Voor de AMG-puristen die de komst van viercilinders en de te introduceren AMG Sport-lijn als de ondergang van de Duisters zien: kijk eens naar de AMG Debonair. Deze zwarte bladzijde in de AMG-geschiedenis is het bedrijf ook weer te boven gekomen.
De Debonair was in vervlogen tijden de meest luxueuze Mitsubishi die er te krijgen was, en dat het ding er uit zag als een telefooncel met wielen moeten we maar voor lief nemen. Het is per slot van rekening een product uit de jaren ’80, toen aerodynamica en design nog iets minder vergevorderd waren dan nu. Aan de andere kant: ook hoekige designs kunnen een hoge pimp-factor hebben, kijk maar naar de SEC’s van die tijd. De Mitsubishi Debonair 3000 Royal AMG (1986) ontbeert deze echter compleet.
Maar goed, uiterlijk is één ding, het is een AMG, dus er zal wel een hele dikke Dampfhammer-V8 onder de kap liggen, right? Wrong. Het product waar AMG zijn naam aan verleende had gewoon een standaard Mitsubishi-aandrijflijn, wat je er als klant bij kreeg was een bodykit, een ander stuurwiel en AMG-badges. Niet bepaald AMG’s finest hour, maar gelukkig maakten ze het een beetje goed met de AMG-Galant die begin jaren ’90 volgde.
De tweede generatie Debonair met AMG-pakket was zowel in standaardtrim als met 15 cm langere wielbasis verkrijgbaar. Onder de kap lag een 3 liter V6 die zijn 200 pk via dikke 205/60R15-wielen op het asfalt bracht. Opdat wij nooit vergeten, hieronder een gallery van het sell-out-pakketje.
Met dank aan JCA voor de suggestie!
Hupke zegt
Je kan gaan racen, maar er moet ook brood op de plank komen. Ik zou het eerder een jeugdzonde noemen als je het al een zonde kan noemen.
850t5r zegt
Tja euhm… Euhm… Dit is zoiets als een hele lelijke baby daar zeg je dan maar tegen dat het lief is, mooi durf ik niet uit te spreken eigenlijk
volvo-s60-adept zegt
Werd dit model niet ook ge-rebadged als Hyundai? Ben al wat ouder, dus type weet ik niet meer, zal wel iets als ‘Excel’ of ‘Grandeur’ geweest zijn…
toyotafortuner zegt
@volvo-s60-adept: Volgens het ‘alwetende’ Wikipedia werd het idd omgekat als Hyundai Grandeur tussen 86 en 98.
OT: Hoe hoekig wil je het hebben… Erg 80s. Leuk stukje geschiedenis. @rotarypowah: is jij rotorhead van het gelinkte artikel bij AMG-Galant?
rotarypowah zegt
@toyotafortuner: ja. Niet verder vertellen hoor ;)
Frankypanky zegt
Jaren 80-hoekig!
Benieuwd wat een gaaf exemplaar van zo’n Debonair 3000 AMG tegenwoordig opbrengt.
heer zegt
@FrankypankyV8: ja, zal wel wat opleveren.
desalen zegt
@heer: oa chronisch hoofdpijn
rotarypowah zegt
Grappig om weer eens een oud artikel van mezelf te lezen.
damrakker zegt
Instant De-Boner
888natan zegt
@damrakker: waarom had je een boner dan? Niet zomaar switchen van genre.
moveyourmind zegt
Best wel cool!
Juist omdat onder het pretentieloze uiterlijk er alles aan doet om niet cool te zijn. Maar ondertussen wel de crème de la crème van de toenmalige techniek aan boord. Climate control, hifisysteem met cassettedeck, equalizer en cd-speler, én electronisch instelbare schokdemping. En dat alles voortbewogen door een soepele drieliter die fijntjes door AMG onder handen genomen is.
heer zegt
@moveyourmind: juist!!
Robert zegt
@moveyourmind: Volledig mee eens. Naar Europese en/of huidige maatstaven zal de overgrote meerderheid dit een lelijke bak vinden, maar ik vind dit echt een heel bijzonder ding om te zien. Noem het maar ‘mooi van lelijkheid’, zo je wilt. En qua uitrusting e.d. was dit superieur aan menige jaren ’80 power sedan van Duitse, Franse of Italiaanse huize.
jawi94 zegt
Haha wat een hok XD
JaxDryke zegt
In Borne staat er een stationwagen van deze lelijke bak. Spotters?
roppp zegt
Ital Design???
series2 zegt
Wat moet er in het hoofd zijn omgegaan van de idioot die die velgen heeft ontworpen?…
gerjan zegt
Doe mij die amg galant maar !
parker zegt
Nog altijd beter dan een Outlandert
super zegt
vette bak! en je valt er meer in op dan in een willekeurige penisverlenger…