Ford heeft alle informatie van hun nieuwe Explorer de wereld in gestuurd. Groot nieuws voor Amerikanen, maar eigenlijk niet voor ons. Het model is hier al een tijd niet leverbaar. Maar dat kan veranderen, want er is een aardige kans dat deze vijfde generatie ook naar de Nederlandse Ford-showrooms komt.
Hij is er alweer sinds 1990, de Ford Explorer. In Amerika kon het model vanaf het begin rekenen op een behoorlijke populariteit: er werden er jaarlijks zo’n vierhonderdduizend verkocht. Nu zijn de vlaggetjes in SUV-land wel iets anders gaan wapperen de afgelopen tijd, maar Ford durft het toch wel aan met een nieuw model van de Explorer te komen. Die ziet er dan iets meer stationwagonachtig uit, heeft wat lagere verbruikscijfers en er is gedacht aan de voetgangersveiligheid. En dat zou voor velen toch genoeg moeten zijn om de populaire wrok jegens de SUV te laten varen.
Zet je de nieuwe Ford Explorer naast de vierde generatie, dan zijn dit zo’n beetje de grootste wijzigingen: het uiterlijk is wat vloeiender en wat minder kloek. Dat komt onder meer door de iets vlakkere lijnvoering en de zwarte A, B en D stijlen, die de indruk geven dat de raampartijen doorlopen. De naden tussen de carrosseriedelen zijn kleiner geworden, zodat de auto een wat meer premium hoogwaardige uitstraling krijgt. Vanbinnen is het geheel ook verder strakgetrokken, onder meer door gebruik te maken van meer softe materialen. We vinden ‘m eigenlijk niet echt meer lijken op de concept van voor de SUV-crisis.
Op veiligheidsniveau brengt de Explorer ook vernieuwing met zich mee. Ford voorziet het model onder meer van het RSC (roll stability control) en als eerste Ford is de Explorer er ook met airbags voor de passagiers achterin. Daarbij is deze Explorer iets vriendelijker voor voetgangers in het geval van een aanrijding. SUV’s kunnen heus wel sympathiek zijn!
De laatste generatie Ford Explorer hebben we niet bij Nederlandse Ford-dealers gezien. Wie er een wil moest het doen met de grijze import. Toch zie je hem best nog wel eens rondrijden, dus er zijn blijkbaar liefhebbers van deze auto’s. Het kan zo zijn dat ze voor de nieuwste Explorer toch weer gewoon naar de Ford-garage op de hoek kunnen: volgens berichten op internet gaat het model in meer dan negentig landen in de verkoop. Misschien doen ze er goed aan hem dan ook hier te gaan verkopen?
UPDATE: De Ford wordt in eerste instantie leverbaar met een 290 pk sterke 3,5-liter V6 en een veel kleinere 2,0-liter viercilinder ‘Ecoboost I-4’ die er toch 237 pk uitperst. De V6 is er met 4WD, maar naar keus ook met alleen voorwielaandrijving. De 2.0 alleen met voorwielaandrijving. En zoals de naam van de kleinere motor al verklapt: deze is behoorlijk zuinig. Ford belooft zelfs een reductie in brandstofconsumptie van 30%. De motor wordt in het Spaanse Valencia gebouwd. Misschien nog een aanwijzing voor verkoop in ons continent? Wat verder nog noemenswaardig is: Ford USA gebruikt op dit model voor het eerst een unibody design (car based) in plaats van een truck based ladderchasis. Hierdoor zullen de rijkwaliteiten vast met een factor honderd verbeteren!
mercedesbenzforlife zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Dimglor zegt
Ziet er goed uit, zowel in- als exterieur…
Het zijn wel niet echt mooie velgen, maar dat kan je makkelijk veranderen ;)
Robert zegt
Geen nieuws over de motoren?
autoblogger zegt
@Robert: zie update.
laurens324 zegt
ziet er wel knap uit, maar lijkt me wel een erg groot gevaarte
BaySideBlueBoy zegt
Gaan alle Ford’s van die twijfelachtig lelijke achterlichten krijgen? :?
Jan zegt
Heb ik een grijs verleden een Ford Exporer 3.2 V6 4WD uit 1999 gereden. Wat een heerlijke auto….
Als ie maar betaalbaar wordt. Maarja, de Nederlandse belastingmafia kennende zal het wel weer uitknijpen worden voor kopers van deze auto.
/me hoopt op een instapprijs van ca. 45-50k
Tinos zegt
Gedeeltelijk oud afgekeurd Landrover ontwerp?
