Ze waren mede door de lage bijtelling niet aan te slepen in Nederland. En dat betekent veel tweedehands, in dit occasion aankoopadvies nemen we de Mitsubishi Outlander onder handen.
Maar liefst 11.000 klanten zetten al een krabbel voor de Mitsubishi Outlander PHEV. Let wel: géén van die klanten had de auto al gereden of zelfs maar in het echt gezien. Het markeert de gekte toen plug-in hybrides zoals de Outlander zakelijk gereden kon worden met 0% bijtelling.
De Outlander is overigens ook leverbaar geweest met een 2.0 ClearTec benzinemotor en de 2.2 DI-D dieselmotor die beiden 150 pk leveren. In Nederland zijn die relatief schaars, het merendeel van de kopers koos voor de Outlander PHEV.
De aandrijflijn van de Outlander PHEV
In dit occasion aankoopadvies van de Mitsubishi Outlander kijken we dus vooral naar de plug-in hybride. Die heeft een bijzondere techniek, waarbij er bijvoorbeeld geen versnellingsbak wordt gebruikt. Bij snelheden boven 125 km/u drijft de 2.0 benzinemotor altijd de voorwielen aan. De viercilinder is een oude bekende: de 2.0 MIVEC DOHC met 121 pk en 190 Nm. Daarnaast zijn er nog twee elektromotoren die ieder 60 kW kunnen leveren. Helaas mogen we het geweld niet allemaal bij elkaar optellen: totaal heeft de Outlander PHEV maximaal 163 pk en 320 Nm beschikbaar. In de rijtest die we destijds van de Outlander PHEV maakten, staan meer details over hoe de aandrijflijn werkt.
In 2018 krijgt de Outlander PHEV een grotere en sterkere 2.4-liter benzinemotor met 135 pk en stijgt het totale vermogen dus iets. Het uiterlijk wordt dan ook opgefrist met een nieuwe grille, nieuwe mistlampen, koplampen mistlampen met led-techniek en rode achterlichten. Met iets mooiere materialen is de gefacelifte Outlander binnenin ook wat leuker geworden.
Lagere MRB voor plug-in hybride
Als occasionkoper van de Outlander zal je deze vermoedelijk privé aanschaffen. Dan is het goed om te weten dat je voor de Outlander maar de helft van de reguliere wegenbelasting betaalt. Aangezien de Outlander PHEV een verbrandingsmotor op benzine heeft, betaal je de helft van het tarief voor benzineauto’s. Voor dieselauto’s met een stekker werkt het net zo. In 2025 loopt de korting terug naar 25 procent en vanaf 2026 ga je de volle mep betalen. Het zogenaamde halftarief geldt overigens voor auto’s met een maximale CO2 uitstoot van 50 gram per kilometer.
Aandachtspunten
Als je een tweedehands Mitsubishi Outlander wilt kopen, dan hebben we een aantal tips voor je. De betrouwbaarheid is op zich orde, maar loop toch even door de lijst met Mitsubishi Outlander problemen van dit occasion aankoopadvies heen.
Carrosserie en interieur
- De condenser van de airco kan defect raken. Een airco hoort ijskoude lucht te blazen op de laagste stand. Wellicht zelfs zo koud dat je hand er liever niet lang inhoudt.
Onderstel
- Net zoals bij een elektrische auto kan een PHEV-handigheidje remenergie terugwinnen. Dat zou kunnen betekenen dat de reguliere remmen weinig gebruikt zijn. Controleer bij een gebruikte hybride of EV dan ook of de remmen gangbaar zijn.
- De handrem verdient ook aandacht: het zelfstelmechanisme kan in de remklauw vast komen te zitten.
- De Outlander PHEV weegt zo’n 1800 kg en dat merk je tijdens het rijden. Maar ook de banden kunnen best op hun donder krijgen bij een wat sportievere rijstijl.
