Er gaat nu al miljarden naar de bouw en onderhoud van wegen en infrastructuur, maar als dit niet meer wordt, bouwt de minister niks meer.
Ieder jaar krijgt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat miljarden euro’s om nieuwe infrastructuur te bouwen en bestaande (spoor)wegen en tunnels te onderhouden. Vandaag is bekend geworden welke wegen ze daarmee willen gaan bouwen. Het beeld van vandaag is echter een beetje negatief. Het ministerie blijft wel bouwen, maar heeft daar minder geld voor. Zo kosten bestaande projecten meer geld dan verwacht.
Er is alleen een ander probleem, zegt minister Cora van Nieuwenhuizen vandaag bij de BNR Nationale Autoshow. En dat probleem heeft alles te maken met de Tweede Wereldoorlog. In de periode daarna zijn er namelijk allerlei tunnels, bruggen, viaducten en wegen gebouwd. En die komen nu allemaal in aanmerking voor onderhoud en renovatie, zegt Van Nieuwenhuizen. “Daar is heel veel geld voor nodig, structureel hebben we een tekort van 1 tot 1,5 miljard euro.”
Dit klinkt misschien een beetje vreemd; die bruggen en wegen liggen er immers al jaren. Dus je weet al jaren dat dit er aan zit te komen, dus had je je er al jaren op voor kunnen bereiden, toch? Daar is Van Nieuwenhuizen het niet helemaal mee eens. Zo is het sinds de oorlog steeds drukker op de weg geworden en is het vrachtverkeer zwaarder. “Daar zit soms wel een factor vier aan verschil tussen, in vergelijking met wanneer die bruggen werden geplaatst.” Dat betekent dat die infrastructuur onverwachts meer onderhoud en renovatie nodig heeft, zegt Van Nieuwenhuizen.
Op dit moment halen ze tekorten weg door geld wat voor de komende jaren ingepland was, naar voren te halen. Tegelijkertijd kunnen nieuwe projecten nu niet doorgaan, vanwege de stikstofproblematiek. Dus wordt dat geld nu geïnvesteerd in de onderhoud en renovatie. Zo hou je de grond-, weg- en waterbouw ook bezig, zegt de minister.
“Maar dat onderhoud wordt in de komende jaren steeds meer. Dus het volgende kabinet moet écht meer geld uittrekken voor infrastructuur, anders gaat alles naar onderhoud en gaat er niks naar nieuwe infrastructuur.” Met andere woorden, als er niet meer geld naar haar ministerie gaat, bouwt de minister binnenkort geen nieuwe wegen meer bij.
De vraag voor extra geld voor nieuwe wegen en onderhoud klinkt misschien een beetje raar. Door corona rijden we immers allemaal een stuk minder, dus is er minder wegdek nodig, niet? Daarnaast hoor je bedrijven die zeggen in de toekomst meer te willen doen met thuiswerken, ook na corona. Hebben we in zo’n toekomst wel extra wegen nodig?
Ja, zegt Van Veldhoven. Hoewel ze ook denkt (en hoopt) dat mensen straks meer thuiswerken dan voorheen, verwacht ze niet dat het op dezelfde schaal als nu zal zijn. “Daarnaast heb je te maken met een stevige bevolkingsgroei en online winkels die steeds meer pakketjes rondsturen.” Tot slot is er maar de vraag of mensen die nu een tweedehandsauto hebben gekocht om niet meer met het ov te hoeven reizen, straks weer in de trein, bus en metro stappen. “Er zijn dus zoveel redenen voor waarom mobiliteit gaat toenemen, dat je ziet dat die plannen keihard nodig zijn.”
Hoeveel geld ze concreet extra wil? Sowieso om dat structurele tekort van 1 tot 1,5 miljard euro te kunnen oplossen. “Plus daar nog iets bij.” Volgens berekeningen van de Mobiliteitsalliantie zou er jaarlijks drie miljard euro extra nodig zijn. “Die berekeningen zien er heel goed uit…”, zegt de minister.
Verder in deze aflevering van de BNR Nationale Autoshow: Dennis Retera praat over zijn driftrecord in de Porsche Taycan. En Jan Lammers vertelt over zijn biografie.
Foto: Aston Martin Vanquish S van @LarsMolema12345 via Autojunk.nl.
205zonderdak zegt
Ze zijn niet wijs daar.
basman147 zegt
Goh, een VVD minister die om meer geld voor nieuwe wegen vraagt. Is het al bijna weer verkiezingstijd dan?
faalhaas zegt
Wat een chantage van onze staatspooier van infrastructuur.
