Minister Cora van Nieuwenhuizen heeft een mening over ‘corona-racers’: hardrijders op de rustige snelwegen.
Onze nieuwe realiteit is 100 kilometer per uur op de snelweg. Maar ook een nieuwe realiteit is dat je niet zo vaak meer de snelweg op gaat, of mag. Weg met de ochtendspits, drukte, filevorming en alles wat ermee te maken heeft.
Corona-racers
De gelegenheidstheorie leert ons dat potentiële Paul Walker-wannabees de snelwegen dan gaan zien als racebanen. Grote snelwegen met weinig auto’s: trap dat gas maar in. Maar de overheid is er minder blij mee. Corona, eh, Cora van Nieuwenhuizen bemerkt deze hardrijders. Ze roept op dat ondanks de afgenomen drukte, de verkeersregels ter harte genomen moeten worden. De Telegraaf laat weten dat de minister van Infrastructuur en Waterstaat niet blij is met deze ‘corona-racers’ (woord van het jaar?).
Altijd aan de regels houden
“Door de coronacrisis is het een stuk rustiger op onze wegen. Dat is op geen enkele manier een excuus voor te hard rijden of ander asociaal weggedrag,” aldus Van Nieuwenhuizen. De uitspraak kwam tot stand nadat vorige week iemand geklokt werd met 220 km/u, waar je dus 100 mag. “Het is een treurig voorbeeld van dit wangedrag.” Dit extreme voorbeeld wordt vergezeld door een groot aantal hardrijders die op de bon geslingerd werden.
Niet alleen snelwegen
Maar om nou alle snelwegen over één kam te scheren, nee. Ook in buitengebieden worden mensen geklokt op harde snelheden. Een deel van dit soort gebieden is al gesloten, maar ook de haven van Scheveningen is nu dicht. Dit omdat een groep automobilisten daar ook het rechterpedaal van hun auto iets te enthousiast gebruikte.
Image-credit: een Porsche 911 GT2 RS op een rustige snelweg, gespot door @larsmolema12345 op Autojunk.
Robert zegt
Het is puur politieke correctheid die haar dwingt tot het doen van deze uitspraken. Maar ondertussen lacht ze zich de ballen uit de broek (o nee, wacht…). Op deze manier pak je én nog wat extra pegels via het CJIB én je hebt in luttele weken een flink aantal idioten te pakken die je met een onvoorwaardelijke rijontzegging voor langere tijd van de weg af hebt. Wat de algemene veiligheid weer ten goede komt.
Ik zeg: win win.
flutterby zegt
@RRRobert: de inkomsten van het CIJB verdwijnen net als bijna alle andere belastingen direct in de staatskas. Niemand krijgt maar een compliment als ze veel ophalen.
Waar Nieuwhuizen wel aansprakelijk voor is verkeersveiligheid en met 200 km/u rijden is dat niet. Hoewel het bij mij altijd goed is afgelopen.
svdv zegt
Als er geen enkele reden is voor de veiligheid dat de snelheid van 130 naar 100 is gegaan, blijf ik lekker doorrijden op de oude snelheid..
intimrasiert zegt
Snelheidslimieten op ‘snel’wegen zijn sowieso kolder. Als de weg het toelaat en je auto ook op een veilige manier, dan is er niks op tegen om 200 te rijden. Kijk maar naar de Autobahn.
mercedesclsfan zegt
Klopt, met de 1 serie van mijn vrouw vind ik 160 al eng maar met mijn a4 voelt 200 nog steeds vrij prettig aan. Naar mijn gevoel is harder wat griezelig maar als je auto het toelaat waarom niet.
frankel zegt
@mercedesclsfan: Tsjah, zo voelde afgelopen zondag 330km/u nog vrij veilig…!
volvo480gtt zegt
@mercedesclsfan: rijdt jouw vrouw met een C1 serie? Of een Mazda 121? Want ik kan ben het niet met je eens dat 160km/u met een BMW 1 serie eng is… tenminste niet met de 1 series waar ik mee gereden heb. En de A4’s waar ik mee gereden hebben rijden goed, zeker. Maar niet toch niet zo veel beter dan de BMW 1?
sportevo zegt
@volvo480gtt: ik kan het mij ook totaal niet voorstellen dat een 1 serie eng aanvoelt bij 160.
