Tijd om weer eens een ondergeschoven occasion onder de loep te nemen op Autoblog. Deze keer een auto waarvan de meeste mensen al veertig jaar niet weten dat ie bestaat: de Mitsubishi Galant.
Als je op zoek bent naar een goedkope, ruime, betrouwbare sedan maar je hebt geen zin in dat protserige Duitse premiumspul, dan kom je al snel uit bij de Japanners. Die hebben er genoeg in de aanbieding: de Toyota Camry en de Mazda 626 bijvoorbeeld. Die zijn echter weinig onderscheidend, zeg maar dodelijk saai om te zien. Mag het wat strakker en stoerder zijn, dan zou je best wel eens een geïnteresseerd wenkbrauwtje kunnen optrekken bij de Galant.
Voor het gemak beperken we ons even tot de achtste generatie, die in Nederland werd geleverd tussen 1997 en 2004. Slechts één exemplaar vond in dat laatste jaar een eigenaar, wat de beslissing van de importeur om het model niet langer te voeren wellicht verklaart. Toch is het wat mij betreft een auto die er gewoon erg goed uitziet, met een laag imponerend front en een mooi profiel.
De Galant was te krijgen met drie verschillende benzinemotoren: een 2.0 zestienklepper met 136 pk, een direct ingespoten 2.4 GDI met 150 pk en een 2.5 V6 24V met 163 pk. De laatste was goed voor een topsnelheid van 225 km/h en een acceleratie van 0-100 in 8,2 seconden. Ook kon je kiezen voor een 2.0 turbodiesel, maar met 90 pk was dat bepaald geen sprintentrekker. Ooit, in de jaren ’80, was het een bijzonder staaltje techniek, maar aangezien Mitsu er in de tussentijd maar weinig aan veranderde slaat het blok in de moderne Galant een flater.
Qua weggedrag stond de auto zijn mannetje met een geavanceerde multilink-ophanging. Je kon in alle benzinevarianten kiezen voor een handgeschakelde vijfbak of een zelflerende viertrapsautomaat; de diesel werd alleen met handbak geleverd. Er waren verschillende optiepakketten beschikbaar, al zat de Galant sowieso al niet slecht in zijn uitrusting: onder andere centrale vergrendeling, elektrische ramen, zij-airbags en elektrische verwarmde spiegels waren standaard. Ook niet onbelangrijk: er is een stationwagon geleverd, al zul je die nog minder vaak tegenkomen dan de sedan.
Een Galant van deze generatie kun je tegenwoordig bijna voor slooppremiegeld kopen. Na vijf minuten rondsurfen had ik een ’99er te pakken met V6, automaat, lederen interieur en een paar krasjes voor minder geld dan sommige vrouwen bij de kapper betalen. Als je dan ook nog bedenkt dat de auto een behoorlijk bijzonder gezicht is op onze wegen, en onderdelen toch gewoon te krijgen zijn via de Mitsubishi-dealer, dan is zo’n Galant eigenlijk best aantrekkelijk. Voor een Japanse sedan natuurlijk. Of zouden jullie liever in een Camry rijden?
benjamin zegt
voor mij, doe maar protserige duitse premiumspul
sacha zegt
Leuke auto. Maar deze deze wel een verlagingssetje gebruiken, het lijkt wel een SUV!
Fruitcake zegt
Vind de neus/koplampen er nog steeds goed uitzien 8)
Mika_Hakkinen zegt
Bij mij in de buurt rijd een hele mooi galant rond.. en de zoon van de buren had er paar jaar geleden ook zn een.. best goeie auto maar niet echt spannend net als de rest van de japeners
jorn_v_v zegt
we hadden een 2.0l 4 cilinder gli uit “95, die trok hard op! en een lekkere top van 220 km/h, gemeten via sateliet van de tom tom ;)
GOD zegt
en een lelijk interier
Rik zegt
Ik ga liever iets verder terug in de tijd. Heb nog dagelijks (serieus!) heimwee naar mijn ’94 galant GLi. Was een 1.8, maar gewoon een heerlijke wagen. Vooral rechtdoor, dat wel, maar al met al echt de fijnste auto die ik heb gehad. *pinkt wederom een traantje weg*
bozewolf zegt
In Japan kon je nog een VR-4 krijgen. Ding zag er best sexy uit.
Gaapie'' zegt
veel voor wènig = veel voor wèinig??
