Katsuhiko Kawasoe, de oude topman van Mitsubishi is veroordeeld voor dood door schuld. Er is iemand omgekomen doordat de behuizing van de koppeling van zijn Mitsubishi kapot was terwijl het probleem bekend was bij de autofabrikant. Hij heeft toen geweigerd de defecte auto’s terug te roepen en moet daar nu de gevolgen voor dragen.
Katsuhiko Kawasoe en drie andere topmannen wisten al jaren van problemen met de behuizing van de koppeling. Al die tijd hebben ze het stil gehouden of het probleem zelfs ontkend. Toen het defect in 2000 echt bekend werd, was in ieder geval één ongeluk te herleiden naar dit probleem. Een maand geleden werden al twee andere Mitsubishi managers veroordeeld in dezelfde zaak. Kawasoe en zijn collega’s komen er overigens goed vanaf want ze krijgen alleen voorwaardelijke gevangenisstraffen opgelegd. Dat betekent natuurlijk niks want Kawasoe is al een tijdje afgetreden dus de kans dat hij het nog een keer doet en werkelijk straf krijgt is wel heel klein. Een andere manier om het op te lossen is natuurlijk een enorm geld bedrag aan de nabestaanden betalen zoals Ford dat deed.
Door dit probleem en het imago van een slechte veiligheid is het jaren slecht gegaan met Mitsubishi. Mitsubishi was net weer aan het opkrabbelen maar de uitspraak in deze zaak helpt niet mee. (Via Automotive News)
Stephan zegt
Ghehe doet me denken aan de welbekende zaak van Ralph Nadar. Ging toen over de Corvair.
Coolguy zegt
En de Ford Pinto :p
Citrofiel zegt
Enerzijds natuurlijk heel dom, dat een enkele man wordt veroordeeld om de fout van een heel bedrijf, en uiteindelijk mss wel vooral de ontwerpers!
Anderzijds wel logisch, want als er een gevaarlijk probleem bekend is bij een auto, moet die fabrikant dat gewoon onderkennen en het z.s.m. verhelpen!
monza zegt
terecht,…ik heb mitsubischi altijd al een supermarkt merk gevonden netzoals andere japanse automerken,…suzuki…scheur uw zelf uw kist in.
Stephan zegt
Tja als topman heb je nou eenmaal de meeste verantwoordelijkheid. Daar is je salaris ook naar. Ook al is het fout van ontwerpers, jij bent hun baas, en jij bent dan ook verantwoordelijk. Maja, ik geloof dat hij er aardig vanaf komt.
Texter zegt
De Explorer kiepte tenminste nog om en de Pinto die ontplofte gewoon. Daar is nooit iemand strafrechtelijk voor veroordeeld, of wel? Die leipe Japanse rechters moeten echt op zoek naar nieuwe prioriteiten.
Thibaut zegt
We reden thuis ooit met een Galant. Een model dat nog geen jaar gebouwd is geweest(*) ergens uit de jaren ’80. Scheelde regelmatig wat mee en bij de garage konden ze nooit een deftige uitleg geven.
We waren dus niet zo verbaasd toen later bleek dat ze problemen achtergehouden hadden.
Toch blijft pa erbij dat de wagen voor die tijd (en prijs) ruim en luxueus was, ware het niet van de technische mankementen.
(*)Ooit in Zuid-Frankrijk een zijruit gezocht (was ingeslagen, omwille van de radio met digitale tuning) toen de wagen nog vrij nieuw was. Na veel omwegen een Mitsubishi-garage gevonden. Bleken ze dat model nog nooit gezien te hebben, laat staan dat ze er een ruit voor hadden.
fr@nk01 zegt
@Monza
Met een dergelijke ongeoorloofde uitspraak heb jij eigenlijk de doodstraf verdiend.
Dit is nomaliter ontoelaatbaar en men kan jou hiermee voor het gerecht slepen.
Zwaar discrimin(eel)erende OPRUIENDE taalgebruik . om ben je gewoon zo simpel, zo ontzettend DOM.####…Bah…
fr@nk01 zegt
@Thibaut
Wat een onzin verhaal ll
uit je duim gezogen, je lijkt een klein kind die mogen dat nog…
sacha zegt
Dat zal wel harikiri worden dan.
