De regeltjes opvolgen blijkt verdomde moeilijk voor onze ministers. Er zijn namelijk acht hypocriete ministers en staatssecretarissen die de eigen regels voor dienstauto’s overtreden. De auto’s zijn te vervuilend is en verbruiken te veel brandstof. Minister Verburg (kuch … “Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit” … kuch) spant de kroon en rijdt een Audi A6 diesel (energielabel F) zonder roetfilter.
Dit blijkt uit onderzoek van de NOS. Een minister of staatssecretaris die aan een nieuwe dienstauto toe is, mag er een kiezen met een energielabel van A tot en met D. Dit is vanwege de zogeheten Normering Rijkspersonenauto’s, volgens die regels zijn bewindslieden verplicht een dienstauto met een energielabel D of beter te rijden. Maar oa de ministers Rouvoet en Verhagen hebben auto’s die meer verbruiken.
Ook premier Jan Peter mag zichzelf een uitzondering noemen, hij heeft een gepantserde BMW 7 Serie, welke niet eens een energielabel heeft. Tja, dan weet je wel hoe laat het is. Camiel Eurlings (Verkeer) krijgt om “medische redenen” een speciale behandeling, geen invalidewagentje maar een verlengde Audi A8 vanwege zijn lengte. Yep, de youngster is 1,92 meter lang en zou niet lekker kunnen zitten in de kleinere A6 van zijn voorgangster Karla Peijs…
Joris G zegt
Dikke zever allemaal , ik haat de hype rond dat milieu gedoe. De automobielsector zorgt alles samen juist voor 15% van de vervuiling. Dan zouden ze beter is gaan kijken naar de overige 85% en niet alleen naar de auto’s.
Stephan zegt
Weer een nuttig onderzoek van de NOS, dit weet toch iedereen al? Ik geef die ministers groot gelijk, ik zou namelijk het zelfde rijden :P
Rick dos zegt
“Camiel Eurlings (Verkeer) krijgt om “medische redenen” een speciale behandeling”
Oooooo, dus zo makkelijk kom je onder de regels vandaan?
Mooi, dan heb ik een SUV nodig voor me rug. Een Porsche, Ferrari etc. voor mijn minderwaardigheidscomplex (Niet lachen, dat kan serieuze vormen aannemen).
Rick dos zegt
voor MIJN rug……..zie je daar begint het gelazer met mijn minderwaardigheidscomplexje al…..
Joris G zegt
@Stephan
Het gaat er gewoon om dat ministers een voorbeeld moeten vormen.
Als zij al niets doen voor het milieu, waarom zouden wij dan groen gaan rijden?
Mariette zegt
Tja, ik weet nog een hele andere reden. Auto’s met minder dan 6 cylinders zijn slecht voor mijn bio-ritme…echt waar hoor? Uit eigen ervaring…
MrSelected zegt
Ach joh, welke minister is nou niet hypocriet?
Ik vraag me alleen af welke auto dat GroenLinks vrouwtje, Halsema, rijdt. En al die andere groene rakkers..
lincoln zegt
maar .. hypocriete vuile smerige kinderlijk naïeve vuile pleuris hufter zijn .. behoord toch tot de kerntaken van een politicus ..
Alex zegt
“Yep, de youngster is 1,92 meter lang en zou niet lekker kunnen zitten in de kleinere A6 van zijn voorgangster Karla Peijs…”
ik ben 2,02 meter en ik zit in een A6 prima, maarja ministers = zeikerds
lincoln zegt
@MrSelected .. zo,n ludieke jaren 70/80 mercedes diesel .. vervuilender dan een landbouwmachine .. en heeeeel voetgangers aanrijdend onvriendelijk .. (wat haar motivatie was om SUV,s te weren) .. tering wijf ..
Ototaal zegt
de NOS heeft een groot gevoel voor humor…
Minister Rouvoet
Chrystler 300 op diesel
Zie bericht op de NOS site
lincoln zegt
en op verzoek wil ik nog wel een zwik synoniemen voor politicus neer pennen ..
m5 zegt
die zakkenvullers daar moeten zelf het goede voorbeeld geven en allemaal in een prius gaan rijden
Turbopaultje zegt
Als ik directeur van Toyota NL was, nou dan kwam er mss. volgend aanbod:
aan alle ministers wordt een GS450h ter beschikking gesteld op operational cost base en voor Balkellende natuurlijk de chefauto……………………….
