In de categorie matchende headers en titels hebben we deze. Maar het klopt wel. Mitsubishi blaast zichzelf nieuw leven in.
Er waren ooit tijden dat Mitsubishi een enorm merk was. Wereldwijd werden hun producten verkocht. En was het niet onder de Mitsubishi-vlag, dan wel in licentie gebouwde techniek. Merken als Hyundai en Proton hebben veel gebruik gemaakt van Mitsubishi techniek, bijvoorbeeld.
Ondanks enkele succesverhalen heeft Mitsubishi ergens rond 2005 de bal laten vallen om ‘m nooit meer op te kunnen pakken. De Outlander PHEV was een hit in Nederland, maar dan ook alleen in Nederland. In rap tempo kelderde Mitsubishi van De Gestaalde Perfectie naar niche-merk voor net-niet Toyota’s (L200) en de goedkoopste auto van Nederland.
Mitsubishi blaast zichzelf nieuw leven in
Over Nederland gesproken: er staan slechts twee (!) modellen op de website van Mitsubishi Motor Sales Nederland. De Space Star en de Eclipse Cross. Dat is wel héél erg weinig, alhoewel de teller voor dit jaar al op dik 650 verkochte auto’s staat. Maar goed nieuws, het merk blijft bestaan. Sterker nog, Mitsubishi blaast zzichzelf nieuw leven in (mede dankzij Renault en Nissan).
Dat gaan ze doen met een compleet nieuwe Colt. Het Japanse merk laat meteen een teaser zijn van de auto/ Het lijkt de teaser van een concept te zijn, dus het lijkt allemaal toekomst muziek te zijn. Dat is echter niet helemaal juist, want Mitsubishi zegt een paar dingen waar wij wel blij van worden.
De nieuwe Colt wordt namelijk een vijfdeurs hatchback in het B-segment. Dat klinkt vrij logisch, de laatste Colt was immers ook een B-segment auto. Echter, het was ooit een concurrent voor de Honda Civic en VW Golf en dat zijn C-segment auto’s.
Niet geheel elektrisch
Nu hadden we stiekem gehoopt op een geheel elektrische auto. Dat is wel handig om als merk toekomstbestendig te kunnen zijn. Maar dat is helaas niet het geval. De auto komt er ‘ook als HEV’, hybride dus, dus hoogstwaarschijnlijk naast een reguliere benzineversie. Ondanks dat de afbeeldingen toekomstmuziek suggereren, is dat niet het geval. De auto staat gepland voor de herfst van 2023. Over anderhalf jaar dus.
De Colt zal de Space Star niet gaan vervangen, maar erboven gepositioneerd worden. Er is overigens meer nieuws waardoor Mitsubishi in leven zal blijven. Er komt namelijk ook een ASX. Destijds was de crossovers in van de eerste in hun soort en in Nederland en redelijk populaire auto.
De nieuwe Colt zal gebruik maken van bekende techniek. De auto zal namelijk staan op het CMF-B-platform, waar de Nissan Micra en Renault Clio ook op staan.
Meer lezen? Dit zijn 11 bijzonder gave snelle Mitsubishi’s!
frank2b zegt
Dit is goed nieuws. Mitsubishi heeft nog altijd een speciaal plekje bij mij. Gaan ze weer leuke wagens maken?
Zouden ze ook de Galant Sigma (zie foto’s) van de jaren 70 weer terugbrengen?
Destijds de eerste wagen met balansassen in de motor en daardoor superstil. Voor een viercilinder dan.
Heb een jaartje zo’n eerste Galant gereden. Een heerlijke cruiser, maar door een gebrek aan wegligging, die later alleen nog maar door de Prius-II werd geëvenaard, niet per sé een wagen die tot hoge snelheden uitnodigde.
Maar dat werd zondermeer goedgemaakt door de voor die tijd exceptionele rust aan boord, de standaard uitrusting, de betrouwbaarheid en de ontzettend fraaie koets …..
Edge zegt
Tsja, ik snap dat het voor een (tegenwoordig) relatief klein merk als Mitsubishi niet te doen is om een volledig eigen auto te ontwikkelen, zeker niet als alliantiepartner Renault de platforms zo voor het oprapen heeft, maar ik vraag mij af wie hier nou op zit te wachten. Mitsubishi is niet sexy en niet hip, en dat is nou precies wat je wel moet zijn als je in dit B-segment een beetje succes zoekt. De generatie die met weemoed terugdenkt aan een florerend Mitsubishi, is inmiddels bijna bejaard en rijdt liever een crossover.