- De wiellagers zijn een bekend zwak punt, let op zoemende of zagende geluiden tijdens het rijden.
Aandrijflijn
- De Outlander PHEV kan bijzonder zuinig met de benzine omgaan, maar dat is wel volledig afhankelijk van hoe vaak je kan laden en hoe veel je vervolgens elektrisch rijdt. In theorie is de elektrische range meer dan 50 km. In de praktijk is dat ruim meer dan de helft. Rijd je dus veel korte stukken en kan je veel laden, dan tank je (bijna) nooit.
- Het brandstofverbruik valt wel tegen als je lange stukken op hogere snelheden gaat rijden. De 1 op 10 is dan zo in beeld en het kan ook nog erger.
- De accu’s zelf blijken voorlopig nog behoorlijk duurzaam.
- Wel komt het soms voor dat de hoogspanningsrelais defect raakt. Daarbij komt er dan vaak de melding “EV-sysm service required” en wordt vaak getriggerd door dat de benzinemotor bij lege accu aanspringt. Reparatie moet worden uitgevoerd door een EV specialist en kan in de papieren lopen.
- De Outlander PHEV mag 1500 kg trekken, maar heeft daarvoor wel al zijn kracht nodig. Zeker in de bergen, moet je er dus voor zorgen dat de hybride accu zo vol mogelijk is. Gebruik daar de SAVE stand voor, dan zorgt de elektronica dat de accu vol blijft.
Elektronica
- De aftermarket alarmsystemen geven nog wel eens een storing, dan blijft de startblokkering actief.
Aanbod Mitsubishi Outlander op Marktplaats
Op moment van schrijven zijn er ruim 500 Mitsubishi Outlander van deze derde generatie op Marktplaats.nl te vinden. Prijzen voor de Mitsubishi Outlander 3 beginnen bij zo’n 10 mille. Let op: sommige auto’s worden ex BTW geadverteerd, maar die betaal je als particulier natuurlijk wel. Voor het totale aanbod van de Mitsubishi Outlander kun je uiteraard terecht op Marktplaats Auto.
dutchneon zegt
Mijn Pa heeft dat bijtellingswonder nog, inmiddels al lang privé maar inderdaad veel thuis laden en kleine stukjes is hij ideaal. Afgezien van de kleine beurtjes die we zelf doen is er vrijwel nooit wat mee.
Afgelopen jaar voor het eerst de 12v accu vervangen en 3 jaar geleden de wiellagers achter vervangen.
Ik zou de optelsom eigenlijk eens eerlijk moeten maken, maar een grove schatting zegt dat we nu met 230.000km rond de 3000 euro aan onderhoud zitten. Dat is dus het totaal van 7,5jaar!
Dan tel ik een setje nieuwe zomerbanden mee. de set winterbanden heb ik toevallig afgelopen week opgemeten toen ze er weer af gingen, die kunnen nog één wintertje mee met ruim 5mm.
Bij elkaar dus bijna 2 sets banden versleten, das niks met deze km’s.
Ik zeg dus zeker kopen als je over het uiterlijk en de slechte stoelen heen kunt stappen.
bouwkwaliteit is bijna op niveau van een Lexus
Slowjow zegt
Vorige maand een Outlander PHEV uit 2015 aangeschaft voor privé gebruik.
Een fijne auto met veel opties.
Ook geen zorgen over de accu, want Mitsubishi geeft 8 jaar garantie op het accupakket.
