Wie zijn billen brandt..
Mitsubishi Motors heeft vandaag bekend gemaakt rekening te houden met een flink verlies. Vanwege het sjoemelschandaal voerde de Japanse autofabrikant al eerder een intern onderzoek uit. Naar schatting zijn de kosten omgerekend zo’n 155 miljoen euro. Het uiteindelijke verlies is echter een flink stuk groter.
Het concern duikt, net als Volkswagen na het bekend worden van dieselgate, in de rode cijfers. Voor het eerst in acht jaar denkt Mitsubishi Motors een nettoverlies te maken van omgerekend 1,2 miljard euro. Dit is gebaseerd op het huidige boekjaar dat tot maart 2017 loopt. De totale kosten van het schandaal, inclusief compensatiekosten en de terugname in verkopen, kost het concern mogelijk 205 miljard Yen, oftewel ruim 2 miljard euro.
Het vorige fiscale jaar, dat eindigde in maart 2016, wist Mitsubishi 72,5 miljard Yen winst te maken. Kort daarna werd bekend dat de Japanse autofabrikant al sinds 1991 bewust rommelde met uitstootcijfers.
martijn11 zegt
Nou welk automerk zal volgen
nopetrolnofun zegt
@martijn11: tesla.
sr20det zegt
@nopetrolnofun: zit stiekem gewoon een dikke motor in, daarom gaat ie zo hard
cadrez zegt
Alsof ze nog zoveel winst maakten. Hier in België zie je ze bijna nooit rijden… bij jullie misschien dat fotomodel phev maar daar stopt het dan ook denk ik zo. De lancer evo is de enige die nog bestaansrecht heeft bij dit merk.
griffendahl zegt
@cadrez: Naar het schijnt is de wereld groter dan Nederland en België…
cadrez zegt
@griffendahl: klopt. We waren Luxemburg nog vergeten! ?
Vanquish zegt
@cadrez: Ga voor de grap eens in Japan kijken. Bijna overal waar je kijkt in de stad zie je Mitsubishi staan. Roltrappen bijvoorbeeld. Mitsubishi zit zelfs in de visserij daar.
cadrez zegt
@Vanquish: klopt. Ben er me wel van bewust. Was wat te kortzichtig bezig. Je mekskuus
Rob zegt
@Vanquish:
Ja, maar die roltrappen hebben vrij weinig met Mitsubishi-Motors (daar hebben we het hier over) te maken, behalve de naam. Kijk voor de grap eens hier, krijg je een beetje een beeld van de omvang van al het Mitsubishi:
https://www.mitsubishi.com/php/users/category_search.php?lang=1
Dat zijn iets van 600 bedrijven, maar het zijn ook zelfstandige opererende bedrijven. Soms zelfs elkaars concurrent. Er is geen één „Mitsubishi”. Er is Mitsubishi-Motors, Mitsubishi-Heavy, Mitsubishi-Electric, etc. etc. Ze investeren wel in elkaar, nemen aandelen in elkaar, maar niet zo zeer om invloed te kunnen uitoefenen. Maar juist om zelfstandigheid te waarborgen.
Vanquish zegt
@Rob: Klopt. Het was ook vooral om aan te geven dat Mitsubishi hier in Nederland (misschien Europa) klein lijkt, maar dat absoluut niet is.
Dutchdriftking zegt
@cadrez: en die Evo heeft nou net geen problemen met de uitstoot!
robert110 zegt
@cadrez: De L200 doet het volgens mij nog wel goed in Engeland. Dat is op zich ook geen verkeerde pick up.
mrrallycross zegt
Gewoon weer evo’s gaan bouwen!
FieRo zegt
Met de Outlander is hier ook gesjoemeld, maar dan door de overheid !
boxtarus zegt
Gt555 op dat kenteken. Leuke verwijzing naar de subaru
dutchcourage86 zegt
Misschien moeten ze weer gewoon mooie auto’s bouwen in plaats van zo’n honds lelijke Lancer. Wat hebben die gasten trouwens weinig modellen in Nederland.. In Colombia doet de pick up het goed en die rijdt ook fantastisch moet ik zeggen! Maar ja, niet echt een auto voor de Nederlandse markt.
Rob zegt
@dutchcourage86:
Kei-cars zijn ook goed in. Daarom werkte Nissan in beginsel met Mitsubishi-Motors samen. Maar wie weet wat de toekomst brengt. Ze zitten nu wel bij Nissan en Renault, dat biedt natuurlijk veel mogelijkheden voor Mitsubishi personenauto’s.
xiran zegt
@dutchcourage86: idd een space star en wat suv. Verder niks.
cossiekiller zegt
nr plaat GT555 op de topicfoto. Hahahaha
pinut187 zegt
Komen ze wel weer overheen.
bluebear zegt
Ik ben van mening dat weinig fabrikanten vrij zijn van een bepaalde ‘sjoemel’ met uitstoot/verbruikscijfers.
Volgens mij zijn er maar twee soorten. Zij die tegen de lamp gelopen zijn, en zij die nog niet gesnapt zijn. De wetten en regels met betrekking tot uitstoot zijn gewoonweg onrealistisch. De grootste vrachtwagen fabrikanten hebben immers ook al aangegeven dat Euro7 en Euro8 simpelweg technisch niet haalbaar zijn.
eefie zegt
Ze sjoemelen allemaal. Niet heel netjes, maar de controle was blijkbaar eerder niet voldoende.
Maken ze eigenlijk nog wel fatsoenlijke auto’s, alleen de Evo kan/ kon mij bekoren
dawwg zegt
Al sinds 1991 sjoemelen en geen honderden boze posts hier op AB, itt de VAG posts … Jullie zijn bij deze allemaal door de mand gevallen VAG-haters; beetje schijnheilig om te meten met 2 maten he :)
Ben ook benieuwd of de USA nu ook MM probeert leeg te melken; verder inderdaad niets nieuws …
schuimbekje3 zegt
heeft heel lang geduurt maar Vkswagen heeft eindelijk een aandachtsdeflector… en nog steeds niet echt iets bijzonders…