
Mijn auto van het jaar gespot naast mijn favoriete conservenblikje, dat vind ik toch wel het vermelden waard.
Opvallend zijn de goede staat waarin de auto verkeert, de chromen accenten op de wielen en in de grille, en natuurlijk het bagagerekje en de trekhaak. In het vooronder vinden we een 600cc tweecilinder, luchtgekoeld natuurlijk, met zo’n 34 pk als ik me niet vergis. Dit op een leeggewicht van slechts 560 kg, waardoor de pk-gewichtsverhouding niet eens zo ver achterblijft bij die van de moderne zwaarlijvige B-segmenter. Desondanks kost de sprint van 0-100 doorgaans toch zo’n 20 seconden.
Met dank aan bigm1990 voor de foto’s op Autojunk!
Geef mij de 2CV maar………………….
……….
……..
………
Nee toch maar de C63 AMG :P
20 seconden? daaaamnn
Om die C63 een conservenblikje te noemen vind ik ver gaan….
als je dan tegen 100 scheurt met dat ding, heb je toch een grotere kick denk ik dan tege 200 in de AMG,
nou in 20 seconden naar de 100 met dat ding?
lol dan ben ik sneller thuis met lopen :P
Die V8 van de C63 in de 2CV6, dat lijkt me nog eens een bruut experiment!
@ Thibaut
Met 100 over het fietspad als de basisscholen net uitzijn; dan heel misschien wel ja….
Waarbij conserven is afgeleid van conserveren, en dat is dan wel weer gelukt. Of de inzittenden dezelfde conservering ondergaan bij een crash….
toch maar de amg
officieel 33 seconden en 29pk. topsnelheid is dan ook 115!
als ik mijn fiets parkeer naast een bmw 335i heb je ook een moddervette combo?
306 pk tegen een halve m(ensen)k(racht) ……
0-100 in 5,9 sec. tegen 0-100 in nooit…..
Laten we eerlijk zijn: die2cv is übercool, draait igg meer koppetjes dan die veredelde C ernaast…
Geef mij maar de 2CV, dat is pas een icoon!
@ Ary:
Ben jij maar een halve mens sterk??? ;)
Eigenlijk zou die 2cv ongeveer 2,5 meter naar voren moeten!
Op de bodem dus..
Dat die 2CV zich op dat soort bestrating niet uitelkaar rammelt… :P
een biturbocompressor enzovoorts op de 2cv :D
of nee, een hayabusa turbo motor!
@corrado, nee….
@ een betere ontwerper
de 2cv is gemaakt vor dat soort wegen
hij moest 60 km/u gaan (de eerste versie)
hij moest een mand met eieren heel houden (de eieren) o zo’n soort wegen
en er moest 4 man in kunnen!
hmm dus omdat het jou lievelings auto is maak je er een topic over? als er een M3 stond had je hem niet geplaats..
ik kan niet kiezen help
Just kiddin’ ofcourse.
Maar het blijft de auto van Sjakie in Flodder ;)
gaaf zo’n 2CV, ombouwen tot een burton zo’n ding :)
en bovendien heeft deze 2cv 1 PK extra (zie nummerbord)
Zo heb ik in een tuningboekje ooit een verbouwde 2CV in met een dikke V8 amerikaan of zoiets vooronder gezien, ding ging in 5 sec naar de 100, uiterlijk viel er bijna niets op aan de wagen.
Leuke anekdote van de bouwers:
In een sprintje met een GTI hebben ze eens gewonnen, met de caravan erachter aan…, ik denk zelfs dat het Nederlanders waren…
@Ari Leuk om te weten is dat een sprintend paard wel 15 pk kan leveren, dus een mens moet dan toch wel minstens die mk van jou kunnen produceren… Wellicht zelfs wel wat meer, 1/4 paardenkracht ofzo :P
“Opvallend zijn de goede staat waarin de auto verkeert”
Opvallend is de goede staat?
100% zeker de 2CV6 geen twijfel over mogelijk. Zo’n nette wil ik over paar jaartjes ook … Echt een icoon zo’n Eend. Dé auto van de 20ste eeuw denk ik toch wel. Wat dat betreft komt alleen de Kever bij ‘em in de buurt. 2CV’s zal je altijd blijven zien op straat. Moet nog maar zien of je dat oom van die dikke Mof kan zeggen over iets van een halve eeuw :)
Die 2CV heeft wel een trekhaak!!!
Ik neem overduidelijk dus wel de 2CV!!