The Master zegt
De koplampen van dit model blijven echt vet!
vla zegt
…wat de beslissing van de importeur om het model niet langer in te voeren wellicht verklaart.
-edit: nee hoor, je kunt een model voeren-
Heb ook eens een Galant 2.0 benzine van de zevende generatie gereden (maar hou het stil! ;) ), echt soepele automaat, handig om te manoeuvreren en het trekt verrassend goed op! :o Belangrijke details: toen al had hij rondom elektrische ramen, stuurbekrachtiging, airco, echt veel luxe aan boord! En de stoelen zijn nooit doorzeten, weet niet hoe dat komt maar het is een feit.
Weet ook niet hoe het komt dat hij zo onbekend is… Telkens als ik een laatste nieuwe Galant zie, kijk ik toch wel wat langer naar die dan naar een doorsnee Duitser.
Gaapie'' zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
DRU zegt
Veel voor weinig lijkt wel de nickname voor de ze auto. Toen een van mijn vriendjes hem way back brand new in de lease had, zeiden we altijd: “daar heb je veel voor weinig”. Anyway, wel een lekker stille auto. Ik weet nog dat ik startte en niet doorhad dat de motor al draaide.
Laurens zegt
Het barst van de vergeten occasions bij auto’s van die leeftijd. Eigenlijk alles tenzij het een coupe of cabrio betreft. Het zijn tenslotte gebruiksvoorwerpen, die gekocht worden op grond van “welke heeft de meeste kralen”.
Gaapie'' zegt
Míjjñ Môëmã et mOn Pòépä hâddéñ èr ûn. Eckt ùne lêùckkè voìturee.
Timmie zegt
Kunnen jullie allemaal eens zeggen waarom jullie écht dat protserige premiumspul willen?
Persoonlijk vind ik deze niet al te mooi, vooral omdat ie zo hoog van de grond hangt en zo smal lijkt…
bozewolf zegt
Best dikkie dik, hoor. Beter dan ’n Audi
ggj zegt
Wij rijden sinds 1995 een Galant 1.8 GLi van de 7e generatie en nog altijd met volle tevredenheid. Na ruim 14 jaar en 245.000 km beginnen we wel wat rammeltjes en kraakjes te horen, maar na ruim 14 jaar en 245.000 km nog steeds een goede auto om te rijden én te zien! Het enige minpunt is het nogal saaie interieur en de stoelen die ietwat comfortabeler hadden mogen zijn, maar dat maakt de rest van de auto weer goed.
Autogek zegt
Ik heb een Mitsubishi V6 wagon automaat gehad. Lekkere auto hoor. Zoop alleen best wat. ;)
lincoln zegt
ben stiekumpies altijd een beetje verliefd geweest op de Sigma ..
mag dat ook ??
roadronner zegt
Nee dat mag niet.
STJ zegt
Jammer dat we de VR-4 nooit hadden gekregen, 2.5 V6 met twin turbo’s en 280pk.
arjens zegt
had er bijna een gekocht. Was mij iets te groot, gekozen voor een 3 deurs. Maar weinig mis mee, en best een oke ontwerp. Ik heb wel eens lelijkere Japaners gezien.
arjens zegt
@lincoln Verliefd op een Nissan Maxima?
Simpson zegt
@lincoln, dat was ook een mooie idd, beetje duur met sommige onderdelen, maar wel een fijne wagen.
Dinkel zegt
Ben al jaren fan: dikke kans dat ik na de onverwoestbare Civic op een 2.4 GDi uitkom. Perfecte reishokken.
Beter dan een BMW? Nee, maar wel veel goedkoper!
Een 530 is toch wel heel vet hoor. Helaas tik je daarvoor iets meer af. En telkens bij de beurtjes . . .
-niels- zegt
ooit hebben we zo’n bak gehad, over gekocht van m’n oma die geen rijbewijs heeft na het overlijden van m’n opa.
dit is de intrede geweest voor nog wanstaltigere auto’s zoals een opel astra station. geluukig zijn we weer terug waar we begonnen zijn: CITROËN!
