De cijfers liegen niet, toch? Volgens de TUV is de Model 3 de minst betrouwbare auto die er is in de categorie van 1 tot 3 jaar oud.
Nou, we hebben weer een leuke voor jullie, jongens en meisjes (fijn dat jullie er zijn!). Elk jaar laten grote instanties weten wat de uitslagen zijn van hun onderzoeken en welke conclusies we daar uit kunnen trekken.
De betrouwbaarheidsonderzoeken moet je overigens op hun juiste merites beoordelen. Het zegt gek genoeg niets over de ’totale’ betrouwbaarheid van een auto, maar vaak het aantal issues dat zich voor doet in de eerste jaren. Wat er daarna gebeurt (en wij dus de term betrouwbaar echt willen toepassen) zijn deze instanties al lang aan het verder kijken naar nieuwere auto’s.
Een bekende is de JD Power Survey. Tesla is zo slim geweest om daar simpelweg niet aan mee te doen. Bij de Duitse TÜV hebben autofabrikanten geen keuze of ze wel of niet mee willen doen. Dat bepaalt de TÜV zelf. Deze Duitse instantie kijkt daarnaast ook nog naar auto’s van veel minder recente bouwjaren.
Model 3 minst betrouwbare auto
Op zich is het best een interessante manier van testen wat de Duitsers doen. ze baseren zich namelijk op de uitkomsten van de zogenaamde ‘TÜV Hauptuntersuchung’. Dat kun je een beetje vergelijken met onze APK, maar dan veel strenger. Ongeveer 80% van de auto’s haalt de test, 20% zakt ervoor. Dan is het zaak dat de mankementen gefixt worden voordat de auto goedgekeurd wordt.
En wat blijkt: de Tesla Model 3 is een bijzonder storingsgevoelige auto. In de categorie 2-3 jaar, is het de auto met verreweg de meeste defecten: 14,7%! Verder valt aan het lijstje op dat Dacia’s heel erg onbetrouwbaar zijn: daar komen veel storingen bij voor. Speciale vermelding voor BMW, die ook enkele auto’s in de overzichten heeft staan.
Neem het niet letterlijk, hè?
Ook hierbij geldt trouwens dat je ‘betrouwbaarheid’ niet letterlijk moet nemen. Want als jij kettingspanners hebt die er binnenkort aan gaan, is dat geen probleem voor de TUV. Falende schraapveren voor de zuigers? Geen probleem. Maar zelf ervaar je een auto met kapotte ketting en schraapveren dan toch als minder betrouwbaar. Gek hé? Dingen als bandenslijtage en remmen die versleten zijn, zeggen natuurlijk ook iets over de bestuurder (niet zozeer de betrouwbaarheid van de auto).
Tenslotte zijn die punten vaak goedkoop en eenvoudig te verhelpen. Nog iets om in het achterhoofd te houden, in veel gevallen zijn de auto’s met zoveel afkeurpunten veelal auto’s waar de eigenaren niet al te veel in investeren. Een Dacia koop je omdat je goedkoop van A naar B wil reizen, niet omdat je AB wil lezen.
En wat is dan de meest betrouwbare auto volgens de TÜV? Simpel: de Audi TT. Dat is de auto met de minste afkeurpunten. Nu is dat ook wel een auto voor een liefhebber, anders kies je niet voor een sportieve roadster met grote motor. Dus de kans dat die goed bijgehouden worden (en dus minder afkeurpunten vertonen) lijkt ons vrij groot. Overigens scoort de Golf Sportsvan ook heel erg goed, volgens de TÜV. Dat is dan wel weer opmerkelijk.
Mocht je in de markt zijn voor zo’n kekke elektrische sportsedan rechtstreeks ontsproten uit het brein van Meneer Musk, check dan het Autoblog Aankoopadvies van de Model 3 om te zien waar je op moet letten:
Via: Carscoops
Imagecredit: Model 3 bij de Albert Heijn door @schildpad12 via Autoblog Spots.
coupedriver zegt
1…2…3… Fanboys Los!!
rwdftw zegt
Ik heb er ook eentje. Ik kan niet zeggen dat hij storingsgevoelig is. Maar n=1 in dit geval. Wel was ik aan de beurt voor de APK. De keurmeester zag ze liever niet, inspectie is lastig omdat de onderkant dicht zit met platen. Als iets twijfelachtig is moeten die eraf en dat is veel werk. De meeste afkeur kwam van verroeste remschijven. Dat klinkt je als ICE rijder wat gek in de oren maar regeneratief remmen zorgt ervoor dat je die dingen amper nodig hebt.