…
Of misschien ook niet:P
Nice, die ben ik ook tegengekomen, heb wel enkel de C63 gefotografeerd, maar als je goed kijkt, zie je de eend ook. :)
http://www.flickr.com/photos/philipvdv/sets/72157611855628737/
Mijn chef in mijn eerste baan nadat ik afgestudeerd was, had een 2CV. Daarin kropen we met 6 personen om naar vergaderingen te gaan. Die 2CV van hem was echt een verzameling losse onderdelen die in redelijk goede harmonie allemaal min of meer dezelfde richting op gingen, met per ongeluk de bestuurder, eventuele passagiers en wat bagage daar nog tussen en met een beetje mazzel zo bij elkaar blijvend tot aankomst op de plaats van bestemming. Echt een wereldkar was dat- Misschien dat ik er nog wel eens eentje ga rijden als ik een goeie betaalbare kan vinden.
Wat er door de gedachten van beide bestuurders zijn heen gegaan toen ze hun auto parkeerden?
Eend: Patser!
Benz: Schooier?
Ruben doet weer alsof de site van hem is hoor! ;)
Ik moet eerlijk bekennen, dat nadat ik de gele 2CV zag in die achtervolging van James Bond: For Your Eyes Only, ik er spontaan verliefd op werd :P
hmmm wat zou Citrofiel kiezen?
@Philip
Mooie foto’s zeg!
WAt een wagen die c 63.De kleur maakt het helemaal af
tis maar een eend! als ik die 2 zou zo zou zien zo ik geen moment na die eend kijken had alleen maar oog gehad voor die amg!
@Ruben: Ik las het al eerder in een topic van jouw maar moest nu echt reageren. Dus jij Ruben “the Caddiman” Baeten verkiest deze kleine massa grijze muizen mb ( behalve de knappe motor dan) boven de CTS-V ????
“tis maar een eend!” Gerjan toch! Wat nou …”tis maar een eend”… Deze “maar een eend” is toevallig wel een Cultwagen, een Symbool van nostalgie, vér vooruitstrevend in veercomfort, back to basics, niet kapot te krijgen, een auto die je nog volledig zelfstandig zonder hulp van Wegenwacht met wat tiewraps, ijzerdraadje, hamer, schroevedraaier, tang en ducttape áltijd op de weg en rijdend kon houden. Kortom- Het is helemaal een auto waar die zwaar overgeconstrueerde bak die er naast staat amper aan kan tippen zelfs al ís die zo overgeconstrueerd! Als bij die C63 ook maar een lamp kapot gaat, moet je de Wegenwacht of de Dealer er al bij halen, want zelf kan je dat amper vervangen. Als bij die C63 het verkeerde zekeringetje knalt, kan óf het auto-alarm op tilt gaan, óf hij laat je niet meer binnen omdat de deur-electronica het heeft begeven, óf je ramen gaan niet meer open of erger- niet meer dicht. Je hebt de airco in die auto altijd nodig, want goed luchten gaat niet, en hij rijdt ook nog eens aanzienlijk minder zuinig dan de Eend.
Nee hoor, ik kijk geen moment naar die te grote über-patserbak en neem vol eerbied mijn hoofddeksel af voor de Eend.
:mrgreen:
de mercedes is toch wel het mooist van de twee, en helemaal met die kleur. maar wat is er nou zo bijzonder aan de trekhaak op die eend? die is alleen maar voor de blik opener.
Geef die AMG een trap en hij flikkert zo in de sloot. Geef die Eend een trapt en hij vliegt er zo over heen.
ik vind jou wel erg positief met je 20 seconden, fabrieks gegevens zeggen namelijk 35. en daarnaast is het een geforceerde lucht koeling he :P
Leuk zo een 2CV als culticoon , ik huiver steeds als ik jonge studentjes er fier in zie rond rijden. Iemand ooit al een ongeval gehad met een dergelijke wagen? Ik kan je verzekeren dat je er niet al te best uit komt.
Mag van mij per direct verboden worden op de openbare weg.
Ik wil ze alle twee.
De Mercedes als gezinswagen en tevens funcar en de 2cv om op een zomerse dag een toertje te doen in een antieke cabrio.
@ Jandepandaman: Amen :D
@ Timmah – :-P In een Eend zou je niet bang hoeven te zijn als die aaaaaagterle magaule in hun te grote, te van de rest van het verkeer geïsoleerde en te vol met veiligheid zittende topbakken zoals die C63 zich eens aan de verkeersregels en de snelheden zouden houden…!
Jongens klets ff verder, als je zou kiezen, zou je dan echt voor de eend gaan?
Die amg is trouwens erg geil in het wit! :D
Is die mercedes auto van het jaar geworden?
nou sorry hoor helemaal onterecht.
vind er geen zak aan sorry benzfans.
2cv’s zijn enorm veilig,
zoals eerder al gezegd heb je de kick van 200km/u in de mercedes al bij 80km/u bij de 2pk.