RA999 zegt
@Ototaal
Die is mooi ja, een soort Freudiaanse vertyping.
@lincoln
Kom maar op ;)
3-serie zegt
Nou Camiel wat denk je van een Roomster?
Bij de weg, vanwege medische omstandigheden -stress- vraag ik nu een uitzonderingssituatie aan om van de Vluchtstrook gebruik te maken
RenesisHP zegt
Heeft Camiel Eurlings last van grootheidswaanzin? De A6 is te klein, maar de A8 dus ook. Waarvoor anders een verlengde versie?
Over Balkellende kunnen we alleen maar zeggen dat een gepanserde auto in zijn functie tegenwoordig een Must is. Erg geliefd is hij namelijk niet. ;)
carnie zegt
who cares ik bedoel ik vind dat ze mogen rijden met wat ze willen om eerlijk te zeggen, die mensen hebben een kut job en worden zwaar onderbetaald voor wat ze doen… En jah dan oké geef ze een lexus 400h, dat is wel milieuvriendelijker dan een A6 diesel natuurlijk ;) (niet)
GeoBem007 zegt
@ Alex: vanvoor of vanachter? ;)
MRTN zegt
goed dat ze hier onderzoek naar doen, is de eerst volgende kamervraag wanneer ze iets als slurptax bespreken
RA999 zegt
@carnie
Volgens mij vindt iedereen dat ie wordt onderbetaald voor wat ie doet, maar toch willen ze in Den Haag dat we zuiniger auto’s gaan rijden, dan vind ik ook wel dat zij een goed voorbeeld mogen geven…
G. de Groot zegt
Je kunt niet zeggen dat ze geen goede smaak hebben. Alleen vanwege het feit dat Rouvoet een 300 rijdt, vind ik dat ie toch wel wat respect verdient :P .
En opeens heb je het, je wordt minister.
StormRAM zegt
Mijn voorstel is: iedere minister en staatssecretaris een Smart fortwo micro hybrid drive! Ambtenaren en anderen van het ministerie verplichten met de fiets te komen. En, nouja vooruit dan maar…, de MP een Daihatsu Cuore :P
Kijk, das pas miliebesparing! :lol:
mvg, StormRAM
P.s. ik rijd in een Hummer whahahahaha! :D
Thomaz zegt
Haha Rouvoet in een 300C, past wel heel goed bij zijn gristelijke calvanistische bekrompenheid… *kuch*
dakloos zegt
De volksvertegenwoordiging dient het goede voorbeeld te geven, dus allemaal met de trein, dan is er weer meer plek voor ons om te rijden.
Ik ga maar eens proberen of ik op medische gronden korting krijg op de wegenbelasting daar ik ook een zwaardere auto rijd omdat ik mijn lengte mee heb en graag met droog weer de kap open gooi.
Sidney zegt
met 1,90 in een 106 (GTi) betaal ik wel mooi voor die wagens van die ego’s…
Hendrik zegt
Ik geef ze groot gelijk,
als ik minister was zou ik het ook doen.
w0o0dy zegt
@turbopaultje: da’s een goed idee, maar de volvo’s en audi’s van de KLPD vervangen door een vloot gs450h’s lijkt me dan nog slimmer. Dat zou ik doen als ik bij Louwman&parqui voor de pr- verantwoordelijk was.
RenJie zegt
Piet Hein Donner kwam altijd op z’n fiets… dat is pas een voorbeeld!
Mercedes - Jellinek zegt
Als je loopt te zeiken dat het millieu ernstig vervuild wordt, oke. Maar geef dan zelf het goede voorbeeld.
sacha zegt
Luister boys. Regels zijn er voor het gepeupel. Je gaat toch niet als minister voor joker rijden in een veel te klein auto’tje? Waarschijnlijk is het bij hen onderling de sport om een zo groot mogelijke auto te ritselen: “oef mijn rug”, “ik ben zo lang”, “ik wordt bedreigd, dus ik heb een gepanserde limo nodig”. En ons maar uitlachen tijdens de ministerraad.