Uranus zegt
@fr@nk01
Woord van de dag award : discrimieelerende. Hoeveel scrabble punten zouden dat zijn?
Texter zegt
Frankie needs to take a chill pill…
nichos zegt
chille frankie..
Kvond het nog een mooi verhaaltje van Thibaut, eigenlijk.
Maar ook ik twijfel aan het feit dat de galant maar 1j gebouwd is..
@Monza: ach, je geraakt er wel in het leven
fr@nk01 zegt
@Uranus
Je mist nog een `n`..
;-) (voor de belangrijkste scrable punten)
@Monza
Alle gekkigheid op een stokkie(Wat ik zo ook ga doen) ;-)
Waar rij jij in¿
@texter
frankie go`s to Hollybed..
:-)
Roy zegt
Eh, hoe kun je ooit doodgaan aan een kapotte koppelingsbehuizing? Kijk dat je doodgaat omdat je remmen het niet meer doen snap ik nog wel, maar dit?
Michael zegt
lol @ fr@nk01 and his scary obsessive stalker like behaviour!
fr@nk01 zegt
@Sacha
Dat zit er dik in voor die Jap.
Maar ’t valt nog wel mee voor ‘m, ’t is al een oude man, kost niet zoveel jaren meer…
(ieder nadeel heeft zijn voordeel, toch) ;-)
fr@nk01 zegt
@Sacha
…euuh, je doelde toch niet op @Monza?
neuh…zielig, hij is nog zo jong ennuh dat voordeel heeft ie dan niet.
;-)
fr@nk01 zegt
@Michael
…en zo is het maar net! :-)
‘it’s all in the Autoblog’s Game…”
Texter zegt
@Roy
Een kapotte koppelingsbehuizing houdt ongetwijfeld in dat de koppelingsplaten eruit kunnen schieten (als een Playstationschijfje of Flippo) en willekeurige, argeloze voorbijgangers of huisdieren (deels) onthoofden.
@Frank01…trusten…
fr@nk01 zegt
Trouwens, volgens mijn informant was de topman van Daimler(Chrysler), indertijd (eind)verantwoordelijk voor deze beslissing.
Hij was de executive CEO destijds!
fr@nk01 zegt
@ texter e.a.
…gute nacht freunden…
Mikeee zegt
Hehehe, die smiechten van Mitsu toch.
Die waren ooit ook veroordeeld voor het systematisch in de doofpot stoppen van seksuele discriminatie, intimidatie en “harassment”, volgens mij in de VS.
Stef zegt
[i]”de oude topman van Mitsubishi”[/]
De OUD-topman van Mitsubishi.
[i]”Hij heeft toen geweigerd de defecte auto’s terug te roepen en moeten daar nu de gevolgen voor dragen.”[/i]
Moeten? Hij heeft daar toch alleen voor gekozen? Enkelvoud?
En zo zijn er meer van die dingen, tis puur opbouwende kritiek, maar doe er wel iets mee :)
fr@nk01 zegt
@chefke
Tja, WAAROM vraag ik het me werkelijk af, lanceer jij dit bericht op deze wijze…¿
Het verhaal speelt zich alweer vele jaren terug.
Inmiddels heeft hij -volgens goed Japans gebruik- zich uit het bedrijf teruggetrokken en wordt de rest van zijn leven aan de schandaal gehangen door zijn landgenoten i.t.t. bv. Europese managers, die ff snel nog een `gouden handdruk` ontvangen.
Sinds wannneer heeft Het concern -één der grootste ter wereld- Mitsubishi het imago van slechte veiligheid`…¿
Dat is blijkbaar jou mening, maar rust niet op fundamentele waarheden…
Ik kan hele bladen vol schrijven van europese autoschandalen uit het verleden en nog lopende zaken van het hedendaagse…
Schrijf je daar ook over¿, neen¿, waarom nietl.l.
fr@nk01 zegt
schandaal = schandpaal
Julian zegt
doet me weer denken aan de film fight club… gaat de hoofdpersoon in de film mensen in het vliegtuig uitleggen hoe het sommetje gemaakt word om te berekenen wat goedkoper is, schadevergoedingen betalen of een terugroepactie.
