Tesla introduceert een nieuwe variant van de Model 3 en die is heel interessant, we kunnen niet anders zeggen.
De Tesla Model 3 is eigenlijk onverminderd een interessante aanbieding geweest en nu wordt deze auto weer een stukje interessanter. Tesla lanceert namelijk een nieuwe versie, die meer biedt voor minder.
Tot op heden was er de keuze uit de standaard RWD, de Long Range en de Performance. Daar komt nu de Long Range RWD bij. Dit is niet geheel verrassend, want in april lanceerde Tesla al een Model Y Long Range RWD.
De Model 3 komt echter nog een stuk verder dan de Model Y: het scheelt ruim 100 km (daarom moet je dus geen cross-over kopen). Waar de Model Y Long Range RWD 600 km range heeft, komt de Model 3 Long Range RWD maar liefst 702 km ver. Daarmee is het in één klap een van de EV’s met de grootste range.
Ten opzichte van de normale Long Range lever je wel wat performance in, want je krijgt een elektromotor minder. De sprint naar de 100 km/u duurt nu 5,2 seconden in plaats van 4,4 seconden. Ook prima. De normale Model 3 RWD is nog steeds de traagste: die doet er 6,1 seconden over. Qua topsnelheid maakt het niet uit, die is nog steeds 201 km/u.
Het voordeel van de Model 3 Long Range RWD is niet alleen de range, maar ook de prijs. De Long Range RWD is 5 mille goedkoper dan de normale Long Range, wat neerkomt op €45.990. Als je de instapper op het oog had loont het ook om 5 mille door te sparen, want dan heb je opeens 189 km extra range. Overigens is de instapper ook weer goedkoper geworden.
Om het overzichtelijk te maken hieronder alle varianten op een rijtje:
- Tesla Model 3 RWD (513 km range): €40.990
- Tesla Model 3 Long Range RWD (702 km range): €45.990
- Tesla Model 3 Long Range AWD (651 km range): €50.990
- Tesla Model 3 Performance (528 km range): €58.490
Concurrentie Model 3 Longe Range RWD
Eigenlijk hoeven we de concurrentie er niet eens bij te halen om te weten dat de Model 3 een veel betere deal is, maar we doen het toch even:
- Tesla Model 3 Long Range RWD (700 km range): €45.990
- BYD Seal RWD (570 km range): €45.990
- Xpeng P7 RWD Long Range (576 km range): €49.990
- Polestar 2 Long Range Single Motor (659 km range): €51.200
- Hyundai IONIQ 6 77,4 kWh RWD (614 km range): €55.395
- BMW i4 eDrive40 (597 km range): €63.358
Zoals je ziet is de Model 3 de goedkoopste van het stel (samen met de BYD), terwijl de Tesla wel met afstand de grootste range heeft. Het is dus weer een auto waar je heel lastig omheen kunt als je in de markt bent voor een elektrische sedan.
TheMaster zegt
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
Wat voor de Model 3 ook veel interessanter is dan álle concurrenten, is de kleinere accu, maar wel het meeste bereik. Dit komt door het minste verbruik. Hierdoor is niet alleen de aanschaf het meest voordelig, maar ook de (stroom)gebruikskosten het voordeligst.
hotze zegt
Zie de reactie van Scrmeagle.
Je kunt wel alles op technisch gebied beoordelen en beredeneren, maar dan heb je zo’n lelijk hok voor de deur staan met een kaal interieur. Nog even afgezien van de grootaandeelhouder-malloot die CEO is van Tesla en alles in het werk zal stellen om via zijn “X” een andere malloot als president aan het roer te krijgen in de US of A.
Koop je een Tesla, dan sponsor je dit als bijeffect ;-)
mrbowser zegt
Rustig aan tijger.
scrmeagle zegt
Maar je rijdt wel in een lelijk gedrocht
Lambrusco zegt
Vind je dat nu echt of praat je graag de menigte na? Ik kan me voorstellen dat er lelijkere auto’s op de markt zijn.. sterker nog, ik vermoed dat mensen dit een lelijke auto vinden, alleen omdat het een Tesla is. Als er een ander merk op had gestaan was het minder erg geweest lijkt het wel. Heb zelf geen Tesla maar ik vind het een mooie auto.
mashell zegt
Ook met een ander merk logo zit het dak hier heel erg raar op waardoor het allemaal erg vreemd oogt. Maar omdat de Model Y nog zoveel lelijker is kunnen we de Model 3 best tolereren.