Jesper zegt
Doe mij maar een Camry 3.0 V6 AUT4 met 186pk, dat gaat veel harder vooruit, en is ook vele malen luxer. Je ziet ze eigelijk nooit zonder climate control en leder. Dat ie dr wat saaier uit ziet noem ik een wolf in schaapskleren.
keun zegt
Wij hebben een Galant Wagon 1999 diesel gehad… Niet aan te raden hij is eigenlijk te langzaam voor deze tijd. De stoelen zijn erg zacht (zachter dan onze renault die we nu hebben) en vorig jaar is de turbo kapot gegaan en was hij daarmee eigenlijk totall loss. Gelukkig tuffen we nu rond in een mooie Renault VS 2.2 DCI :D
Al met al niet echt een aanrader die Galant
vla zegt
@ lincoln
Ehh… Ikkeuh… Ik ook. :oops:
Rrrr…
Petjes hier te koop!
vla zegt
@ bozewolf
Echt cool ding, je kent je auto’s goed man! :) Alleen heeft hij een beetje een dramatische voorbumper, maar een beetje opzoekwerk leert me dat het een zwaar aangepaste VR4 is in je afbeelding.
gogogomagazine.com zegt
Vond die neus altijd al mooi ontworpen, is eigenlijk gewoon best een mooie auto. Alleen ze zijn wel vreselijk zwaar, de motorklep alleen al; alsof je een kerkdeur opent. Heb er eens in eentje gereden dus, interieur is ook geen topkwalitieit maar misschien zijn ze mooier met leder??
XRI6 zegt
Altijd mooi en zwaar ondergewaardeerd gevonden! Neus / koplampen heerschen idd. Ik zou m zo kopen.
AMGJunk zegt
Ik vind de voorkant van deze auto ook saltijd al heel cool.
In gouda heb je een familie met 3 van deze dingen (volgens mij 2 stations en 1 sedan..of andersom)
F355GTB zegt
Toen ik dit model voor het eerst zag, was ik best gecharmeerd. Best stoere looks. Beetje BMW-uitstraling. Ik heb ooit eens in een 2.5 V6 gezeten, met alles ‘erop en eraan’. Prima auto! Jammer dat het een automaat was.
De Sigma vond ik ook een mooie bak. Standaard dikke motor, subtiel uiterlijk… niks mis mee…
Hans zegt
U zegt VR4?? :P
http://lh6.ggpht.com/_GYGa2IjI-Dc/Sa7hKl-5s7I/AAAAAAAAOpo/_g70sO1PTek/s640/aspe09_0519.JPG
Roland zegt
Die stationcar was GROOT.
Leek net zo iets als de recente Accord station, met een flinke overhang, maar dan mooier, met fraaie achterlichten.
Meestal getinte achter- en achterzijruiten, stond niet eens sjonnie.
DRU zegt
Wat een liefde hier voor de Galant, terwijl ik dacht dat ik de enige was :) Mijn vader had toen ik nog lief en klein was de allereerste generatie galant. Mijn vader was een baas, dus hij had een klein sportstuur en brede banden met witte letters erop gemonteerd. Good memories aan de Galant dus.
RRRobert zegt
Ik rijd al jaren Honda Accord, maar bij m’n laatste zoektocht naar nieuw vervoer een aantal jaren terug heeft deze ook hoog op m’n lijstje gestaan. Je komt ze alleeen zelden of nooit tegen en áls je d’r eentje treft is-tie zo “ongewenst” dat de auto in kwestie vaak óf drie-vier keer via de handel is doorgeschoven (wat het achterhalen van een betrouwbare historie schier onmogelijk maakt) óf de auto in kwestie staat zo gruwelijk ver weg in een dood hoekje geparkeerd dat je er domweg niet aan toe komt om deze te bekijken. Jammer hoor…
F355GTB zegt
@RRRobert :
Honda Accord… Mooie auto! Mijns inziens een onderschatte auto. (Al is de huidige niet goedkoop).
Specht zegt
Bij mij op het werk heeft een of ander kaalkopje, zo’n Galant voorzien van Autostyle bumpers en een lekker gifgroen metalic kleurtje…..
StoplichtSprintertje zegt
me broer rijdt zo’n ding… leuke bak ;)
bozewolf zegt
@ vla
De voorbumper is inderdaad een beetje erg dikkie-dik, maar ’t kan nog net. Plaatje gewoon van Google afgeplukt, weet niet precies wat er aan gedaan is. Maar met beleid en wat financiele injecties kun je die wagens natuurlijk afgrijselijk snel maken. Dat vind ik ook het leuke aan die Japanners en hun huis-tuin-en-keuken auto’s in performance trim. Lancer? Boodschappenbak. Lancer Evo? Kanon. Galant? Ordinaire Japanse middenklasser met een eigenzinnige styling. VR-4? Kanon.
