. Maar voor de Autobahn? Vergeet het, daar zijn de huidige Tesla modellen niet voor gemaakt (geldt hetzelfde voor de meeste EV’s). Dan ben je met de Taycan daar beter mee af met zijn 2de versnelling die Tesla niet heeft.
Pascal zegt
@hakan en op de circuits ja, er zijn al early production Nurburgring-tijden bekend van de Plaid die er niet om liegen en gehakt maken van de Taycan. EV’s zijn sowieso niet ideaal voor de Autobahn, maar de Model S wint ’t qua efficiency toch echt van de Taycan als ik hier kijk: (https://nextmove.de/autobahn-reichweitentest-taycan-vs-model-s/), waar had jij gezien dat het anders ligt?
hakan zegt
Mijn excuses, ik dacht dat je eerder de vergelijking deed met ICE wagens zoals sommige dat doen. Dan is de S Plaid+ waarschijnlijk inderdaad sneller dan de Taycan op de Nürburgring maar met een vermogen van 1115 pk t.o.v. de “magere” 761 pk van Turbo S mag dat wel ja (ik zeg ‘waarschijnlijk’ omdat er op het moment enkel een officiële rondetijd is van de Taycan Turbo en niet de Turbo ‘S’)
Wat betreft de Autobahn bedoelde ik dat de Taycan langer zijn topsnelheid van 250-260 km/u volhoudt (dan de voorbije Model S Performance) omdat die minder overhit geraakt dankzij zijn 2-traps automaat:
https://youtu.be/FfOdluUtXa8?t=870
vs.
https://www.youtube.com/watch?v=lL9_-3p3AMw&t=385s
(is wel de P100D Ludicrous)
En als laatste, aangezien je dan toch over efficiëntie hebt, kan het best zijn dat de voorbije Model S Performance efficiënter is maar ik vermoed dat op hogere snelheden op de Autobahn (150 km/u+) het verschil veel kleiner is tussen de twee.
In ieder geval is het momenteel te vroeg om te zeggen hoeveel beter de Plaid+ is (op de Autobahn, etc.) en daarbij, Tesla bestaat langer dan Porsche’s Taycan dus eens zien wat de volgende Taycan ons gaat teweegbrengen.
Redrum zegt
Respect! Ben (gezond) jaloers
Charles Taycan 4S zegt
@pascal, haha! Lekker genieten van je Tesla 3! Dan doe ik het ook!👌👍😉