Het staat op film, dus is het waar. De Mitsubishi L200 is stabieler dan een sportieve BMW. Was gibt?
Het leven voor fabrikanten gaat niet over rozen. Dan ben je 4 jaar bezig met de ontwikkeling van een auto en gaat de pers ermee aan de slag. Die hebben dan voldoende aan te merken en als klap op de vuurpijl vinden mensen in de commentsectie de auto ‘lelijk’. Nog erger is als het Zweedse Teknikens Värld of het Spaanse KM77 hun testen gaan uitvoeren.
Elandtest
Want de rijtesten zijn natuurlijk grotendeels objectieve en gedeeltelijk subjectieve waarnemingen. Op een tropisch eiland met 30 graden en briljante steaks bij het ontbijt is zo’n modale crossover met 1.2 driecilinder toch een stuk prettiger om mee te leven. De testen die KM77 uitvoeren zijn ook in mooi weer, maar dat heeft te maken met hun testlocatie: Spanje. Daar is het instituut dan ook gevestigd.
Mitsubishi L200
Het principe is simpel: elke auto wordt aan dezelfde test onderworpen. Het is de beruchte Elandtest waar merken als Mercedes-Benz (eerste A-Klasse) niet al te leuke herinneringen hebben. Bij het Spaanse KM77 werd er laatst een nieuwe auto getest: de populaire Mitsubishi L200 pick-up.
Mitsubishi L200 in elandtest
Je kan op de filmpjes goed zijn dat de L200 met moeite de opgegeven route kan volgen en enkele pionnetjes omver rijdt. Ook is goed te zien dat hoe de koets ‘werkt’. Als een soort drilpudding beweegt de auto over het parcours. Wanneer de snelheid verlaagd wordt, haalt de bedrijfsauto van Mitsubishi de elandtest met minder moeite.
Mitsubishi L200 beter dan sportieve BMW?
Maar wacht even, dat betekent dus dat de Mitsubishi L200 beter scoort dan de BMW M235i xDrive Gran Coupé (F44)? Eh, ja! Het sportieve model van de BMW 2 Serie GC-range had meer moeite met de beruchte elandtest dan een ouderwetse pickup.
BMW M235i Gran Coupé
Nu zijn we bij autoblog.nl van de subtiliteit en nuance. Bij KM77 deden ze de test met Bridgestone Turanza 005-banden. Deze banden waren niet een goede match met de auto, waardoor de M235i snel grip verloor en niet binnen de lijntjes bleef. Aan de andere kant, een Mitsubishi L200 heeft een ladderchassis, bladveren, hoger zwaartepunt, een hoger gewicht, off-road banden en een minder directe stuurinstallatie.
Via: Carscoops
tjorque zegt
Door die immense varkensneus die ze tegenwoordig op een bmw plempen is de gewichtsverdeling om zeep ??
moveyourmind zegt
Gewoon een dikke bullbar op je L200 monteren…
Dan hoef je niet meer om de eland heen en rij je hem gewoon tot moose.
unknown32 zegt
@moveyourmind: I see what you did there:P
mennok zegt
@moveyourmind: Een eland? Een hert misschien. Een eland is wel een stukje groter, hoger. Tenzij je een bullbar van 2 meter hoog wil. Die beesten wegen tot wel 800/900 kilo. Een paar keer tegen gekomen, immens groot.
fmgarcia zegt
@mennok: Met een raketwerper op je Toyota kom je alleen in Irak door de apk. De rest van de wereld gebruikt gewoon een dikke bumper om ze tot moose te rijden.
fmgarcia zegt
@moveyourmind: Je hebt me hert laten lachen.
rynnus zegt
Emm ik mis misschien iets? Maar als je beide filmpjes ziet gaat de M235i gaat toch veel beter en sneller door de pionnen dan de Mitsubishi?
Citrofiel zegt
Dan mis je iets inderdaad. De aanrijdsnelheid waarmee de L200 geen pionnen omrijdt is 69 km/h, terwijl de BMW niet harder dan 68 km/h kan. Het gaat niet om de eindsnelheid, het gaat erom dat je in geval van nood iets gecontroleerd kan ontwijken.
eklasse zegt
Ik zie het niet.
jarnobakker zegt
Met de BMW leg je een eland gelijk op grille?
pindakoning zegt
De varkenstest zou de BMW wel winnen van de Mitsubishi
mpgc zegt
Maar wat zie je nu werkelijk als je naar de filmpjes kijkt. Een moderne personenauto die onderstuurt maar volstrekt beheersbaar blijft (door rijhulpsystemen) en een terreinwagen die een hele hand vol is maar door een geoefende chauffeur (en rijhulpsystemen) met kunst en vliegwerk nog met een verbazingwekkende snelheid tussen de pylonnen door is te sturen. Voor mij is de conclusie duidelijk. Ik zou bij een dergelijke uitwijk situatie veel liever in een moderne personenauto (bijvoorbeeld een BMW M235i) zitten.
Hupke zegt
Tja men zou zeggen een logo maakt nog geen bmw maar…
iz_person zegt
kom, niet omvallen, hey. Trouwens, als je valt niet omkijken. Smaakt het, ja he. Halleykes, he. Autoblog is een plaag, Doei he. Je wil wel, maar het lukt niet. Altijd aanvallen. Het is barstenskoud. Neem op. Plaats die hap. Z
5cilinder zegt
Heel wat L200’s wat bergen op zien vlammen door de bagger afgelopen week in Vorarlberg. Mooi gezicht, werkpaarden die lol bieden tijdens zonnig werk.