Jan-Jaap-Karel-Kees zegt
Ja terwijl er een regeling kwam zodat ze meer geld kregen om een auto te leasen. Zodat het een milieuvriendelijke auto kan zijn. Neem dan toch gewoon allemaal een polotje diesel ofzo. linker stoel eruit en je hebt ruimte zat…
RenesisHP zegt
Jongens, regels zijn er om gebroken te worden. ;)
smeck zegt
nou ben ik wel benieuwd hoe onze allerbeste vriend/verrader bos zich voortbeweegt…met die slurptax mag ik voor hem hopen dat het een prius is…
smeck zegt
lees overigens net dat die beemer van JP energielabel G heeft
Hilco zegt
goed voorbeeld doet volgen.
mashell zegt
Ik zie het probleem niet. Het gaat om een bijzonder kleine groep mensen, die een fatsoenlijke auto echt nodig hebben. Of zij nou wel of geen slurptax auto hebben maakt voor het mileu echt niet uit. En voor de staatskas is het vestzak broekzak.
Maar goed, klagen over de regering is voor sommigen altijd leuk; vooral als het om een non-issue gaat.
Cosworth Driver zegt
Het word tijd voor een staatsgreep, ze gaan echt verkeerd met ons geld om.
Waarom denk je dat alles steeds duurder word, omdat ze in den haag ons geld steeds meer uitgeven aan “andere”dingen die zij belangrijk vinden.
Zij moeten maar eens gaan bezuinigen met als doel dat de burger het beter krijgen.Als je alleen al hoort dat er 5 miljard naar ontwikkelingshulp gaat.
lincoln zegt
@Cosworth .. 5 miljard .. denk je nou echt dat een afrikaans staatshoofd zich wil laten vervoeren in zo,n pauperbak als die nederlandse ministers doen .. 5 miljard valt dan toch best wel mee ..
Thomas zegt
dat men eerst eens de sterk vervuilende industrie en de transportsector aanpakken, voordat men de burgers lastig valt met inleveringsmaatregelen!!!!
Bas zegt
Om maar weer s aan te tonen hoe serieus we dat gelul van dat klootjesvolk in Den Haag moeten nemen.
Het is toch niet te filmen.
@Mashell:
Het gaat om een bijzonder kleine groep mensen, die een fatsoenlijke auto echt nodig hebben.
Die kleine groep mensen heeft wel een VOORBEELD functie.
Dan is het de bedoeling dat ze, naast een hoop gelul in de goede richting ook het GOEDE voorbeeld geven. Al was het alleen om om bij, ons “gewone mensen” (alias: de burgers) een klein betje geloofwaardig over te komen.
Ik bedoel…aan de ene kant hebben ze hun mond vol over normen en waarden en de norm is dus dat je als minister je volk moet opdragen om het een te doen terwijl je er zelf allerlei kutsmoesjes op na houdt om maar het tegenovergestelde te kunnen doen.
Het gevolg is dus dat de burger geen enkele waarde meer hecht aan het gelul uit Den Haag.
En ff ter uwer informatie…. De fabrikant van de BoerenMestWagen brengt in zijn 5 serie ook een A-label vortuig uit.
Lijkt me ook een hele fatsoenlijke auto voor als je m dan toch echt nodig hebt.
Bovendien!!! Wat voor moeite is het om op je stinkdiesel een fucking roetfilter te laten zetten want…zoals je al zei… het is toch vetzak broekzak. Daar komt nog s bij dat dit dus niet gaat om een kleine groep mensen want andere aso-ambtenaren volgen het voorbeeld van hun minister en rijden dus iets soortgelijks.
Texter zegt
De enige goede oplossing is de nieuwe Skoda Superb. Zuinig, vlot, comfortabel niet te duur en belachelijk ruim achterin. Auto Kampioen kwam al tot die conclusie bij de vorige Superb.
CooperS-lightningblue zegt
Vind het belachelijk. Zij rijden in die vervuilende auto’s rond en wij moeten f*cking SLURPTAX betalen…
Als die slurptax nou ook nog werd gebruikt voor iets om de Co2 te reduceren, maar nee, Nederland gaat er schoolboeken van financieren… Daar kan ik echt geen respect voor opbrengen zoiets. Gewoon pure zakkenvullerij! Opz**ten!
StormRAM zegt
Texter heeft op zich wel gelijk; van mij mogen ze best een veilige auto hebben, maar die moet antuurlijk wel zuinig rijden om toch een voorbeeldfunctie te kunnen wezen voor ons. Ik ben er, serieus ;), voor dat de ministers ngelijke auto nemen en verder niet zo zeuren. Misschien voor Dhr. Eurlings een Skoda Superb Stretched-versie ofzoiets, maar verder geen gezeur hoor!
roadster zegt
Maar Camiel past prive wel een MG-F (roadster) door Valkenburg hoor.
