Mitsubishi bouwt op dit moment meer conceptcars dan gewone auto’s, zo lijkt het. Dit keer gaat het om een idee voor een compacte sedan die wereldwijd verkocht gaat worden en die gelukkig zo goed als productierijp lijkt. Willen jullie dit op de Nederlandse wegen zien?
We hebben er weer één. Na de CA-MiEV en GR-HEV hebben we nu de Concept G4 met de “G” van Global.
De Concept G4 (HIER al geteased voor zijn premiere) gaat er daadwerkelijk komen en als we goed naar dit plaatje kijken verwachten we niet dat er nog veel aan het design zal veranderen. De heren van Mitsubishi noemen het nog een concept, maar het ding is redelijk af, zo lijkt het. De auto zal aan het publiek getoond worden op de motorshow van Shanghai. Dankzij een zeer lichtgewicht body (de lichtste in haar klasse, aldus Mitsubishi) en een zuinige 1.2 liter grote MIVEC motor gekoppeld aan een CVT met “sub-geartrain” zou dit één van de zuinigste auto’s in zijn klasse moeten worden.
Verder meldt het persbericht dat het comfort van de passagiers mede gerealiseerd wordt dankzij de grote deuropeningen waardoor men zowel in- als uit kan stappen. Baanbrekend, dat er niet eerder iemand op dat idee is gekomen.
brekkenbats zegt
De techniek zal ongetwijfeld uitmuntend zijn, maar het design van nieuwe concepts is bij mitsubishi soms ver te zoeken.
spoolie96 zegt
zier er zo op t eerste gezicht wel netjes uit, en de specs beloven ook best veel.
laat maar komen zou ik zeggen.
dotternetta zegt
Suzuki Liana met een ander neusje. Nee dus, laat maar!
norge zegt
Welk merk was dit?
eklasse zegt
Mitsubishi wordt waarschijnlijk het volgende merk dat zich terug trekt van de Europese markt.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@eklasse: nee hoor. Heeft met name te maken met waar de productiefaciliteiten staan, en die van Mitsubishi staan goed (in lage lonen landen). Daarnaast word Mitsubishi natuurlijk dé verrassing van 2013 in Nederland, met de Outlander en Space Star als nieuwe toppers!
mout zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Dat is een fiscale verrassing – en die duren nooit lang.
Mitsubishi biedt, als de Pannenstatistik en eigen ervaring er niet heel ver naast zitten, de combinatie van gedateerd Japans design, basic interieurs, en (Zuid) Europese bouwkwaliteit. Zeker, de Outlander is niet aan te slepen dit jaar, maar als die zijn fiscale voordeel kwijt is, blijken er heel wat alternatieven te zijn die in het westen meer in de smaak vallen.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@mout: klopt wat de Outlander betreft, alhoewel hij komend jaar ook nog in de interessante 7% bijtelling valt. Maar.de Space Star heb ik wel vertrouwen in. Er is zeker in Nederland een grote markt voor gedateerd design en basic interieurs namelijk! Mits de prijs ernaar is…
eklasse zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: als je de space star als topper bestempeld zou je eigenlijk een andere hobby moeten gaan zoeken, sorry.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@eklasse: ik zeg niet dat het mijn smaak is! Verre van zelfs… Maar een goedkope no nonsense auto gaat zeker wel verkopen in NL!
eklasse zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: In de klasse van 8.000 tot 10.000 euro is zeker populair in Nederland. Maar wil Mitsubishi opboksen tegen een Kia Picanto, of Renault Twingo moeten ze echt met een meer Europeeses model komen. Oke, De spacestar is iets ruimer. Ik denk dat Daihatsu het “goede” voorbeeld is hoe het een merk kan vergaan in Europa met slechts Aziatische modelletjes in het gamma.
Die spacestar is echt een armoedig hok. Geen Colt rijder die daarin overstapt want je gaat terug in de tijd.
oldekamp zegt
Ik zie inderdaad een Suzuki Liana (meets Prius). Wat een hok..
toyotafortuner zegt
Ah Mirage Sedan dus, zoals ik het zie. Wordt een beetje lastig hier in NL. Hier hebben we geen Jazz sedan (City) of Yaris sedan (Vios) die verkooptoppers zijn in landen als Indonesië. Dus ja, leuk als het hier komt zeker, ik gun Mitsubishi graag meer verkopen. Maar ik ben bang dat het Mitsubishi uiteindelijk zo zal vergaan als Daihatsu. Je kan dan wel zeggen Outlander Plug-in, maar ik geloof dat dat iets te laat kwam voor belastingvoordeel in NL. Ik bedoel volgens mij, als de levering op gang komt en het op kenteken kan komen, is de 0% regeling al bijna op zijn einde. Jammerdebammer…..
potver7 zegt
Als het een of ander Chinees ding was geweest had ik het ook geloofd.
Next.
ropbp zegt
Wowwwwwww, deuropeningen waar je in- en uit- kunt stappen! Levolutionail!!!!
melkkoe zegt
ziet er niet slecht uit. Maar toch heb ik een onderbuikgevoel dat dit hier niet gaat aanslaan. Net zoals de suzuki kizashi hier een flop is geworden. Een station variant heeft hier toch altijd meer kans van slagen.
toyotafortuner zegt
@melkkoe: Da’s zeker waar. Station en het liefst in een spaardiesel die in een bijtellingsvriendelijke uitvoering komt. Bovendien, zoals ik aangaf, is NL niet de markt voor een B-segment sedan.
Esprit_de_Flandre zegt
Zeer duidelijk Global – en dus zeer Aziatisch gericht. Niet verwonderlijk dat Mitsu het hier niet goed doet…
9000cse zegt
Aangezien ik van een gevariëerd verkeersbeeld houd, zeg ik: Laat maar komen. Zeker wanneer hij wordt voorzien van moderne, degelijke en zuinige techniek.
Zelf heb ik lang geleden buitengewoon goede ervaringen opgedaan met een Mitsubishi Galant 2300 TD sedan, model 1981. Dat ding heeft van mij ongenadig op z’n donder gehad gedurende zo’n 200.000 km. En buiten regelmatig onderhoud heeft die auto nooit een garage gezien. Zelfs nooit een kapot lampje hoeven vervangen. Het was alleen geen toonbeeld van schoonheid. Maar, so what?
hans75 zegt
het is ze bijna gelukt…. een auto maken nog lelijker dan een prius en een insight bij elkaar… baanbrekend…
vind dat ze dit soort uitzichtvervuiling met dubbele houderschapsbelasting moeten straffen…