Een prijsverlaging is leuk, maar het draait uiteindelijk vooral om één ding: de bijtelling.
Het kan gebeuren dat je een bepaalde prijs voor een Tesla in gedachten had en je opeens (aangenaam) verrast wordt in de configurator. Tesla wil namelijk nog wel eens onaangekondigd de prijzen bijstellen. Dat hebben ze nu ook gedaan met de Tesla Model 3.
Met ingang van dit modeljaar had je al meteen meer waar voor je geld met de Model 3. Niet vanwege een prijswijziging, maar vanwege een modeljaarupdate. Daardoor hebben alle versies extra bereik gekregen, variërend van 15 km extra bij de Standard Range tot 37 km extra bij de Performance.
Verder accelereert de Model 3 nog een stukje sneller en kreeg de auto wat subtiele uiterlijke updates. De Model 3 is nu ook te krijgen met Aero-velgen en de sierlijsten en deurgrepen zijn nu zwart. Dat hoef je dus niet meer bij de lokale wrapper te laten doen. Verder is een elektrisch bedienbare kofferklep standaard geworden. Dat is toch mooi meegenomen.
Dit zou natuurlijk een mooie gelegenheid zijn geweest voor Tesla om de prijs te verhogen, maar dat deden ze niet. Integendeel, de Model 3 2021 heeft juist een prijsverlaging gekregen. Alle versies zijn 2 mille goedkoper geworden. De Standard Range Plus kost nu €46.980, de Long Range €56.980 en de Performance €62.980. De Tesla Model 3 is daarmee goedkoper dan de Polestar 2 én de kersverse Mercedes EQA.
Ondanks de prijsverlaging is de 2021-versie niet de meest voordelige Model 3. Dat zijn namelijk de voorraadmodellen die vorig jaar nog op kenteken zijn gezet. Met die modellen kan leaserijdend Nederland nog vijf jaar doen waar ze dol op zijn: weinig bijtelling betalen. Zolang deze voorraad (bij Mobility Service Nederland bijvoorbeeld) er nog is, zal de Model 3 2021 dus de minder interessante deal zijn.
galant zegt
En de opening geeft precies aan wat er mis is met de automarkt. Alles draait om de bijtelling, maar wat heeft iemand zonder leasebak daaraan?!
Door dat gekloot met bijtelling is de automarkt, zeker van auto’s met een lage bijtelling, compleet verneukt. Je zag het al met de Prius die bij de eerste verhoging van 0 naar 4% direct 10.000 euro goedkoper werd.
Lage bijtelling is een vorm van subsidiëren. Zou fijn zijn als er een exportboete zou komen die je moet betalen als je een auto die gesubsidieerd is exporteert. Dan blijven die elektrische bakken massaal in Nederland en kunnen de niet-leaserijders ook profiteren van de subsidies.
mashell zegt
Haha. Lage bijtelling is een vorm van subsidie?!?. Zo grappig zien we ze niet vaak.
Bijtelling is juist het tegendeel van subsidie, het is een straf! Bijtelling is een belasting. Een bedrag dat je bij je inkomen moet optellen en waar dan weer inkomstenbelasting over geheven wordt. Het doel van de bijtelling is het genoten voordeel van privé kunnen rijden met de auto van de zaak te belasten. Maar vanwege simplificatie is dat niet een vast bedrag per gereden privé kilometer, maar wordt het gedaan over de cataloguswaarde van je auto (met daarin al BPM en BTW). Je betaalt dus belasting over belasting op basis van willekeur want de waarde van een privé kilometer heeft niets met de cataloguswaarde van je auto van doen. Daarom wordt bijtelling als oneerlijk ervaren en daarom doen mensen er veel aan om een lage bijtelling te krijgen, zoveel dat ze zelfs vrijwillig in een Peugeot 308 gaan rijden. Ook is een lage bijtelling populair omdat het de meest effectieve manier is je netto inkomen te verhogen. De overheid weet dat natuurlijk en geeft de auto’s waarvan ze willen dat de mensen die rijden een lage bijtelling.