Johanneke zegt
I dunno man. Is een random Kia, VW, of Citroën nou zoveel mooier? Ik vind het er gewoon uitzien als een moderne auto, niet meer, niet minder. Vind persoonlijk enkel de Opel Astra nu erg goed gelukt, mooiste C segment auto sinds tijden. Maar dat is ook de enige auto in het C en D segment die ik mij kan bedenken die ik daadwerkelijk mooi en niet generiek vind. Zoals een Corrola station, is absoluut niet lelijk, wel generiek.
hotze zegt
Tja, maar dat is een Opel. En daar wil je toch niet in gezien worden. Dat staat nog lager op de coolness-ladder dan een Dacia.
Speciaal voor jou zijn de crossovers/SUV’s beschikbaar. Als het maar niet de nog lelijker Tesla Y wordt.
Johanneke zegt
Je zou maar zo zielig zijn dat je je wat aantrekt van wat random mensen die je niet kent van je vinden.
Zou het nooit kopen, want PSA, vertrouw niks van hun sinds +-2010, maar zo’n blauwe of rode astra wagon in het blauw of rood met 180 of 225pk. Leuke leaseauto hoor. 100x liever dan een bmw 418 met 3 pitter. Wat de buurman ook vindt.
rwdftw zegt
Het probleem is dat als je de aerodynamica negeert door lekker te tekenen, je gestraft wordt door luchtweerstand. Om aan het bereik te kunnen komen moet er dan weer extra accu in. Dat maakt de auto meteen duurder, en zwaarder. Wat op zich ook weer slecht is voor het bereik dus dan maar weer wat extra accu.
Onderaan de streep sta je dan weer langer bij de lader voor dezelfde afstand.
Dus kies maar.
Diesel Rocks zegt
In het lijstje staat maar één auto die echt interessant is, de BMW i4. De Tesla is een Trump-mobiel en ziet er niet uit, het is de Opel Kadet van de jaren 20.
b00st zegt
Over smaak valt niet te twisten, maar de prijs van een BMW i4, met dezelfde opties als een Tesla Model 3 standaard heeft, komt op 74655 EUR (Belgische configurator), oftewel 62% (!) duurder. Keyless entry alleen kost je al 925 EUR extra.
Dat is dus echt appelen met peren vergelijken. Vanwege het gigantische prijsverschil denk ik niet dat er veel mensen beide op hun shortlist hebben staan?
Johanneke zegt
Ssst, hij is gewoon een enorme bimmer fan.
audirs3 zegt
Ik zou dus never nooit die i4 met zijn achterlijke ICE architectuur en trage 400V accu willen. Ik zou dan eerder voor een Ioniq 6 kiezen, of wachten op de Neue Klasse van BMW.
Dutchdriftking zegt
Het is niet een auto waar ik warm van word, maar als je persé elektrisch moet van de baas is dit geen gekke deal. En een tweedehandsje voor weinig als particulier is ook niet vervelend. Zolang je thuis kunt laden natuurlijk.
Pordon zegt
Zolang je thuis kunt laden? Ook als je gewoon dichtbij in je straat kan laden gaat dit al prima. Ik rij elektrisch en heb geen oprit maar de laadpaal staat op de parkeerplaats waar ik anders ook moet parkeren. Het bevalt eigenlijk zo goed dat mijn vrouw volgend jaar ook elektrisch gaat rijden.
por100 zegt
Zat net naar tweedehands te kijken. Makkelijk nog 20K voor 200.000+ kilometers bij een 2019 75kwh variant (of 19K voor 60kwh). Met 89% restcapaciteit kom je dan maximaal 390km wltp ver. Daarnaast zijn tweedehands prijzen nog niet naar beneden sinds laatste bericht overheid ivm wegenbelasting.
Oftewel tweedehands markt moet echt nog wat naar beneden, want:
Aanschaf tweedehands tesla 75kwh (150-200dkm): €20.000
Nieuwe draagarmen (incl montage) €1500-2000
NIeuwe banden, filters, ruitenwissers, remmen+blokken) €2000,- (en dat moet gebeuren, want veel tesla-rijders gaan bijna nooit naar de garage)
Dus dan zit je op minimaal 25K voor een 5 jaar oude auto met een actieradius van 390km (die over 3 jaar nog maar 340km is). En dan moet je dus nog hopen op geen fatale problemen met de accu en infotainment (op zich zit dat goed, maar je zal maar net pech hebben).
Met deze concurrentie uit eigen huis vind ik een tweedehands toch te duur. De nieuwe heeft wel wat meer afschrijving natuurlijk, maar daar staat wel ruim voldoende zekerheid, verbeterd product en comfort tegenover.