Eric zegt
Nou is zo’n onderzoek wel leuk om te doen maar wat gebeurd nu met deze informatie? Komen onze leiders naar buiten met een excuus en staan ze maandag bij de dealer voor een zuiniger bolide? Of steken ze hun middelvinger op en geven lachend extra gas bij? (dit laten ze natuurlijk doen door hun chauffeur) Politici zijn nooit te vertrouwen, onder het mom we doen het voor het land…laat me niet lachen stelletje………dfjhkfn*@$%
Ejay zegt
Rouvoet rijdt de oude 300C van zijn voorganger en dat past dan wel weer in het calvinistische gedachtengoed dat hij geen geld over de balk gaat smijten met een nieuwe wagen.
Die Groen Links muts reed tot verkort een oude Mercedes diesel, maar doet immidels Prius. Als je zo loopt te miepen ga dan helemaal met het openbaar vervoer.
1,92, ik ben 1.95 en pas prima achterin de A6 sedan.
Die gepantserde wagen is naar ik meen door Kok ingevoerd, u weet wel die man van wie wij nog een een behoorlijk aantal kwartjes tegoed hebben. Wie zou nou de NL MP willen vermoorden? Ik ken andere NL politicie die iets meer risico lopen.
Waarom een D-label? Waarom niet allemaal A labels? Het goede voorbeeld moet je geven.
@ Carnie, zwaar onderbetaald voor wat ze doen? Die mensen doen geen fuck. Behalve de hele dag een beetje praten. Meer vakantiedagen dan een basisscholier en betaalde tripjes naar het buitenland voor een salaris van bijna 100k. Door ons betaald en we krijgen alleen gesodemieter ervoor terug.
DennieFR zegt
Daarom krab ik m’n ramen niet als het gevroren heeft,maar laat ik de auto iedere ochtend 10minuutjes alvast lopen,om vervolgens met 1 op 8 de weg op te gaan,want het hele milieu kan me wat.
Het is al lang bewezen dat niet de auto’s de boosdoeners zijn..
mashell zegt
“Die kleine groep mensen heeft wel een VOORBEELD functie”
Voor wie hebben ze nou eigenlijk een voorbeeld functie? Voor mij? Neen, mijn leasebudget laat de 5 serie met A label helaas niet toe. Voor de mensen met een vergelijkbare verantwoordelijkheid? Die captains of industrie lachen om dat klein grut waar de ministerploeg zich mee voortbeweegt.
Bas zegt
“Die captains of industrie lachen om dat klein grut waar de ministerploeg zich mee voortbeweegt.”
Die lachen zich waarschijnlijk ook een rondje om het salaris dat een minster mee neemt.
Maar daar gaat het niet om heh. Ministers zijn: VOLKSVERTEGENWOORDIGERS….geen pootjes uitdraaiende dieven (of captains of industrie). VOLKSVERTEGENWOORDIGERS hebben de verantwoordelijkheid om mij te laten zien dat ze niet alleen weten hoe het hoort (of mij dat te doen willen laten geloven), ze moeten ook zogenaamd: boter bij de vis doen.
Ik zie nog de agenten op de fiets door de binnenstad rijden om anderen te vertellen dat ze er niet mogen fietsen….da’s DOM (en ook precies de reden dat ik die luie lui niet meer serieus neem).
Doorrijden zegt
Halsema rijdt in een Prius, btw…… de fake “groene” auto. daarvoor heeft ze inderdaad t milieu lopen zieken met een oud barrel.. maar ik gaf haar destijds geen ongelijk: zo’n klassieke sloep is super.
ps. Alle zielepieten die lopen te zeuren kunnen beter op de site van greenpeace kijken dan op deze autosite..
joep zegt
Deze “discussie” toont de nederlander wel weer echt van zijn kleinste zieligste en meest bekrompen kant zeg… tsjonge jonge jonge…..
Jesper zegt
zootje zeikerds die ministers man, en ik durf ook rustig met iedereen hier te wedden dat die ministers ook wel weer onder de slurptax uit weten te komen bij hun volgende karretje, en dan wel zeiken als het gewone volk een passat koopt!
bozewolf zegt
Fijn om te zien dat onze bewindslieden het goede voorbeeld geven….