Als jij je drukt maakt over dat elektrische bakken massaal de grens over gaan, dan ben je zelf de oplossing daarvoor. De overheid en de leasers zorgen via de lage bijtelling voor het aanbod aan gebruikte wagens. Het is juist de particulier die het af laat weten en de wagens aan zijn neus voorbij laat gaan zodat deze dan worden gekocht door een Oost-Europese autohandelaar. Met de woorden van onze grote goeroe Wouter: koop dan!
mpgc zegt
@mashell: dit is wel een erg eenzijdige benadering. De andere kant van de medaille is dat je ook privé in een nieuwe auto kunt rijden, wat voor de meeste mensen zonder leaseauto niet is weggelegd. Met afschrijving er bij kost een beetje nieuwe middenklasser al richting € 1.000,00 per maand voor een particulier. Ik vind die 22% dus helemaal niet zo onredelijk.
mashell zegt
Je vergeet dat banen zonder leaseauto een hoger salaris hebben dan banen met een leaseauto. Voor hetzelfde werk op hetzelfde niveau zit daar al snel zo’n €500 verschil in. De leaser betaalt veelal de leaseauto eigenlijk zelf, het is een truukje van de werkgever om minder sociale- en pensioenpremies af te hoeven dragen. Voor de leaser zit het voordeel er in dat het een redelijk nieuwe zorgeloze auto is waarmee je zoveel privé kunt rijden als je wilt. Maar om dat voordeel nou te belasten al was het de afschrijving van een nieuwe auto dat gaat veel te ver.
mpgc zegt
@mashell: ik rijd zelf ook een leaseauto. Jou stelling dat werkgevers een lager loon aanbieden dan de situatie zonder leaseauto herken ik zelf in ieder geval niet, maar misschien heeft dat met de werkkring te maken. Voordat leaseauto’s in zwang raakten betaalden werkgevers (ook deels belaste) reiskostenvergoedingen aan werknemers die voor hun werk veel moesten reizen (veel ruimer dan de niet belaste woon werk regelingen). Dat was voor de werknemers nog gunstiger dan een leaseauto maar voor de werkgever duurder dan het verstrekken van een lease auto. Daarnaast zijn er natuurlijk ook werknemers die niet veel reizen en dus geen leaseauto nodig hebben maar bij de salarisonderhandelingen een leaseauto hebben bedongen. Dan lijkt het me eerlijk gezegd niet meer dan logisch dat iemand die een gelijke functie uitoefent en geen leaseauto heeft een hoger netto salaris ontvangt.
misterBo zegt
@mpgc: dus omdat een particulier meer moet betalen, moet de zakelijk rijder ook meer betalen????
Ik pijn, dan jij ook pijn! Bijzondere kijk op het leven heb jij!
Je kan ook kijken hoe de politiek auto rijden voor iedereen goedkoper maakt! Door bijv BPM af te schaffen! Wat de EU ook een illegale oneigenlijke belasting vindt
mpgc zegt
@misterbo: nee, dat zeg ik niet. Het is niet raar dat de overheid het “genot” van het privegebruik van een leaseauto ziet als een vorm van beloning (lees loon) en hier over belasting heft. De vergelijking met de kosten die een particulier heeft, is om aan te geven het kunnen rijden van een leaseauto ondanks het betalen van de bijtelling echt geen straf is.
misterBo zegt
@mpgc: autorijden is door de overheid te duur gemaakt! Dankjewel Rutte vd Vroom Vroom Partij
galant zegt
Je geeft inderdaad goede redenen om het hele bijtelling gebeuren ook aan te pakken. Ik ben het nog steeds wel eens met een vorm van belasting (het gebruik van de auto van de baas voor privéritten is immers een vorm van inkomen, wat @mpgc mooi beschrijft), maar wat je aangeeft over belasting over BPM en BTW is inderdaad een rare regel van wederom belasting over belasting (wederom, want kijk maar eens op je energierekening).
Maar ik heb het over de láge bijtelling. Het verschil tussen de gewone bijtelling en de lage is wel degelijk een vorm van subsidie. Een financiele stimulans van de overheid om mensen in elektrische auto’s te krijgen.
En ook de leasemaatschappij betaalt geen wegenbelasting op elektrische auto’s of BPM, dus daar betaal je ook geen bijtelling over. Maar, ook als je als consument een elektrische auto koopt betaal je die wegenbelasting of BPM niet, dus dat is geen voordeeltje voor de leaserijder.
Om even een voorbeeld te geven. Een ZZPer bij mij op kantoor vertelde dat zijn Tesla op de zaak nog geen 30.000 euro kostte, want de overige 70.000 kreeg hij via allerlei regeltjes terug. Na 4 jaar verkocht hij deze voor meer dan die 30.000 nog eens aan een handelaar die de Tesla naar Tsjechië (of daar ergens iig) bracht, want daar was een subsidie op tweedehands en die handelaar maakte dan toch ook weer winst. Dus 70.000 aan duurzame stimulering verdween over de grens. Je moet het toch met me eens zijn dat dat zonde is?!
