Is deze Eclipse Cross toch niet de laatste nieuwe Mitsubishi die we in Europa te zien krijgen?
Een jaar of zeven geleden deed Mitsubishi nog uitstekende zaken met de Outlander PHEV, maar dat feestje kon natuurlijk niet blijven duren. Nadat de Outlander niet meer fiscaal interessant was, daalden de verkoopcijfers weer net zo snel als ze gestegen waren. Ook in de rest van Europa kan Mitsubishi geen potten meer breken, met een marktaandeel van 1%. Daarom namen de Japanners vorig jaar een drastisch besluit: we keren Europa de rug toe.
Uiteraard gebeurt dat niet van de een op de andere dag. Mitsubishi gaat om te beginnen stoppen met het introduceren van nieuwe modellen in Europa. Dat betekent dus dat vorig jaar onthulde facelift van de Eclipse Cross de laatste zou zijn. Het huidige gamma in Nederland bestaat nog uit vier andere modellen: de Space Star, ASX, Outlander PHEV en L200. Een tamelijk verouderd gamma dus. Er is wel een nieuwe Outlander, maar die gaat al aan onze neus voorbij.
In 2022 wil Mitsubishi definitief een punt zetten achter de verkopen in Europa. Of toch niet…? The Financial Times heeft mannen met regenjassen gesproken en weet te melden dat deze beslissing mogelijk teruggedraaid wordt. Volgens de Britse krant zou Mitsubishi de Europese modellen in fabrieken van partner Renault kunnen produceren. Op die manier zou er toch nog een toekomst zijn voor het Japanse merk in Europa.
Volgens de bronnen van de krant zou er gisteren een voorlopige overeenkomst zijn bereikt. De knoop is dus nog niet definitief doorgehakt, maar dat zou donderdag gebeuren. De deal is nog allesbehalve rond, want volgens insiders zou er wat wrijving zijn tussen de Japanners enerzijds en de Fransen anderzijds. Als er op dit moment één ding duidelijk is, dan is het dat de toekomst van Mitsubishi nog hoogst onzeker is.
Via: Autocar
baserace zegt
Ga aub toch… ik zal ze, net als Daihatsu en Daewoo/Chevrolet totaal niet missen…
Esprit_de_Flandre zegt
@baserace: U is duidelijk geen autoliefhebber.
Daihatsu Cuore for life…
mashell zegt
Alfa Romeo zag de Cuore als hun voorbeeld, hun slogan was Cuore Sportivo. Dat is Italiaans voor Cuore maar dan sportief…
bierbuik zegt
@baserace: hoe kan je de Daewoo Matiz nou niet missen?
Batsgeit zegt
Ik denk dat Mitsubishi juist nu weer wat marktaandeel kan terugpakken. De focus van de Europese consument ligt steeds meer op SUVs, en daar heeft Mitsubishi de laatste jaren vol op ingezet. De nieuwe Outlander vind ik persoonlijk geen gek ding.
Johanneke zegt
Ik mis Mitsubishi al ongeveer 15 jaar. De laatste colt is een bijzonder goede auto in haar klasse, de space star en carisma waren (op de gdi versies na) fijne en betrouwbare auto’s voor de modale man/vrouw. Ook te verkrijgen met fijne Renault diesel zonder de elektrische problemen die een Renault auto had. De Galant 7 (1993) en Galant 8 (1997) waren voor hun tijd erg mooie auto’s. De lancer evo een verschrikkelijk capabel kanon. De Space Wagon een bijzonder fijn rijdende 7-zitter. de 1e outlander was bij introductie eind jaren 90 geweldig.
Kijkend naar de gehele motorenrange van Mitsubishi: de 1.8 gdi was een erg zwakke motor, maar voor de rest, stuk voor stuk topkwaliteit 16 kleppers. De 4g18, 4g93, en natuurlijk de 4g63. Allen desgewenst met of zonder turbo.
Het was een prachtig merk. Maar hou aub op met spartelen en kap ermee. Mitsubishi is een enorme Zaibatsu, neem je verlies, verkoop de autotak. Had je maar beter je best moeten doen de laatste 15 jaar.
realhustler zegt
Mitsubishi is een prachtig merk, wat veel meer doet dan auto’s bouwen. Valt soms niet zo op, maar ze maken bijna alles, van raketten en straaljagers via toiletten naar airco’s en liften. En intussen ook nog schepen en motoren en heftrucks etc etc.
Idd mis ik de auto’s ook een beetje, al jaren. Vroeger iconisch, nu nog maar weinig keuze.
net10 zegt
Vroeger heb ik in veel Mitsubishi’s gereden. De huidige modellen doen mij niet veel, en zal ik ook niet missen. Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren met Mitsubishi in Europa.
Robert zegt
Het is met Mitsubishi al net zo’n ellende als met Honda: ze kunnen met trots terugkijken op een geweldige historie en prachtige line-up aan modellen, maar sjeezus, wat heeft die millennium-bug er bij die Japanners hard ingehakt, zeg. De laatste 15, 20 jaar is het maar weinig soeps meer, enkele uitzonderingen daargelaten (bijv. de Honda S2000, Mitsubishi Evo’s). De rest werd -of is- gewoon te duur, óf te nietszeggend óf juist weer te uitgesproken.
Als je hier nog een positieve draai aan wil geven, dan denk ik dat hier nog wel wat aardige managementboeken over te schrijven zullen zijn. Als waarschuwing voor aspirant-managers en paarse broeken in de automotive industrie…
cossiekiller zegt
Maak een Evo 11 en ik beloof jullie dat ik er eentje koop!