Meer. Files. Het VVD-kamerlid geeft inzicht.
De minister van Infrastructuur en Milieu heeft vandaag enkele cijfers bekendgemaakt in een brief aan de Tweede Kamer. Dat 2016 geen verbetering was ten opzichte van 2015 was al bekend. De VerkeersInformatieDienst (VID) gaf begin dit jaar al aan dat er sprake was van een toename van het aantal files in vergelijking met het jaar daarvoor.
De concrete fileknelpunten werden toen gecommuniceerd en nu komt Schultz met een brief die meer details aan het licht brengen. Volgens Mel is de filedruk met 13,1 procent toegenomen. De belangrijkste file-oorzaken zijn nog steeds de spitsfiles en files naar aanleiding van ongevallen.
De weggebruikers hebben gezamenlijk 61,4 miljoen uur extra moeten reizen. Een toename van 10,6 procent in vergelijking met 2015. Volgens de minister kende 2016 geen extreme filedagen. De langste filelengte voor een avondspits bedroeg vorig jaar 215 kilometer. In de laatste vier maanden was een flinke stijging van het aantal files waarneembaar, met een piek in november. Zoals al reeds bekend is de A4 bij Zoeterwoude-Dorp de grootste pain in the ass. Dit traject staat op nummer één in de top 10 fileknelpunten van 2016. Het afgelopen jaar werden er in totaal 69,9 miljard voertuigkilometers afgelegd. Een stijging van 3,1 procent ten opzichte van 2015.
Fotocredit: @danny32 op Autojunk
lincoln zegt
LOL .. een nabeschouwing !!
De NL politiek in een notendop ..
Regeren is gedogen .. slap grafvolk ..
henkhupelschoten zegt
Geen snelheidslimiet op de snelweg, dan is iedereen zo weer de snelweg af en is iedereen blij. Let’s make de snelweg great again!
lincoln zegt
@henkhupelschoten:
Uit “onderzoek” zal blijken dat cameratoezicht eigenlijk het enige antwoord op de problemen zijn ..
pomoek zegt
@lincoln: Mijn “gevoel” zegt van niet…
henkhupelschoten zegt
@autoblog: hoe zijn cijfers vergeleken met onze buurlanden? Ben best benieuwd naar de Duitsers of zij er wel in slagen met “die autobahn”.
baklava zegt
Aanleggen van LRT trajecten zou een hoop schelen.
retetikker zegt
Melanie is de dagen al aan het tellen. Nog een paar weekjes en ze krijgt een leuk baantje bij een of andere wegenbouwer. Veel plezier meid!
pomoek zegt
Stimuleren flex werken, iets doen aan de kwaliteit en kosten openbaar vervoer, niets aan gedaan, allemaal gemiste kansen in de afgelopen 4 jaar. Malle Melanie zien we ongetwijfeld terug als topvrouw bij Tocardo.
dare2think zegt
En nu de vertragingscijfers van de NS. Én verbanden aantonen graag…
prop zegt
Ik zou d’r wel doen.
camber24 zegt
@prop: ik kan nooit kiezen tussen Melanie en Jeanine. Allebei erg voorkomend en charmant.
widodh zegt
Het erge vind ik vooral is dat we nu eerst jaren gaan praten en debatten gaan voeren alvorens we iets gaan doen. Of dit nu asfalt is, die afrit fixen, OV goedkoper maken, wat dan ook, het duurt allemaal zo verdomde lang.
In die tijd staat iedereen maar steeds vast en zijn kostbare tijd maar te verdoen.
Iets meer haast maken bij infrastructuur projecten is wel zo fijn. Zoals de A27 eens naar 3 banen en ook direct een spoorlijn van Breda naar Utrecht, of de A15 eens af maken bij Arnhem, de A67 van Eindhoven naar Venlo, ga zo maar door.
Nee, we gaan hier eerst nog 10 jaar over praten en dan pas wat doen. 10 jaar aan tijd weg gegooid die mensen nooit meer terug krijgen.
Ik heb gelukkig geen woon-werk verkeer, maar als ik moet gaan rijden sta ik altijd in de file in NL. Moet dan ook vaak minimaal 150km rijden.
donvincenzo zegt
Een minister is geen Kamerlid.
martijn11 zegt
Eigenlijk kunnen we nog beter gaan fietsen dus…
mrrallycross zegt
Meer asfalt!
musje83 zegt
Wat mij als forens nog het meeste irriteert is het feit dat ’s morgens meer dan de helft en ’s avonds bijna driekwart van de weggebruikers géén woon-werk verkeer betreft. Elke dag weer. Wat doen al die mensen precies rond die tijden op de snelweg dan? Ik begrijp ook wel dat je niemand kunt dwingen om niet op de snelweg te rijden maar er moet toch iéts aan te doen zijn? Ik vond die proef waarbij snelweg-mijders geld kregen wel een leuke.