Hadden ze ons toch weer bijna te pakken bij Mitsuoka, maar gelukkig zagen wij net op tijd dat de M55 Concept geen echte Dodge Challenger is.
Ah, Mitsuoka. Je kent ze vast, we hebben er vaak genoeg over geschreven. Het is een merk dat je met een korreltje zout en een portie humor tot je moet nemen. Normaliter zou je replica’s zo slecht als die van Mitsuoka een beetje sneu vinden, maar juist omdat ze het al zo lang doen en juist vanwege de gemaakte keuzes begint het een soort cult te worden.
Mitsuoka
Mitsuoka bestaat immers al 55 jaar. Wist je dat? Ook al was hun eerste auto pas een ding in de jaren ’90, het bedrijf bestond al in de late jaren ’60. Op hun website zeggen ze het volgende erover:
For our company, which was founded in 1968, the 1970s was an important era that laid the foundation for today’s business.
At that time, there was a torrent of energy within us full of dreams and hopes.The Americanized Japanese identity also influences the design of cars.
Mitsuoka, niet bekend van hun haiku’s
Under the period of high economic growth, the performance of automobiles improved and GT-type cars appeared. The “color television”, “air conditioner”, and “car”, which
were called the new three sacred treasures, also became explosively popular. The times were hot and swirling like magma, and culture was at its dawn.
Geniaal, toch? Gewoon een beetje koorddansen op de flinterdunne draad tussen geweldig en krankzinnig, en omdat het Japans is kom je er nog mee weg ook. Mitsuoka geeft henzelf, en ons, een 55-jarig-bestaans-cadeautje en die bewijst eigenlijk perfect wat ze altijd al hebben gedaan.
Mitsuoka M55
Dit is namelijk de Mitsuoka M55 Concept en als je echt enkel en alleen de voorkant ziet, zou je heel misschien kunnen denken dat het een Dodge Challenger uit 1970. Heel misschien. Vanuit bijna elke andere hoek is het namelijk vrij duidelijk dat het een compleet andere auto is.
De basis is uiteraard en reeds bestaande auto en behalve de voor- en achterbumper is vrij duidelijk wat het is. Zo niet: het is een nieuwe Honda Civic (FL1). De techniek en het interieur, los van denim-achtige stoelen en een Mitsuoka-badge, zijn gewoon Civic. Wat we toch even benoemd willen hebben: vooral leuk is dat de auto langer is geworden voor en achter de voor- en achterwielen, wat betekent dat daar een hele nieuwe bumper zit zonder de wielkasten te hoeven wijzigen. Aan de voorkant zijn ze daar redelijk mee weggekomen, achter hebben ze een stuk plaatwerk tussen de achterbumper en achterpanelen moeten stoppen om het gat van het achterlicht op te vullen. Om collega Jaap te quoten: knoak.
Reputatie
Zoals gezegd is het eigenlijk te slecht om het sneu te vinden. De Mitsuoka M55 is gewoon precies waar Mitsuoka goed in is, een soort parodie op het autolandschap. Neem dit niet zo serieus en je kan ervan genieten. Dat gezegd hebbende, de M55 is dus nog een concept en het wordt niet duidelijk of er een productiemodel komt. Het lijkt echter evident van wel als je ziet hoe veel werk erin is gestoken.
Robert zegt
Dit heeft toch ook wel het nodige aan inspiratie opgedaan bij de oude Datsun hatchbacks uit de jaren zeventig, waar de Japanners de wereld toentertijd mee verblijdden. Stiekem wel gaaf eigenlijk. Of een guilty pleasure?
En zouden ze er weer een Nissan Micra als basis voor hebben gebruikt?
lekkerlinksrijden zegt
Dat was ook mijn gedachte, Datsun 3.0 leuk hoor
Richmond zegt
Nee een Honda Civic volgens het artikel
Rob zegt
Fijn, weer een nieuwe Mitsuoka. Met al die volstrekt depressieve auto’s die tegenwoordig gebouwd worden, is Mitsuoka een helder lichtpunt in de duisternis . Al 55 jaar gaan ze lekker hun eigen gang en ook in de komende 55 jaar zal de gemiddelde ‘autoliefhebber’ er niks van begrijpen.
Mocht Mitsuoka ooit het idee krijgen om hun auto’s ook te gaan verkopen in Nederland, dan zal ik hun eerste klant worden. Ik vind hun nieuwste model Viewt (op basis van een Toyota Yaris) werkelijk briljant. In oranje graag.
https://www.mitsuoka-motor.com/lineup/viewt-story/
Robert zegt
Ik vind de Buddy dan weer erg tof; dat is net een real life Hot Wheels uitvoering van een Amerikaanse jaren 80 SUV.
Fernando zegt
De Buddy (RAV4)en Rock Star (MX5) zijn zeer geslaagd maar ook prijzig. 32,000€ voor de ombouw van je auto
ar166 zegt
Snap de Challenger vergelijking zeker, maar bij het zien van de header dacht ik direct aan een Lancia! Maargoed, dat was natuurlijk ook te mooi om waar te zijn ;)
Fernando zegt
Challenger? Eerder Datsun 240K GT, Nissan Skyline C uit de seventies
mashell zegt
Auw, een Mitsuoka design wat beter werkt dan het Honda Civic design wat ze aanpassen, vandaag harakiri dag in het Honda design centrum?
ericc zegt
Het zou leuk zijn, moest AB enkele artikels wijden aan de japanse autocultuur. Je hebt wel een oude aflevering van Top Gear maar ondertussen is er wel wat veranderd.
Dutchdriftking zegt
Als je een Dodge Charger op Ali Express besteld is dit wat je krijgt gok ik.
shicomm zegt
Qua look zou ik er eerder iets van datsun van maken maar vooruit ;)
Je kunt niet goed spreken van een typische mitsuoka maar dat ze op basis van een civic zoiets kunnen maken is veelzeggend imho.
In een tijd waarin alles bloedserieus lijkt te moeten zijn is dit gewoon weer leuk.
Laat maar komen !