Mobilize staat op de autoshow van Parijs met de Solo en de Ileo Concept.
Naast de gebruikelijke auto’s is een autoshow ook de perfecte aangelegenheid om alternatieve mobiliteit onder de aandacht te brengen. De Renault Groep doet dit met het nieuwe merk Mobilize. Twee modellen, de Mobilize Solo en de Ileo Concept, staan te schitteren op de autoshow van Parijs.
Mobilize Solo
Ik noem het een statafel op drie wielen. Je kijkt naar een compact eenpersoonsvoertuig met een lengte van 1,37 meter. Je neemt plaats aan boord van het elektrische karretje en kunt vervolgens gaan rijden. Het is echt ontworpen voor de korte afstanden. De driewieler heeft een maximumsnelheid van 25 km/u. Bestuurders hebben geen rijbewijs nodig en de besturing verloopt door middel van een joystick.
Er zijn drie laadmogelijkheden voor de Mobilize Solo. Opladen via een kabel, draadloos door middel van inductie of door simpelweg de batterij te wisselen. Het is allemaal nog een concept. Dit ga je dus in deze vorm nog niet op de openbare weg tegenkomen.
Mobilize Duo
Ook in Parijs staat de Mobilize Duo. Kijk, dit is wat leuker en wat serieuzer. De vormen geven natuurlijk al weg dat je kijkt naar een soort Renault Twizy. Vleugeldeuren, een topsnelheid van 45 km/u en iedereen vanaf 16 jar met een bromfietscertificaat of rijbewijs B mag er mee rijden. Met rijbewijs B is het ook mogelijk om legaal een topsnelheid van 80 km/u te rijden.
De voorlopige actieradius van de Mobilize Duo ligt op 140 kilometer. Een uitstekende stadsrakker om snel vanuit huis naar je matties te rijden bijvoorbeeld. Een echte eye catcher op de autoshow van Parijs.
pomoek zegt
Ok Solo: heb je niets aan. Een fiets is goedkoper, sneller, en beter te parkeren en stallen. Voor mensen die dat willen (bijna iedereen) is een elektrische fiets een prima optie. Ik ben niet voor de elektrische step, maar in veel steden in Europa zie je die dingen, liever dat dan dit ding. Of huur dan een elektrische scooter. Voordeel: je kan er met zijn 2-en op en neemt minder breedte in op het fietspad.
Dan de Duo. Wederom. Als het om rijden in de stad gaat: neem een fiets, E-bike, elektrische step of elektrische scooter. Sneller, schoner en makkelijker dan dit ding dat ook nog eens een volle parkeerplaats in beslag gaat nemen. Binnen een stad verplaats je jezelf zo weinig mogelijk in een auto. Buiten de stad? Met een actieradius van 140 km weet je nu al dat dit in de winter 70km is. Als je verder dan 35 km van je huis vandaan moet rijden heb je dus al een laadpaal nodig. Daarnaast: maar 2 zitplaatsen. Useless zowel in de stad als elders in het land. Ja, als 2e of 3e auto erbij heeft dit misschien nog wel nut. Maar dan heb je dus minimaal nog 1 of 2 auto’s nodig.
Auto industrie: dit is niet wat we nodig hebben. We hebben volwaardige auto’s nodig ie minstens 400km kunnen afleggen en die ook nog eens betaalbaar zijn.