RAW zegt
Ik denk niet dat iemand die een tweedehands overweegt een nieuwe auto van 40 tot 45 k kan/wil betalen en iemand die nieuw kan kopen een 5 jaar oude auto meeneemt in zijn overwegingen. Je gaat eerder met een bepaald budget naar de opties kijken, dus koop ik die 2e hands Tesla of een andere BEV, PHEV of ICE voor dit geld en wat kost mij dat dan uiteindelijk per jaar. Zoals we vroeger ook met benzine versus diesel versus LPG deden.
por100 zegt
Ik denk dat jij toch ook een beetje redeneert met traditionele auto’s.
Een occasion EV is veel minder waard omdat er een risico is op accufalen en daarmee een zeer grote kostenpost.
Bij een nieuwe heb je dat niet.
Daardoor heb je ook op een gebruikte van 5 jaar oud en 2ton op de klok een grotere afschrijving dan traditionele auto’s van 5 jaar oud.
Zolang een nieuw accupakket 12-20K kost en een nieuwe tesla slechts 40-45K zal je dit probleem blijven houden.
Die prijs van een nieuwe accu moet gewoon naar de 7-8000. Of de tweedehands tesla’s moeten naar de 10-12K
Lang verhaal om te zeggen dat als je enkel een tweedehands model 3 van 19K kan betalen je beter kan doorsparen of een andere soort auto kan kopen. just my 2 cents natuurlijk
bimmerpost zegt
Accu’s falen niet als een ding maar zijn opgebouwd uit meerdere modules die per stuk kunnen worden vervangen. Dus reparatiekosten zitten al op of onder het niveau wat je noemt. Daarnaast geeft Tesla 8 jaar garantie op de accu.
vaakbenjetebang zegt
@raw68: Ik denk dat ik je reactie niet begrijp. Als wat jij schrijft waar is, zou er toch helemaal geen markt zijn voor gebruikte auto’s van meer dan 45k? Of bedoel je wat anders?
por100 zegt
Tesla geeft zelf 12-20K op voor een nieuwe accu. En idd 8 jaar garantie, dus als je nu eentje uit 2019 koopt en die over 2-3 jaar verkoopt …. wat doet dat dan met de afschrijving als een nieuwe accu 12-20K kost?
Overige kosten zijn wat overdreven, maar voor die draagbalken ben ik uitgegaan van draagbalken en aftermarket veringen die stuk comfortabeler zijn. Hoeft idd niet, maar je doet het waarschijnlijk wel als je onderstel toch laat aanpakken. En niet vergeten dat het er ook ingezet moet worden.
b00st zegt
Dacht gehoord te hebben dat het vervangen van de draagarmen op de 3 maar rond de 300 per kant kost, incl montage. Maar ben hier absoluut niet zeker van. Iemand meer info?
Schijven zijn absoluut nog niet nodig, banden hangt er natuurlijk wat vanaf (mijne waren na 40k al op), filters kost 2x niks en ruitenwissers bestel je gewoon in de Tesla app voor 50 EUR.
por100 zegt
Schijven zijn vaak een verplicht aandachtspunt bij de apk, die nu na 4 jaar moet plaatsvinden. Dat komt omdat er meer roest ontstaat in gebieden waar gestrooid wordt en omdat de remmen weinig gebruikt wordeb.
Dus ga er maar vanuit dat als je onderaan de markt shopt die schijven er waarschijnlijk wel aankomen. Filter en ruitenwissers zijn uiteraard kosten niet, maar gaat erom dat veel tesla’s bijna niet bij garage komen en dan moet je dat dus zelf (laten) doen. De handelaar doet het iig niet.
600 voor draagbalken valt mij mee, maar waarschijnlijk wil je ook veringen dan aanpakken zodat je stuk comfortabelere auto krijgt.
RutgerK zegt
Ik weet niet waar de prijzen vandaan komen voor de vervangende onderdelen.
Als ervaringsdeskundige kan ik wel met zekerheid vertellen dat als draagarmen een problemen waren die met zekerheid zijn vervangen door Tesla. Het geluid van een draagarmen was geen geluid dat je langzaam ging irriteren als je er op lette. Het was een geluid waar je je kapot voor schaamde en niet mee te rijden was.
Grootste problemen met de remmen na vier jaar is niet dat ze versleten zijn maar juist last hebben van roestvorming. Voor de APK werden bestuurders aangeraden in aanloop naar de datum de remmen juist te gaan gebruiken.
