En dat terwijl wij deze wel kunnen kopen.
In Nederland zijn het ware exoten. Muscle cars. Althans, nieuwe muscle cars. Open de gemiddelde verkoopsite of ga naar een van de vele meetings in Nederland en je kunt zien dat er een grote schare liefhebbers is uit The Land Of The Free.
De aantrekkingskracht is ook wel te verklaren. Veelal zien Amerikaanse auto’s er indrukwekkend uit, klinken e fantastisch en zijn ze verrassend betaalbaar rijdend te houden, mits je geen 90.000 km per jaar ermee moet rijden. Bovenstaande geldt ook voor de huidige generatie Muscle Cars. Niet zozeer in Nederland, want dankzij import-taksen en behoorlijk verouderde techniek (BPM) zijn ze erg prijzig. Maar in de VS zijn ze dus behoorlijk goedkoop. Verkopen ze daar een beetje?
Jazeker. In vergelijking met de pickups valt het (zwaar) tegen, maar het zijn alsnog. behoorlijk wat auto’s. De meest populaire muscle car is de Ford Mustang, uiteraard. Er werden 72.489 Mustangs verkocht, wat voor Ford een negatief record is. Nog nooit verkocht het huidige model zo slecht.
Op nummer twee vinden we heel verrassend de oudste van het trio. De Dodge Challenger. Waar Chevrolet en Ford hun Camaro en Mustang hebben vernieuwd, heeft Dodge de Challenger voorzien van updates, maar is het alsnog dezelfde auto als in 2009. In 2019 verkocht Dodge 60.997 Challengers. Niet alleen is de Challenger een stuk ouder dan zijn concurrenten, als enige is er geen Cabriolet of een voordelige viercilinder. De combinatie viercilinder plus cabrio zie je veel bij verhuurbedrijven, bijvoorbeeld.
De Chevrolet Camaro is duidelijk de nummer 3 in het segment, want er werden slechts 48.265 van verkocht. Au. De facelift pakte in 2018 niet goed uit, waardoor Chevrolet zich genoodzaakt zag om de facelift te voorzien van een, eh, nog een facelift. De daling is ten opzichte van 2018 veel minder fors, maar het is een daling desalniettemin.
Om de verkopen op te krikken zet Chevrolet vol in op de Camaro voor 2020. Want het eerste speciaaltje is al een feit. Het is de zogenaamde ‘Shock and Steel-package’. Je kan kiezen uit twee kleuren: Shock (fel groengeel) of Steel (grijs). Kies je voor de felle tint, dan zijn alle details grijs, bij het grijze exemplaar is het precies andersom. Daarnaast krijg je 20-inch grote ‘Blade’-velgen, spoiler, gele Brembo remklauwen en een zwart lederen interieur.
Nog een Camaro speciaaltje is de Heritage Edition. Deze gaat niet helpen om de verkopen in de VS op te krikken, want dit model is alleen bedoeld voor de Japanse Markt. De Heritage Edition is gespoten in de kleur Rally Green, een fraaie donkergroene tint. Deze lak wordt vergezeld door de aanwezigheid van twee racestrepen. Qua hardware heb je altijd de 6.2 V8 en kun je kiezen uit het LT (20 stuks) of SS uitrustingsniveau (40 exemplaren). Ook komen er 40 cabriolets.
E34M5Touring zegt
Tja, de Mustang en Camaro zijn steeds generieker geworden qua design. De retro modellen liepen als een trein. Vond van beide de laatste gen, qua looks, ook veruit de minste.
turbotoll zegt
De Challenger verkocht vorig jaar ruim twee keer zo veel dan in het jaar van z’n introductie tien jaar geleden.
Hoogst opmerkelijk aangezien het onderstel gebaseerd is op een E-klasse MB van eind jaren negentig.
https://jalopnik.com/the-ancient-dodge-challenger-now-sells-more-than-twice-1840793270
E550 zegt
@turbotoll: Hij ziet er ook veruit het stoerst uit. Als ik mocht kiezen tussen een Hellcat, een GT of een SS, dan had ik sowieso voor de Hellcat gekozen.
E34M5Touring zegt
@e550: En tussen een HellCat, ZL-1 en GT500? De SS en GT zijn geen HellCat concurrenten. En ontberen dus ook een hoop hardware.
E550 zegt
@e34m5touring: Zo’n vermoeden had ik al (ik bedoelde meer de reguliere V8 modellen), maar dan nog steeds heb ik een lichte voorkeur voor de Challenger (al vind ik ze alle 3 echt top!). Dat retro aspect is gewoon heel goed gelukt bij de Challenger.
vroaaaaaaaaaar zegt
Welke details zijn grijs bij de felle tint, en andersom? Ik zie ze niet op de foto’s…
RiKe zegt
Ach ja, in Amerika kost de Camaro SS $37000…in Nederland gaan we heel snel over een ton heen. Het is hier alleen een belastingparadijs als je veel geld hebt…
stalensnuitje zegt
@rike: Ach, de VS zijn ook alleen een paradijs als je veel geld hebt ?
RiKe zegt
@stalensnuitje: maar daar kan je tenminste wel voor fatsoenlijke prijzen een huis en een auto krijgen, met voordelige brandstofprijzen. Zo zijn er nog meer punten die wij als Nederland vanuit andere landen over kunnen nemen (niet specifiek Amerika, de immigratie van Oostenrijk of Australië ben ik erg fan van).
E550 zegt
@rike: dat is ook sterk afhankelijk waar je woont. Een vriend van mij woont in de Bay area. Daar is het alles behalve goedkoop. Een huis kopen kun je vergeten (2 kamer apartment begint bij een miljoen). Maar daar verdien je ook 3x zo veel als in Nederland. Die vriend ging van het OV in Nederland naar een C-klasse coupé (lease). Met een soort gelijke baan zou die hier max. een goed aangeklede Golf kunnen leasen.
w0ut zegt
Ze lopen 20.000 stuks in verkopen achter en gaan dat proberen op te krikken met een speciaaltje van 60 oplagen. Logisch!! ;-)
rs18011 zegt
@w0ut: weetje hoeveel mensen de M4 CSL een pracht auto vinden maar naar buiten lopen met een 418i op wieldoppen? Het topmodel of speciale edities worden doorgaans gebruikt om klanten te trekken, niet omdat ze er veel geld op verdienen.
PunicaOase zegt
@rs18011: de 4-serie bestaat niet met wieldoppen.. volgens mij geen enkele BMW meer, maar ik snap je punt ;-)
rs18011 zegt
@punicaoase: ja ik zag het zelf ook net, daarnaast is het geen M4 CSL maar CS.. foutje ;)
Dutchdriftking zegt
Tja, ik zou bij verkoop een lootje op en date met Megan Fox er bij doen, moet je eens kijken hoe die verkoopcijfers gaan stijgen!
RobUSA zegt
De Challenger had zeker nr1 geweest als ze cabrio’s erbij zouden verkopen (zie artikel met Demon cabrio hierboven)
koningjamesversie zegt
Challenger please.