McLaren haalde de Spanjaard binnen als verloren zoon, maar een gelukkig huwelijk kunnen we het tot nu toe niet noemen.
Niet alleen Fernando Alonso keert dit seizoen namelijk terug bij McLaren, ook motorenleverancier Honda is weer van de partij. Dat zorgt echter voor nogal wat problemen, wat echt betrouwbaar kunnen we de MP4-30 vooralsnog niet noemen. Tel daarbij op dat de Spanjaard in het ziekenhuis belandde na een zware crash in Barcelona en je begrijpt dat de voorbereiding niet bepaald soepel verloopt.
Inmiddels is duidelijk dat Alonso korte tijd buiten bewustzijn was na de klapper. Het was dan ook niet voor niets dat hij vier dagen doorbracht in een ziekenhuisbed en deze week vervangen wordt door reserverijder Kevin Magnussen. McLaren weet vooralsnog niet wanneer de Spanjaard terugkeert, maar de mogelijkheid bestaat dat hij bij de eerste race (15 maart, Australië) niet in actie kan komen.
“De doktoren kunnen daar nog niets over zeggen”, aldus teambaas Ron Dennis in Barcelona. “Hij is helder, praat normaal en wil graag racen, maar volgens de onderzoekers is het op dit moment beter om hem te laten rusten. Dan is de kans het grootst dat hij kan rijden in Australië. Ik zie niet in waarom hij er daar niet bij zou zijn, maar ik ben natuurlijk geen dokter.
jrk68 zegt
Die stapt als het aan hem ligt pas in als de auto competitief is….
Toch een beetje de voetballer onder de F1 coureurs….
Jozo zegt
@jrk68: Alonso wil maar 1 ding en dat is die auto zo snel mogelijk competatief maken. Dat betekend zoveel mogelijk kilometers maken. Als iemand er niet met de pet naar gooid is het Alonso wel.
Jozo zegt
@Jozo: *gooit
carmasterr zegt
@Jozo:
*competitief.
giss zegt
@Jozo: Betekent*
simsation zegt
@giss: *competitief
toniominestrone zegt
@Jozo: Het is wel een jankertje, als het even niet loopt zoals meneer wenst dan gedraagt hij zich als een verwend kind.
lambo4all zegt
@toniominestrone: hij heeft 5 jaar lang anders 100% uit die ferrari weten te persen en elke punt dubbel en dwars verdient. Maar he, jij hebt achter je computertje natuurlijk persoonlijke kennis over fernando..
roppp zegt
@lambo4all: maar ja, om te winnen moet je je 130% inzetten. Schumacher deed dat wel en werd tig x wereldkampioen, terwijl hij ook niet de beste auto had.
toniominestrone zegt
@lambo4all: Ach je leest wel eens wat, en dan heb ik het niet over de Donald Duck, je persoonlijke opinieblad naar ik aanneem.
gregorius zegt
@Jozo: hap hap hap
Edge zegt
@jrk68: Mwah, dat vind ik persoonlijk wel meevallen. Hij stapte na zijn eerste McLaren in bij Renault, dat het jaar daarvoor slechts één podiumplaats kon bijschrijven. En hij is ook vijf jaar bij Ferrari gebleven, terwijl die al een jaar of vier achter de feiten aanlopen. Daarbij moet ik wel zeggen dat dat laatste wellicht niet helemaal vrijwillig gegaan is, want Felipe Massa beweerde laatst tegenover de officiële F1 website dat Alonso 2 of 3 jaar geleden al wilde vertekken maar toen door Ferrari aan zijn contract werd gehouden.
rolov zegt
@Edge: plus hij loog tegen iedereen door te beloven dat Ferrari zijn laatste werkgever zou zijn. Dat neem ik hem nog het meest kwalijk. Een man een man een woord een woord.
gregorius zegt
@rolov: voor 60 miljoen over 3 jaar, breek ik mijn woord ook wel.
lambo4all zegt
@jrk68: of je loopt te trollen of je hebt geen idee waar je over praat.
Edge zegt
Het is een heel vreemd ongeval. Hij reed nog geen 200km/u (voor F1 begrippen toch niet bijster snel) en het leek volgens de verklaring van Vettel (die reed een meter of 50 achter hem) alsof Alonso zo de muur in reed. Er was volgens Vettel niets te zien dat duidde op dat Alonso de macht over het stuur verloren is.
Hieruit is het gerucht ontstaan dat Alonso voor hij de muur raakte al buiten bewustzijn was. De meest voorkomende theorie hoe dit heeft kunnen gebeuren is dat (een deel van) het ERS-systeem niet goed geïsoleerd was. Carbonfiber geleidt elektriciteit, en zodoende zou Alonso daardoor een schok hebben kunnen krijgen. Het is ook heel gebruikelijk dat iemand die een flinke schok te verduren krijgt, direct (kortstondig) buiten bewustzijn raakt. Dit sluit prima aan op de bewering van Vettel.
Tegelijkertijd blijkt uit data van de auto, dat Alonso een klap van pakweg 30G te verduren heeft gekregen, en daarna pas zijn bewustzijn verloor. Uit de foto’s van vlak voor en na het ongeluk en een reconstructie daarvan, lijkt het daarentegen weer alsof hij met de zijkant van de banden de wand heeft geraakt. Iets dat op die snelheid nooit een klap van 30G kan opleveren.