Luchtfilter en wisser vervangen voor de deur kostte mij 119 euro totaal.
Een vijf jaar oude Tesla uit de lease (max 160.000km contract) heeft nog 3 jaar of 32.000 km garantie op de accu.
De degradatie van de accu is overigens ook niet lineair. De grootste degradatie vindt plaats in het begin.
Hieronder een review van Performance met 165.000 kilometer.
https://youtu.be/3AbStgJrRic?si=Y9lr7WERlwsbWXWg
kniesoor zegt
Dit is naar mijn idee met afstand de meest interessante EV in de markt van vandaag als je een volwaardig EV equivalent voor een BMW 3 / MB C o.i.d. zoekt. Ondanks het onaantrekkelijke uiterlijk.
marcomanta zegt
Discussie over mooie auto’s, het gaat om rijbereik en wat zijn nu nog echt mooie auto’s vandaag de dag.
JelmerS zegt
Naast meer range is er dus ook meer vermogen voor de LOmg range RWD gezien de verbeterde sprint tijd? Dat maakt een AWD eigenlijk wel overbodig aangezien het trekgewicht nog steeds van het niveau volle kruiwagen is. (Model y mag wel 1600kg)
Robert zegt
Het is een mooie deal, maar je moet dan wel in een sedan rijden met een kofferbak waar je niet zo heel veel mee kan. Los van het verbruik zou ik toch ook naar de gebruiksmogelijkheden kijken; in dat licht bezien zou ik eerder kiezen voor bijvoorbeeld de ID.7 Tourer, of de Ioniq 5.
mashell zegt
Als je niet om ergonomie geeft en het niet erg om op internet Elon Musk en Tesla te moeten verdedigen is het gewoon de allerbeste deal.
Diesel Rocks zegt
Ook fijn voor Trump dat hij, indien hij weer aan de macht komt, van Musk vast wel mag meekijken en luisteren naar wat alle Tesla rijders uitspoken.
Allison Burgers zegt
Jullie hanteren de verkeerde namen in het staatje. Tesla noemt ze niet RWD.
De instapper heet officieel: Tesla Model 3 Achterwielaandrijving
De Long Range heet: Tesla Model 3 Long Range Achterwielaandrijving
Lach me kapot als dat in verchroomde letters op de kofferklep staat trouwens.
vetnek zegt
€5000 extra voor 189 kilometer.. ca. €26 per extra kilometer die je in de praktijk niet nodig hebt met de snellaad faciliteiten in ons land.
Voor dat geld kun je ca. 7250 kW snelladen bij Fastned, iets wat je in de praktijk ook niet gaat doen.
klaasjevaak zegt
En het is zelfs minder dan 189 km. 513 km met SR is met 19″ velgen (554 met 18″) en 702 km LR RWD is met 18″ velgen (640 met 19″). Iets met appels en peren.
por100 zegt
Als je het zo stelt, maar die 5000 die je nu extra betaald krijg je natuurlijk ook weer een beetje terug in de vorm van minder afschrijving als je na accu-degradatie nog steeds een mooie actieradius kan overleggen.
Je kan het ook in percentages uitdrukken. De long range komt 33% verder en kost maar 12,5% meer
bassie81 zegt
Die 33% range heb je maar 20% van de tijd nodig hooguit, dan pakt het sommetje alweer heel anders uit.
Maar goed, het is fijn dat er een extra variant is, valt er wat te kiezen.
por100 zegt
Fair enough, 20% van 33% =6,6%, dus als je daar dan 12,5% meer voor moet betalen wordt je een poot uitgedraaid.
PrettyAwesome zegt
Hoe weet jij dat hij de 33% van de range maar 20% van de tijd nodig hebt? Best wel arrogant eigenlijk om even een totaal onbekende te gaan vertellen: zo rij jij, want dat zegt de statistiek. Het trikkie van jouw vergelijking is dat je een statistiek-waarde als default-waarde op het rijgedrag van een individu toepast. Briljante marketingtruc overigens, daar niet van, wordt ook met regelmaat door politici gebruikt.
bassie81 zegt
Het is toch niet zo’n vreemde gedachte dat je niet iedere rit die laatste 150 km range nodig hebt??
4 van de 5 dagen niet, is maar gewoon een aanname om de percentages die Por 100 noemt in perspectief te zetten. Het sommetje leek heel mooi, maar was incompleet. Heeft compleets niets met arrogantie te maken.
Als jij een ander perspectief fijner vindt, dan pak je toch een ander perspectief.