Misschien heeft hij de goedkoopste 1 serie van Marktplaats gekocht en heeft die al een keer om een boom heen gezeten of is de auto totaal verknald met een goedkope set dempers/veren.
gregorius zegt
Die eerste serie van de 1-serie, daar had mijn vrouw vroeger een 116i van. Alle opties van binnen, maar ondertussen een 1.6je met een 5 bak (in een BMW, ja, echt). Bij 120 zat dat ding al zo in de toeren dat je elkaar nauwelijks kon verstaan. Bij 150 voelde ik me al niet meer veilig; alleen al door de herrie. (die auto had ze voordat ze mij had; gelukkig snel dat ding weggedaan en haar aan de E93 330i gekregen, opgevolgd door een E93 M3).
Anyway, bevestigd dat ook mannen gewoon bang kunnen worden in een 1serie bij 150 km+
sportevo zegt
@gregorius: lawaai kan ik mij voorstellen. Dat gevoel had ik altijd in de Peugeot 206 en Clio van mijn vriendin. Ik was altijd in de veronderstelling dat ze een versnelling miste in die auto’s of dat ik nog in zijn 4 reed + dat isolatie in die modellen ook veel minder is dan ik bij mijn eigen auto gewend ben.
Edge zegt
@intimrasiert: Het is ook niet onverstandig om daarbij een stukje voorgeschiedenis in acht te nemen. De Autobahn zonder snelheidslimiet is eigenlijk pas echt ontstaan in 1978. Toen waren de omstandigheden heel anders: er waren veel minder auto’s dan nu, en de auto’s die er waren konden doorgaans ook minder hard dan nu. De Duitse bevolking en de hoeveelheid auto’s op het Duitse netwerk zijn dus opgegroeid met de combinatie van het sneller worden van de auto’s, het drukker worden van de snelwegen en de ongelimiteerde Autobahn. De Autobahn is daarmee een goed voorbeeld van hoe het kan, maar ook juist het perfecte voorbeeld waarom het hier in Nederland niet zou kunnen.
Kijk, het zit namelijk zo: Wij Nederlanders zijn die autobahn-mentaliteit helemaal niet gewend. Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen. De Nederlander die twee keer per jaar naar Oostenrijk op skivakantie gaat, zal de autobahn-etiquette echt wel onder de knie hebben. Iemand die voor werk dagelijks in Duitsland zit ook. Maar hoeveel mensen zijn dat nou daadwerkelijk? Dat zal echt maar een fractie van het aantal Nederlandse rijbewijshouders en autobezitters zijn. Veruit het grootste deel van de Nederlandse bestuurders mist de kunde, de ervaring of het verkeersinzicht om dat veilig te kunnen doen omdat ze simpelweg niet anders gewend zijn dan dat er snelheidslimieten gelden.
En wat krijg je dan? Honderden ongevallen met mogelijk dodelijke afloop, omdat nieuwbakken hardrijders ofwel onterecht inschatten dat het veilig is om op dat moment hard te rijden en vol achterop iemand klappen, ofwel omdat andere verkeersdeelnemers totaal niet bedacht zijn op het snelheidsverschil en hem met 130km/u wel eventjes naar de linkerbaan gooien terwijl er een auto met 200km/u aan komt gereden.
mashell zegt
@Edge: er is ook nog een technisch aspect. In Nederland hebben we veel meer op en afritten per kilometer dan in Duitsland, dat verhinderd sneller rijden. Ook is de verkeersintensiteit tussen de steden in Nederland hoger. Als iemand die al vijf jaar tussen Beieren en Nederland pendelt moet ik je helaas zeggen dat de Nederlander die twee keer per jaar naar Oostenrijk rijdt er helaas maar weinig van begrijpt, dat is gewoon vakantieverkeer wat qua onlogisch en onvoorspelbaar gedrag de allerergste soort is.
flutterby zegt
@Edge: tijd voor een gevorderde rijbewijs waar je boven de maximumsnelheid mag rijden, verplicht met dashcam en uiteraard zonder “tailpipe” emmissies.
maotje zegt
@intimrasiert: wat een onzin.
v60germany zegt
@intimrasiert: dus, elke dag ff Deutschland besuch.