Ik zou zoeken naar een oplossing waardoor je zulke auto’s (en dus ook jouw en mijn belastingcenten) langer in NL kan houden, de tweedehandsmarkt wat meer verzadigt en daarmee de prijzen drukt. Want ik zou de woorden van onze goeroe zeker willen opvolgen, maar verder dan een hybride kom ik momenteel nog niet. En als ik nou de enige was… Een heel aantal van mijn vrienden kijkt ook naar op zijn minst plug in hybride waarmee je in ieder geval je woon-werk elektrisch kan rijden. Maar je moet toch echt met 20k of meer komen voor een beetje een gezins PHEV met wat minder km’s. En dan heb ik het nog niet over volledig elektrisch met een beetje acceptabele range.
mashell zegt
We zeggen allebei dat de lage bijtelling wordt gebruikt om mensen te stimuleren een bepaalde gewenste autokeuze te maken. Als je er vanuit gaat dat 22% bijtelling heel normaal dan is een lagere bijtelling inderdaad een subsidie. Als je er vanuit gaat dat 22% bijtelling rijkelijk veel is en het vooral een melkkoe is dan is een lage bijtelling geen subsidie. Maar eigenlijk is het allemaal semantiek. Mensen minder belasting laten betalen is buitengewoon effectief om gewenst gedrag te stimuleren.
Ik denk dat het verhinderen van export vanzelf gaat. De particulier zat niet te wachten op 308, Megane en Clio diesels, de belasting is te hoog voor de kilometers die zij maken. De particulier maakt weinig kilometers, kan dus meestal prima uit de voeten met een elektrische wagen en die rijden per kilometer juist heel goedkoop. Ik denk dus dat de Model 3’s wel in het land zullen blijven omdat de vraag hoog is.
flutterby zegt
@galant: nieuwe auto’s worden al jaren gekocht door zakelijk klanten en niet door particulieren. Juist met EVs (en de subsidie voor particulieren) zie je dat steeds meer kiezen voor nieuw omdat de gebruikte markt met name EVs met beperkingen zijn.
Voor Tesla valt deze nog steeds buiten de particulieren subsidie, maar het potje is toch leeg.
Overigens betaalde ik voor mijn Model 3 met plezier 22% bijtelling over de 8k boven de 50k. Voor de zakelijke rijder snap ik niet zo goed waarom je daar onder zou willen blijven. Ik wil gewoon een fijne auto.
993carrera4s zegt
@galant: Waarom zijn leaseauto’s fout? Wat er fout is aan de automarkt is dat de regels elk jaar veranderen, zonder lange termijn visie, waardoor het 2dehands aanbod totaal niet aansluit bij de vraag.
hehe zegt
@993carrera4s: wat Galant wel goed aangeeft is dat auto’s blijkbaar een stuk goedkoper kunnen zodra de bijtellingsvoordelen verdwijnen.
Het is dan ook de vraag of deze overheidsinitiatieven niet voor een groot deel in de zakken van de importeur/dealers verdwijnen.
pramm zegt
Ik heb niet het idee dat het prijsbeleid bij Tesla gerelateerd kan worden aan de bijtelling in nederland. deze auto wordt vooral goedkoper doordat de schaalgrootte omhoog gaat.
flutterby zegt
@hehe: bijtelling is net als MRB een belasting op auto’s. Daarvoor maakt het niet uit of je de auto leased of koopt. Wat wel uit maakt is of de auto zakelijk geboekt wordt of privé.
galant zegt
Ik zeg helemaal niet dat leaseato’s fout zijn.
Ik vind er wat van dat de stimuleringen voor duurzaam rijden veelal op de zakelijke rijder zijn georiënteerd. En natuurlijk, ik begrijp ook wel dat de zakelijke rijder meer kilometers maakt en dus de impact van switchen naar elektrisch groter is.
En precies wat jij zegt: “zonder lange termijn visie” is wat mij stoort. Na het lease contract verdwijnen veel elektrische auto’s naar landen waar flinke subsidies op tweedehands elektrisch zit. Met wat lange termijn visie zou de overheid iets regelen waardoor ze hier blijven en we ook de tweedehandsmarkt verduurzamen.
