Maar hoe hebben ze van een reguliere Toyota een retro-4×4 gemaakt?
De autobranche is enorm interessant. Als het nu gaat om techniek, design, marketing of maatschappelijk verantwoord ondernemen, in de autobranche zien we altijd originele en creatieve oplossingen. Het enige wat je er soms op aan kunt merken is dat het allemaal wel héél erg serieus is.
Onder ‘Auto A’ moeten bepaalde velgen, in een bepaalde kleur, met een bepaalde motor. Anders is het ‘knaak’ of ‘een hok’ en kun je beter in je oude C180 Sportcoupé blijven rijden. De reacties die een saaie auto teweeg kan brengen is echt bizar.
Mitsuoka
Maar ook al heb je dan een donkerpaarse gracieuze 2+2 coupé met atmosferische twaalfcilinder, handbak en cognac-kleurig zijdenappa leder. Wat dan? Dan neem jezelf alsnog héél erg serieus. Kijk, en dat is precies waar Mitsuoka om de hoek komt kijken. Mitsuoka is een fabrikant die zich zelf niet zo heel erg serieus neemt.
Het gaat juist om de lol. In veel gevallen puur en alleen door design. En terecht: want als je met het verkeer mee kabbelt heb je niet zoveel aan verlaagde en verbrede stationwagon met 600 pk.
Mitsuoka Buddy
Hun laatste wapenfeit (gespot door Carscoops) is de Mitsuoka Buddy. Mitsuaoka is naast autofabrikant ook ‘coachbuilder’ of ‘carrossier’. Klinkt chic, maar wat ze veel doen is een bestaande auto pakken en die voorzien van een bijzonder koetswerk.
Voor de Mitsuoka hebben ze de retro-4×4 look toegepast. De Buddy doet denken aan de Chevy Blazers en Ford Bronco’s uit de jaren ’70. Om te zien hoe de basis eruit ziet, check onderstaande gallery:
Toyota RAV4
De basis van de Mitsuoka Buddy is echter veel vooruitstrevender, een Toyota RAV4 uit 2020. Dat is het huidige model dus. De neus ademt vooral heel erg Chevrolet, mede dankzij de door een chromen balk gespleten koplampen.
Het beetje aerodynamica dat Toyota wist toe te passen aan de RAV4, is verdwenen. De neus loopt nu verticaal naar voren. Heel erg retro-4×4 én heel erg cool. De nogal vierkante wielkasten van de RAV4 passen zelfs wonderbaarlijk goed bij het ontwerp.
Techniek Mitsuoka Buddy
Qua techniek wijzigt er niets, de Mitsuoka Buddy heeft enkel en alleen nieuwe koetswerkpanelen. Geen enkel probleem, het ziet er geweldig uit. Je moet wel kiezen voor de eveneens retro-4×4 velgen met de off-road banden voor de juiste look.
Wat de prijzen worden voor de conversiekit, is nog niet bekend. De meest Mitsuoka-projecten blijven meestal in Japan, maar waarschijnlijk dat je met Google Translate en een dik PayPal-account een eind kunt komen. Bestel dan meteen de conversiekit voor de Mazda MX-5, die er dan ZO uit komt te zien.
harrie zegt
De designer is 11 weken met de voorkant bezig geweest en had toen nog 1 weekje voor de achterkant?
mashell zegt
Ze hebben er meer werk van gemaakt dan Suzuki.
wessel04 zegt
Graag in het geel!
SpiderIV zegt
Leuk! goede knipoog en wat aparts.
Kan ook altijd wel waarderen als men een oudere auto aanpast met wat nieuwere techniek en dan gewoon die auto gebruikt en niet als museumstuk laat staan. Natuurlijk dan niet meer “orgineel” maar wel gewoon gebruiken dat ding.
Edge zegt
Ik ben geen fan van Mitsuoka. Wat ze proberen te doen is in de basis hartstikke geniaal, maar de designers verliezen de verhoudingen van de basisauto altijd compleet uit het oog en komen dan met een voor- of achterkant op de proppen die totaal zowel qua design als qua verhoudingen niet bij de rest van de auto past.
Loek zegt
@Edge: spijker -> kop.