Trouwens, even pure nieuwsgierigheid, is ‘ie dan glad of met stoppels?
dedude zegt
Sorry. Spijt me.
bo1133 zegt
Snap dit gezeik nooit. Als er niemand anders is en je rijdt jezelf dood eigenschuld. Als het druk is kan je niet eens hardrijden, maar met 100 per uur richting het noorden als het rustig is slaat natuurlijk echt nergens op.
centocinquantanove zegt
@bo1133: Ik hoop voor je dat je nooit hoeft mee te maken dat een vriend of familielid kapot word gereden door iemand die denkt dat 220 prima in verhouding is tot de rest van het verkeer.
RiKe zegt
@centocinquantanove: dat zegt hij toch ook niet? Hij zegt als er niemand anders in de buurt is. Of wil je zeggen dat 140 rijden op een uitgestorven A2 om 2 uur ’s nachts zo gevaarlijk is voor anderen?
xjs678qr zegt
Iedereen heeft direct de neiging om de extremen erbij te trekken, maar met de drukte van vandaag en buiten de Corona tijden op kalme momenten is 140 niet zo gek.
bo1133 zegt
@rike: dat was inderdaad totaal niet wat ik zei. Het lezen en begrijpen loopt nog wel eens achter helaas. Die beste man cento snapt er werkelijk niks van.
Henk_he zegt
In deze tijd is ronduit asociaal om jezelf, of anderen in gevaar te brengen. 1 moment van onachtzaamheid en je ligt op de IC (of snijtafel). De ziekenhuizen hebben wel wat anders te doen
misterBo zegt
En henk eet ook geen friet, drinkt geen drank, nooit suiker, op tijd naar bed, nooit stress en alleen goede genen in de familie. Altijd fietsen met eem helm op, Immers henk doet alles om te voorkomen in het ziekenhuis te komen
maotje zegt
@misterBo: wat een vergelijkingen. Zijn we goed in in nederland dingen vergelijken die kant nog wal slaan.
Yzord zegt
@Henk_he: zoals? Ow wacht, u bedoelt de ic’s die het helemaal niet druk hebben vanwege de coronahype? Ja, mijn dagen hier zijn verschrikkelijk. Kwamen er maar mensen binnen :-(
viezefreddyw zegt
@bo1133: Opzich mag het wel wat genuanceerder. Ik zal de laatste zijn die zegt dat hardrijden gevaarlijk is en dat je dat nooit moet doen etc, doe het zelf met enig regelmaat. Maar als iemand zich dood rijdt is het natuurlijk vervelender dan alleen ‘eigen schuld’. Ik heb wat dat betreft medelijden met de politiemensen, de brandweermannen en ambulancepersoneel. De politiemensen moeten namelijk naar de nabestaanden toe om uit te leggen dat papa niet meer thuis komt omdat hij zich tegen een boom heeft doodgereden. De brandweermannen moeten er voor zorgen dat de auto bijvoorbeeld opengeknipt wordt om het lijk te bevrijden. Ambulancepersoneel moet maar kijken of er nog enigszins wat te redden valt ofzo… Dat laat je niet in de koude kleren zitten.
transaxleman zegt
Tja het is anders met een vlotte auto zooo makkelijk tegenwoordig om veel te hard te gaan.
Beetje semi-moderne auto met 300+PK zit in no time boven de 200.
En er is inderdaad geen zak te doen op de weg dus je doet niemand iets kwaad.
Maar aan de andere kant, als je crasht dan moet er politie, brandweer, ambulance etc bij komen. Die mensen hebben het al druk genoeg nu en daar snoep je dan kostbare capaciteit van weg
hplh zegt
@transaxleman: en als je te dik bent en teveel drinkt heb je meer zorg nodig. Gaan we die mensen dan ook bekeuren?
stino zegt
@hplh: die worden al bekeurd indirect door het btw
ghost zegt
@hplh: dikke mensen moeten ook gewoon 2 stoelen kopen in vliegtuigen, stadion’s, bioscopen…
Stelletje papzakken.
