Ondanks dat er minder files staan dan voorheen wil de mobiliteitsalliantie dat de overheid gewoon geld geeft voor nieuwe en bredere wegen.
Je las het vanmiddag al op Autoblog, volgens het Planbureau voor de Leefomgeving is het voorgoed gedaan met de files op de snelwegen. Hartstikke mooi nieuws natuurlijk, maar als we het maar niet in ons hoofd halen om geen geld meer te pompen in de infrastructuur.
Dat vindt de Mobiliteitsalliantie. Dat is een moloch waarin zich 25 organisaties hebben aangesloten, onder hen de NS en de ANWB. Die keren zich fel tegen het advies van het Planbureau aan de overheid om de investeringen in de infrastructuur onder de loep te nemen.
De drukte komt echt wel terug
Volgens de Mobiliteitsalliantie is het namelijk uitgesloten dat het zo rustig blijft op de weg als nu. Ook in de treinen wordt het vanzelf weer voller, denken zij. Sterker, het is alweer behoorlijk proppen, zowel op het spoor als op de weg.
In het OV is de bezettingsgraad van reizigers alweer opgelopen naar 75% van hoe het was voor de uitbraak van de corona-pandemie. Op de weg is dat zelfs 90%, mede omdat veel voormalig treinreizigers nu toch liever in hun eentje met de auto reizen.
En het wordt nog veel drukker
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft namelijk recent uitgezocht dat er de komende jaren juist een flinke toename van het aantal reizigers zal komen. Zij denken dat er een maximale stijging van 42% van het aantal verplaatsingen met de auto zal komen.
In de trein wordt het nog drukker, daar verwacht het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een reizigerstoename van maximaal 40%. Dus dan is beknibbelen op langere treinen en bredere en nieuwe wegen natuurlijk geen goed plan.
Spreiding is het toverwoord
De Mobiliteitsalliantie is dus van mening dat er wel degelijk iets aan de infrastructuur verbeterd moet worden de komende jaren. Bovendien moet de overheid inzetten op spreiding van het aantal reizigers en flexibelere reistijden.
Dat lost een deel van de verwachte drukte op, maar om het allemaal echt soepel te laten verlopen moet er gewoon asfalt bij.
En daar zijn wij het helemaal mee eens!
koen23 zegt
Meer asfalt heeft volgens mij nog nooit een file opgelost, of mis ik iets?
Eigenlijk zo iedereen die zich met dit soort vraagstukken bezighoudt dit filmpje eens moeten kijken, gewoon voor de gein. https://www.youtube.com/watch?v=2z7o3sRxA5g
frank2b zegt
Kortom, de enige manier om files te verminderen, is door wegen te slopen.
Interessant….
koen23 zegt
Dat lijkt me ook niet handig, mallerd.
lekkerlinksrijden zegt
Nog 15 jaar zo doorgaan en de middenklasse kan geen auto meer betalen, wordt het op de trein zitten
Variomatic zegt
@lekkerlinksrijden: hoe doorgaan?
faalhaas zegt
@lekkerlinksrijden: In en uitchecken op de bovenleiding aub.
erik64 zegt
Goed idee.
Nieuwe en bredere wegen betekend nieuwe of de viaducten/bruggen verbreden wat weer betekend dat ik nog meer werk krijg toegeschoven want deze moeten weer geïnspecteerd worden.
En dat betekend dat ik weer een nieuwe M3 of M4 cabrio kan aanschaffen…. Top plan dus.
yipikaye zegt
De Nederlandse bevolking groeit met 11.000 mensen per maand en de de bevolkingsgroei versneld alleen nog maar.
Wegen zijn in de toekomst heel hard nodig.
Variomatic zegt
Overal op zijn minst drie rijstroken per richting svp! Niet meer van deze tijd, de hoeveelheid tweebaanssnelwegen we nog steeds hebben, helemaal met de hoeveelheid vrachtverkeer van nu..
kuip zegt
Helemaal mee eens. En gewoon altijd de spitsstrook open.
Niet dat gedoe van allemaal in een treintje rijden en die 3e strook dicht.
knapzuur zegt
Gaan we allemaal weer naar kantoor dan ofzo? Gekkies!
tinnemans zegt
Volgens mij was de verwachting dat na 2050 de bevolking in Nederland begint af te nemen, en het lijkt mij dat als er nou een tikje harder gestuurd gaat worden op thuiswerken, we dat met de huidige hoeveelheid asfalt best uit kunnen zingen.
Als je nu een nieuw stuk asfalt wilt aanleggen, met alle procedures, uitkopen, het laten inklinken van de onderlaag en alle andere dingen die erbij komen ben je jaaaren verder voor er ook maar 1 auto gebruik van kan maken.
dree16v zegt
Je kan nog zoveel asfalt aanleggen maar zolang mensen nog steeds volgas blijven geven totdat het echt niet meer kan blijf je opstoppingen houden. Ergens heb je toch weer een ‘flessenhals’