Vandaag, op World Environment Day, heeft Mitsubishi de productieversie van de i-MiEV officieel onthuld. De i-MiEV is een volledig “electric vehicle” (EV) en de Japanse fabrikant zal vanaf volgende maand 1400 units afleveren aan bedrijven en overheid. In april 2010 zijn de consumenten aan de beurt en kunnen we de i-MiEV in de showroom bewonderen.
Mitsubishi omschrijft deze stap als “the pioneer that will open the door to the next 100 years of our automobile society.” Wij noemen het gewoon een auto met twee voorkanten. En die naam, waar komt die vandaan?
MiEV: Mitsubishi innovative Electric Vehicle
i-MiEV : For the full production model a hyphen has been added to the name by which the advance experiment and proving models have been known.
We zijn in ieder geval blij dat de Japanners goed hebben getest, denk aan koud weer en water. Vooral dat laatste lijkt me niet overbodig met al die elektrische rommel aan boord. Tevens kun je de i-MiEV gebruiken voor Japanse politiemensjes, dat oogt net wat beter dan een mountainbike, niet?
The i-MiEV represents the crystallization of some 40 years of electric vehicle development at Mitsubishi Motors. The company is presenting the production i-MiEV as the ultimate eco-car, a solution to the various challenges the automobile faces today including environmental pollution, global warming and the depletion of petroleum-based energy supplies. The company will continue its extensive collaboration with both private and public sectors in Japan and overseas in developing infrastructure to promote ownership of EVs.
autoblogger zegt
PS: Mitsubishi Motors Corp. has priced its new electric vehicle at ¥4.38 million, or $45,660 at current exchange rates, and wants EVs to account for 20 percent of its global output by 2020…
Savipe zegt
ziet er redelijk uit qua uiterlijk maar als ik de prijs zie bij autoblogger is het weer het zelfde liedje, ze blijven te duur!
Matt zegt
Leuke ontwikkelingen, maar doe mij toch maar iets flitsenders. De Fisker Karma bijvoorbeeld… Nog een klein jaartje en dan staat-ie bij me voor de deur. :-D
JPM zegt
Laat maar komen die elektrische zooi. Van mij mag iedereen over 10 jaar elekrisch rijden dan blijft er tenminste wat benzine over voor de petrolheads. Wel bizar duur deze auto, 45.000 dollar? Daar heb je toch al een 330 voor in de states?
Matt zegt
Het was niet lang wachten op de eerste dinosaurus… ;-)
jeroen zegt
Het eerste elektrische model voor de gemiddelde mens!
Westleah zegt
Wel lekker als je weet dat de politie met zo’n auto je achtervolgd. Mocht je het niet op topsnelheid winnen. Doe je gewoon nog een rondje extra, dan is zijn accu wel leeg…
DrWho zegt
Iedereen kan nu nog wel lachen, maar toen de eerste dieselmotor werd geïntroduceerd had ook niemand verwacht dat “diesel” zo ver zou geraken. Al zal het met die elektrische dingen geen 100 jaar duren.
Mitsu effent gewoon het pad.
Prince zegt
Geef mij maar die paarse uit de gallery.
Robin zegt
Dit wordt zeker wel de toekomst! En een goede ook, dankzij verbeteringen worden ze steeds beter. Niet alles qau actie-radius, maar ook qau uiterlijk > Fisker Karma, Tesla Roadster ;)
npdw zegt
wat een ongelooflijke doos op wielen! totaal geen hip design wat je eigenlijk wel zou willen bij zo’n state-of-the-art voortstuwingsstysteem. Helaas maar dit zou hem voor mij echt nooit worden. Wel goed dat ze de gok wagen!
Autogek zegt
Je kan vanuit de vanaf prijs van Japan niet zeggen hoeveel deze hier gaat kosten Ten eerste is 4,38 mil Yen hier dus 32000,- euro. Daar heb je geen BWM 330 voor hier. Ten tweede weeet ik dat in bv Singapore de auto’s veel duurder zijn dan hier. Dus misschien is dat ook in Japan.
Ik heb hem in het echt gezien in Singapore en vind hem heel leuk eruit zien en wel heel ruim voor zijn formaat. Beetje een Smart Forfour MPV.
Laurens zegt
Lijkt me ontworpen voor de Japanse markt met hun regels voor afmetingen stadsauto’s. En wordt de consument door de strot geduwd met royale overheidssubsidies. Die effectiever besteed kunnen worden.
MCW zegt
“wat een ongelooflijke doos op wielen! totaal geen hip design ”
HUH? hij is júist geen vierkant klein doos zoals veel andere Japanse mini’s. Verder is het ontwerp ook best leuk
De versie met normale motor is trouwens al geruime tijd te koop in Japan..
racerx zegt
Dan toch liever wat dikkers, snellers en stoerders. Oh ja, m’n huidige zes-in-lijn mag er dan ook ingelepeld worden… hehehe!
Autogek zegt
Mijn geslachtsdeel is groot genoeg dat ik hem wel zo als hij is wil rijden. :lol:
sjazz zegt
Live gezien @work: hij trekt verschrikkelijk hard op! En is echt ok qua afwerking etc.
Citrofiel zegt
Yes! Je kan de kleur van de ‘motor’kap, achterklep en strepen aan de zijkant apart van de carrosseriekleur kiezen… Dit gaat nog vaak terugkomen in mijn dromen… :D
Ze hebben het standpunt trouwens wel goed uitgekozen. Twintig foto’s van linksvoor? Misschien maar beter, want van opzij is het een Tata Nano en recht van achter doet hij me denken aan de eerste generatie Hyundai Atos… :|
AATeeuwen zegt
Tata Nano, iemand?
Citrofiel zegt
@ AATeeuwen; Als je de reactie boven die van jou even leest… ;)
Sander zegt
ik ben gek op dit autotje!!!
VivelaFRANCE zegt
Oei, het blijft gewoon een lelijk autootje!
jantje zegt
uiterlijk kopie van tata nano.