Pascal zegt
Wat ook goed is om te zien aan de 2021-refresh is dat o.a. de lakkwaliteit en het interieur op een aanzienlijk hoger niveau zijn dan eerst; een welkome upgrade: https://www.teslarati.com/tesla-model-3-2021-fit-and-finish-analysis-sandy-munro-video/
okdoei zegt
@Pascal: upgrade? Dit had voor een auto in die prijsklasse niet eens gemogen. Gewoon schandalig slecht.
Dus ik vind het woord “upgrade” iets te liefkozend voor een lomp probleem.
Pascal zegt
@okdoei het is inderdaad wat vriendelijk door mij verwoord; want ik bedoel ermee dat die verbetering inderdaad gewoon keihard nodig was. Wat pas echt belachelijk is, is dat de panels nu nog steeds vaak niet goed op elkaar aansluiten. Wat mij betreft kwam Tesla daar wel even mee weg in hun opstartfase met de Model S, maar dat dit nu in 2021 nog steeds aan de orde is, is gewoon belachelijk en zeer onnodig. Dat is ook een punt waar Sandy Munroe in bovenstaand filmpje terecht geen goed woord voor over heeft.
mashell zegt
Ben je niet gewoon te veel eisend? Het is een Amerikaanse auto en de Tesla is afgewerkt als alle andere Amerikaanse auto’s. Audi afwerking is helemaal niet het doel, Ford USA wel en dat “niveau” haalt Tesla inmiddels.
Pascal zegt
@mashell ik denk het niet. Het lijkt inderdaad geen prioriteit te hebben, maar als je het filmpje van Munroe bekijkt dan wijst ie een paar plekken aan die in mijn ogen echt niet kunnen. Het is ook onnodig, want Tesla kan wel degelijk beter. Zo zit de andere kant van de auto die hij bekijkt wel perfect in elkaar. Het feit dat de lak nu wel van topkwaliteit is en het interieur volgens hem ‘as good as any’, laat gelukkig wel zien dat Tesla ook inziet dat ze her en der even een tandje beter hun best moeten doen; ik hoop dat ze dat alsnog doortrekken naar de panels. Ik ben er niet minder blij om met mijn exemplaar trouwens; die ziet er gelukkig keurig uit en is in alle opzichten een heel fijn ding.
Dutchdriftking zegt
Voor de grap eens in de configurator gekeken, helaas zeer beperkt. Toch jammer. Met een configurator spelen is altijd leuk.
x1f48 zegt
Hoeveel mensen mogen anno 2021 nog een nieuwe auto gaan leasen? Nu thuiswerken ook na corona waarschijnlijk de norm blijft staat de auto de hele week gewoon thuis op de oprit.
karhengst zegt
Wanneer je volgens je contract recht hebt op een leasewagen voor onder andere privé gebruik ligt het in de regel vrij gevoelig om een dergelijk “verworven recht” zo maar aan de kant te schuiven. Ik heb zelf ook een klein maandje geleden een nieuwe wagen op mogen halen ondanks dat ik sinds Maart geen enkele zakelijke kilometer meer heb gereden.
hehe zegt
@karhengst: als ondernemer kom ik daar niet mee weg. Als ik niet minimaal 10% zakelijk rijd is de auto privébezit of dus loon in natura.
Benieuwd of de belastingdienst ook bij werknemers daar op gaat letten in deze tijd van thuiswerken.
Dedude zegt
@Hehe: dat is toch het hele idee van bijtelling? Dat je betaalt voor privé gebruik…..
Pascal zegt
@Dedude klopt wat ie zegt; ook al betaal je bijtelling voor je prive gebruik, moet je je auto toch voor minstens 10% zakelijk gebruiken. Als je dat niet haalt, moet je een prive auto nemen volgens de belastingdienst. Dit geldt andersom ook: als je als ondernemer je prive auto voor meer dan 90% zakelijk gebruikt, dan ben je verplicht ‘m op de zaak te zetten.
Dedude zegt
@Pascal oh serieus? Daarvan was ik niet op de hoogte. Gelukkig maak ik zelf genoeg KM, maar goed om te weten.
iz_person zegt
Des goed hoor.
gillis zegt
De zakelijke markt zal in 2021 helemaal in elkaar storten. De +50k auto markt zal het daarom vast niet goed gaan doen.
Fabrikanten met 20-35k ev’s daarin tegen.
SimonMc zegt
*daarentegen.
stefan00 zegt
Eh oké?