Tijdens het bekendmaken van de jaarcijfers, een kleine maand geleden, was de financiële schade nog niet te overzien. Na afronding van intern onderzoek heeft Mitsubishi de schade wel in kaart kunnen brengen.
Mitsubishi heeft jaren lang verbruikstesten gemanipuleerd en dat kwam eerder dit jaar naar buiten. Het leidde tot een gekelderde beurswaarde en daaropvolgend een strategische overname door Nissan. Zojuist heeft het automerk bekend gemaakt hoeveel geld het bedrijf op de balans gaat zetten als ‘buitengewoon verlies’.
Ten tijde van de bekendmaking van de cijfers over het fiscale jaar 2015, dat bij Mitsubishi tot 31 maart 2016 loopt, was het onderzoek over de sjoemelpraktijken nog gaande. Nu dat interne onderzoek is afgerond, heeft Mitsubishi bekend gemaakt wat haar extraordinary loss is: 19.1 miljard Yen ofwel een ruime 155 miljoen euro tegen de huidige wisselkoers.
Belangrijk is dat het hierbij gaat om een schatting van Mitsubishi zelf. Eventuele sancties door de Japanse overheid en schadevergoedingen kunnen dus hoger, maar ook lager uitvallen. Het bedrag staat in schil contrast met de 25 miljard euro die Volkswagen volgens analisten kwijt kan zijn door dieselgate. Dat kan deels worden verklaard door de schaal waarop het valsspelen plaats vond, maar dat Mitsubishi de betreffende auto’s niet in de Verenigde Staten heeft verkocht, zal eveneens een aardige duit in het zakje doen houden.
E34M5Touring zegt
Opel rijden is de toekomst.
jordydeknecht zegt
@e34m5touring: Ook Opel sjoemelt met uitstootcijfers. Ik denk zelf dat de fabrikanten die niet sjoemelen op een hand te tellen zijn
motormuis zegt
@jordydeknecht: Ik gok Mazda, zij gaan lekker hun eigen weg, ik denk dat door hen niet gesjoemeld wordt!
toniominestrone zegt
@motormuis: gebaseerd op wat?
motormuis zegt
@toniominestrone: Gut feeling ;-) en mijn bewondering voor het merk de onafhankelijkheid en de eigenwijze keuzes. Zou ook een teleurstelling zijn als ze wel zouden sjoemelen.
toniominestrone zegt
@motormuis: emotie is een gevaarlijke in de harde automotive wereld.
bartteeuwen zegt
@motormuis: Ik denk dat je nog wel eens gelijk kan hebben. Bij grote atmosferische blokken is er minder “tuning” mogelijk omde uitstoot te verminderen. Het opgegeven verbruik ligt vaak ook veel dichter bij het werkelijke verbruik. Hierdoor verbruikt een mazda in theorie meer benzine, maar in de praktijk zal het vergelijkbaar zijn.
Daarbij vind ik mazda ook een sympathiek merk:)
theyoungsaablover zegt
@motormuis: en wat dacht je van Volvo
knipperlichtje zegt
@theyoungsaablover: als er iemand aan het downsizen is dan is het wel Volvo, dus die zou ik ook niet meteen uitsluiten.
spykerboy zegt
@theyoungsaablover: lol sws sjoemel…. Ik geloof nogsteeds niet dat de xc90 zo weinig uitstoot dat ie in de 7% categorie kwam vorig jaar…
lekbak zegt
@e34m5touring: lol, I see what you did there.