Daarbij vraag ik mij ook af in hoeverre mensen nog zitten te wachten op een simpeler rebadge of een nosejob. Ik heb niet het idee dat die Toyota’s met Suzuki logo nou goed verkopen, en ook de Nissan Micra doet het volgens mij minder goed dan de Clio. Je moet volgens mij echt wat meer je best doen om er een eigen auto van te maken (à la Stellantis met de Peugeot 208 en Opel Corsa) als je redelijke verkoopaantallen wilt noteren.
gregorius zegt
Mitsubishi motors is gewoon een gigantisch bedrijf.
Volgens mij maken ze een lineup die meer geschikt is voor de budget-area’s: alles behalve Europa. Zolang die modellen an sich gewoon verdienen, is het prima.
Sommige verkopen ze er volgens mij even bij in Europa.
Maar als ze een volledige line-up in Europa zouden willen hebben, zouden ze dat als Mitsubishi Org enof alleen Motors prima kunnen financieren. Maar ik gok zomaar dat ze van mening zijn dat de Europese markt voor toch wat meer luxe, redelijk verzadigd is en dat een complete Europese line-up aan budget modellen waarschijnlijk niet rendabel genoeg is. Zo gek zijn die Japanners niet.
osmo zegt
Ik las de titel en hoopte stilletjes op een nieuwe Lancer waar ze wat later een sportievere versie van zouden uitbrengen ;)
Johanneke zegt
Ben bang dat het enkel een clio met andere neus wordt. De hoogtijdagen uit de jaren 90 zullen er nooit meer zijn ben ik bang. Ze maakten extreem betrouwbare gietijzeren 16 kleppers, niet voor niets werden ze door veel andere merken gebruikt. Enkel de 1.8gdi was slecht, de rest, subliem. Heb nog een Galant uit 1993 staan, die had al een 16 klepper 1.8 met 126pk, en multilink ophanging. Kocht je in die tijd een d segment bij veel andere merken (laguna, vectra etc) dan kreeg je een 8klepper en verder ook veel simpelere techniek. De carisma en space star waren super auto’s in hun klasse, met standaard elektrische ramen en airco. En die hele goede jaren 90 techniek hebben ze vervolgens 20 jaar uitgemelkt totdat ze een onoverbrugbare achterstand hadden, ook op bijvoorbeeld Hyundai en Kia, die hun merk volledig gebouwd hebben op techniek van Mitsubishi. Zonde. Gaat een renault Colt geen verandering in brengen denk ik.
raoufff zegt
Het zal wel weer zo’n crossover truttenbak worden.
HZW zegt
Als je die foto uitligt zie je gewoon een verbouwde Renault Clio te voorschijn komen.
Focus zegt
Mooi zo wordt toppertje. Alsof Seat, Volkswagen, Audi en Skoda zo origineel zijn, ook eenheidsworst.
Fabia, Polo en Ibiza kan ook. Gaat dikke prima worden.
toniominestrone zegt
Nog een generatie foutlander, nee bedankt!
techniekmeneer zegt
Jammer dat het dan een halve Fransoos word. Mitsubishi stond juist bekend om z’n kwaliteit.
Variomatic zegt
Damn, die nieuwe ‘Eclipse Cross’ is echt hondslelijk, zag er vandaag weer een rijden, maar dat is gewoon lachwekkend zo dom als dat ding eruit ziet. Hele rare overhang van de neus, een afgekapte achterkant, overal rare hoeken en vouwen en dan van die booskijkers als koplampen, gewoon vermoeiend om naar te kijken. Dat mensen daar met droge ogen in durven te stappen..
net10 zegt
Het B segment is nog altijd heel populair in Europa. Goed dat Mitsubishi met een mooie en aantrekkelijke B segment auto komt. Ik hoop dat de auto een succes wordt.
De Renault Clio is een hele goede basis om een uitstekende auto te maken, de Clio is een topper in rijeigenschappen, comfort, betrouwbaarheid en kwaliteit in zijn segment.