Aanschouw: de vernieuwde Mitsubishi Mirage, die wij in Nederland met de Space Star badge op de weg gaan zien.
Mitsubishi heeft gekozen voor een familiegezicht in de vorm van het “Dynamic Shield” op de neus. Na o.a. de Outlander moest ook de Space Star daaraan geloven. De autoshow van Los Angeles is in volle gang en Mitsubishi onthult daar vandaag de nieuwe Mirage, een auto die bij ons op de markt rondrijdt als Space Star.
De op één na goedkoopste auto van Nederland is op een aantal vlakken strakgetrokken. Het meest in het oog springt de nieuwe neus, maar er zijn ook andere wijzigingen. De achterlichten zijn voortaan voorzien van LED’s, er is een andere achterspoiler, de bumpers zijn voortaan meegespoten in de carrosseriekleur en de er zijn ander koplampen gemonteerd. Daarnaast is er een selectie nieuwe kleuren, wielen en interieurafwerkingen beschikbaar.
En over het interieur gesproken: de stoelen zijn verbeterd en beter instelbaar. Ook is er een nieuw stuurwiel en een nieuw ontworpen instrumentenpaneel. Het entertainmentsysteem is bovendien verbeterd en kan worden voorzien van Apple CarPlay en Android Auto.
Op veiligheidsgebied zijn er grotere schijfremmen voor en grotere trommelremmen achter gemonteerd. De 1.2 is bovendien iets verder opgepoetst zodat er minder narigheid de lucht in wordt geknald. De nieuwe Space Star zal ook leverbaar worden met een 1.0 benzinemotor, naar wens met CVT of handgeschakeld.
Mitsubishi introduceert vandaag in Los Angeles overigens ook de nieuwe Outlander Sport, de auto die in Europa als ASX wordt verkocht. Deze vernieuwde versie komt echter niet naar Europa voorlopig. Voor de volledigheid wel de gallery hieronder.
goodolddays zegt
Weet je, dag ziet er nog eens niet zo gek uit…
denniz zegt
@goodolddays: yep, auto met 4 wielen een stuur
Enz….en ja ik heb wel eens een lelijkere auto gezien. Ook wel een mooiere bedenk ik me nu.
Maar als er een rollator in past, is er denk ik wel een markt voor.
Edge zegt
Dit was wel echt hoognodig. De pre-facelift versie zag eruit als een wagen uit begin jaren 2000 die ze toevallig nog ergens op de plank hadden liggen, maar met dit nieuwe front oogt hij weer wat moderner. Het is nog steeds geen beauty, maar het begin is er!
stfu zegt
@Edge: exact mijn gedachten. Zelfde geldt ook voor de Outlander trouwens. Bij introductie al een vrij verouderde auto om te zien.
imba zegt
@Edge: nog steeds geen beauty? Man. Hij ziet er prima uit (nu).
Wat verdomme verwacht je nou voor deze prijsklasse.
dubcars zegt
Oogt wel wat leuker zo
jochempie zegt
Geile carpr0n!!!11
bakfiets91 zegt
@Jochempie: Bijna net zo geil als de nieuwe outlander omg :O
Dutchdriftking zegt
Leuk voor bejaard Nederland. Natuurlijk, er is niets mis mee, en hij heeft waarschijnlijk een veel hogere betrouwbaarheid dan welke andere auto ook, maar spannend is het niet.
JagID3Merc zegt
Deze versie ziet er al een stuk beter uit. Nu ook met Apple CarPlay zie ik.
Neem aan dat de dealers eerst een groot deel van de voorraad willen wegwerken en dat dan de eerste auto’s op de boot naar Europa worden gezet.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Trommelremmen zal echt niet gebeuren op de EU versie want ESP verplicht…
postzegel zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: En dus? Hoezo kan ESP niet in combi met trommelremmen?