Dutchdriftking zegt
@e34m5touring: ook hun sjoemelden. Ik denk dat alleen Toyota heilig is in deze.
jordydeknecht zegt
@dutchdriftking: Ook Toyota, de hybrides stoten ook veel te veel uit
bimmert zegt
@E34M5Touring: Hij hapt (nog) niet ;)
eklasse zegt
@bimmert: hij weet wel waar hij het over heeft..
aadzor zegt
Wat ik zo bijzonder vind is dat er meer fabrikanten zijn. Allemaal met hetzelfde idee. Of wisten ze het van elkaar? Wie volgt?
knipperlichtje zegt
@aadzor: dat is nog wel een geinige vraag, want de Japanners gebruiken andere hardware. Bij Europese merken onderling kun je nog zeggen dat ze allemaal gebruik maak(t)en van de mogelijkheiden die Bosch biedt, maar Mitsubishi gebruikt naar alle waarschijnlijkheid eigen ECU’s. Het kunnen ook apparaten van bijvoorbeeld Fujitsu of Denso zijn, maar dat acht ik minder waarschijnlijk. In ieder geval is er dus zelf iets ontworpen.
Gulli zegt
@aadzor: Ik denk dat dit gewoon het te verwachte resultaat is als je de regels zó streng maakt dat het bijna onmogelijk is voor de fabrikanten om zich hieraan te houden.
Als je drie verschillende merken tuinslang koopt en er teveel water doorheen perst zullen ze alledie knappen.
mrrallycross zegt
Heeft Nissan dit beta alle of is dit van voor de overname?
mashell zegt
@mrrallycross: hoezo betalen? Het gaat gewoon van de spaarrekening van Mitsubishi.
motormuis zegt
Apart dat Nissan hiervoor in de bres moet springen. Mitsubishi is een tak van een gigantisch bedrijf. Dus in dat opzicht kunnen ze de financiële schade makkelijk zelf dragen. Waar hebben ze Nissan voor nodig?
motormuis zegt
@motormuis: Mitsubishi maakt volgens mij voor de helft van alle merken de OEM turbo’s. Groot gedeelte van deze industrie zit in Almere
Rob zegt
@motormuis:
De diverse Mitsubishi ondernemingen zijn zelfstandige bedrijven. In principe hebben ze weinig met elkaar van doen.
Dizono zegt
@motormuis: Nissan springt niet voor Mitsubishi in de bres. Zij hebben wel het gesjoemel ontdekt, omdat Mitsubishi Motor Company (MMC) ook kei-cars maakt voor Nissan. Vervolgens is het balletje aan het rollen geraakt en is als gevolg de beurswaarde van MMC gekelderd. Dat zag Nissan vervolgens weer als een mooie gelegenheid om lekker goedkoop heel veel aandelen MMC te kopen. That’s it.
motormuis zegt
@Dizono: Dank voor de uitleg. Het is nog vroeg.
peug206 zegt
Als de Nederlandse overheid nog een tekort heeft; kappen met flitsen en beginnen met co2 NOx en verbruikscijfers. ….
berlinetta zegt
@peug206: Misschien moeten we maar eens een inval bij Spyker doen. Kijken wat daar te halen valt.
Edge zegt
@berlinetta: Daar kun je hooguit wat onroerendgoedbelasting heffen op die vele luchtkastelen.
peug206 zegt
@berlinetta: als Amerika vw kan aanklagen…. kan me niet voorstellen dat al die Amerikaanse merken zich houden aan de co2 waardes die zijn opgegeven.
berlinetta zegt
@peug206: het gaat bij VW om NOx, niet om CO2. Hoewel ik me meen te herinneren dat de CO2-uitstoot ook te hoog was, maar dat geldt voor vrijwel alle merken.
peug206 zegt
@berlinetta: kun je nagaan hoeveel ze kunnen binnenhalen!
bergmm zegt
Het is dan wel een schatting van de kosten, het verschil met andere sjoemelaars is ook wel groot in praktijk.
Of je nu met getallen over verbruik iets gunstiger voordoet en bij bekendmaking meteen door het stof gaat, of complete software ontwikkeld om een veelvoud aan giftige stoffen de lucht in te blazen. Daarna zo veel mogelijk ontkennen of afschuiven naar andere betrokkenen, maar dan toch met een “gratis reparatie” komen.
Beiden gefraudeerd, maar kan persoonlijk beter in de opstelling komen van de Japanners. Al had ik deze praktijken niet van hun verwacht.
choi zegt
Subaru rijden voortaan. Dan maar een hoop belasting betalen bij aanschaf.