Nu nog braaf aan het stekkeren op 220V
Ik ben benieuwd hoe lang ik dat opladen vol hou.
p406 zegt
‘Prijzen voor de Mitsubishi Outlander 3 beginnen bij zo’n 10 mille. Let op: sommige auto’s worden ex BTW geadverteerd,’
Haal dat sommige maar weg en vervang door de meeste Outlander PHEV’s worden ex BTW geadverteerd. Dit betekent dat de prijzen voor de Outlander 3 beginnen bij zo’n 12 mille maar ik denk dat 13 mille accurater is. De constatering dat je als privé alleen maar de BTW koopt is ook niet correct. Iedereen betaald BTW. Alleen ondernemers kunnen een keer per kwartaal BTW aftrekken van de belasting. Maar dan hebben ze die wel van te voren betaald. Ik kan mij niet voorstellen dat een ondernemer een 5 jaar oude PHEV koopt en die zakelijk gaat rijden. Om die reden is het dus waanzin dat (PH)EV’s ex btw worden aangeboden in het tweedehands circuit. Dat gebeurt nieuw ook niet. Daar is een reden voor, het is misleiding en dat is verboden. Ik heb om die reden https://exbtw-wegermee.nl getekend.
silenro zegt
@p406: waarom is een 5 jaar oude PHEV voor een (ZZP) ondernemer niet interessant?
p406 zegt
@silenro: omdat je dan 22% bijtelling betaald over de nieuw prijs. Dus privé aanschaf en kilometers declareren zal dan interessanter zijn. Maar niet meer zakelijk aanschaffen (en BTW aftrekken)
silenro zegt
@p406: daar ben ik mee bekend, maar een DGA koopt alleen nieuw en een zelfstandige betaald alleen bijtelling over gemaakte kosten, en als je veel elektrisch rijd kan dat nog best wel schelen.
Johanneke zegt
Keer eens wat anders zo’n aankoopadvies. Als het over een VAG product gaat is de lijst eindeloos.
Dit zijn gewoonweg goed gebouwde auto’s. Wiellagers zijn eigenlijk het enige zwakke punt, waar meer Mitsubishi’s last van kunnen hebben.
dees zegt
Vraag me af bij hoeveel van deze bakken de kabel nog als nieuw is.
hans75 zegt
volgens mij is het advies veel simpeler…: niet doen
fiscaal zegt
@hans75: want? Lijst met gebreken heb ik nog niet eerder zo kort gezien.
hans75 zegt
want: het is een belediging voor het woord auto… gewoon hondslelijk ding
het lijstj emet positieve punten is nog korter..
The Stig NL zegt
@fiscaal: Bijvoorbeeld omdat het rijd als een dweil? En omdat het interieur net zo zacht is als je aanrecht?
techniekmeneer zegt
Condensor, niet condenser. En de wiellagers gaan zelden kapot bij dit type…
bernoulli zegt
Dacht dat die gesubsidieerde krengen na 4 jaar allemaal op de trailer naar het oosten gingen.
supertjeduc zegt
Mijn neefje heeft er eentje gekocht voor de paarden kar
Hij of liever gezegd zijn vrouw ( want zij rijdt met en op het paard )hangt hem altijd aan de stekker
Dan is het best een goedkope auto om te rijden
fiscaal zegt
Niet de mooiste, niet de snelste, niet de fijnste stoelen, maar wat een goed vervoermiddel is dit! Wij rijden nu 6 jaar zonder probleem en heel goedkoop. Ook best veel ruimte en luxe. Ik kan deze iedereen aanraden als perfecte gezinsauto en dan voor jezelf wat leuks erbij.
michielleendert zegt
Ik rij nu 2 jaar en heb wel zo’n 80 euro per maand onderhoud gehad. Aan de andere kant: tank wel 4 keer zo weinig als met de Volvo V70 die er hiervoor was. Beetje saaie maar verder heerlijke auto. Tweedehands kan je niet veel beter doen als je een grote auto nodig hebt. En er ontstaan bedrijven waar je de batterij kan laten vervangen of laten upgraden. 70 km wordt dan mogelijk
cossiekiller zegt
Hij is wel 100x mooier dan die nieuwe.
Variomatic zegt
@cossiekiller: ‘mooi’ is niet echt een passende term in de context van deze auto, eerder ‘minder lelijk’.. :-)