Het enige probleem wat ik ermee heb is de deurhendels waar het metaal van los komt. Verder doet het ding het gewoon altijd.
De Golf V die ik eerder had begon als een bakje knikkers te klinken, dat was de ketting. De Golf 7 was eigenlijk probleemloos maar qua rijden was het een natte dweil. De Giulia had een twijfelend relais wat voor veel gezeik zorgde en die stond echt het vaakst bij de dealer. Reden was dat de storing heel kort duurde dus vinden was lastig.
Het grootste probleem wat ik weet is een 208e van een collega die meer bij de dealer stond dan voor de deur. Uiteindelijk ging er 14k aan onderdelen in en die auto ging de deur uit.
grrrrrene zegt
Ik heb zelf geen Tesla (en ben ook zeker geen fan), maar ik heb een oude Saab 9-5 die het na bijna 500k km nog niet opgeeft. Toevallig dat ik het met een collega had over Tesla. Ik had ook het beeld van onbetrouwbaarheid, niet goed gebouwd, storingen, etc, maar haar vader heeft een Model 3 die in 3 jaar 250k km heeft gereden zonder onderhoud en zonder problemen. Dat kan geen enkele auto net verbrandingsmotor.
Zo, dat is dan n=2.
tmenges zegt
Zonder onderhoud???
THSD zegt
@grrrrrene
Das typisch een krenttype niks uitgeven aan onderhoud.
Banden zullen inmiddels wel slicks zijn geworden.
Johanneke zegt
Niet iedereen wil het nog inzien, maar het ziet er naar uit dat de e208 gewoon een modern PSA product is. Oftewel: zeer matige kwaliteit.
Ik snap absoluut niet dat mensen nog steeds PSA kopen gezien wat ze hebben uitgekakt de afgelopen 15 jaar.
wimof zegt
Wanneer een veel te zwakte ophanging geen probleem meer vormt en die zelfde ophanging zo standaard op de plaid zit, en de Duitse TÜV er grote graten in ziet en Tesla spreekt over een normaal kleine scheurtjes welnee dan hebben we geen probleem, want wie is die TÜV dan
wel?
JH zegt
Vertel, waar vind ik hier meer over?
Het komt er dus op neer dat die plaid te veel trekkracht heeft en zijn draagarmpjes kapot trekt?
peekaas zegt
Apart.. Voor mij is het de auto met de minste zorgen of pijnpunten ooit..
in de afgelopen 4 jaar 1 beurtje voor de deur gehad (0 punten) en laatst een eerste APK (wederop 0 punten)
#fanboy
vreekfonk zegt
Hier exact dezelfde ervaring, 125K op de teller en nog geen enkele storing of reparatie gehad. Ben erg benieuwd om wat voor storingen het in dit onderzoek gaat. Voor mij wordt de volgende iig weer een model 3.
Redrum zegt
Idem hier, 2 Teslas, 5 jaar storing en onderhoudsvrij……hop naar de volgende 3 als het aan mij ligt.
Nu, met m’n andere wagens eigenlijk ook nooit veel problemen gehad maar ze gaan wel weg op 150K kilometer.
drdre1 zegt
Ik zie d’r helaas genoeg van rijden, dus zo storingsgevoelig zijn ze nou ook niet.
Roel zegt
“Helaas”? Heb je er last van dan?
drdre1 zegt
Ja, net zoals ik vonexwijken lelijk vind. Ik vind ze saai, hetzelfde. En omdat er van die 2 nogal veel zijn heb ik er last van. Maar trek het je niet aan. Eerst had ik last van half NL in een Mitsubishi PHEV en die is inmiddels ook bijna weg uit ’t straatbeeld. 😊
drdre1 zegt
Oja, en als ik nog mag toevoegen? Labradoodles en iPhones. En gladde, witte greeploze keukens.
okdoei zegt
Eens. Al zijn labradoodles prettig voor hondenliefhebbers met een allergie. Ik ben zo’n hondenliefhebber met allergie maar ik vind labradoodles niet mooi, zo niet mooi dat ik ze zelfs niet wil met m’n allergie. Dan maar geen hond. Dus ik snap de populariteit niet. Net zo min ik de populariteit van witte/zwarte greeploze keukens niet snap – met bijpassende antraciet tegels uiteraard. Of nu de nieuwe trend visgraatvloer en houte tafel met metalen spinpoot. En grijze auto’s. Overal grijze auto’s.