Pascal zegt
Nou dan betaal ik mooi ook geen wegenbelasting meer! Oh wacht, dat deed ik toch al niet meer sinds ik een EV rijd…
kle500 zegt
Ik ben normaal niet zo van het overheid- bashen, maar als ze eerst eens zorgen dat niet élk project miljoenen over budget gaat en niet de staat er voor opdraait, maar de aannemer, dan praten we verder..
sirdrinksalotofpetrol zegt
@kle500: De overheid doet zelf de uitvraag naar de aannemers. Als daarin de helft vergeten wordt of grote fouten bevat dan hoeft een aannemer daar niet voor op te draaien.
Robert zegt
@sirdrinksalotofpetrol: da’s maar een deel van het verhaal. Ik kom in m’n werk vaak genoeg dezelfde problemen tegen.
Klant vraagt om een invulling van een wens met een beperkt budget, kleedt de aanvraag vervolgens uit en laat de resterende werkzaamheden uitvoeren in de vorm van meerwerk. Voilá, budgetoverschrijding is een feit.
Omgekeerd worden er in de offerte bewust zaken buiten de aanbieding gehouden, om zo de prijs te drukken en er gunstig uit te springen in het aanbiedingstraject. En dan maar hopen dat de aanvrager het niet door heeft. De resterende noodzakelijke werkzaamheden worden dan als meerwerk opgevoerd. Voilá, je budgetoverschrijding is een feit.
Of de aanvrager heeft gewoonweg onvoldoende kennis om een project op waarde en behoefte in te schatten, schrijft zelf een bestek waarin dus de nodige tekortkomingen zitten en gedurende de uitvoering komen er nog wat kostbare maar noodzakelijke zaken op de meerwerkstaten. Voilá, opnieuw is je budgetoverschrijding een feit.
Echt, bovenstaande komt vaker wel dan niet voor. Of zelfs in een combinatie van deze scenario’s. En echt niet alleen bij overheden.
Van Epschoten zegt
Ik zeg doen!
karhengst zegt
We moeten meer kalkoen eten zodat we weer 130 mogen rijden. Zijn we 30% sneller van de snelweg af.
Ot92 zegt
Of we gaan terug naar 130, maar dan echt overal 130 waar het eerder ook kon, ook op de stukken waar je 120 mocht en daarna voor een kilometer 130. Dan wordt er weer meer getankt, of te wel meer belasting en accijns richting de overheid, haal daar het geld maar vandaan.
Het mot nie gekkur worduh…
mashell zegt
“Tot slot is er maar de vraag of mensen die nu een tweedehandsauto hebben gekocht om niet meer met het ov te hoeven reizen, straks weer in de trein, bus en metro stappen.”
Ze is tenminste niet wereldvreemd, ze weet dat het met de auto prettiger reizen is dan met het openbaar vervoer.
jack_abarth zegt
Zo is het sinds de oorlog steeds drukker op de weg geworden en is het vrachtverkeer zwaarder. “Daar zit soms wel een factor vier aan verschil tussen, in vergelijking met wanneer die bruggen werden geplaatst.”
Dat het drukker wordt klopt, dat de wagens zwaarder worden klopt ook. Maar niemand die mij wijs gemaakt krijgt dat ze dit niet aan zagen komen. Het is niet zo dat een personenauto van de één op de andere dag ineens 600kg zwaarder is geworden. En het is ook niet zo dat iedereen opeens van het formaat Polo naar formaat 5-serie is gestapt.
Vooruitzicht zijn ze daar in Den Haag toch al wel minimaal 20 jaar verloren.
ericd zegt
Nieuw asfalt wat miljarden kost nergens voor nodig. De toekomst is aan manieren om bestaande middelen en wegen beter (efficiënter) te benutten. Vijf werkdagen maal vier uur spits dagelijks = 20 uur, oftewel 12% over een volle week gemeten. Om daar nou meer capaciteit voor aan te leggen… Ga die spits maar spreiden, meer thuiswerken zoals nu al gebeurt e.d. Daarbij zijn 95% van de auto’s inmiddels even breed geworden als de gemiddelde bestuurder lang is. Gezien het feit dat de meeste commuters in hun eentje in de auto zitten, betekent dat deze zich languit overdwars over een rijbaan zich zijwaarts verplaatsen… uitgerekend wanneer de wegen overvol zijn met andere commuters. Voila: de opstoppingen, de files. Dat moet op den duur anders. Motorfiets kent zijn beperkingen, en dus…
larsmolema12345 zegt
altijd leuk om jouw eigen foto bij een artikel te zien
Cabrioot zegt
Als ze stoppen met geld dat door de burger is betaald met bakken over de balk te smijten blijft er genoeg over voor de wegen, we betalen er al genoeg voor elke maand