Ga de statistieken er maar op na: de laatste jaren zijn er meer dodelijk ongevallen met overgedimensioneerde bmw’s, audi’s en mercedessen dan met eenden ;-)
@ corrado: Kijk maar dat Citrofiel het niet leest :) (“Die 2CV moet eigenlijk 2,5m naar voren, op de bodem.)
Ik zou wel voor de AMG gaan maar de 2Cv wel een stuk goedkoper qua boetes enz. :P
@ philip: holy fa.k wat een mooie foto’s heb jij gemaakt! :|
@ Jandepandaman,
Ooit al eens met je hoofd door de voorruit gegaan in een pré ’82 2CV model?
Ik ken persoonlijk zo iemand en bij hem hebben ze een paar uurtjes kunnen naaien om de boel weer samen te krijgen.
Daarom dat die klassiekers , die er misschien leuk uitzien , toch zo gevaarlijk zijn.
@ Jandepandaman; En tegelijk eer je met die tekst ook je kleine Pindaatje. :P
@ NLX; Nou, ikke… Nee, laat ik dat maar niet zeggen. ;)
@ Corrado; Hoe durf je! Als ik nou ergens een hekel aan heb is het die vierkante petjesbakken die jij in je naam hebt staan! :evil: Just kiddin’ ofcourse. ;)
@ Ferraritje; Het was dat jij de aandacht op Corrado’s reactie vestigde, anders had ik het niet geweten. Dank je dus! :mrgreen:
@ corrado vr6 slc/BMWe30
1 mk is mijn beenspieren, armspieren, en andere spieren, maar ik kan niet elke spiergroep gebruiken om vooruit te komen :P alleen mijn beenspieren kan ik gebruiken om te trappen/voor uit te komen.
vandaar die halve mk ;P
@Rob USA: Alleen maar omdat ik in de CTS-V nog niet echt ken. De auto die op mij in 2008 de meeste indruk heeft gemaakt, was de C 63. De kansen voor 2009 liggen waarschijnlijk al vast op het moment dat ik de motor van een CTS-V mag starten. :-)
Doe mij die C63 AMG maar. Wil alleen ’n eend als ’t een race-eend is…
ik ben de trotse bezitter van een eend. tis niet mijn dagelijkse auto maar ik verzeker jullie, in de zomer is dit de auto waar je het ultieme genot uit haalt. als ik ermee rij heb ik steeds de glimlach op mijn gezicht. :)
en nog iets voor de sportieven onder ons: die eend kent geen grenzen! die kar gaat echt niet over de kop in de bocht, dat is iets fantastisch. hellen doet ie maar kippen niet…
gegroet
Mijn opa werd vroeger eens afgeladen met mijn moeder, tante en vakantiespulletjes op het steilste stuk autobahn van de A61 ingehaald door een vrachtauto. Ze kwamen bijna niet vooruit.
Hilarisch feitje is dat de vrachtwagenchauffeur tijdens het passeren opzettelijk stukjes brood ging gooien.
Zo kreeg eendjes voeren ff een andere betekenis. :lol:
Ik heb mijn opa verleden jaar dan ook maar een schaalmodel van een 2cv gegeven. Hij heeft er erg veel leuke herinneringen aan.
Erg gaaf in het wit die C63.
@Timmah- Nee niet in een 2CV- Wel als passagier zittend in mijn eigen eerste R4-tje. Maar daar hebben ze de veiligheids-riem tegen uitgevonden en die moet je dus wel dragen, in welke auto je ook zit, anders gaat het ook daar in net zo fout… :lol: Dus dat heeft niks met de veiligheid van speciaal klassiekers te maken, maar met de eigen verantwoordelijkheid van de inzittende om de gordel te dragen.
@ Citrofiel- 8-) GRIJNS :-D
@ mx5/rx8owner- :lol: !
@ Jandepandaman, om 19:51:
Hahaha geweldig. Bedankt voor deze heerlijk geformuleerde reactie! :-D
@Philip, Ge hebt er zeer mooie plaatkes van getrokken!
@ Mx5/Rx8; haha mooi verhaal van je opa :-D
ik heb hem vorige maand ook al gespot
hij stond toen op de ruysdaelkade
tegenover de raampjes (rosse buurt)!
LOL
dit is een stukje verder volgens mij!
@Volvo_440_turbo.
