Kijk, dat is nog eens een geslaagde opfrisbeurt!
Er was een tijd dat Mitsubishi in elk gaatje van de markt wel een aanbieding had. Terreinwagens, busjes, luxe sedans (Sapporro!), rallyspecials, MPV’s, sportwagens en ga zo maar door.
Tegenwoordig is het gamma behoorlijk uitgedund en concenteert Mitsubishi zich met de ASX, Eclipse Cross en Outlander voornamelijk op crossovers. Op zich zit daar wel logica achter. Mitsubishi heeft er al heel lang ervaring mee en waarom het modelaanbod 80% groter maken als dat slechts 20% meer verkopen oplevert?
Een uitzondering daarop is de Mitsubishi Space Star, die buiten Europa Mitsubishi Mirage heet. Deze kleine auto is op veel markten een van de goedkoopste die je kunt krijgen, maar gek genoeg niet de kleinste. De auto koppelt B-segment ruimte voor een A-segment prijs. Voor de Thailand International Motor Expo aan het einde deze maand neemt Mitsubishi de opgefriste Mirage en Attrage mee. Die laatste is dezelfde auto, maar dan de sedanversie.
Mitsubishi heeft de auto een flinke facelift gegeven. Aanvankelijk was het een nogal incognito verschijning, maar deze heeft het nieuwe familiegezicht en eerlijk is eerlijk: het is er enorm op vooruit gegaan. Dat geldt al helemaal voor het interieur. Dat was niet al te fraai afgewerkt met vrij harde en goedkoop aandoende plastics. Let wel: de Mirage/Space Star ís een goedkope auto, dus die prijs moet ergens vandaan komen. Toch is het goed om te zien dat Mitsubishi het heeft weten op te frissen met fraaiere materialen en betere afwerking.
In technisch opzicht is er nog niet veel te melden. Naar alle waarschijnlijk zal het bij de bekende driecilinders met 71 (de 999 cc) of 80 pk (1.193 cc) blijven. Groot USP is altijd de prijs geweest: 12.460 euro is niet veel geld voor een dergelijke auto, zeker niet als je er rekening mee houdt dat er meer dan 3 mille aan BPM taks zit. Zo’n driecilinder budget familieauto is natuurlijk een rijdende natuurramp. Gelukkig doet de overheid aan keihard aanpakken.
Edge zegt
Dit was ook wel heel hard nodig. Toen de Space Star enkele jaren geleden op de markt kwam zag hij er al zwaar verouderd uit. Nu is het bog steeds geen nekkendraaier, maar oogt ‘ie wel weer fris
mike0709 zegt
Beetje een buitencategorie. Ziet er niet uit en rijden is helemaal verschrikkelijk. Het goedkope is waarschijnlijk het enige pluspunt.
techniekmeneer zegt
Voor het geld gewoon een leuk autotje.
toyotafortuner zegt
Dat geel staat best goed.
escort77 zegt
Ik heb voldoende kinderen op de wereld gezet, maar om nou in een rijdend voorbehoedmiddel te gaan rijden is het andere uiterste.
vonklausenburg zegt
Nee. Als ik kijk naar de – duurdere – concurrenten als de Clio 4/5 en de 208 zien ze er vele malen beter en volwassener uit.
Ik heb zelf een keertje in de Clio 4 en de Clio 5 mogen sturen en ze zijn zeer volwassen in rijeigenschappen.
Deze Mitsubishi lijkt mij gebaseerd op looks en prijs eerder een concurrent voor de Clio 2 dan voor het moderne concurrentiegeweld in het B-segment.
techniekmeneer zegt
@vonklausenburg: Appels met peren vergelijken.. Als je naar nieuwe auto’s in deze prijsklasse gaat kijken komt de Celerio in de buurt, maar verder..? Voor het geld gewoon een prima ding.
pomoek zegt
Jezus. Liever niet dit soort depressie opwekkende auto’s op maandagochtend. De week is nog lang. Ik ga koffie halen.
zwepp zegt
@pomoek: Of je probeert lollig te zijn (niet gelukt), of je staat wel heel depri in het leven. Ik hoop dat die koffie je nog iets goeds brengt vandaag.
pomoek zegt
@zwepp: Ah, daar hebben we de autoblogmeningenpolizei! Waarom mag ik deze auto niet deprimerend vinden en wat doet het er u toe? Bent u van Misjubisji?
dawwg zegt
@pomoek: GroenLinks vermoed ik …
pier zegt
De sedan is denk ik de meest treurige automobiel die je nieuw kan kopen.
moveyourmind zegt
Als Mitsubishi Ford was geweest hadden ze deze facelift gewoon de GT3000 genoemd…
Hadden we hem met zijn allen ineens wel mooi gevonden.
Dutchdriftking zegt
Kan er geen BPM Max op basis van prijs gedaan worden? Deze auto is in de basis heel goedkoop, dus mag er maximaal 500 euro BPM op of zo. Op die manier kunnen opa en oma weer voor 10k een nieuwe auto kopen. Lijkt mij wel zo prettig, niet alleen voor de veiligheid, maar ook voor de verjonging van het wagenpark.
rs18011 zegt
@dutchdriftking: dan krijg je fabrikanten die weer niet duurzame motoren in kleine auto’s gaat plaatsen, want dat is goedkoper en er is toch een Max bpm tarief. Waardoor de burgers die het niet zo breed hebben weer in kleine vervuilende auto’s gaat rijden, terwijl juist de bedoeling is dat we die kwijtraken.
mashell zegt
De stoelbekleding is erg geslaagd!
divided zegt
Prima auto in het a segment en als een van de weinige leverbaar met een “ok” automaat namelijk een CVT en geen robotbak zoals in de meeste a segmenter (twingo en smart heeft dubbele koppeling)
hollandbest zegt
Zeer geslaagd neusje nu.