Hier nog even de voorgenoemde reconstructie:
Al met al is het een heel erg curieus ongeval, en we zullen dan ook het onderzoek van de FIA moeten afwachten om te zien hoe het precies heeft kunnen gebeuren.
retetikker zegt
@Edge: Schok kan hij moeilijk van ERS gekregen hebben door de kooi van Faraday (maw een eventuele stroom zou alleen aan de buitenkant van de auto gelopen kunnen hebben).
jrk68 zegt
@retetikker:
Die vlieger gaat op als de elektronische lading van buiten komt, het ERS zit in de auto. De accu van dat systeem zit onder de tank, zo ongeveer in de aard van de coureur.
Theoretische zou het dus kunnen, of denk jij dat elektriciteit het verschil ziet tussen de binnen en de buitenzijde van de tub….
Edge zegt
@retetikker: Alleen is het natuurlijk de vraag in hoeverre de auto van Alonso goed was opgebouwd, en of het kooi van Faraday-principe hier wel opgaat. Eén loszittend paneeltje dat de wagen met de grond verbindt kan al genoeg zijn om de auto aarde te geven en het hele Faraday-principe op te heffen.
Overigens weet ik niet of het standaard is, maar de marshals en McLaren-medewerkers ter plaatse die de berging van de auto hebben verzorgd en Alonso eruit hebben gehaald droegen allemaal zogeheten marigolds: sterk geisoleerde handschoenen die de drager moeten beschermen tegen schokken van elektrisch geladen objecten.
Het feit dat McLaren zo lang stil is geweest en nog steeds geheimzinnig over doet helpt natuurlijk ook niet echt.
Design_Driven zegt
@retetikker: ook in de kooi van Faraday kun je een oplazer krijgen als je de kooi aanraakt.
gregorius zegt
@Edge: als we 1 ding zeker weten, is dat resultaten van een Fia onderzoek nooit betrouwbaar zullen zijn. Als er echt iets schadelijks is gebeurd, coveren ze ’t gewoon op.
stephanotis zegt
Lelijk Spaans nieuws.
Mooi Spaans nieuws bij Lotus:
http://edugarcia.es/wp-content/uploads/2012/03/MG_9082.jpg
Edge zegt
@stephanotis: Voor de mensen die het niet snappen, dat is Carmen Jorda. Nieuwe testcoureur van Lotus.
fmgarcia zegt
@Edge: tnx ben dit seizoen lotus fan! Erg sexy
gregorius zegt
@Edge: 5 lagen plamuur en een zooi photoshop en @sir_smokalot lijkt ook opeens op een Hollywood ster.
Die schoenen van dat moppie lijken overigens ook rechtstreeks uit de films te kopen waar sir_smokalot telkens aan refereert in zn artikelen :)
sir_smokalot zegt
@gregorius: The fast & the furious? :)
Edge zegt
@gregorius: Is daar wat mis mee dan? Ik hoef niet dagelijks naast haar wakker te worden dus hoe het zonder plamuur uitziet zal mij eerlijk gezegd een zorg zijn. Al zitten er 20 lagen op, zolang het op TV lekker oogt vind ik het best.
trustmeiamanengineer zegt
Hij heeft blijkbaar toch een flinke klapper gemaakt. Een zijwaartse klap op het hoofd Is ook veel erger dan voor/achterwaarts. 30G is niet niks, en zeker niet zijwaarts. Hopelijk komt ie er snel weer bovenop. Gezien de pace die Ferrari nu rijdt, had hij daar beter kunnen blijven eigenlijk.
tupperware zegt
@trustmeiamanengineer:
Het zou natuurlijk zomaar kunnen dat Ferrari die pace niet had gehad wanneer monobrow zich met de ontwikkeling had bemoeit.
Misschien zijn Vettel en Raikkonen gewoon beter..
Edge zegt
@tupperware: Alonso is wel deel van het probleem ja. Heel Ferrari werkte niet meer, het was gewoon tijd voor vers bloed. Zowel bij de coureurs als bij het management en de bazen van de ontwerpafdeling. En dat lijkt (tot nu toe) zijn vruchten afgeworpen te hebben
motoragent zegt
@trustmeiamanengineer: Klopt, zeker door het gebrek aan kreukelzone aan de zijkant van de wagen en dat het HANS systeem eigenlijk alleen beschermd in voor en achterwaartse beweging van het hoofd. Het is gewoon een hele vervelende klap geweest.
Gezien het feit dat hij even buiten westen is geweest na de klap vind ik het logisch dat hij 3 dagen in het ziekenhuis heeft moeten blijven. Met eventueel hersenletsel willen ze absoluut geen risico lopen na de recente gebeurtenissen (Massa, De Villota, Bianchi…)
VeniVidiVici zegt
Eerlijk… het zou mij niks boeien! Kijk liever uit naar NL hoop Max :-)
Edge zegt
@VeniVidiVici: Nee? Als Max een geweldige prestatie zou neerzetten, zou die prestatie toch alleen maar mooier zijn als hij daarbij een tweevoudig kampioen verslaat? Hoe sterker het deelnemersveld, hoe beter toch?
rob5nismo zegt
Ik hoop voor m dat hij gewoon mag of kan racen in maart want volgens mij gaat McLaren wel een potje breken dit jaar
tupperware zegt
@rob5nismo:
Ik gun het Mclaren van harte maar voorlopig breken ze alles behalve potten..
mrrallycross zegt
Dat is wel heel makkelijk je geld verdienen. Eerst dik geld vangen en dan lekker thuis blijven… Oke oke dit wil hij natuurlijk ook niet vrijwillig