Ja toch? Niet dan?
vaakbenjetebang zegt
Daar pleit ik al jaren voor. Het is toch van de zotte dat ik met mijn 77 kilo extra moet gaan betalen als mijn koffer een kilootje te veel weegt, maar iemand met het dubbele van mijn (volkomen normale) BMI geen cent extra hoeft te betalen en dan ook nog eens overlast veroorzaakt omdat zijn of haar te vette lijf eigenlijk niet in het stoeltje past? Als je in de breedte niet in een stoeltje past, hoor je in het ruim… Of extra te betalen naar rato van de extra ruimte die je nodig hebt.
crashingduke zegt
@vaakbenjetebang: eerste 100 kilo (jijzelf en bagage) zijn gratis. Daarna bijbetalen.
vaakbenjetebang zegt
Precies, zoiets. Met eventueel een correctiefactor voor lichaamslengte of iets dergelijks. Zoals ik het zie is het simpel: er zijn n zitplaatsen, het vliegtuig kan x kilo ‘payload’ meenemen, x gedeeld door n is dan het kiloquotum per passagier. Voor mijn part neem je in plaats van n het aantal bezette zitplaatsen, ook goed. Desnoods kun je het helemaal per kilo gaan doen waarbij je als je onder de (bijvoorbeeld) 100 kilo zit je geld terug krijgt, of je credits kunt verkopen aan de hoogste bieder op de vlucht die meer gewicht meeneemt. Maar goed, zoiets rationeels gaat natuurlijk nooit gebeuren, want dan worden eerst de moddervette en vervolgens de dikke sneeuwvlokjes boos, Cartman-style.
monsieurleloure zegt
@vaakbenjetebang
Ik heb nog nooit op een weegschaal gestaan bij het inchecken van je bagage.
Nu weeg ik nog geen 80 kilo dus dat scheelt.
gregorius zegt
en ook een geurtest aub!
potver7 zegt
@transaxleman: wat is dat nou weer voor non-argument. Die auto met 300 pk nam je met je volle verstand, in de wetenschap dat we hier snelheidslimieten hebben waardoor je het snelheidspotentieel nooit (legaal) kunt gebruiken. Prima als je je af en toe laat gaan, maar ga dan niet zeuren als je tegen de lamp loopt.
dawwg zegt
Lekker makkelijk scoren onder de paraplu van ‘corona’; je mag nooit te hard rijden – terwijl in de spits het structureel gebeurt/gebeurde – dat het nu rustig op de weg is, maakt het niet meer of minder erg …hoogstens een klein beetje minder gevaarlijk.
unimog406 zegt
Die 100km/u is echt gevaarlijk met de leegte op de snelweg en dat lekkere zonnetje, 2x per week rij ik een retourtje Amersfoort-Zwolle, zitten een paar van die zwierige bochten in. Ik beschouwde mezelf altijd als een alerte, actieve chauffeur, ik rij defensief en reed nooit veel te snel (Max. 10km/u boven geldende max buiten bebouwde kom) maar nu… ik stap fris achter het stuur maar op genoemde traject heb ik dan toch moeite geconcentreerd te blijven en niet weg te dromen bij 100km/u… ik ben nu zowaar wél blij met m’n active leen keeping assist. En sorry, maar ik rol nu toch meestal 120 km/u dan blijf ik bij de les. Zal me dus weleens een prent gaan kosten, maar ik kom liever veilig thuis.
RickB zegt
Ik rij elke dag dat stuk. Maar, ik ben blij dat ik er bij Harderwijk al af mag. Daar op de Veluwe moet je je toch dood vervelen met die bomen om je heen. Voor je gevoel maak je 0 progressie als je daar rijdt. Ja, die handelaar met die hijskranen en rupsvoertuigen bij Het Harde, dat is het enige herkenningspunt van waar je zit.
