In december zat Wouter zich al te verheugen op de Lancer Ralliart en hoopte hij op een hatchback variant. Die is nog niet onthuld, maar in Detroit staat wel alvast de sedanversie van de Lancer in Ralliart uitvoering.
In tegenstelling tot de Lancer Evo X heeft deze geen 280 pk maar slecht 240 pk. Dit is bereikt door de turbodruk omlaag te schroeven. Wil je dus wat geld in je zak houden en mis je die 40 pk niet echt dan kan je dus genoegen nemen met de Lancer Ralliart. En die Evo X is toch al vertraagd.
Lancer Ralliart
De sportieve Lancer familie wordt aangevuld met de dynamische Ralliart uitvoering. Dit model accentueert zijn sportieve afkomst met agressieve styling en opwindende rijprestaties en positioneert zich perfect tussen de Lancer- en de Lancer Evolution modellen. In het vooronder van de Lancer Ralliart ligt een 2,0-liter DOHC MIVEC turbomotor met intercooler, goed voor een vermogen van 240 pk. Het blok is gekoppeld aan Mitsubishi’s Twin Clutch-SST versnellingsbak. Dit betekent bliksemsnel en zijdezacht schakelen – handmatig met stuurpeddels of met een van de volledig automatische schakelprogramma’s. De permanente vierwielaandrijving van de Lancer Ralliart beschikt over Mitsubishi’s Active Center Differential (ACD). Dit bestaat uit een elektronisch gecontroleerd, van meervoudige koppelingsplaten voorzien centraal differentieel dat het koppel verdeelt over de voor- en achterwielen, afhankelijk van de rijcondities. Dit levert de beste balans op tussen stuurrespons en tractie, op zowel asfalt, gravel als sneeuw.
Sportief DNA
Het exterieur van de Ralliart onderscheidt zich onder andere van dat van de Lancer door de agressiever gestylede voorbumper, de dubbele uitlaateindstukken en een lichtgewicht aluminium inlaatkanaal op de motorkap om koellucht naar de turbolader te voeren. Het interieurdesign richt zich vooral op functionaliteit en voertuigcontrole en beschikt om die reden bijvoorbeeld over een handsfree telefooninstallatie en schakelpeddels op de stuurkolom. De optielijst biedt onder andere keuze uit Recaro sportstoelen, een 650 watt Rockford Fosgate audiosysteem met negen speakers en een 30 GB harddisk navigatiesysteem.
Om het sportieve DNA van het merk te onderstrepen zijn tijdens de Detroit Motorshow op de stand van Mitsubishi ook de Galant GTO R73-X show car, de Lancer EX2000 Turbo en de nieuwe Lancer Evolution X te zien.
Alec zegt
Zijn ze vergeten de nummerplaat te verwijderen voor het spuiten van de auto??
Ik zou hem kopen, tenminste als de prijs goed is…. je krijgt namelijk nog heel wat voor je geld, en toch een behoorlijke sedan….
Robin zegt
Is deze auto nu echt mooi?
Eigenlijk maar gewoon een lelijk ding toch… afgezien van die 240 of 280 pk. Een gemiddelde Europeaan is naar mijn mening toch een stuk beter vormgegeven. Het is het qua uiterlijk weer net niet.
Ik zou niet voor zoiets gaan vrees ik.
Aston Martin Rapide zegt
Toen mitsubishi met de Concept X kwam, was ik daar vol lof over. Maar toen ze met een productieversie op de proppen kwamen, was mijn grijns opeens verdwenen.
Jan C. zegt
Best leuk, maar wel heel grote gaten. Niet echt onopvallend. Maar goed, dat is smaak.
Phils zegt
Wat is nu eigenlijk echt het doel van de Ralliart én de Evolution? Vissen die niet in dezelfde vijver? Of is de ralliart meer rally? En de Evolution meer race?
Armada zegt
Hmm. Netjes gedaan. Hij valt wel op in een menigte, maar niet op een manier van heb ik jou daar.
z1p zegt
Dus als je de druk weer verhoogd zit je weer op 280 pk?
Of hebben ze toch iets meer veranderd?
Alex zegt
”Dit betekent bliksemsnel en zijdezacht schakelen”. Wat een mop!
Frasker zegt
Wow, die grill ziet er ruig uit!
Escher zegt
slecht- slechts
Erik zegt
Op de foto’s komt ie niet altijd heel mooi uit, heb de lancer sportsedan ook in de showroom zien staan.. . dan is ie wel wat mooier hoor!! knappe knalbak… hopelijk zie je deze straks zo vaak rijden als de subaru impreza GT!
Gerben zegt
los van het feit dat de auto niet echt mooi te noemen is, mogen ze de chromen randjes op een sportwagen toch weglaten.
Vooral de grille wordt er echt niet beter op
Daniel zegt
En die achterlichten, waren ze dronken ofzo.
Mustang zegt
Waarom nou weer dat 40 PK minder !
En ik had ook eigenlijk wel op een hatckback gehoopt!
RScosworth zegt
Jammer dat ze een ‘softer’ model de benaming Ralliart meegeven. Helemaal als je kijkt naar het feit dat ze zich erg actief opstellen binnen verschillende rally-klasses waaronder het WRC. Ik was dus ook verbaasd toen ik ’turbodruk omlaag te schroeven’ las.
flower-power zegt
wat kosten die lancer EVO X dan? en wat kosten de lancer Ralliart?
sus zegt
Lijkt me een beetje een domme actie.
Eerst en vooral omdat ralliart bekend staat om de evo’s te tunen tot 330 of 360 pk bij de vorige versie.
En ook omdat het prijsverschil dan toch te verwaarlozen zal zijn ?
Quasi dezelfde wagen op interieur en wat uiterlijke kenmerken na.
Adnan Sabir zegt
Op de achterlichten (en spoiler) na is het op zich een zeer mooie auto.
pinda wrx zegt
Mitsubishi doet nou wat Subaru al jaren doet, namelijk 2 versie’s op de martkt brengen. Ralliart is dan de gewone wrx en de evo is de sti.
Kosten van de EVO waarschijnlijk rond 55.000 en de ralliart 35.000
groetjes
Rick dos zegt
Ik ben zo teleurgesteld in deze auto. I.t.t. het concept model is dit toch gewoon een mislukkig of niet?
BB zegt
Wat kost ‘ie??
anoniem zegt
auto’s afkraken is natuurlijk erg makkelijk, maar iedereen ze mening staat vrij. Het feit dat ze met deze versie op de markt komen is omdat de evo voor sommige mensen simpelweg te duur is. Hoe moeilijk kan dat zijn om te begrijpen. Ik zelf persoonlijk vind de achterkant ook niet heel erg mooi, de voorkant daarentegen weer heel erg!!! Ziet der lekker agressief uit, als je deze vergelijk met de vorige evo’s zie ik wel een stap in de goede richting!