Mitsubishi toont begin maart in Genève de Concept Global Small, een concept van een stadsauto dat in 2012 op de markt komt. Het kan bijna niet missen, dit is de nieuwe Colt.
Dit wagentje moet plaats bieden aan vijf volwassenen. Let wel: Japanse volwassenen natuurlijk. Hoewel de naam Colt door Mitsubishi niet genoemd wordt kan het haast niet missen. In maart 2012 moet het ding in productie gaan. Het productiemodel krijgt een motor met een inhoud van 1.0 tot 1.2 liter groot, voorzien van een start/stop systeem, regenerative braking en een CVT bak. Dankzij gewichtsreductie en vermindering van de weerstand in de motor, CVT, banden en remmen (wut?) moet dit wagentje straks -mede dankzij de aerodynamische body- een CO2-uitstoot van ongeveer 95 gram per kilometer krijgen.
De huidige Colt stamt uit 2008 en is een facelift van het model daarvoor. Kortom: alle ingredïenten voor een nieuwe Colt in 2012 lijken aanwezig. Time will tell!
bfniels2 zegt
Zet de Jet-Fighter gril erop en kan zo de showroom in.
Esprit_de_Flandre zegt
@bfniels2: Die grille staat erop. Ze is alleen kleiner geworden, zoals bij iedereen. Eigenlijk was Mitsu zeer laat om mee te springen op de GroteGrilleHype. En nu zijn ze ook weer één van de laatste om er vanaf te stappen.
bfniels2 zegt
@Esprit_de_Flandre: Ik vind het juist één van de mooiste grilles op het moment, kijkend naar de gehele auto industrie, vooral bij de Lancer staat hij goed. Jammer dat hij alweer verdwijnt.
Esprit_de_Flandre zegt
@bfniels2: Ja, maar is ALLEEN op de Lancer dat die grille goed staat. En dat is niet toevallig, want de Lancer is ontworpen met die grille, de rest heeft hem gewoon opgeplakt gekregen. Zoals de huidige Colt. Dat was echt een schoon bakske. Zag er zelfs vrij sportief uit, maar toch nog lief genoeg voor de massa. En dan maken ze daar zo’n gat in die voorkant. En dat moet dan stoer zijn… :roll:
bfniels2 zegt
@Esprit_de_Flandre: ik ben bang dat ik je gelijk moet geven
Jipp zegt
@Esprit_de_Flandre: Je hebt helemaal gelijk, nu heeft ook de ASX die gril, net als de outlander die al vrij snel een facelift kreeg zodat hij de lancer grill kon krijgen…
Esprit_de_Flandre zegt
@Jipp: Mja, de ASX is er pas gekomen na de Lancer, dus die had de grille meteen mee in het ontwerp. Maar dan nog staat het hem niet. Te groot, te lomp. Bij de Lancer valt het nog mee omdat die auto veel lager is, en de grille dus ook.
Ram-G-maN zegt
Gezien het productiejaar zal die nooit in NedCar gebouwd gaan worden. :?
Jochempie zegt
@AutomotiveDesigner: De huidige colt had daar ook niet gebouwd moeten worden.
Mbt NedCar heb ik twee vragen
1. Waarom maken we van NedCar zo’n opgeblazen verhaal? Het gebeurt wel vaker dat een groot bedrijf failliet gaat of sluit. En ja, dan staan mensen op straat. Maar tijd en moeite investeren in een bedrijf dat nooit echt winstgevend gaat worden is gewoon dom.
2. Als de Duitsers een auto kunnen produceren, waarom kunnen wij het dan niet?
towi1989 zegt
@Jochempie:
1: We wonen in nederland, waar we af en toe toch nog wel nadenken over het welzijn van de medemens. In America oid zetten ze je gewoon op staat, jammer dan.
1: Omdat in duitsland de automerken zelf daar ook gevestigd zijn? Mitsu besteed alleen de productie uit. Daarbij is het zo dat veel duitsers duitse automerken rijden. Ik zie hier niet 90% van nederland in een colt rondkarren.
bfniels2 zegt
@towi1989: Je vergeet dat Nedcar ook nog de Outlander en de Smart Forfour heeft geproduceerd. Ook niet echt het type auto dat ik vaak voorbij zie komen.