Het is in principe briljant, oude styling op een nieuwe auto. Het probleem is bijna altijd dat de gekozen auto weinig overeenkomsten vertoont met de auto waarop hij gebaseerd moet worden. De Viewt bijvoorbeeld, behalve beide ronde vormen hebben een Jag Mk II en een Micra helemaal niks met elkaar te maken. Om nog maar te zwijgen over het feit dat de ene een sedan en de ander een hatchback is.
Datzelfde heb ik ook met deze Buddy. De RAV4 heeft hele moderne vormen, met name de achterkant met die aflopende daklijn. Dat past absoluut niet bij het recht-toe-recht-aan design van de oude Chevrolet SUV’s waarop hij gebaseerd is.
Ik weet niet of de 4Runner ook in Japan verkocht wordt, maar zoiets met een Chevrolet-neus zou erg gaaf zijn. Past veel beter denk ik.
Moet er wel eerlijk bij zeggen, die MX-5 Corvette is wel erg leuk.
mashell zegt
@Loek: ik vind juist dat ze heel succesvol een karikatuur weten neer te zetten. En ik denk ze het erom doen.
Loek zegt
@mashell: dat is waar en op zich doen ze dat goed. Ik denk alleen dat het op deze manier een statement is, niet iets wat je daadwerkelijk en masse gaat verkopen. Terwijl ik toch denk dat als je het een beetje mooi doet, je echt nog een flinke potentiële markt kunt bedienen. Er zijn zat mensen die volgens de ‘vroegah is alles betah’-mentaliteit warmlopen voor nieuwe techniek met oude styling.
boomhauwer zegt
ja, produceren!!!
geelbarrel zegt
Meeste Mitsuoka creaties wekken nogal anti-peristaltische bewegingen bij mij op, maar deze is best te pruimen. Vooral voorkant geslaagd, achterzijde is laster retro te maken met die schuine raampartij. Afgezien van de wielen lijkt de zijkant vergeten… de modern gevormde zwart kunststoffen wielkastranden hadden op zijn minst ook een bewerking mogen hebben, vergezeld van een paar dikke stootstrips op de deuren. Spiegels en handvaten misschien ook maar in chroom? Dan kunnen zo de pluche dobbelsteentjes aan de binnenspiegel gehangen worden!
grasvreter zegt
Die mx5 is echt gruwelijk vet zeg. Deze toyota is erg leuk gedaan. Kende deze gasten niet, maar tof hoor.
r525 zegt
Leuk voor als je nog wat leasebudget over hebt als je een Rav4 besteld. Zit bovendien dan toch geen bijtelling op!
Jorrit zegt
Heerlijk! De Viewt van ze vind ik ook altijd zo tof, de “cute” variant de Mk II.
dalmore zegt
Hebben! Samen met die Mazda!
scalvaro zegt
Oooh die mx-5 was me kennelijk ontgaan twee jaar terug. wat een gaaf ding!
ghengiskhan zegt
Alsof een AMC Pacer van achter is geraakt door een Qashcai (of hoe heet zo’n kreng?). Ik stel voor dat heel veel (andere) mensen dat ding kopen. Kan ik er naar kijken, kan ik er om lachen en hoef ik er niet in te rijden.
Estate_of_mind zegt
Jeetje wat een omslachtig geschreven tekst. Verder wel een geinig autootje.
meetsysteem zegt
Ik kan m wel waarderen. Vooral de kleinere wielen icm. de hogere banden, ziet er meteen terreinwaardiger uit. Zou hem zelf nooit kopen, je maakt er hoe dan ook een statement mee.
Angst voor burgerlijkheid is tenslotte het toppunt van burgerlijkheid.
BlackDuck85 zegt
Ik dacht eventjes dat dit screenshots waren van de nieuwste GTA..
Maarre..dit ziet er toch wel cool uit! Ze hebben hier inderdaad meer werk van gemaakt dan Suzuki. Lijkt me wel vet, de looks van een ’70’s Chevy maar wel met een zuinige motor. Beetje laten personaliseren door Count Kustoms, dan heb je helemaal een foute bak die stiekem briljant is.
mpgc zegt
Leuk, leuk, leuk! Maakt mijn dag weer goed.
dunhozzie zegt
Veel veel veel mooier dan dat overgestyleert monster. Deze ziet er daadwerkelijk leuk uit en heeft niet 1.000.000 zinloze vouwen
Robert zegt
Zo lelijk dat -ie weer mooi is. Dát is Mitsuoka ten voeten uit. Heerlijk.