Iets over een 8cilinder Eend…
http://www.2cv.nl/publicaties/v8/index.html
http://www.2cv.nl/publicaties/v8/index2.html
En we hebben er nog meer. Maar dan filmpjes. ;)
http://nl.youtube.com/watch?v=D47YV9iL2nQ
http://nl.youtube.com/watch?v=VefjuUBhhUc
Eendjes kunnen best grappig zijn. :D
heey dat is bij mij op de hoek haha
die is van de buurman heb in de ochtend geen wekker nodig als hij start haha
heerlijk wakker worden
@ miata/rx8owner: als je ff de moeite neemt om op race-eend te klikken in m’n vorige post…
al dat soort eendjes moet je gewoon onder water houden. niks restaureren gewoon ritueel verbranden. enige cult auto vind ik gewoon een kever. dat is gewoon onwijs populair en vele malen betrouwbaarder. een kever kanje ook nog eens opkrikken mocht je je band moeten verwisselen. een eend breekt gewoon in tweeen of de krik gaat door de bodem. weg met die dingen… levensgevaarlijk.
dit is pas een eend!!! een 2cv met ferrari f1 v10 blok erin!!!!!!!http://www.youtube.com/watch?v=AaU3MFNxOHI
@: Haha geniaal, wie verzint er nou om zo’n filmpje te maken xD
@ Jeroen:
Een kever is voor losers met beige terlenka broeken, foute pseudo-sportieve ruitjeshemden en sandalen-met-verkeerde-sokken. Kevers zijn zo vreselijk uncool dat ze een broeikas-effect op zichzelf zijn. Bah!!!
@Jeroen- Afgezien van het Oer-model van voor de oorlog, vind ik de enige Kever die Klopt en Cult is, de er van afgeleide Ruska Buggy http://i235.photobucket.com/albums/ee12/bvision/bv080557.jpg
:-)
Het valt me trouwens nu pas op- Voor veel autorijders in moderne goed gewatteerde auto’s, komt een 2CV erg dicht in de buurt van een motorfiets met per ongeluk 4 wielen en een parasol / regenjas over het geheel getrokken.
:mrgreen: De eigenaar van de 2CV op deze foto’s moet min of meer het zelfde gedacht hebben, want het bagagerekje achterop lijkt verdacht veel op het bagagerekje dat je op de topkoffer van sommige Goldwings ziet. :-D
Mooie foto’s!
Goede tegenstelling zo…
We’ve come a long way wat autodesign betreft.
Toch zie je direct het probleem van moderne auto’s: die 2CV is zoooo herkenbaar, karakteristiek, apart. Die Mercedes? Mooi wel, maar niets van dit alles…
Kan ik ergens een 2CV AMG bestellen? lijkt me helemaal lachen.
@ philip; mooie foto’s!
Wat zou er gebeuren als je de motor van de c63 in de eend gooit, haha denk dan dat je die hele eend uitmekaar trekt.
@Herke: zoek eens goed via Google, er bestaat sowieso 1 eend met een corvette-motor eringelepeld :D
SAAB: de reden voor dit moderne design: het concurreert goed vanwege het grijzemuis-gehalte. Als je goed kijkt naar alle nieuwe modellen van auto’s dan heb je steeds minder redenen om een auto écht lelijk te vinden en dat is het doel van die nieuwe designs: niet lelijk zijn (uitzonderingen daargelaten uiteraard!)
Bijkomend nadeel is dat ze ook niet echt mooi zijn. Kijk bijv. naar nieuwe Ferrari’s en vergelijk die met oude. Idem met nieuwe en oude BMWs, of nieuwe en oude Citroens… Tja.
Is dit in A’dam? Foto is nu al een tijdsbeeld strakjes mag de 2CV niet meer binnen de ring… Eend wel netjes aan een kant van het vak gezet trouwens.
@Emile_Benz.
Dat had inderdaad handig geweest. :oops:
De auto staat als ‘rood’ van kleur in het register van de RDW. Weet iemand hoe dat zit, mag je de auto in een andere kleur spuiten zonder dat dat in het kentekenbewijs aangetekend wordt?
@ Jandepandaman,
Ik had het over de niet gelaagde voorruit die zich nog bevindt in de meeste klassiekers zoals o.a. die geit. Echt niet leuk om mee in aanraking te komen wanneer je crasht.
Allemaal best wel leuk om te bekijken , maar het voldoet gewoon niet meer in het hedendaagse verkeer.
@ volvoT5
Welke de Ster of de Eend? Dit mag trouwens wel voor zover mij bekend.
In die 20 seconden vlamt die Merc naar 200 en terug naar 0!
Ik zou ook voor de C63 gaan!
@ volvo T5: Zal dan waarschijnlijk een folie zijn.
Hmmmz :( mijn Corsa 1.5 D doet er 23seconden over naar de 100.
@mx5/rx8owner, dat was em!!! :p
@Ruben Baeten: Wat ik al zei/denk is dat dat indrukwekkende alleen de motor is en niet de verpakking hoop ik. :)
Haha, mooie combo hoor! Maar stel je voor dat beide auto’s naar voren rollen. Dan heb je toch het geluk dat een eend kan zwemmen, haha. :P
Waarschijnlijk van de zelfde eigenaar.
de 2cv dient om de c63 starten met startkabels als hij weer eens niet start. nieuwe mercedessen kennende. ;-)