Iedereen hetzelfde huis en dezelfde kleur vervoer maar toch vindt iedereen zich speciaal.
drdre1 zegt
Wij zijn vrienden. Soulmates! Precies dat bedoel ik! Zwarte kranen, zwarte metalen klapdeuren van 3 meter hoog! En dus ook een Tesla Model 3! Inspiratieloze poep!
Johanneke zegt
Je moet wel echt een heel rustig leven hebben wil je last hebben van type huizen en type auto’s.
drdre1 zegt
Ik heb last van Lemmingvolk, misschien is ’t dat.
banderas zegt
Als je nooit voor onderhoud hoeft te komen van Tesla, dan snap ik dit wel. Want dan zijn er geen controles als je aan de TUV aan de beurt bent.
–
Verder weten we als goed is allemaal dat geen enkele moderne auto meer echt betrouwbaar is. Vooral storingen en slechte software hebben ze vrijwel allemaal last van. Of het nou een MG of een Porsche Taycan is.
Tonnie zegt
Dat is het ‘m ook. Tuv keuring is voor dergelijke tesla’s vaak het eerste moment dat ze een garage zien. En dan zijn de draagarmen naar de klote en de remschijven verregaand verroest. Had deze uitkomst elders een tijdje geleden al gelezen… Meeste ice auto’s hebben er dan al wat beurtjes op zitten en zijn dan beter bijgehouden.
Flutterbear zegt
Dat ze voor die remschijven niet even een updateje schrijven om elke week even normaal te remmen ipv regenereren.
Redrum zegt
Dat wordt ook gedaan zoals bij elke moderne wagen. Trouwens als je wagen een aantal weken op de oprit staat, roesten alle schijven. 2x remmen en in orde….
goodvibrations zegt
Heb begrepen dat draagarmen vaak vervangen moeten worden/versleten zijn? Iemand met ervaring hier? En verder zie je wel regelmatig lekke achterlichten.. maar of dat heel erg is..
Als je ziet wat door andere merken aan kosten wordt gerekend voor jaarlijkse beurten.. ook bij EVs dan denk ik dat Tesla nog steeds meevalt/beter is..
TCO lijkt me meer interessant..
bunnylebowski zegt
@goodvibrations de oorspronkelijke draagarmen was ontwerp fout waardoor er vocht bij kon en ze begonnen te kraken. Volgens mij zijn ze allemaal kosteloos vervangen voor nieuwe die dat niet meer hebben
madhatter zegt
Bij mij in het derde jaar kosteloos vervangen. Werkplaats afspraak gemaakt via de app en na 30 minuten stond ik weer buiten.
Een lekkend achterlicht ook onder garantie vervangen. Bij mij thuis in de garage. Die dingen zijn volledig plug en play. Nog geen 2 minuten werk.
Ik wil weer snel een Tesla na 6 maanden een Range Rover.
Dutchdriftking zegt
in 30 min draagarmen wisselen? Als dat lukt dan zit die Tesla echt serieus goed in elkaar.
vreekfonk zegt
Bij een onderhoudsbeurt na 2 jaar hebben ze inderdaad draagarmen vervangen voor een gemodificeerde uitvoering (geen onkosten) Tot op heden geen problemen mee gehad. Vermoed dan ook dat het draagarmen verhaal om de oudere Tesla’s gaat
Redrum zegt
Hier had de eerste reeks uit 2018 last van. Dat is daarna gewoon verholpen. (Reeks met de-chrome)
Johanneke zegt
De Golf Sportvan wordt enkel bereden door mensen die 10k per jaar rijden, rustig aan doen, jaarlijks onderhoud. Mooi is dat eh, dat dat in zo’n test naar voren komt, dat ie er beter vanaf komt dan een normale Golf.
Roel zegt
Ik vraag me af of dit komt door de combinatie van een hoog vermogen en geen beurt de eerste jaren. Het zal me bijvoorbeeld niks verbazen als de eigenaren niet door hebben dat hun banden veel harder slijten en daardoor doorrijden met te weinig profiel. Dat is namelijk ook een TUV afkeur en heeft eigenlijk weinig met betrouwbaarheid te maken. De meeste benzineploppers krijgen ook de eerste jaren een beurtje en dan laat de garage wel weten of de banden (bijna) aan vervanging toe zijn.