Dat vind ik wel leuk aan dat soort auto’s. Ze zijn understated. Het wolf-in-schaapskleren. De ordinaire basis tot grote hoogten getild. Zoals de ouwe M-bmw’s, voordat ze in Munchen die M’s door bakken met lijm en M-badges gingen halen.
En die Japanners schroeven natuurlijk overal turbo’s op. Hmmm, turbo’s, yum.
Wel jammer dat ze soms verkracht worden met kilo’s extra plastic.
Civic_Owner zegt
haha 1tje vond een eigenaar?? hier in belgie zie je ze wel veel.
G. Bert zegt
Heb nog eventjes getwijfeld bij de aanschaf van mn eerste wagen voor een vakantie met vrienden naar het Oostblok: een Galant met weinig km’s of toch, en nog veel fouter, een 7 serie uit die tijd (E38) met een dieselblok. Nooit spijt gehad van de keuze voor die vadsige Duitser met een geschiktere uitstraling en beter uitrustingsniveau. Was ook n paar rooitjes extra, dat wel, maar dan heb je ook wat!
vla zegt
@ bozewolf
Precies goed verwoordt, de Japanse train of thought! :) Hoewel ik een straffe Japanner ook vind opvallen, ze lijken nogal hoog op poten te staan en hebben een aparte, typische stance… Of toch de rallybakken.
Turbo’s; lekker maar pas op in de bochten! :P En die dingen worden niet goed oud…
bozewolf zegt
Boh, turbo lag is iets uit de jaren 80. De turbines van tegenwoordig, zelfs die van 10 jaar geleden, hebben nauwelijks nog lag. En met fatsoenlijk onderhoud gaat een turbomotor net zo lang mee als elk ander…
Daarnaast maken die Japanners hun blokken graag uit gietijzer.
Chief_S5 zegt
Japans, degelijk, prima prestaties, met wat aanpassingen zeker niet lelijk en zwaar ondergewaardeerd? Kijk maar eens naar een Nissan Primera (P10/P11(-144)). :)
markieanta zegt
Prachtwagens Galanten en Sigma´s, de nog even grotere Galant.
Alwood zegt
nee, bah… Neem liever een Volvo! Duits is inderdaad vies, maar een galant ook ;) De Moesjibatsi Sigma is wel lekker.
Kap zegt
Schitterende auto zo’n Galant. De voorkant met een beetje teruglopend frontje geweldig.
pieter zegt
Helemaal mee eens met Ruben. Vond het altijd al een mooie auto in zijn tijd. Toen nog echt de gestaalde perfectie. En de eerste fabrikant met directe benzine-inspuiting in produktie. Heb er een tijdje een gehad als huurauto. 2-liter was flink snel. Enige minpunt de slechte stoelen op lange afstand.
Hupke zegt
Euhm ruime wagen.
Vroeger had een leraar van me een Galant van model 1997-2004.
(ik ben belg en hier zijn ze wel wat vaker te zien)
En de achterbank is echt niet ruim. Er is amper plaats om met 3 te zitten. En de beenruimte is zoals bij een golfje, en dus maar net iets groter dan een Fiat 500.
Het is wel een hele toffe wagen voor de rest. En helemaal crash proof.
Erwin zegt
Ik heb een Galant uit 1992 (6G) en heeft enorm veel luxe voor een auto uit die tijd. Veel elektrisch en heerlijk zachte vering.
Freewarefreak zegt
Heb toch wel een zwak voor die oude Japanse sedans. Vond dit toch altijd een mooie auto. Nog zo’n auto die al sinds ik klein was in mijn geheugen zit, vond ik ook al zo vet, de Nissan Bluebird Sedan. De voorloper van de Primera. Ook al zo gaaf. Vooral de 82er:
Mark zegt
Ergens in de post staat over die familie in Gouda met meedere galants: guilty… that would be us then. Een 6e generatie Galant GTi uit 1992 met standaard bijna 150pk (al helemaal een vergeten model) en twee Galants van het getoonde plaatje uit 1998 en 1999, beide met de VR4 twin-turbo motor. Deze mini-turbootjes zorgen voor erg rappe boost en daardoor totaal geen turbo-lag. Over kwaliteit van de Galant kan ik als kenner wel wat over zeggen: betrouwbaar spul met maar een paar minpunten en vaker voorkomende problemen. De stoffen interieurs vindt ik zelf 3x niks, de zwart lederen variant is echter weer super! De standaard vering is naar mijn smaak wat te slap, een goede TEIN schroefset daarvoor in de plaats doet wonderen en laat deze auto’s rijden zoals ze standaard geleverd hadden moeten zijn en nemen direct een enorm stuk weg van de ruimte in de wielkasten. De normale V6 is leuk, maar eenmaal turbo gewend (en 300+pk) wil je nooit meer terug ;)
Leuk de reakties hier te lezen over deze steeds zeldzamere auto’s toch een eigen schare fans heeft, zie ook de galantfans website: http://www.galantfans.nl
Jern zegt
De Galant uit die tijd vind ik nu nog steeds een prachtwagen. Als je ziet hoe onverwoestbaar en als ik het zo zi lopen ze op LPG ook niet verkeerd.