JamesBond007 zegt
typisch amerikaans ontwerp. Veel mensen in europa vinden het design wat minder maar als je fan bent van amerikaanse auto’s, of een paar keer in zo’n suv hebt gezeten dan veranderd je blik op die auto’s.
Ziet er goed uit
lamborghinimaster7 zegt
ik hoop dat ie naar nederland komt :)
eindelijk i9s een mooie grote ford :D
corvettez06 zegt
mooie auto niks mis mee zal ongetwijfeld weer heerlijk rijden , lekker amerikaans cruisen.
Edge zegt
Breng maar naar Nederland. En als ze dan toch bezig zijn, mogen de Edge en Flex ook meteen op de boot gezet worden.
Zodan zegt
Als de prijs van de auto nou eens omgerekend hetzelfde zou zijn als in de US. Zonder BPM en andere staatsverrijkende toeslagen.
sven2 zegt
Hij is in ieder geval mooier dan de Kuga, wat natuurlijk niet zo héél moeilijk is. Hoewel ik niet denk dat dit een verkoopstopper gaat worden, zie ik zijn kansen wel in. Voor het eerst in mijn leven kan ik zelfs zeggen dat een Ford-model een mooi interieur heeft, want het interieur is toch voor mij altijd het grootste punt van kritiek op een Ford. De stoelen zien mij er alleszinds goed-zittend uit, en dat is toch ook al niet onbelangrijk.
Ik denk wel dat deze auto héél saai is moest je hem in het zwart bestellen, aangezien de lijnen al moeilijk uitkomen in de witte verf, de rode lak doet zijn werk beter, althans, dat is mijn mening!
Robert zegt
Thanks :) was ik wel even benieuwd naar, voor de Europese markt is dat wel belangrijk. Diesels ook, maar Europeanen lopen ook niet warm meer voor 4,6 liter V6 motoren met 156 pk of zoiets. Dat gaat er hier niet meer in.
lincoln zegt
de 2.0 Liter ..
de 3.5 Liter ..
de 4.6 Liter ..
met welke motor zou een 2 ton zware auto het zuinigst rijden ??
(wel even de onderbuik uitschakelen) ..
robbie zegt
@lincoln: er zijn maar 2 motor leverbaar in de nieuwe Explorer.
2.0 viercilinder EcoBoost (240 pk, 339 Nm), die we hier in Europa kennen van de Ford Mondeo. En daarnaast komt er nog de 3.5 liter V6 met 294 pk & 345 Nm.
Op termijn schijnt er echter ook de 3.5 V6 EcoBoost (360 pk, 643 Nm) in de Explorer te komen.
Zeker de 2.0 EcoBoost zou goed op zijn plaats zijn in Europa. De motor voldoet immers al aan alle emissieeisen etc aangezien het blok ook al gebruikt wordt in de Mondeo.
lincoln zegt
@robbie:
had laatst een Ford Ranger met een 2.3 Duratec ..
ik schrok me dood van de consumptie ..
alle 4.6 V8 auto,s die ik heb/gehad heb zijn/waren zuiniger + zwaarder ..
Citrofiel zegt
De ergste lompheid is er vanaf, mooi. Een stap in de goede richting. En met een leuke turbomotor zie ik hem hier nog wel een kansje voor een nichepositie hebben.
@robbie: Het gaat lincoln om het idee. ;)
premium boy zegt
Die Ranger is eigenlijk een Mazda b-serie. Inclusief de motoren zijn van Mazda.
De Ford edge lijkt me een beter model om hier in Europa uit te brengen, dan deze explorer.
BMW hater zegt
Een bladveer op krukken! Meuk!
dekkers zegt
kort en krachtig, deze exploirer doet mercedes en bmw de das om, in Curacao gezien, gewoon geweldig, onbegrijpelijk dat zo een mooie auto niet in nederland te koop is,de eerste auto om verliefd op te worden, rij zelf focus, maar dit is een droom.
wimbers zegt
gaat niet werken, zulke kleine motoren in zo’n bakbeest. verbruik ook hoger dan 1 op 10, en niet het comfort van een v6
Chris zegt
Ik vind vooral het interieur erg mooi…. dat vind ik belangrijk want daar kijk je tenslotte zelf tegenaan!
Chris zegt
mmmm even over de motoren, zullen wel dezelfde worden als de Mustang 2011 heeft. Heb ik mee gereden en loopt als een trein:
V6 heeft nu 305pk
V8 heeft nu 412pk
V6 liep ongeveer 1:12 met mijn rijgedrag op dat moment was dat zeer behoorlijk! V8 weet ik niet, die ging vooral erg hard….