Zodra de BP en de HAMU in zicht komen, weet je dat je er al bijna bent.
skinny058 zegt
@RickB: Welke snelweg in NL vindt u dan wel “spannend”?
kareljansen zegt
@unimog406: Ik stel de copilot in op 110 en speel de hele weg met m’n telefoon, die in de houder zit. Voor mij is 130 echt veiliger.
bpc zegt
Je telefoon in je koffer steken zal nog veiliger zijn voor jou, of misschien gewoon je rijbewijs inleveren , als je nog niet eens de discipline heb om even van je telefoon af te blijven twijfel ik of jij wel zo geschikt bent om minstens 1.5ton staal aan een zekere snelheidte controleren…
Henk_he zegt
Wel vreemd dat ’t vrachtwagenchauffeurs al jaren wel lukt om lange stukken veilig max 90 te rijden maar de rest van rijdend Nederland ineens niet…? Ok.
gilettelubbers zegt
Het was ook al een tijdje te rustig omtrent dit gejank hè.. Nu wordt 130 rijden op een rustige snelweg in het noorden ineens als mega asociaal gezien. Ik kar lekker door waar het kan. Oh trouwens, het kan aan het Corona gebeuren liggen, maar volgens mij is de politie deze tijd extreem veel aan het controleren. Dit terwijl de politie niet extra zou inzetten op het controleren op de Max snelheid.
potver7 zegt
@gilettelubbers: volgens mij gaat het artikel over mensen die 200 rijden. Dat jij je met je 130 aangesproken voelt zegt meer over jezelf dan over de minister.
ghost zegt
Raar dit, ik lees dat Cora, die ook wel een eeuwige zeikerd te boek staat, thuis zit in Quarantaine zit na een ontmoeting met een minister uit Indonesië. Hoe heeft zij dit allemaal kunnen constateren dan? Als de camera’s het vastleggen is het goed voor de staatskas, zie ik het probleem ook niet. Nooit goed voor Cora. Enfin, zoals gezegd; altijd zeiken.
Edge zegt
@ghost: Dat is natuurlijk flauwekul. Dat Van Nieuwehuizen nogal een zeikerd is kan ik alleen maar beamen, maar het is niet zo dat zij nu thuis in quarantaine zit en daardoor helemaal niks meer kan zien, doen of horen. Zij zal net als elke andere Nederlander voor wie dat mogelijk is vanuit thuis werken en nog steeds dagelijks contact hebben met de mensen van haar ministerie die haar dit soort informatie toespelen.
hotze zegt
Je gaat er wel heel serieus op in…
dwfc zegt
Tijd, plaats en omstandigheden … dat is politieke correctheid …… helaas houden ze er geen rekening mee.
goodolddays zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
thomassnelweg zegt
Dat die Cora niks anders te doen heeft dan een beetje moeilijk doen om doorrijders.
Homer55 zegt
Ik heb er dikke schijt aan. Ik rijd toch wel 5 tot 20km harder dan toegestaan. Ow ow wat gevaarlijk zeg…
moveyourmind zegt
Heb vandaag nog 270 km/u gereden waar je maar 30 mag…
Anders val ik in slaap achter het stuur.
Dat is pas gevaarlijk.
En boeien, gewoon schijt aan al die regeltjes.
kniesoor zegt
@moveyourmind: pics or it didn’t happen ! ?
lekkerlinksrijden zegt
@moveyourmind: PlayStation?
svdv zegt
@moveyourmind: jou reactie deed me heel erg denken aan onze goeie ouwe @lincoln ..
MetalLaires zegt
Verkeerslichten blijken ook steeds vaker, alleen voor beginners te gelden, merk ik op aan mijzelf. (Ik ben ’tuurlijk ervaren!)
Er verandert zoveel met perceptie als je bijna niemand meer rijdt
xjs678qr zegt
In sommige landen staan ze dan ook op oranje knipperend!
skinny058 zegt
100-110 is zo heerlijk relaxt koersen op de A28 en A32 iedere dag in m’n 530D. Lekker meegaan met de flow, nooit hoeven remmen, geen ergernissen. Heerlijk vind het! Goede muziek erop (lees Kink FM en dan vooral Distortion), niemand doet me wat. 135km heen weer 135km terug elke keer.
focusrs1 zegt
Only dead fish follow the stream.
skinny058 zegt
@focusrs1: Geloof me, 9/10 keer is het ook een stream met op de linkerbaan 90% van de bestuurders en rechts af en toe een vrachtwagen. Heeft totaal geen zin om links gas te geven en te remmen constant. Heerlijk relaxt rechts rijden met en tegelijkertijd aankomen in Zwolle. Maar u vindt 160 op de snelweg dus erg spannend, begrijp ik. Stoere vent!
focusrs1 zegt
Bij 160 val ik ook nog in slaap m’n auto loopt 300 en dat heb ik al vaak genoeg gereden.