Jochempie zegt
@towi1989: Als we een nederlandse massaproductieauto zouden maken zouden we er ook niet massaal in gaan rijden.
Jipp zegt
@Jochempie: Ooit al is nagedacht waarom ze zo graag willen dat NedCar open blijft? Wat denk je van alle toeleveranciers die dan ook mensen moeten ontslaan? De bakker die dicht moet omdat mensen zijn brood niet meer kunnen kopen, en voor goedkoper brood bij de supermarkt moeten gaan, evenals met de slager die dicht moet. Er zit een hele economie aan dat bedrijf vast. Die 1000 mensen die bij NedCar ontslagen worden is maar een een deel van het werkelijke aantal mensen dat een baan door sluiting van NedCar verliest. En dat in een regio waar de werkgelegenheid al laag is en waarbij volgens de grondwet de overheid zo veel mogelijk moet zorgen voor werkgelegenheid.
Dat is bijvoorbeeld ook een reden om Organon in Oss open te houden, vanwege de zelfde criteria!
En waarom duitsland het wel kan, omdat daar de merken zelf zijn gevestigd. Hier is het maar een simpel fabriekje die een klein voordeel op leverde voor mitsu, maar ze daar net zo nationalistisch denken als bijvoorbeeld opel die niet in duitsland maar in belgie een fabriek sluiten.
sjazz zegt
Ehm, dit is inderdaad de Global Compact Car van Mitsubishi, maar deze zal gemaakt worden in Thailand (MMTh) en onder de colt worden gepositioneerd. B-segment vervalt hiermee. Deze auto zit namelijk tussen A en B in. Of deze colt gaat heten is maar zeer de vraag. Het is geen echte opvolger van de huidige colt.
kingkay zegt
Leegganger van de Lage Landen represent!
Euhm, ja, goed, nieuwe Colt. Echt? Ziet er eigenlijk niet eens zo slecht uit, leuker dan een Fiat 500 op zich. Die oude Coltjes waren leuke autootjes trouwens. M’n broer had er vroeger een witte van ’83 geloof ik, reed wel fijn. Je ziet overigens maar weinig Mitsu’s meer rondrijden tegenwoordig, wel jammer eigenlijk, want ze hebben wel goede techniek in huis.
Esprit_de_Flandre zegt
Mooi ding, beter dan de huidige Colt. Die is na de facelift volledig verkl…
daviddewijnnl zegt
laat maar komen toch?
Esprit_de_Flandre zegt
Het ziet er een beetje Peugeot-achtig uit ook, met die bescheiden grille. Misschien komt ie gerebadged wel hierheen, als 1008 of zo…
W115 zegt
@Esprit_de_Flandre: Ik denk je gelijk hebt, de grille deed me meteen denken aan de Peugeot SR1 concept
rotarypowah zegt
Apart hoe de a-stijl halverwege een ‘kink’ heeft. Maar ok, ik snap zelf ook wel dat dat te maken heeft met het opslaan van de foto oid.
Heerlijk saai grijs ook weer trouwens. Fantasievol enzo. Oogt wel een flink stuk beter dan dat ding wat nu voor Colt moet doorgaan.
Jochempie zegt
Ik heb nooit iets gehad met Mitsubishi. We hebben een Space Wagon gehad (een zeldzame turbodiesel) maar die was zo amechtig dat hij op een Franse bergpas oververhit raakte (granted, we zaten met een zeskoppig gezin in de auto, dakkoffer erop en kar erachter). Verder heb ik Mitsubishi nooit onderscheidend of innoverend gevonden, in ieder geval de laatste 20 jaar niet. Altijd maar bezig met die rallykanonnen maar nooit eens een echte topper voor jan modaal (of is het tegenwoordig Henk en Ingrid Modaal? I never know…)
tvrspeedsix zegt
@Jochempie:
volgens mij is die oude Garisma toch een aardige knaller voor Mitsu geweest. Die reclame actie van hun staat nog in mijn geheugen gegrifd; overal zag je ,Mitsu posters achter de ramen in de hoop dat er een gratis Mitsu zou voor komen rijden.
