
Zijn rode neon-lampen genoeg om de auto weer cool te maken?
Het eindeloze verhaal van de Mitsubishi Outlander PHEV zat vol met lachen, huilen en alles er tussenin. Bij zijn introductie in 2013 profiteerde de auto nog van enorm belastingvoordeel, te noemen 0% bijtelling(!). Dat de elektromotor zo klein is dat je er bijna niks mee bereikt, maakte niet uit. Hybride is schoon, pluggen is goed en het detail ’twee ton zware SUV met een dikke tweeliter voorin’ werd voor het gemak even vergeten.
Dat klopt natuurlijk niet en dat gaat Mitsubishi voelen. De nieuwe Outlander blijft het proberen, maar de koek is op voor PHEV-rijders. Wil je écht schoon, dan moet je volledig elektrisch gaan rijden. De overheid heeft geen leuke bonussen meer voor een SUV met een Duracell-batterijtje naast de zuipende motor. Terecht en het resultaat is te zien: de verkopen van de Outlander kelderen als een baksteen.
Sympathie voor de Outlander is er niet. SUV’s zijn fout, nep-hybrides om subsidies te jatten zijn fout, bovendien is de styling van de Outlander, helemaal die van na de facelift, niet te bestempelen als beeldschoon. Met de Outlander moet je ook geen medelijden hebben, wel met Mitsubishi. Want de redenen om een auto van het Japanse merk te kopen zijn er momenteel niet meer. De Space Star is niet de goedkoopste maar voelt wel zo, de Eclipse is gewoon ronduit mislukt, de ASX is oud en de Outlander is nu te duur. Hier is een oplossing nodig.
Op de aankomende Tokyo Auto Salon komt Mitsubishi met een vijftal concepts. Naast bovenstaande Delica D:5, een extra stoere versie van een crossover-busje die wij hier niet krijgen, presenteert het merk van zowel de Outlander PHEV als de Eclipse Cross een extra coole versie. Eén daarvan is onderstaande donkergrijze. Je krijgt dan stoere donkere wielen en een zwarte stickerset voor de achterkant waardoor het een soort Outlander GTi wordt. Maar in plaats van GTi krijg je een grote sticker met ‘PHEV’, zodat er nog groter op je auto staat dat de overheid je niet meer spaart.
Het witte exemplaar (foto bovenaan het artikel) lijkt qua stickers subtieler. Een kleine grijze streep op de zijkant met ook de letters PHEV erin, samen met kleinere velgen, valt mee. Maar om het Dynamic Shield Design van Mitsubishi te benadrukken loopt de LED-dagrijverlichting door tot in de voorspoiler. Ohja, je krijgt ook neonlampen die een rode gloed op de straat projecteren. Zoals Fast & Furious al bijna 15 jaar niet meer doet.
Zoals eerder gezegd komen allebei deze versies ook voor de Eclipse Cross, voor zover die auto nog te redden is. Wat precies de productieplannen zijn voor de stickerbakken weten we niet, maar misschien dat de uitvoeringen van de Outlander deze kant op komen. Eigenaren van de hybride-SUV doen momenteel zelf al vreemde dingen om op te vallen in de zee van Outlanders.
De brave huisvaders redden de wereld niet meer met de niet-opgeladen PHEV’s (geen bijtellingsvoordeel doet wonderen). Nooit een geslaagd model gevonden, hoog tijd voor innovatie vanuit Mitsubishi
Tja, als ze het willen redden dan moeten ze net als de rest lelijke cross overs met minimotoren en voorwielaandrijving gaan verkopen.
@dutchdriftking: dat doen ze al.. lelijk is nog mild uitgedrukt en de rijeigenschappen krijgen mijn handen ook bepaald niet op elkaar
Ik kan niet wachten om niet naar de Mitsubishi dealert te gaan.
@ghengiskhan: Daar hoef je niet op te wachten. Dat kan meteen al. En bovendien dag en nacht!
De Delica vind ik wel leuk
De delica heeft wel iets! Stuk interessanter dan een zielloze vw of ford bus.
De eerste generatie Outlander vond ik er nog wel aardig uitzien en daarna werd het helaas minder. Eigenlijk zijn alle huidige Mitsubishi modellen het net niet.
Dit soort modellen met stickers en lichtjes vinden ze in Azië helemaal geweldig. Dit zal wat minder aanslaan in Europa denk ik…
De plaatselijke Mitsubishi dealer hier doet topzaken, hij exporteert vrachtwagens vol nieuwe en gebruikte PHEV’s naar vooral Noorwegen en Ijsland.
Ik moest er laatst even zijn en er stonden meer dan 20 nieuwe Outlander plugins op het plein naast de garage, op mijn vraag of die allemaal verkocht waren kreeg ik het antwoord dat ze voor de export waren.
Dus voor de slimme ondernemer die goed inkoopt liggen er nog steeds kansen.
