Met een groen licht voor productie is de komst van de BMW i4 nu echt. De eerste klanten rijden er binnenkort mee op de weg.
Hèhè, eindelijk weer een elektrische auto die niet in de hoogte gaat. De Tesla Model 3 was wat dat betreft maar eenzaam, met vooral crossovers en SUV’s om hem heen. Daar komt straks verandering in met de komst van deze nieuwe elektrische auto. De productie van de BMW i4 is namelijk gestart. Het allereerste exemplaar voor de klant is van de band gerold.
Het is nu nog zo dat de productiefaciliteit in München van alles, inclusief de i4, door elkaar produceert. Dat zien we wel vaker. Bijvoorbeeld bij de Volvo-fabriek in Gent, waar de elektrische auto’s en benzineauto’s door elkaar geproduceerd worden. Daar zit voor de leek geen logische volgorde in. Uiteindelijk gaan die fabrieken alleen nog maar volledig elektrische auto’s bouwen. BMW zegt dat tegen 2023 meer dan de helft van alle geproduceerde auto’s in München elektrisch zullen zijn.
Interessant feitje. De productie hoeft niet overhoop gegooid te worden voor de BMW i4 omdat het een elektrische auto is. Ongeveer 90 procent van de productie verloopt op dezelfde manier. Het grootste verschil zit hem in de assemblage en wanneer er aan de achterkant gewerkt wordt. En het ‘huwelijk’ verloopt wat anders door het gebrek aan een verbrandingsmotor. Mag je met een accupakket eigenlijk nog spreken van een huwelijk?
In de fabriek in München loopt de BMW i4 productie samen met de 3 Serie, M3 en de 4 Serie Gran Coupé. Benzine, diesel, hybride en volledig elektrisch. Het komt er allemaal voor.
Sanitarium zegt
Ben benieuwd, gaaf ding. Als eigenaar zou ik wel dat blauwe randje rondom het BMW logo zwart wrappen. Of desnoods met een viltstift. Wat lelijk is dat zeg.
mashell zegt
Op de groene vloekt het inderdaad, maar op de witte staat het juist prachtig, dat de Beierse hemel nogmaals terug komt.
harrie zegt
Prachtig, al die faux luchthappers, ducts en grille.
mashell zegt
Tja, dat maakt het sportief…
fanboy zegt
Weer een EV van 60K. Daar hebben we niks aan. En ook nog eens veel te laat, want ze konden het 8 jaar geleden al prima met de i3.
rwdftw zegt
@fanboy: 60K? Dat is “kaal”, en ze nodigen je meteen uit voor een pakketje. Ik denk dat je tegen de 70K zit voor je hem voor de deur hebt staan.
mashell zegt
Voor wie dat te duur vindt zijn er toch de Soul, de Kona, de Ioniq zonder 5, de Zoe, de 208, de Corsa, de eUp, de ID3 en Enyaq en nog heel veel andere modellen?
maotje zegt
@fanboy: de goedkoopste 4 serie met benzine motor kost je ook robd de 55 k.
tjorque zegt
De aftermarket wrijft in z’n handen voor de potentiële verkoop van nose jobs…
koeberg zegt
De Tesla model 3 heeft een duckface voor de aerodynamica. De BMW i4 ploegt zich gewoon op pure wilskracht door de lucht heen?
petroldrinker zegt
Al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding…. echt niks aan deze auto doet mij denken: goh, die wil ik is beter zien, of zelf rijden ofzo,maar dan ook echt helemaal niks
maotje zegt
@petroldrinker: wat vind je er dan niks aan? Ding ziet sr gewoon top uit. Dus ben benieuwd wat je er dan precies niks aan vind.
petroldrinker zegt
Die grille om te beginnen, het interieur wat zowat 1 groot scherm is ipv knopjes,
Maar bovenal het feit dat ie elektrisch is, zorgt er voor dat ik geen intresse heb, al was het het mooiste model ooit
Lievens zegt
Gelukkig zijn degene die als U denken STERK in de minderheid .
smex zegt
Ik denk dat de i4 toch wel de aller lelijkste auto in z’n klasse is. Gaan er mensen voor die pure lelijkheid vallen?
berlinetta zegt
Als ik zie hoeveel Model 3’s en Model X’en er rondrijden, zal het menig mens een zorg zijn hoe de auto eruit ziet.
sonnybonds zegt
precies dat de VW elektro auto ziet er ook niet uit maar who cares?
718s zegt
Maat van mij heeft m net besteld…. 93.000 eu… incl. btw met een paar opties… dus prijs technisch is het geen concurrent van een Model 3. die is 30.000 eur goedkoper en gaat harder. (alleen bmw is super goed in bouw kwaliteit en interieur…maar dan nog geen 30k prijs verschil).
mashell zegt
Voor 93 duizend heb je tegenwoordig ook een Taycan!
Pascal zegt
Dit vroeg ik mij dus ook af, de BMW is met vergelijkbaar uitrustingsniveau aanzienlijk duurder dus zeker geen 1:1 concurrent. Natuurlijk zal hij hier en daar wel wat Model 3 publiek wegsnoepen met een iets dikkere beurs en de bereidheid om bij te betalen. Ik zou ook graag hierna de BMW rijden, maar vind het bedrag nog wel even slikken.
maotje zegt
@718s: ding is er vanaf 60.000 dus die paar opties hebben 33.000 euro gekost? Ruim 50% van de vanafprijs. ? Ben wel
Benieuwd naar de offerte dan eigenlijk.
mout zegt
We maken al jaren grapjes over ‘go-fast’ strepen op een auto.
Als je daar al 10pk voor mag bijtellen, dan heeft deze i4 met zijn ‘grill’, happertjes, ducts en roosters meer vermogen dan een Chiron +++.
teske zegt
Just another Pfanzerkreuzer
Lievens zegt
Ik vind het gewoon in zijn geheel een prachtige wagen !