Van de Mitsubishi Lancer in rallytrim zijn al talloze variaties. Inmiddels zijn we bij editie negen aangekomen die ook nog eens een FQ-360 achter zijn naam mag dragen. Voluit is de naam dus Mitsubishi Lancer Evolution IX FQ-360. Mitsubishi kenners kunnen uit deze naam afleiden dat deze EVO IX 360 pk heeft en dat is wellicht een teleurstelling. Er was tenslotte al een FQ-400 en die heeft dus 40 pk meer. Toch is er geen reden voor teleurstelling.
Nieuwe Evo’s staan traditiegetrouw bekend om het feit dat ze (nog) beter rijden dan hun voorgangers. Er was namelijk een probleempje met de FQ-400: door zo veel vermogen uit een 2-liter blokje werden er concessies gedaan aan de “driveability”. Het goede nieuws is dan ook dat de FQ-360 meer koppel levert dan de FQ-400 en dat ook nog eens bij 2200 toeren minder. Tevens moet opgemerkt worden dat de FQ-400 een gelimiteerde uitgave en dat is de FQ-360 niet.
Nog even de rauwe getallen voor de statistieken freaks: de tweeliter viercylinder 16-kleps motor is uitgerust met een 4G63 turbo en levert een vermogen 366 pk bij 6887 toeren, sprint naar de 100 in pakweg 4,2 seconden en een topsnelheid van meer dan 255 km/u.
Mag het allemaal ook wat minder hard gaan, bestel dan een van de andere Lancers die ook nog eens in treetjes goedkoper zijn:
Mitsubishi Lancer Evolution IX FQ-300
Mitsubishi Lancer Evolution IX FQ-320
Mitsubishi Lancer Evolution IX FQ-340
Mitsubishi claimt overigens dat de tupperware functioneel is, zowel de carbonfibre voorspoiler als de haaientanden op het dak zorgen voor meer aerodynamische efficiency. Bezoek binnenkort uw lokale tuningboer voor uw eigen rijtje haaievinnen op het dak.
christoff zegt
ik ben helemaal geen fan van de japanse auto’s (zie mijn vorige reacties maar) maar zo een evo IX zou mij wel kunnen intreseren en zeker dit model.
hele leuke cijfers. 4.2 sec van 0 naar 100. alleen de velgen vind ik maar niets.
Romeo zegt
Is hij ook in nederland leverbaar?
Ruben zegt
Het Romeinse cijfer voor 9 is IX. IV betekent 4…
Romeo zegt
@ autoblogger: je hebt overal IV neergezet ipv IX….
Nu lijkt het net of je het over een evo 4 hebt ;)
Wat is trouwens een goede mitsubishi tuner, die zon standaard evo 9 wel goed kan tunen?
Ben namelijk van plan een originele te kopen en die zelf te laten tunen.
Ik hoop dat iemand me verder kan helpen.
Junior (BMW Liefhebber) zegt
Ik ben absoluut geen fan van japanse auto’s, maar zo’n mooie evo zou ik toch niet afslaan. Hoor vaak goede verhalen over de evo, zou deze evo best is in het echt willen ervaren van 0 naar 100 in 4.2 sec is echt niet verkeerd. Maar van 100 naar 200? Trekt die dan nog zo lekker als in het begin of heeft dat ding dan nog maar weinig vermogen over?
Chris zegt
Nee ook bij hoge snelheden houd een auto meestal evenveel vermogen, de vraag is alleen of dat vermogen (eigenlijk koppel) genoeg is om lekker door te trekken. En met 360 pk moet dat denk ik geen probleem zijn.
Dennis zegt
@Romeo/Ruben: Wouter en Vincent zijn ’s morgens heel vroeg naar Londen gevlogen en ’s avonds weer terug. Zo’n persdag op een autoshow is altijd een slijtageslag. Wouter zal om 23:18 uur waarschijnlijk niet helemaal fris meer zijn geweest. Vergeef hem dat. Ik heb IV aangepast naar IX. ;)
w0o0dy zegt
De haaientanden op het dak zouden voor meer (zijdelingse) stabiliteit bij hoge snelheden moeten zorgen. De voor- en achter spoiler zorgen samen met de diffuser daadwerkelijk voor downforce (bij wat hogere snelheden…)
Het grootste probleem (naast het uiterlijk) is het koppel onderin het toerenbereik. Dan is de turbo nog niet op snelheid en levert de motor dus ook maar weinig koppel en pk’s. Boven de 2500 toeren begint de turbo te werken en dan gaat dit beestje helemaal los. Ongeacht de versnelling of de snelheid… 360pk en 492Nm koppel (bij 3200 toeren) is genoeg voor zo’n auto. Alleen als deze Evo IX onder de 2500 toeren zit, dan zijn er redelijk wat auto’s die sneller zijn, maar eenmaal boven de 3000 is er niet veel dat bij kan blijven (een aantal supersportwagens wel natuurlijk).