Jopie zegt
Zoiets heb ik met een (sl)Opel gehad. Distributieriem geknapt bij 60.000 km. Was een bekend probleem, maar men had becijferd dat een terugroepactie meer ging kosten dan reparaties achteraf.
het gebeurde op de snelweg en ik kon gelukkig de vluchtstrook opduiken. Was het in een tunnel gebeurd dan had ik het misschien niet na kunnen vertellen.
fr@nk01 zegt
Nadat Volkswagen vorig jaar in opspraak raakte met een smeergeldaffaire, lijkt het nu de beurt aan BMW en DaimlerChrysler. Het Duitse blad Der Spiegel legt deze week twee nieuwe schandalen in de autowereld bloot.
Der Spiegel meldt dat het Duitse Openbaar Ministerie een onderzoek is gestart naar drie werknemers van BMW. Die worden er van verdacht steekpenningen te hebben aangenomen van een aantal toeleveranciers. Het zou gaan om een bedrag van minstens 1 miljoen euro. Beieren wacht de uitkomst van dat onderzoek niet af en heeft het drietal inmiddels ontslagen. Bij DaimlerChrysler staan er negen mensen op straat. Volgens Der Spiegel is er gesjoemeld tijdens het olie-voor-voedselprogramma in Irak, ten tijden van het regime van Saddam Hoessein. Los van of de beweringen juist zijn, zullen beide automogulen vermoedelijk nog een hele poos hinder van de zaken ondervinden. Bij Volkswagen ettert de smeergeldaffaire, waarbij een topman van de Skoda-divisie forse bedragen heeft weggesluisd, een jaar na dato ook nog altijd na.
fr@nk01 zegt
Volgens de Duitse ANWB (ADAC) heeft Volvo een probleem. De ADAC is in 2005 3.8 miljoen keer uitgerukt om gestrande automobilisten te helpen. Opmerkelijk daarbij was het aantal pechgevallen met een Volvo. Bij de middenklassers staat de S40/V40 en V50 bijna helemaal onderaan, alleen de Renault Laguna heeft meer pechgevallen op zijn naam staan. In de hogere klasse doen de V70/S60 en S80 het niet veel beter. Alleen de Opel Omega en Signum hadden een lagere score dan eerder genoemde Volvo’s.
De Volvo’s hadden opmerkelijk veel last van techinsche storingen als ontsteking en verdere electrische storingen. Storingen waarbij de auto niet plaatselijk gerepareerd kon worden en dus afgesleept moest naar de dealer. Bij de test hebben ze alleen auto’s genomen vanaf bouwjaar 2000.
Volgens ADAC kun je goed in een Toyota, Audi, BMW, Honda en Mercedes stappen.
Ik vind dit schokkend. Als je een ijzersterke reputatie wilt weggooien is Volvo hiermee op de juiste weg.
Één plaats boven de Laguna, beschamend …………..
fr@nk01 zegt
De Duitse autowereld wordt opgeschrikt door een groot corruptie- en seksschandaal bij het VW-concern. Skoda-baas Schuster moest opstappen wegens het incasseren van miljoenen aan smeergeld. Ook de voorzitter van de centrale ondernemingsraad moest het veld ruimen. Bij BMW wordt een inkoopmanager verdacht van het incasseren van
€ 100.000 aan smeergeld. Een marktonderzoekbureau uit Neurenberg ondervroeg Duitse autokopers over het Volkswagen-schandaal. Van hen gaf vijftig procent aan dat het imago van het automerk schade had opgelopen. Twintig procent van de mensen die een voorkeur voor VW aangaven, zei zich opnieuw te beraden over de aanschaf van een VW. Wat vindt u? Sluit u zich aan bij deze Duitse autokopers en spelen dit soort schandalen, die veel geld kosten, een rol bij uw keuze van een automerk? Of is dit voor u totaal niet relevant en kiest u toch gewoon de auto die u het beste bevalt?
fr@nk01 zegt
FRANKFURT/BRAUNSCHWEIG, 27 november 2007
De Duitse rechtbank gaat onderzoeken of Ferdinand Piëch nu wel of niet op de hoogte was van de 2,5 miljoen euro aan illegale betalingen aan de ondernemingsraadvoorzitter Klaus Volkert.
Rechter Dreyer heeft toegestaan dat er drie nieuwe getuigen worden opgeroepen, inclusief Rupert Stadler, zo meldt de zakenkrant Financial Times. Stadler was in de betrokken periode de chef van het kantoor van Piëch die toen ceo was van Volkswagen. Piëch is nu voorzitter van de raad van toezicht van Volkswagen en zijn secretaris Rupert Stadler is inmiddels gepromoveerd tot grote baas van Audi.