Oh, wacht…
Jos zegt
Zie @ Geenstijl 15-09-05
Jan Peter heeft een nieuwe auto gekocht. De premier was uitgekeken op zijn BMW 740 Li en heeft nu een 760 Li besteld. Kosten? Bijna 169.000 euro. Alleen komt daar nog zo’n 230.000 euri bij om de baas te vrijwaren voor kogels, mijnen en raketten. Want het moge duidelijk zijn dat Balkenende bovenaan menig verlanglijstje prijkt van de Al Zarqawi’s van deze wereld. Door bepansering weegt de limousine maar liefst 3,8 ton, waardoor bij ieder bezoekje aan zijn geliefde Zeeland, de provincie een cm verzakt. Gelukkig valt het met het gebruik wel mee. Zo rijdt de normale uitvoering van de 760 Li slechts 1 op 6,8, al zal Jan Peters autootje wel een litertje of wat extra verstoken. Maar dan heb je wel een echte 12 cilinder met 408 pk. Fuck die rode energietabel, je bent tenslotte de baas! En bovendien gaat die belasting op vervuilende auto’s pas volgend jaar in. Heeft Jan Peter toch mooi 540 euri uitgespaard…
UPDATE: Even doorknallen vanaf 10 meter afstand met een standaard automatisch geweer, voorzien van full metal jacket kogels, danwel kogels met geharde stalen punt, en de supafly BMW met armourlevel B6 kan naar de schroothoop. Net als de inzittenden trouwens…
Bizar dus!!
mashell zegt
“Ministers zijn: VOLKSVERTEGENWOORDIGERS…”
Onjuist. De leden van de 2e kamer zijn de volksvertegenwoordigers (formeel gezien de 1e kamer trouwens ook). Die vertegenwoordigen het volk dat hen daartoe gekozen heeft. De regering is een heel ander instituut. In principe gevormd door de koningin.
Er zitten flink wat ministers in de regering die niet eens op de kieslijst voor de 2e kamer staan. Je kunt stellen dat de minsters een voorbeeldfunctie hebben in hun doen en laten maar om nou enorme poeha te gaan maken als ze een auto rijden die hun eigen gedragsregels (het is bepaald geen wet) overschrijdt vind ik ronduit belachelijk.
mashell zegt
“en dan wel zeiken als het gewone volk een passat koopt!”
Als je een beetje slim een Passat koopt (een Bluemotion bijvoorbeeld) krijg je de tegengestelde slurptax, krijg je zelfs BPM korting!
clijde zegt
Wat een gezeur over de ministers. Als je er niet tegen kunt, dan moet je in de politiek stappen, en niet je stomme kolder verhalen op een blog. Ik vind het prima hoe ze vervoerd worden. Waar hebben we het over, het klein leas-parket van Den Haag. Kijk eens om je heen, en er komen per jaar weer een half miloen nieuwe wagens in nederland bij…
Sorcerer zegt
De A8L van Eurlings heeft trouwens wel een C-energielabel (vanwege groot oppervlak en _relatief_ zuinige motor).
Benny1 zegt
@autoblog
Wat zijn ze toch hypocriet he!
Goed dat je het onder de aandacht brengt, maar ik was er helaas al tijden van op de hoogte. Sommige mensen staan toch nog steeds boven de wet schijnbaar ;)
3-serie zegt
Nee hoor we zijn allemaal gelijk. alleen is de ander een beetje meer gelijk dan de ander.
oeps..waar komt die inspiratie vandaan……
3-serie zegt
De een meer gelijk dan de ander natuurlijk….
Heb de schuur niet goed genoeg gelezen
Citrofiel zegt
Nou zeg, dat is flauw. Als ze vanaf nu op die regels gaan letten, dan kunnen de opvolgers van deze ministers geen Citroën C6 V6 HDi meer kiezen… :( Dan maar een 2.2 HDi! (label C) :D
RobTWo zegt
@Jos, die 760 Li van JP heeft zoveel pk’s nodig omdat het eigenlijk een vrachtwagen is. Van de RDW-site:
Massa & laadvermogen
Massa leeg voertuig 3.440 kg
Laadvermogen N.v.t.
