Van flinke winst tot dieprode cijfers vanwege een mislukte gok op een Tesla-vloot. Het overkwam Hertz.
Als je ergens redelijk succesvol op kan gokken, is het wel Tesla. Het Amerikaanse automerk weet op de beurs te fluctueren, maar over het algemeen te stijgen. Dit omdat de Model 3 en Model Y maar blijven scoren als allround elektrische auto’s. Perfect voor als je de gulden middenweg zoekt en eveneens perfect als je eentje in je schoot geworpen krijgt in plaats van een Toyota Camry voor 60 dollar per dag.
Hertz
Want ja, bij Hertz leek het erop dat ze een enorme vloot Tesla’s wilden. En dat deden ze dan ook, ze kochten een groot aantal modellen in bij het merk met zelfs Elon Musk die ze daarom een hart onder de riem staken. Veilige gok toch? Nee, niet echt. Hertz moest al hun Tesla’s weer in de verkoop zetten. De Tesla’s waren in de praktijk een hoofdpijndossier. Dat had een paar redenen, waaronder veel meer schades in verband met de onwennige directe acceleraties, dure schadereparatie vanuit Tesla zelf en het feit dat men überhaupt al niet te prikkelen was om een EV te kiezen in plaats van een auto op dinosap. Niet iedereen is zo’n durfal als collega Ruben die een epische roadtrip door de VS met een Tesla wel zag zitten.
Opruiming
Enfin, Hertz vond de Tesla-vloot een beetje voorbarig en deed hem weer van de hand, evenals een aantal Polestar 2’s die kampten met gelijkwaardige problemen. Uiteraard dik afgeschreven, want de Tesla-verkoop werd des tijds al aangekondigd als een vlooienmarkt voor potentiële Tesla-kopers. Hertz verwachtte des tijds al een verlies van richting de 250 miljoen dollar. Nu zijn de periodecijfers er en de cijfers zijn niet mals, zo rapporteert Welingelichte Kringen.
Verlies
Het gaat namelijk om een verlies van 1,3 miljard dollar volgens de cijfers uit het laatste kwartaal. Oef! Vorig jaar ging het in dezelfde periode om een winst van 629 miljoen. Normaliter trekt een bedrijf als Hertz namelijk nog best wel wat geld uit de verkoop van huurauto’s na hun voldane periode. Als er vroegtijdig afscheid genomen moet worden, kan dat rampzalig zijn. Waarvan akte.
Hertz is niet de enige met problemen, ook Sixt vermindert hun vloot EV’s omdat bij de Hertz-concurrent eveneens blijkt dat men sneller voor een ICE-model kiest.
johnhert zegt
En terecht, verschrikkelijke dingen.
Openbaar vervoer is nog spannender en beter afgewerkt…
Johanneke zegt
👴
mahansz zegt
Pfff, gaan we weer, lekkere stemmingmakerij, zucht
RutgerK zegt
En nu weer teeug in je tijdmachine.
Alsof je dat hrt belangrijkste vindt bij een huurauto.
Ik ken de huurmarkt in de VS niet. Geen idee wat het gemiddeld aantal dagen is van een verhuurperiode en wat de gereden afstand dan is. Je verdiepen in laadinfrastructuur en prijzen voor 3-5 dagen zonder eerdere aeV ervaring is natuurlijk best overweldigend.
Ik heb ook moet doktoren met een eerste rit naar Frankrijk in vrij laagbevolkt gebied. Mijn eindbestemming moest ik niet als eindbestemming zetten in de navigatie maar een plaats op de terugreis. Op de eindbestemming was geen laad mogelijkheid maar door een stop toe te voegen berekende de navi perfect met hoeveel ik aan zou komen om de eerste supercharger op de terugreis weer te kunnen halen.
Na één keer weet je dat maar het is teveel gevraagd voor een korte verhuurperiode.
Robert zegt
Mooie uitleg. Dit zijn van die argumenten die er tenminste toe doen.
extaxi zegt
dat is ook ZEER belangrijk voor een huurauto, de afwerking.
Johanneke zegt
Dit had iedereen toch aan kunnen zien komen. Bij een huurauto wil je maar 1 ding: gemak. En wat is het makkelijkst rijden? Een auto op benzine. Dat is bekend. De meeste mensen hebben geen EV. Waarom zou je na willen denken over laden en andere zaken als je gewoon iets kan kiezen wat je kent.