Het besluit van de nieuwe getuigen geeft een interessante wending aan het schandaal dat al een veroordeling opleverde van Peter Hartz, de voormalige personeelschef van Volkswagen. Ralf Tacke, de aanklager, zei tijdens de zitting op 26 november dat het mogelijk is dat de drie nieuwe getuigen bewijs leveren dat Piëch op de hoogte was van de illegale betalingen. Er zou onderzocht worden of Bruno Adelt, voormalige financiële topman van Volkswagen, op enig moment tussen 1997 en 2002 Piëch op de hoogte heeft gebracht van ogenschijnlijke onregelmatigheden in de betalingen van Hartz aan vertegenwoordigers van het personeel. De aanklagers beweren dat Piëch destijds onder meer aan Rupert Stadler zou hebben gevraagd onderzoek te doen.
Volkswagen heeft formeel altijd ontkent dat het bedrijf de betalingen heeft onderzocht. Piëch zou van niets geweten hebben.
fr@nk01 zegt
Auto-industrie: Gelazer bij Volkswagen
Te hoge loonkosten, een heus seksschandaal, een machtsstrijd aan de top en 20.000 banen in gevaar – er is pijn bij Duitslands trots
Het zal niet vaak voorkomen dat een manager een winststijging van 60,7 procent en een flinke toename van de verkopen kan presenteren, en zich desondanks ernstige zorgen moet maken over zijn eigen baan. Toen topman Bernd Pichetsrieder twee weken terug de jaarcijfers over 2005 van zijn Volkswagen-concern presenteerde, wilde iedereen weten hoe hij zou reageren op de discussie rond zijn eigen positie.
De aanval op Pichetsrieder was eind februari geopend door de voorzitter van de raad van commissarissen, Ferdinand Piëch. In een interview met The Wall Street Journal had Piëch, tot 2002 zelf topman bij Volkswagen (VW), met een ongekende openhartigheid verklaard dat het lang niet zeker is of het lopende contract met Pichetsrieder volgend jaar wordt verlengd. ‘Dat is een open vraag,’ zei Piëch over de toekomst van Pichetsrieder bij VW. ‘Een openbare executie,’ oordeelden analisten.
Voor de 345.000 werknemers van Volkswagen (waarvan nu nog 178.000 in Duitsland) is de interne machtsstrijd in de top van het bedrijf een nieuwe tegenslag. In de afgelopen maanden is Europa’s grootste autofabrikant al vaker negatief in het nieuws gekomen. Eerst was er…
Het complete artikel bevat 680 woorden!!!!!
fr@nk01 zegt
Auto-industrie: Gelazer bij Volkswagen
Te hoge loonkosten, een heus seksschandaal, een machtsstrijd aan de top en 20.000 banen in gevaar – er is pijn bij Duitslands trots
Het zal niet vaak voorkomen dat een manager een winststijging van 60,7 procent en een flinke toename van de verkopen kan presenteren, en zich desondanks ernstige zorgen moet maken over zijn eigen baan. Toen topman Bernd Pichetsrieder twee weken terug de jaarcijfers van zijn Volkswagen-concern presenteerde, wilde iedereen weten hoe hij zou reageren op de discussie rond zijn eigen positie.
De aanval op Pichetsrieder was eind februari geopend door de voorzitter van de raad van commissarissen, Ferdinand Piëch. In een interview met The Wall Street Journal had Piëch, tot 2002 zelf topman bij Volkswagen (VW), met een ongekende openhartigheid verklaard dat het lang niet zeker is of het lopende contract met Pichetsrieder volgend jaar wordt verlengd. ‘Dat is een open vraag,’ zei Piëch over de toekomst van Pichetsrieder bij VW. ‘Een openbare executie,’ oordeelden analisten.
Voor de 345.000 werknemers van Volkswagen (waarvan nu nog 178.000 in Duitsland) is de interne machtsstrijd in de top van het bedrijf een nieuwe tegenslag. In de afgelopen maanden is Europa’s grootste autofabrikant al vaker negatief in het nieuws gekomen. Eerst was er…
Het complete artikel bevat 680 woorden!!!!!