Toegestane maximum massa voertuig 3.930 kg
Massa rijklaar 3.540 kg
floryn zegt
Ach ze zouden elk overheidsmobiel zo snel mogelijk electrisch moeten maken. Dat zou nou een klant zijn waartegen elk bedrijf zegt: “maakt niet uit wat u wilt wij maken het op maat” Toch vind ik dat ministers it oogpunt van representativiteit niet in een prius moeten stappen maar een auto met een betrouwbaar imago audi is prima
Igor zegt
Sorry, maar ik vind dit beschamend links geouwehoer!
Ik zag het net in de herhaling van de NOS en ik werd echt boos door die eeuwigdurende linkse onpartijdige journalistiek! Er werd gesproken van een “vervuilende” A6 diesel. Ik weet niet, maar volgens mij is een A6 diesel minder “vervuilend” dan de gemiddelde 17 jaar oude BX van die journalisten.
(Exit razernij, enter ratio)
Ministers moeten respect afdwingen. En niemand zal een minister serieus nemen als hij gechauffeurd wordt in een Golf 1.4 FSI, Smart ForTwo of zelfs zo’n (zeer schadelijke!) Prius. En ministers hebben een comfortabele auto nodig. Ik vind dat alle ministers in een gelijke auto moeten rijden. Bijvoorbeeld een zuinige versie van een A6/A8 of een of andere E-Klasse Bluetec. Nu worden die dingen volgens mij per ministerie aangeschaft (weet niet zeker hoor), lijkt mij handiger als ze allemaal dezelfde krijgen.
eMilt zegt
Wat een onzin van die Eurlings. Ik ben 1.95 en kan prima achterin een A6 zitten. Zeker in een Avant.
Die energielabels zijn trouwens grote onzin. Zo heeft een A6 Sedan 3.0 TDI Proline Quatro Tiptronic energielabel F terwijl een A8 in die specificaties energielabel E heeft. Dus zou een A8 “beter” zijn maar toch verbruikt (en dus uitstoot) de A8 theoretisch hetzelfde maar in de praktijk waarschijnlijk meer.
w0o0dy zegt
Eurlings rijdt enorme afstanden en zit dan ook enorm veel en lang in de auto…. ik meen dat hij dagelijks zo’n 4 uur achterin de auto zit. Dan is een beetje ruime auto niet zo gek. Hij moet overigens ook in de auto kunnen werken of slapen dus dan is meer ruimte beter.
johan zegt
die halsema van groenlinks reed nog niet zo lang geleden in een hele vervuilende oude dieselende mercedes van meer zo een 20 jaar oud….
en maar zeuren over het mileu, hypocriet wijf is het ;-)
Wally zegt
Pff waarom moeten ministers in deze tijden van onbegrensde communicatie nog steeds urenlang het van de ene naar de andere kant van het land vervoerd worden? Laat ze webcasten, of een blog beginnen..
I love de audi 4.0TDI van Dedecker :)
Bas zegt
…”maar om nou enorme poeha te gaan maken als ze een auto rijden die hun eigen gedragsregels (het is bepaald geen wet) overschrijdt vind ik ronduit belachelijk”…
Ik maak altijd poeha als mensen het fatsoen niet kunnen opbrengen om zich niet aan hun eigen gedrags regels te houden. Ik haat namelijk regeltjes en dit is dus olie op het vuur voor mij :)
CitroFiel2 zegt
Als zeg nou gewoon 2 uitzonderingen instellen, die eerste is de MP die een zwaarbepanserde auto mag hebben (en dus vervuilend) en voor ministers zoals minister Maxime Verhagen last hun rug hebben en dus een spiciale auto nodig hebben.
In dit geval een BoerenMestWagen 7-serie en een Citroen C6 met hydropneumatische vering, en voor de rest iedereen een zuinige auto!!!
clobus zegt
gelukkig heb ik een zuinige 26 jaar oude corvette die 1 op 2 rijdt…..
Laer zegt
ik vind het prima dat de regering dikke auto’s rijdt, maar dan moet ze ons ook niet gaan zieken met zogenaamde milieuvriendelijke 80km/h zones op snelwegen etc. Helpt namelijk helemaal niet tegen het opwarmen van de aarde
autopaus zegt
Een gepanzerde en verlengde Prius voor balkenende.
De rest van het kabinet met standaard priusen. Dat maakt NL weer boven op de milieu agenda in de wereld