Jochempie zegt
@tvrspeedsix: Wij hadden ‘m ook. De poster dan. Maar da’s marketing, het bleef een suf hok…
Freewarefreak zegt
@Jochempie: “..Altijd maar bezig met die rallykanonnen..” Maar dat is dan iets wat ze magistraal doen. Die EVO is toch wel een gruwelijk beest. Ook technisch, met dat JAW control e.d. niet bij te houden..
MichaelvdBroek zegt
@Freewarefreak: Gaaf hoor :D
BRT zegt
Het is inderdaad een beetje de design richting op die peugeot ook op gaat. Wel een mooi dingetje, dus laat maar komen :)
lemster zegt
Ik dacht dat het een Ford Fiesta crossover was toen ik hem zag…
As_long_as_it_is_fast zegt
@lemster: ik was dus niet de enige!
tvrspeedsix zegt
ik vind de voorkant erg veel overeenkomen met die nieuwe Ford Ka. vooral het gedeelte waar de voorruit de motorkap ontmoet.
Jochempie zegt
@tvrspeedsix: Dat heeft bijna iedere nieuwe productieauto, de motorkap loopt hoger dan de schouderlijn om zo voetgangers te kunnen redden.
mobilitydesign zegt
@tvrspeedsix:
Vind het niet echt overeen komen. Het karakter is volkomen anders. Als je dan toch wil vergelijken doe het dan met de nieuwe grill van Peugeot
Jipp zegt
@tvrspeedsix: zet er is een A1 onder, vooral de achterkant heeft ruime overeenkomsten vind ik….
tvrspeedsix zegt
Crap veranderd die size,..grr
CasperH zegt
@tvrspeedsix: dan moet je niet zo eigenwijs zijn om ‘m zo groot te willen maken: width=”450″ moet het zijn!
tvrspeedsix zegt
owwh nah daar let ik meestal niet eens op ik nak hem dr meestal gewoon in. maar ik zal er de volgende keer op letten ;)
mobilitydesign zegt
Als concept al saai en achterhaald
Esprit_de_Flandre zegt
@mobilitydesign: Ze noemen het concept, maar gaat gewoon zo in productie natuurlijk…
mobilitydesign zegt
@Esprit_de_Flandre:
Uiteraard is dit een bijna productie klaar concept maar ze hadden er toch wel een beetje creativiteit tegen aan kunnen gooien
Esprit_de_Flandre zegt
@mobilitydesign: Het is ook maar een grijs computerrenderingske dat we hier voorlopig krijgen hé. Op de autoshow zal die wel met een nieuw modetintje staan, mat velgen die twee maten groter zijn dan er standaard onder zitten, en met blauw licht in de koplampen…
tvrspeedsix zegt
op een of andere manier lijkt het bij mitsu er altijd op dat ze pas creatief worden als er een sport model van moet komen.
scarbir zegt
Ah, leuk, Mitsubishi komt opnieuw met een net-niet model in een belangrijke klasse. Die gaan Daihatsu achterna.
As_long_as_it_is_fast zegt
Vind de motorkap vreemd, lelijk zelfs. De voorlichten staan mij wel heel erg aan! De grill, tjah, daar mogen ze nog wat aan sleutelen, scheelt ook nog iets mee. :)
Humanspectrum zegt
Doet wel erg aan een Hyundai denken. Hebben Mitsubishi en Hyundai ‘m samen ontwikkeld?
Esprit_de_Flandre zegt
@Humanspectrum: Lijkt me niet. Hyundai is tegenwoordig sterk genoeg om zelf zijn boontjes te doppen. Sterker dan Mitsu zelfs…
Atenza zegt
Hm zelfs als concept vind ik hem nietszeggend. Als productiemodel zal het niet veel beter worden
Dimglor zegt
Ik vind het eigenlijk nog geen misse auto hoor…
Atenza zegt
MichaelvdBroek zegt
@Atenza: die achterkant lijkt wel beetje op 1na laatste type astra! :)
mellie zegt
ziet er mooi uit maar is ene 1.0 niet wat zwakjes voor zon auto
Justawheelchairguy zegt
De huidige is ook een leuk dingetje!