Jochempie zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Die zitten er op…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@svenska_aeroplan_ab: oh is dat wel te combineren? In dat geval is het dus gewoon triest… Trommelremmen anno 2015…
sir_smokalot zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Dus als VW een instap-Polo voorziet van een DSG die maximaal 250 Nm aankan, dan is dat ook waardeloos, want ze hadden ook een Porsche-PDK kunnen monteren?
sir_smokalot zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Overigens heeft een 140 pk sterke Ford Fiesta Red/Black Edition bij mijn weten ook trommels achter, dus kennelijk heb je bij dergelijke gewichten/formaten nog niet per sé schijven nodig.
gtwillem zegt
@sir_smokalot: Altijd een leuk fabeltje geweest. Trommels voldoen prima. Op lichte auto’s met een relatief lage topsnelheid is het niet echt nodig.
sir_smokalot zegt
@gtwillem: Dat zeg ik: “kennelijk heb je bij dergelijke gewichten/formaten nog niet per sé schijven nodig”
Alleen er wel voor zorgen dat je bij hele lange afdalingen goed op de motor remt, want warm worden trommels wel..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@sir_smokalot: Ja.
ej20g zegt
@svenska_aeroplan_ab: onzin. Schijfremmen aan de achterkant zijn voor kleine karretjes helemaal niet nodig, daar hebben ze niet genoeg massa voor. Schijfremmen gaan aan de achterkant bij kleine autootjes juist vaak vastzitten of wegroesten omdat ze te weinig gebruikt worden. Trommelremmen zijn daarnaast ook nog goedkoper ook, goed idee dus van Mitsubishi.
bergmm zegt
@ej20g: precies! Geen voordeel met remmen, nadeel in reparatie. Zeker met karretjes die toch al weinig rijden en vaak niet flink hoeven remmen.
granlusso zegt
@svenska_aeroplan_ab: Er zijn in het A- en B-segment nog best wat auto’s met trommelremmen (achter). Helemaal niet geel dis
granlusso zegt
@granlusso: *gek dus
87sandyd zegt
@granlusso: mijn fiesta 1.6 diesel met wel 95 paarden onder de kap heeft ook gewoon trommels achter. Daar zijn echt geen schijven voor nodig hoor, althans hier in Nederland. Onderweg met mijn eigen auto door de Franse Alpen zag ik een afgeladen volle Fiesta met 3 man door de bergen rollen, dan was het misschien wel weer handig geweest
Svensson zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Beetje erg kort door de spreekwoordelijke bocht. Mitsubishi probeert deze auto juist zo voordelig mogelijk in de markt te zetten en daar zouden schijfremmen rondom niet bepaald bij helpen. Als ze deze wel zouden monteren dan zouden ze zichzelf uit de markt prijzen in een segment waarin de prijzen juist zo dicht bij elkaar liggen. Leg als verkoper maar eens uit aan de gemiddelde klant dat de prijs een stuk hoger is geworden vanwege de schijfremmen achter. Dat zal Henk of Ingrid echt worst wezen, die willen gewoon de beste prijs hebben. En daarnaast, welke vergelijkbare auto kun jij opnoemen die wel schijven achter heeft? Ik ken er namelijk geen enkele.
eelco74 zegt
Wij hebben de spacestar uitgebreid gereden, omdat mijn vrouw daarvoor een Colt had. Maar het interieur was erg plastiek en de 1.2 best sloom. Bovendien was de sterkste motor alleen met paars/grijze bekleding leverbaar wat heel lelijk is met een blauwe of rode lak kleur. Het is verder een prima rijdend autootje, maar voor 2000 euro minder kochten we een even oude panda met de 85pk Twin air.
Jochempie zegt
@eelco74: Een Space Star is echt een enorme downgrade vanaf een Colt! Mooi dat je dat niet gedaan hebt.
motoragent zegt
@Jochempie: En dan te bedenken dat de Colt al een verschrikkelijk ding is…
imba zegt
@eelco74: 1.2 best sloom? Laat me raden…de cvt.
