Nog even en je kunt de hele line-up van Renault ook bij de Mitsubishi-dealer vinden.
Het is al weer lang geleden dat we een écht nieuwe Mitsubishi te zien kregen. Begin deze maand werd de nieuwe Outlander geïntroduceerd, maar die rijdt al een jaren rond in Japan. En de ‘nieuwe’ Colt en ASX kenden we natuurlijk al als Renault Clio en Renault Captur.
Mitsubishi kondigt nu aan dat ze het modellengamma verder uit gaan breiden, dus we zijn benieuwd… De Japanners gaan maar liefst twee nieuwe SUV’s in het C-segment introduceren, waarvan eentje volledig elektrisch.
Mitsubishi deelt ook alvast een teaserplaatje. Daarop zien we alleen de dagrijverlichting, maar we weten al genoeg. De verlichting van de linkse auto lijkt verdacht veel op die van de Scenic E-Tech. En laat dat nou net een elektrische C-segment SUV zijn.
De auto ernaast is iets lastiger te plaatsen, want de dagrijverlichting komt niet één op één overeen met een Renault. Mitsubishi maakt er echter geen al te groot geheim van dat ook dit een Renault is. In het persbericht staat namelijk dat beide auto’s geproduceerd zullen worden door Groupe Renault.
De Scenic konden we al afvinken, dus de andere auto is waarschijnlijk gebaseerd op de Austral of de Symbioz. Het lijkt er wel op dat de auto een enigszins afwijkend design krijgt en niet alleen een Mitsubishi-logo. Hebben ze toch nog wat te doen op de designafdeling van Mitsubishi.
Met de komst van de Scenic-kloon heeft Mitsubishi eindelijk weer een EV in hun modellengamma. We zeggen ‘weer’, want het is niet hun eerste EV. In 2010 hadden ze immers al de onvolprezen i-MiEV. Die werd toen gerebadged door Peugeot en Citroën, maar anno 2024 zijn de rollen omgedraaid en moet Mitsubishi een EV van de Fransen lenen.
str8six zegt
Waarom zou je dan voor de Mitsubishi kiezen?
mashell zegt
Dealer dichterbij, tikkie goedkoper, langere garantie?
B00G1E zegt
Zou leuk zijn als mitsubishi die modellen in Amerika verkocht. Geen renault te bekennen, wellicht zo dan maar.
DeWitteCondor zegt
Ik geloof niet dat Johanneke het hier heel warm van krijgt.
Johanneke zegt
Haha nee man, Mitsubishi maakt mij sinds de jaren 0 niet meer warm. Jammer, want het was wat. Die Galant uit 1993 bijvoorbeeld die ik nog heb. 16 klepper met 128pk en multilink als instapper. Ongekend toen.
DeWitteCondor zegt
En stijlvol.
GJZ zegt
Wie krijgt het hier wel warm van….. weinig mensen vermoed ik, of de prijs en voorwaarden moeten wel heel gunstig zijn.
Robert zegt
Dat is nou juist het gekke; de Colt en ASX kosten hier meer dan de Clio en Captur waarvan ze zijn afgeleid…
't Peugje zegt
In verhouding minder omdat de standaarduitrusting uitgebreider is. Minder keuze dus.
Lambrusco zegt
Ik vind de Outlander wel een toffe bak. De rebadge gebakjes daarentegen..
pietertje123 zegt
zijn er nog mensen die eerst een merk kiezen en dan pas het gedrocht dat aangeboden wordt onder een of andere merknaam?
Maak gewoon 1 versie, voor een lagere prijs dan een hoge die al die flauwekul aan marketing en badges moet opleveren.
tip voor de aftermarket plastic boeren: lever badge-vervangers. Zoiets als audi en BMW rijders die hun ringen / nieren zwart maken om niet zo snel herkend te worden. VW rijders doen dat ook wel eens met een spuitbusje van de action, verspilde moeite: VW hoeft dat niet te leveren, je bent toch al anoniem.
Die Outlander is anders ook een re-bad-ge bak: allemaal nissan knopjes en schermpjes. Maar toch ook wel Mitsubishi: net zo ergonomisch achterlijk als de vorige serie: knoppen op de middenkonsole en een tepel die als pook moet dienen. Dat is gewoon een schakelaar hoor, verhuis maar naar het stuur ergens. Dan kun je de middenconsole gebruiken voor opslag, heb je meer aan.
Johanneke zegt
Zijn er veel meer dan je denkt hoor. Ken zat mensen die al sinds ik besta hetzelfde merk rijden. Ik snap dat niet. Zegt bijvoorbeeld ook niets over betrouwbaarheid, want die kan ineens zwaar dalen, zoals bijvoorbeeld bij Ford toen ze de 1.0 ecoboost brachten, of PSA met de 1.6 VTI / THP.
Mijn schoonvader had vroeger iedere paar jaar een andere leaseauto, reed zoveel dat ie ze snel weer kwijt was. Moesten wel altijd diesels zijn, maar hij probeerde ieder merk. Peugeot 407, Nissan Primera, VW passat, Mondeo, en hij heeft er nog meer gehad. Vond ie leuk en zou ik ook leuk vinden, iedere keer weer wat anders, kijken hoe dat is.
Robert zegt
Ik heb wel altijd een voorkeur voor Duits of Japans gehad, maar nooit echt merkvoorkeur. Mijn autohistorie omvat inmiddels Opel, Suzuki, Volkswagen, Honda, Audi, Mercedes-Benz en Mazda. Auto’s die ik bedrijfsmatig heb gereden (Ford, Peugeot, Renault) zou ik op basis van die ervaringen privé niet zo snel kopen.
Dakhaas zegt
Mooi dan. Koop je een Japanse auto omdat je iets degelijks en betrouwbaars wilt, koop je onderhuids een Franse auto. Wie zit daarop te wachten?
I Love Porsche zegt
Genoeg mensen die nul verstand hebben van auto’s en merktrouw zijn. En als je vorige Mitsubishi probleemloos reed, dan kies je snel voor hetzelfde merk. Niet wetende dat je feitelijk een Franse bac à crottin koopt.