Al vaker aangegeven, maar wij zijn erg tevreden met onze outlander phev. Met 30 km enkele reis woon/werk is het de perfecte auto. Ga je verder weg, dan kun je gewoon tanken (1:11 is makkelijk haalbaar met dakkoffer en gemiddeld 130 km/u). Verder ook een probleemloze auto, er gaat niets kapot (we rijden deze nu 3,5 jaar). Ondanks de hogere bijtelling nu zal de volgende auto ook als phev mijn voorkeur hebben.
@fiscaal: Ik heb deze auto voor mijn werk een jaar lang dagelijks mogen rijden. Ik kan je uit ervaring vertellen dat er wel degelijk dingen kapot aan kunnen gaan..
@racemees1: bij mij in 5 jaar alleen de aircocondensor, was wel meteen prijzig maar ja 5 jaar heel goedkoop gereden met 1 op 30 gemiddeld.
Ik maak maar 15000 km per jaar en laad zoveel mogelijk op.
Mitsubishi schudde eind jaren 70 de zelfgenoegzame Europese automobielmarkt hardhandig wakker met modellen als de Galant Sigma, de Sapporo en de Celeste. Stuk voor stuk leuke wagens die de norm stelden voor afwerking en betrouwbaarheid. En passant introduceerde Mitsubishi ook het balansassen-mechanisme in hun motoren, waardoor de wagens voor die tijd ongekend stil reden. Snel moest je er niet mee rijden, dan bleek de wegligging tóch een minpuntje…
Mitsubishi heeft lang goede zaken gedaan daarna met de Galant en vervolgens de Lancer. Maar nu zijn ze het spoor een beetje bijster. Jammer.
Nu Toyota de Corolla weer introduceert, zou Mitsubishi misschien de Galant weer kunnen herintroduceren als ultraluxe sedan? Misschien ism Mazda nieuwe zuinige motoren introduceren, of met Hyundai of Kia elektrische aandrijflijnen …
Kunnen we de heropleving van de sedan meemaken.
@frank2b: en eindelijk eens een uniforme designstijl kiezen en deze meerdere generaties handhaven
@frank2b: en de Galant GTi en VR-4 graag.
Subjectieve populistische praat, geschreven met een ongezonde dosis gebrek aan kennis.
Mitsubishi…..dat het merk nog bestaat in NL.
De Outlander is een vreselijke auto vergeleken met Europese merken. Los van het elektrische deel lijkt het een berg bij elkaar geraapte OEM producten.
Maar toch heb ik in 5 jaar >80.000km gereden met een gemiddeld verbruik van ong. 3.5 L/100 km. Een dat is toch wel netjes voor een grote en toch wel praktische auto.
@duittenb: precies dat, vandaag een proefrit gemaakt in de nieuwste versie. En ondanks dat die veel biedt is het het net niet. Vooral het dashboard met de infotainment en daaronder losse plaatjes voor of men een gordel aanheeft en een ecoknop. Het is erg plastic. En dan die subwoofer in de kofferruimte. Om maar te zwijgen over de “dure” bekleding met ruitjes…. daarnaast ook of de nieuwe Focus gereden biedt wel t totaal plaatje alleen maar een simpele benzinemotor. Dus onder aan de streep niet voordeliger. En stiekem ook wel wat hard plastic. Iemand nog tips om in 2019 zakelijk voordeliger te rijden dan een mondeo 2.0tdci. Niet teveel inboeten op comfort, en ruimte. Kanttekening rijdt min 1x per maand met max 1500kg aan de haak.
Dan rijd je toch voor lul??♂️
Mitsubishi is in Polen erg populair. De outlander en de asx vliegen als warme broodjes de showroom uit. Heb onlangs een outlander 2.0 4×4 gekocht na lang vergelijken tussen een Toyota rav 4 hybride en de grotere Skoda. De Toyota rijdt vreselijk, bij Skoda twijfel ik over de vag motoren. Dit heeft te maken met slechte ervaringen met Volkswagen. In Nederland is het inderdaad niet meer interessant om een outlander te kopen. De regering dwingt je om een waardeloze elektrische auto te kopen die eigenlijk vervuilender is. Maar ja de Nederlander slikt het gewoon en laat zich hersenspoelen.
Geprobeerd er een tweedehands aan te schaffen; beperkt te vinden en onverwacht duur. Het leek mij wel wat met veel korte ritjes in de stad.
@sizedoesmatter: grappig, ik heb er ook eens naar zitten kijken en het valt mij reuze mee. Voor zo’n 12.500 euro heb je een exemplaar uit 2013 of 2014, waar alleen de km-stand een beetje hoog is. Bovendien is het aanbod ook verrassend groot als je het mij vraagt.
Als stadspersoon is het misschien wel de ideale auto. Als je woon-werkverkeer meer dan 50km is, draag je imo bij aan het probleem met deze auto.