Overigens: je krijgt op deze auto gewoon fabrieksgarantie!
Deora zegt
erg mooi en knap 360 pk uit een 2 litertje :D
Ruben zegt
@Dennis: was geen kritiek hoor, alle respect voor the dudes en hun snelle berichtgeving! :-D
Romeo zegt
@ Dennis: dat snap ik ook wel, alleen ik wees er ff op zodat iemand het kon verbeteren.
@ W0o0dy: De haaientanden op het dak zorgen ook voor downforce..
Uit het brochureboekje:
Verhoogt de aerodynamica door vetere luchtgeleiding over de achterruit.
Extra neerwaartse druk + 2kg. Aerodynamische luchtweerstand verlaging 1,1%.
Er staat ook nog een hele smerige evo 9 te koop in Duitsland met 400 pk:
http://www.autoscout24.de/home/index/detail.asp?ts=4379888&id=qemuiye34mj&source=as24_inseratsg_detail_ueberschrift
Bij weitere informationen zie je hoe ze aan dat vermogen gekomen zijn.
w0o0dy zegt
er is een bedrijf dat bijna 800pk uit een Lancer Evo heeft weten te halen (om dat te bereiken is zo ongeveer alles IN en AAN de motor vervangen, maar dat terzijde). Die auto heeft TopGear nog gebruikt om het wereldsnelheidsrecord voor caravan rijden aan te vallen/te breken. Ik weet niet of het gelukt is, maar de auto was aan het eind in ieder geval naar de haaien….
ben nog even aan het denken hoe die tuner heette…..
w0o0dy zegt
Hyper Evo’s….. Ik bedoelde de auto van Norris Design, maar heb inmiddels een snellere gevonden… hou je vast….930bhp uit 2378cc
“”The cams pull it along at slower speeds, but it all breaks loose at about 5,000 rpm when the turbo kicks in [a fact confirmed by the vertical climb on the dyno grap] and it revs to 8,900 rpm. (note: turbo’s kunnen niet al teveel toeren draaien? Ehm deze wel!)
Meer lezen? Check http://www.superstreetonline.com/featuredvehicles/130_0410_custom_mitsubishi_lancer_evo_vi/
Deze bedoelde ik niet, maar is ook een leuk tweede handsje, hahaha
http://orangecounty.craigslist.org/car/182438116.html
Romeo zegt
Wel relaxed als je zoveel vermogen uit een evo haalt :D
Alleen voor straatgebruik is 400 pk en 4,1 sec 0-100 wel genoeg. ;)
marshall zegt
heb zelf een lacer – getuned maar ben aan het sparen v’r deze lancer :-p
http://www.autoscout24.be/partner/auto55/nl-be/detail.asp?ts=4215816&id=61577558 hoop doet leven
w0o0dy zegt
was gisteren een stukkie aan het rijden in de buurt van Arnhem (a12 afslag Oosterbeek) en bij een stoplicht stopte er een Colt achter me. De koeler die de hele voorkant domineerde viel wel op maar deze Colt was meer dan alleen show. Ik gok op een Lancer turbo blok en schat de auto op een seconde of 5 naar 100km/u. Daar kan mijn autootje duidelijk niet tegenop (hij knalde er bij 80 toch wel vlot voorbij). Hij moest wel lachen toen ik goedkeurend knikte bij het volgende stoplicht. Hele vlotte Colt, daar zijn een paar vakmensen aan het werk geweest. Nu nog de voorkant afdekken met een Lancer Evo voorkant en er gaan een boel mensen schrikken van dat karretje.
SimonMc zegt
@W0o0dy: met wat voor auto rijd jij?
bramble zegt
Heey woody was dat niet toevallig deze colt?
http://www.tunerz.nl/default.aspx?s=ded3365c1cfe4e90b45f4d0033a575e7&act=open_member&id=313
slk55 amg zegt
@ SimonMc
Ik verwijs je naar de link links onder op deze pagina ‘over ons’, hier is een hele boel over de site te vinden, onderandere on wat voor auto w0o0dy rijd.
bmwfreak zegt
relaxte wagen mar de velgen zijn niet mooi
Ron zegt
Is de EVO IX 360 ook in Nederland te koop? En wat is dan de prijs?
timo zegt
wel mooi bakie maar een nissan skyline gaat van 0-300 in 7,94 :P
bart zegt
hoe bedoel je van 0-300? ik hoop dat je het over een opgevoerde skyline hebt die 300m sprint doet, want een auto die van 0km/h naar 300km/h rijd in 7.94 seconden… is gewoonweg niet mogelijk.
warin zegt
0tot300km/h in 7.94 s met een auto is 1000% onmogelijk!!!!!!
zelfs met een skyline!!!!!!!!!
ps: ik heb nog nooit zo’n onzin gehoord in mn heele leven
Cedric zegt
In Engeland zijn de nieuwe EVO X al vet aan het tunnen!!
http://www.lancer-evolution.eu