Tal van redenen om een EV te pakken als daily, maar niet als huurauto.
camber24 zegt
Dat vind ik dus een vreemd argument. Want als je een huurauto neemt, dan heb ik de aanname dat je er bij overhandiging van de sleutels niet direct 800km ofzo mee gaat rijden. Nee, want dan was je wel een vliegveld verder gevlogen. Je huurt een auto om rondom je bestemming op eigen gelegenheid vrij te kunnen bewegen. Waarom moet dat dan een grote actieradius zijn? Oké, in de outback of roadtrip door Californië wil je die range wel. Maar niet elke huurauto wordt gebruikt als roadtripsletje.
Johanneke zegt
Ja om vrij te kunnen bewegen. Dat is het hele ding. Je wilt niet na hoeven denken over wanneer opladen, is er een oplader, hoe werkt opladen. Je wilt gewoon op iedere straathoek benzine kunnen halen en verdergaan met je trip.
Ik ben een groot voorstander van EV’s overigens, maar ik begrijp volledig waarom het geen succes is geworden bij verhuurbedrijven. Wellicht in de toekomst. Vast wel.
camber24 zegt
Maar als de praktijkrange van je huur EV zo’n 400-500km is, dan is dat toch niet altijd een probleem? De keren dat ik een huurauto had reed ik er op een weekie tijd iets van 200, max 400km mee. Maar goed. Ik rijd nu ook al een paar jaar EV en zou nooit meer terug willen naar ICE. Kan me moeilijk erin verplaatsen.
Johanneke zegt
Ik heb nooit minder dan een hoop km gemaakt als ik een auto huurde, dus zal wel enorm verschillen per persoon. In de VS meerdere staten bezocht. Rondje Kroatië, Bosnië, en weer terug Kroatië in. Weekje Kreta in oktober, elke dag de auto in weer iets moois zien van het eiland, dat soort zaken. En stel je hebt 500km range, en je gaat 400km rijden, weet je dat al van te voren? Wil je van te voren uit rekenen hoeveel je gaat rijden? Ik kan je zeggen: de meeste mensen niet. En de meeste mensen hebben geen of weinig EV ervaring. Waarom potentieel stress introduceren als dat niet hoeft door een benzine auto te huren.
Mijn broer rijdt 50k km per jaar in een EV. In NL ken je het laadnetwerk, je weet waar je aan toe bent. Laatst was ie op vakantie in Spanje, huurde hij een X5. Want je bent op vakantie. Je wilt toch geen rekening moeten houden met opladen.
DeWitteCondor zegt
Dat zal allemaal best, maar de markt zegt duidelijk iets anders. En die heeft altijd gelijk.
citroen55 zegt
Juist wel! Gewoon 2500km eh mijlen cruisen omdat je vakantie hebt en wat wil zien.
audirs3 zegt
@Loek Je doet de suggestie wekken alsof de ‘gok’ op Tesla nu 1,3 miljard heeft gekost, maar dat is slechte journalistiek. De afschrijving op hun vloot dit kwartaal was 1 miljard, wat 537 miljoen meer is dan vorig jaar. Kortom, ook op de ICE vloot hadden ze al elk jaar een afschrijving, alleen is die nu dus verdubbeld door de EV’s erbij. Ook was de omzet van Hertz gedaald wat (los van de afschrijving) dus voor 300 miljoen verlies heeft geleid.
Dus ja, ze hebben fors afgeschreven op de EV’s, maar hun ICE afschrijvingen en omzetverlies zijn samen een grotere kostenpost.
JW zegt
M’n neef in Spanje moest na 2 onbruikbare laadstations, nog in aanbouw of alweer gesloten , maar met de fiets opzoek naar een laadunit ivm laatste kwh… man wat een stress
Fernando zegt
Ook hier in Duitsland hebben alle grote leasemaatschappijen Tesla, Genesis, Lucid en drie dozijn Chinese merken uit hun aanbod geschrapt.
Reden? We kunnen geen rekening maken die positief is voor onze klanten en ons zelf als de restwaarde een grote gok is.
Een Tesla is plots 20K goedkoper geworden en een Taycan schrijft dubbel zo hard af als berekend omdat niemand ze wilt. De Chinezen en exoten breken geen potten dus weg ermee.