Maar Mitsubishi probeert nu volgens mij weer de Galant 97 tijden op te frissen. Want de neus van de nieuwe Lancers vind ik er sprekend op lijken in nieuwe vorm.
Raymond zegt
Tja, sluit me bij Mark aan, gewoon betrouwbaar spul en alles heeft wel z’n “dingetjes”.
Hebben een hele verzameling Galants, van 1977 tot 2000… En wat veel voor weinig betreft, ik zeg alleen maar, 2 Liter GLSI Automaat uit 1993 met 400.000km op de teller, en het rijdt nog steeds. Maar zo’n 8ste Generatie V6 is toch ook wel heel erg lekker. Golfjes rijden er wat mij betreft al genoeg, doen wij dus mooi niet aan mee.
Hans zegt
De uitstraling van de 8e generatie Mitsubishi’s is een topper, maar de kwaliteit van de 6e generatie is beter. Onze 6G Galant GTI is in 2010 20 jaar oud, en rijdt nog voortreffelijk ook het rijcomfor van deze auto doet niet voor moderne auto’s onder, voor mij de echte gestaalde perfectie.
BananaFlip zegt
Er rijdt hier elke zondag ééntje rond met 21 inch eronder…
Het zou me niet verbazen als de bestuurder altijd een petje op heeft.
Pul zegt
Helaas, ook dit model van Mitsubishi is erg ondergewaardeerd. Jammer!
Golf FSI 2.0 zegt
Voor mij heeft de Galant stationwagon één van de mooiste achterkanten (lichten) die er is gemaakt. Alleen daarom kan ik van deze auto genieten.
Diederik zegt
Mijn vader rijdt momenteel nog één uit de laatste generatie. (sedan)
Daarvoor eveneens één uit de laatste. (sedan)
Daarvoor uit de voorlaatste generatie (sedan)
Daarvoor uit de zesde generatie (hatchback) en tot slot
Daarvoor uit de vijfde generatie een sedan lancer.
Dat is in totaal bijna 20 jaar Mitsubishi en welgeteld 1 keer pech gehad, maar gewoon naar de dealer gereden alwaar het gefixt werd. Ik denk niet dat ik mijn oude heer snel van de Mitsubishi krijg.
De tochten naar Frankrijk, Italie en Denemarken waren goed te doen door erg goed zittende stoelen. Alleen kwam er pas ná mijn besluit om niet meer met mijn ouders op vakantie te gaan airco. Tja…
Het model waar hier aandacht aan wordt gegeven is wel mijn favoriet. Jammer dat je ze steeds minder ziet.
Herold zegt
Toffe auto’s heb zelf een diesel uit 98 nu met ruim 3 ton !
nooit wat mee. En ik wil er weer een uit 2003. Saai Interieur? Bull, je moet die met hout afwerking hebben.