Pak dan ook de handbak.
eelco74 zegt
@imba: we hebben de handbak gereden. Maar vonden het motortje behoorlijk futloos onderin. Tov de kleinere motorisering was het de meerprijs eigenlijk niet waard. Heel wat anders dan de geblazen Twin-air die best snel voldoende koppel heeft
knipperlichtje zegt
Met het nieuwe front is het best een leuk autootje geworden, het is niet helemaal mijn smaak, maar ik zal een ander niet meer vreemd aankijken als hij er eentje koopt. Interieur is nog altijd verschrikkelijk, dat was 8 jaar geleden al uit de tijd.
clarkson zegt
Het ziet er best leuk uit allemaal. Zeker voor dat geld! Alleen de achterbank ziet er niet echt al te comfortabel uit. Volgens mij heb ik in jaren niet zo’n rechte rugleuning gezien. Maar eigenlijk mag je daar ook niet over zeuren voor dat geld. Ik vind hem helemaal niet zo gek!
eelco74 zegt
@clarkson: dat vind ik eigenlijk wel, want zet er een even dure panda tegenaan en dan is er qua interieur gelijk een wereld van verschil. Ook bij de duurdere en luxere spacestar blijft het interieur gelijk. Maar bij de panda kun je bekleding kiezen, een deelbare achterbank en 2 of 3 zitplaatsen achter.
clarkson zegt
@eelco74: De panda is ook een klasse apart. Misschien wel te goed voor zijn segment. Want hij is behoorlijk aan de prijs. Veel vinden de Panda minder omdat hij geen mega touchscreen navigatie scherm heeft. Maar ze zouden daar is doorheen moeten kijken. En echt naar de auto zelf moeten kijken, ipv naar fancy schermpjes
bakfiets91 zegt
Man man man, laat de tokkies maar weer aantreden om deze fantastisch ontworpen pauperbak te mogen financieren. Te hoog op zijn wielen, net als de nieuwe twingo. Zal wel gedaan zijn om de doelgroep wat meer aan te spreken (huismoeders met kortpittig kapsel)
parker zegt
@bakfiets91: wat moet je je vrouw toch haten om haar zo’n ambitieloos onveilig klein rotding te schenken…
bakfiets91 zegt
@parker: ik ben reaguurder, heb geen vrouw. Wel een parkiet genaamd fred
toyotafortuner zegt
Niet eens zo verkeerd. Oogt gewoon netjes.
Crosscabouter zegt
@toyotafortuner:
RickB zegt
Bij een nosejob moet ik altijd denken aan uitgescheurde neusvleugeltjes…
gt500eleanor zegt
Lijkt wel een hamster die voorkant
maxidyne zegt
Prachtig die deurgrepen op kniehoogte!
Esprit_de_Flandre zegt
@maxidyne: Das op neushoogte voor voorovergebogen dametjes…
kenwood zegt
Ziet er leuk uit, maar als je de deur dicht goot klinkt het net als een koekje troemel.
Edge zegt
Ik zal ook maar eventjes reageren op die nieuwe Outlander Sport/ASX. Deze facelift vind ik minder geslaagd. Je ziet door de facelift heen dat de auto ontworpen is met de oude “Jet fighter grille” in het achterhoofd zoals we die ook kennen van de vorige generatie Outlander en de laatste generatie Lancer. Het nieuw frontje komt daardoor véél te druk, op elkaar gepropt en geforceerd over. In het interieur valt vooral het pianolak zwarte stuk op het stuur enorm uit de toon. Voor een luxe-uitstraling zijn de rest van de materialen niet hoogwaardig genoeg en voor een jeugdige, hippe uitstraling zoals in de VW Up of Fiat 500 gebruiken ze weer niet genoeg pianolak.
kiasoul98 zegt
Ziet er goed uit!
gop1 zegt
Leuk feitje over deze auto: met een Cw waarde van 0,26 is dit de meest aerodynamische auto in het a-, b- en volgens mij zelfs ook c segment.
roppp zegt
Het is net een aubergine……. Niet te vreten. Alleen leuk als je echt honger hebt.