Overigens zouden deze cijfers veel interessanter zijn per gereden kilometer. Mijn Merc 600 SL zou volgens de TUV ook bijzonder betrouwbaar zijn, maar die komt maar een paar dagen per jaar de garage uit..
rwdftw zegt
De meeste BEVs zijn geleased en daar zit heel vaak een winterbandenregeling bij. Dus 2 keer per jaar staan ze bij de bandenboer om te wisselen. En die bandenboer weet ook wat upselling is.
p993 zegt
De drie tesla eigenaren die ik ken zou ik niet typeren als autoliefhebbers. Het zijn niet mensen die vroegtijdig banden vervangen of preventief onderhoud laten doen, zeg maar. Dat zul je ook terugzien in deze cijfers.
bunnylebowski zegt
@p993 oh ja nee dat is dan heel representatief. Die dragen ook allemaal sokken zeker?
Het wordt nog veel erger. Het blijkt dat Tesla eigenaren ook allemaal sokken dragen..
Zul je terug zien in de cijfers..
drdre1 zegt
Dragen ze dan ook allemaal dezelfde kleur sokken, met dezelfde stiksels en dezelfde saaie binnenkant? Want dan zou ’t kloppen.
Redrum zegt
Dezelfde die ik daarvoor in mijn “premium” Duitsers aanhad. What’s your point?
p993 zegt
Ik heb geen onderzoek gedaan, het betreft wel alledrie de tesla eigenaren die ik ken. Of die representatief zijn voor de groep weet ik niet. Heb geen aanleiding om aan te nemen dat het niet zo is….Dus doe ermee wat u wilt 😀
mashell zegt
Hadden we dit artikel niet al eens eerder een paar weken terug?
Betrouwbaarheidsonderzoeken waar de hoeveelheid gereden kilometers niet mee gerekend wordt zijn niet betrouwbaar.
Dat een auto waar er een handvol van verkocht zijn en die alleen op zondagmiddag bij goed weer gebruikt worden minder storingen vertoont dan een goedkope Amerikaan waar vaak relatief veel mee gereden wordt dat geloof ik ook wel.
Roskampies zegt
Een Dacia koop je om goedkoop van A naar B te reizen. Niet om AB te lezen.
Daarmee is alles wel gezegd. Gouden tekst. 👏
mc96 zegt
Goh, Tesla’s zijn net gewone auto’s
buddy991 zegt
In het Duits, maar lijkt me
duidelijk. Plaid probleem achterophanging…ongelooflijk:
https://youtu.be/IlJkfKEiwCk?si=yB72r7L6WuzLMBPi
teske zegt
80k gereden, geen probleem ook niet apk. Enkel de draagarmen vervangen onder garantie. Dat doen ze dan op de stoep voor je huis. Meest betrouwbare auto die ik ooit had, voor wat betreft de banden: eerste setje zomerbanden nu versleten. Overigens wordt sinds een update eerder dit jaar ook de bandenslijtage bijgehouden. En krijg je advies om te roteren of vervangen. Iets met verschil in omwentelingen.
Mijn Panzerkreuzer stond echt veel vaker op de brug. Technisch gezien puur op het aantal slijtdelen ook te verwachten
dree16v zegt
Huh draagarmen voor de deur vervangen? Hoeft de auto niet uitgelijnd te worden ofzo daarna? Verklaard ook gelijk de bandenslijtage…
Thieuke zegt
Kapotte schraapveren zorg onherroepelijk tot het niet meer halen van de uitstootregels, dus dan wordt het toch nog afgekeurd om die reden denk ik.
joosstra zegt
“Op zich is het best een interessante manier van testen wat de Duitsers doen. ze beraden zich namelijk op de uitkomsten van de zogenaamde ‘TÜV Hauptuntersuchung’.”
“Ze beraden zich” wil zeggen dat ze er nog steeds over aan het nadenken zijn wat nu precies de uitkomsten van het onderzoek zijn.
Ik neem aan dat de schrijver van dit artikel bedoelt dat de Duitsers zich BASEREN op de uitkomsten.
MarcoM zegt
Als je op YT naar Ove Kroger zijn kanaal kijkt, dan zie je remschijven en bovenste draagarmen als hoofdzakelijke klacht. Als dat alles is, dan valt het best mee. Er zijn beter versies van de draagarmen die geen last hebben van inlopend regenwater.
a110 zegt
“Een Dacia koop je omdat je goedkoop van A naar B wil reizen, niet omdat je AB wil lezen.” Wat een parel van een zin, misschien wel een van de mooiste!