Robert66 zegt
Hi, ik rij nu 3 jaar met laatste model galant (8G) 2.5V6 Wagon, met LPI gas. Nog immer een zeer fraaie wagen met een imponerend front. Auto is gechipt, levert nu 185pk, 0-100 geklokt 7.9 sec. top op meter 245km/u, volgens tomtom 238 km/u. Heel vaak verbaasde “petjes” in golf gti of BMW 325 die het niet kunnen bijhouden….Deze auto is echt top! subliem comfort, erg stil, fantastische stoelen, heerlijke automaat met shift-tronic, en weldegelijk ruimte zat ook achterin voor 3 volwassenen, ik carpool elke dag met 4 collega’s, zij rijden accord, passat, bmw 320, en megane, geen een is ook maar enigzins te vergelijken, de bmw nog wel het allerminst, alleen de passat is achterin iets ruimer maar zit beroerd. Allen zijn het eens dat de Galant de fijnste wagen is. Alle opties standaard, climate control, leer, hout, abs, airbags,alles elektrisch, en weet je…. het gaat gewoon nooit stuk! Voor allen die kritiek hebben… eerst rijden, dan verder praten! Wil ook ooit de upgrade maken met VR4 blok, standaard 280pk, 400pk is eenvoudig haalbaar!! In japan rijden ze wedstrijden met Galant stationwagons! Kijk maar eens op you tube en type Galant V6 in. Nadelen…? ja, onderdelen zijn duur, maar heb je haast nooit nodig, gaat vrijwel nooit stuk, en brandstofverbruik, met pittig rijden, en dat gaat zo vanzelf en gemakkelijk, mag ik blij zijn met 1 op 8, maar omdat ik lpg rij rijd ik dan nog steeds op jaarbasis 200 euro goedkoper bij 30.000km dan mijn vriendin met haar 206 HDI diesel! En een galant doet het uitstekend op lpg, mijne heeft nu 185000km gereden. Inderdaad en helaas een ondergewaardeerde auto in Nederland, maar kijk eens in de VS en Australie, maar ook in Duitsland zijn ze geliefd.
twan zegt
@Robert66:
wil je die galant niet verkopen?
Robert66 zegt
@twan: Nee, ik wil mijn Galant de komende 3 jaar zeker niet verkopen!
ludwig dupon zegt
ik heb een V6-galant gehad,300.000km er meegereden.Dit was een auto met alles erop en aan.Voor onderhoud was het een topper.Voor mij was het de Luxe!Spijtig dat het merk na al de periekelen door Mercedes,Chrysler naar nul is teruggekeerd.Anders een fantastisch automerk.Ik rij nu met Renault.
donzobar zegt
Toyota crown, nog dagelijks te rijden als taxi in Singapore. Jammer genoeg nog alleen te koop met stuur aan rechts. Nu we het toch over ondergeschoven japanner kindjes hebben.
jurgenzoetekouw zegt
HAllo Mensen, Ik rij nu al zo’n 8 jaar in mijn galant 2.0 glsi en ik heb nog NOOIT zo’n fijne auto gehad als deze…ik rij er al jaren mee naar vakantiebestemmingen en heb nog nooit problemen gehad behalve banden,accu en remschijven….ik rij er nog steeds met veel plezier in maar denken er over om een nissan murano te kopen, aangezien deze ook goed in de tests voorkomt en met meissie nu ook wel eens een hoge stoere auto wil!! Mijn galant gaat dan met pijn in mijn hart weg denk ik maar nu nog niet :)!
hansjeboy zegt
strakke wagen :P had mijn vader vroeger
Robert66 zegt
Voor Twan: Nee,ik wil mijn Galant de komende 3 jaar zeker niet verkopen!
twan zegt
@ Robert , ben je ook actief op het galant forum? Ik zou eens een mail uit willen wisselen met je over de aankoop van een galant.
mvg
schorpioen zegt
Het is inderdaad een ondergewaardeerd model in Europa (terwijl in de VS in bepaalde delen dit model op dit moment juist weer razend populair schijnt te zijn….). Mitsubishi heeft hier zelf ook wel een aandeel in gehad; onvoldoende marketing, interieur wat niet strookt met het, agressieve, exterieur (hoewel wel netjes in elkaar geschroefd en betere materialen dan de 7G versie), analoge km-teller/geen boardcomputer, te kleine wielen en de goedkoopste versie had wieldoppen.
Rijdt byzonder goed, pittig en strak (ik heb met de mijne nooit iets, afgezien van de normale zaken als remmen, accu, lampjes). Wel minimaal 16 inch mooie velgen nodig (standaard 15 inch is te klein). Overigens ware zuij airbags niet standaard, in tegenstelling tot hetgeen in het bericht vermeld.
Technisch uitermate betrouwbaar, qua carrosserie zijn met name de wielkasten een zwakke plek (kans op roest).
Qua binnenruimte niet ruimer of minder ruim dan directe concurrenten.
Voor mij geen franse r… of Opel- of VAG-spul. Daar rijdt al meer dan genoeg van rond en is toch minder betrouwbaar.