Markus zegt
Zeg fra@nk01, je kunt ook overdrijven met je reacties he?
Turbopaultje zegt
Dit is geen uniek geval. En ook niet alleen beperkt tot de automobielindustrie ……………business is risk
HJ zegt
Ach, we rijden thuis al sinds 1989 Mitsubishi (1x Lancer en 3x Galant) en we hebben tot nog toe 1 keer iets gehad met een cilinder. Weet niet precies wat, maar het gebeurde in Duitsland op de terugreis uit Italië. Konden gelukkig doorrijden en het is uiteindelijk gewoon in Nederland gerepareerd. Hebben toen nog jaren plezier gehad van die Galant.
Thibaut zegt
@fr@nk01:
Je moet wel weten, Frankrijk jaren 80, toen moest je met een wagen die geen Cirtroën, Renault, Peugeot of ander Frans merk was, niet komen aankloppen bij de meeste garagisten.
De Galant was een GLS EXE TurboDiesel. ‘k Heb even op’t net zitten zoeken, maar vind er geen informatie over.
Thibaut zegt
Toch iets gevonden op deze site: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=4045.0
’t Gaat em dus over een Galant geproduceerd tussen 1984 en 1988. Maar ik kan geen Fins.
johan zegt
ach ja, overal gebeuren wel schandalen…..je zit nu zelfs net als ik op een computer te werken met een bedrijf wat groot is geworden door schandalen…
microsoft heeft miljoenen mogelijk wel miljarden betaald aan boetes…maarja ach….
Marc zegt
Met diezelfde Galant waar hier beweerd word dat deze maar 1 jaar geproduceerd is heb ik 480.000 km gereden. Bovendien zijn alle modellen ongeveer 4 jaar geproduceerd. Het betrefende model is gemaakt van 1984 tot 1987 en daarna opgevolgd. Het enige model van Mitsubishi wat maar 1 jaar geproduceerd is is de Lancer F geweest. De fabriek zag zelf in dat het design van deze auto niet bepaald een topper was. Mitsubishi behoord tot de beste auto`s ter wereld, dat word keer op keer aangetoond door duurtest en niet te vergeten Dakar. In Duitsland scoort het merk zelfs beter dan Toyota.
Een supermarkt kan ik dat niet noemen, maar er zijn altijd mensen die liever een BMW of Mercedes op de oprit willen hebben. Vind de Buurman leuk. Toch Monza.
Nap zegt
Heren heren,
Naar mijn weten ging dit om de Mitsubishi Canter… lijkt sterk op een Mercedes Sprinter met een grote vierkante bak achterop.
Wat hier gebeurd is dat is onacceptabel, maar die directeur maakt een beslissing… er word door monteurs gezegd dit is neit handig fix het.
Als dit niet gebeurd omdat de directeur daar een beslissing over neemt dan word dat uitgevoerd.
Het hele bedrijf moet nu leiden omdat er in de jaren 80 en 90 grove fouten zijn gemaakt die hier nooit gekomen zijn, niet die types.
De kwaliteit staat los van de beslissingen in het bestuur.
Kwaliteit zoals Marc schrijft wordt getoond doordat ze 13x de Dakar winnen.
Kwaliteit zoals de eerste Evo serie werd 4x wereld kampioen rally WRC, met een nieuwe auto + bestuurder… top spul dus wat verschrikkelijk hard kan allemaal.
Volkswagen koopt lamborgini, de Evo FQ400 beurgelijke gezinsbak kan harder en beter rijden dan een 10 of 12 cilinder super auto… zo super is die dus niet.
Dat gezeur over al die merken, dit is een statement, Japans is gewoon goed overall… dit betekent niet dat er nooit fouten gemaakt kunnen worden.
Tevens is het wel makkelijk om te backstabben…
Dit merk verdient een second change!
fr@nk01 zegt
@Thibaut
oja….
“De Galant was een GLS EXE TurboDiesel. ‘k Heb even op’t net zitten zoeken, maar vind er geen informatie over.”
Ja nogal wiedes deze versie bestond niet!
…of het was een GLS of een EXE…
De EXE werd door Mitsu uitgevoerd zodra het model aan vervanging toe was.
Een afsluitende type, meestal volgehangen met luxe en allerlei gadgets.
@Markus
…euh, hoezoooo?……