Spannend vind ik 330+ op een motor totaal andere beleving.
skinny058 zegt
@focusrs1: Pfoeh, stoere vent zeg! Succes met al uw frustraties op de NL wegen! *gaat weer een ritje maken op z’n S1000RR*
onlyporscheman zegt
@skinny058: nee hij heeft het over zijn Playstation
Shaw zegt
Kent u Covey. U kan worden ingeschaald bij de groep “Bewust incompetent”
skinny058 zegt
@Shaw: Wat u wilt
none zegt
muziek en radio is volgens mij een contradictie. Ik luister al 10 jaar of zo geen radio, vanwege dat hersenloos gelul, wat je dan moet beamen op kantoor, anders heb je niets te bespreken. Je kunt toch beter je eigen flac’s luisteren.
Ik las een keer iets over een Mattie (met zo een naam moet je toch meteen stoppen met lezen/luisteren), die tof liep te doen, en toen bleek het ofzo niet zijn eigen kind te zijn. En naar zo een gast luisteren mensen????
skinny058 zegt
@none: En dat is precies de reden waarom ik vooral Spotify en Kink luister. Geen gelul en alleen maar lekkere muziek. Ik begrijp dat u Kink niet kent? Is een stream en geen mainstream radiozender (app op de telefoon) met hersenloos gelul.
none zegt
Onze Nederlandse overheid, is ons gewoon aan het leren de regels te breken.
Het resultaat van te veel beteugeling is dat men gewent raakt de regels te overtreden, en dat wordt dat een gewoonte. En heeft de regelgeving dus een averechts effect.
Dat hebben hebben ze nog steeds niet door daar in den Haag, maar wat wil je met ‘sukkeltje van klas’ aan het roer.
focusrs1 zegt
Op de invoegstrook van de snelweg zit je soms al op het dubbele.. je doet er niemand kwaad mee als de weg leeg is en je in een auto zit die ervoor gemaakt is..
retetikker zegt
Kan iemand mij een leuke weg aanbevelen die momenteel vrij rustig is?
Je weet wel, om precies 100 te rijden…
alloallo zegt
Klaarblijkelijk rijdt niemand na 1900? 120 is nog altijd een wettelijk toegestane snelheid
MrSelected zegt
Helemaal geen last van flitsers, lagere maximumsnelheden of ander gedoe. Vanuit huis werken, naar de supermarkt wandelen, naar het bos fietsen, de rest online bestellen. Ik vind het wel prima zo. Autorijden is toch al lang niet leuk meer in Nederland.
Pak wel weer een keertje een circuitdag mee als ik hard wil gaan. Klussen aan de oldtimer is ook een nieuwe hobby geworden. Ja, gaat wel prima zo. Laten we nog maar een paar jaar in lockdown blijven.
3246cm252kw zegt
Als er ruimte is ga ik echt geen 100 rijden. 130 is gewoon een minimum. Ze zoeken het maar uit.
Dutchdriftking zegt
Geef je een beetje gas om de pomphouders te steunen en de staat wat misgelopen accijns te laten verdienen, is het wéér niet goed…..
Shaw zegt
De absurde “rotmaatregel” om met een slakkengang tergend traag 100 te sukkelen op snelwegen, dient nu de crisis voorbij is zo snel mogelijk weer te worden afgeschaft. Hét standvastige initiatief in deze strijd tegen100pro130 is de pagina Facebook.com/Overal130
Los van het feit dat deze verlaging algemene auto-erosie zal veroorzaken (you only know what you’ve got when it’s gone..) zal met 100 algemene normvervaging (zie verderop) zijn intrede doen met gevaarlijke bij-effecten tot gevolg.
Afleiding zal definitief normaal en veel meer sociaal geaccepteerd worden. we zijn nl. mensen geen machines. Of denk je echt dat mensen op kaarsrechte snelwegen met 2 handen aan het stuur 100 gaan sukkelen? Als je niet helemaal 100 bent misschien ;) Lekker veilig, lekker goed, lekker deugen, NOT.
De pesterig lage limiet zal ook excessen in het verkeer doen laten toenemen. Amerikaanse toestanden, helicopters, herinnert u zich aub aan Facebook.com/Overal130, dit fenomeen zal vanuit USA en GB naar ons land overwaaien. Een direct gevolg van de absurde capitulatie van dit kabinet voor de lobby van enkele milieuextremisten. En dat alles om de economie niet te hinderen, terwijl het natuurlijk een zoethoudertje is, het autopesten. De positieve effecten verwaarloosbaar.
De maatregel werd sneller ingevoerd dan gedegen onderzoek kon plaatsvinden. De effecten van de verlaging naar 100 zijn volgens deskundigen en experts, ondanks het beperkte onderzoek wat in korte tijd gedaan is, verwaarloosbaar. Het wegverkeer heeft maar een zeer klein aandeel (6%) in het totaal aan stikstofveroorzakers, alles doorgerekend zou de stikstofdepositie door de maatregel slechts 3,75% kunnen verbeteren. Op basis van de gegevens tijdens hoogconjunctuur 2019, nu in het post-corona-tijdperk is álles anders.
Voor diegenen die 100 wel prima vinden is het goed om steeds te blijven benadrukken dat het 130 een Maximum snelheid betreft, geen minimum. Rijdt u liever 100? Prima, dat kan altijd.
Maar laat een ander, a.u.b. Reistijd is bij 130 maar liefst 25% korter, tel alle autogebruik bij elkaar op en je komt echt tot substantieel veel tijd. Sommigen randstedelingen of fileforenzen kunnen de tijdswinst trachten te bagatelliseren, daar waar je gewoon vrij baan hebt, en dat is op het leeuwendeel van het snelwegennet ook op werkdagen het geval, het scheelt echt wel substantieel tijd. Maar, ook tijdswinst is voor sommigen met meer tijd niet belangrijk, en weer bemoeien mensen zich met andermans tijdschema. Hoe dan ook is tijd het meest kostbare bezit wat een mens heeft.
Autobloggers die zich graag meteen overgegeven, want liever het grote Gelijk aan hun zijde vinden in plaats van uitgebalanceerd geluk na te streven, spreek ik hierbij ook direct aan. Je hoort wel eens ‘Flitsmeister aan en gaan’ maar dat is natuurlijk een drogreden. Met trajectcontroles hoopt men straks de symptomen te kunnen gaan bestrijden, dus je moet nú de keuze durven maken. 100 echt goed genoeg ja? Of is 130 een aangenamere reissnelheid? En een prima en veilig compromis.
Het begint hopelijk door te dringen, dat behalve ‘alleen maar voordelen’ de absurde slakkengang over “snel”wegen ook onmiskenbare nadelen heeft……
We hebben in het verkeer te maken met Mensen. De zo bejubelde 100km/uur gaat mensen simpelweg continu verleiden de concentratie nét iets te verleggen.
Normen zullen helaas echt gaan vervagen, omdat 100 rijden over brede snelwegen nog maar zo weinig concentratie vergt. Diegenen die denken dat dit niet zo is, zijn zeer naïef. Dankzij de ‘rotmaatregel’ wordt youtube en netflix kijken helaas het nieuwe normaal.
Nederland heeft prachtig geasfalteerde snelwegen. Overal in Europa liggen de limieten hoger, meestal 130 soms 120, afgezien van wat Scandinavische landen 110 100 polen,bulgarije 140 italie sommige trajecten 150, maar OK. 130 is een prima maximumsnelheid.
Stop met autopesten zéker Nederlandse automobilisten betalen fors (hoogste autobelastingen van Europa en ver daarbuiten) waarom moeten we óók nog gepest en kleingehouden worden met die nét onnatuurlijk aanvoelend lage 100. Terwijl 130 is afgesproken. Normaal Doen, en Gewoon Facebook.com/Overal130
ferrari94tr zegt
-edit: nutteloze bijdrage-