Dus dan kunnen die trajectcontrolesystemen wel weer opgedoekt worden?
Dat is wellicht wat prematuur, maar in een antwoord op kamervragen van haar partijgenoot Ton Elias (VVD) antwoordt de minister van Infrastructuur en Milieu, Melanie Schultz, dat ze op termijn geen belemmeringen ziet de maximumsnelheid op het overgrote deel van de A2 naar 130 km/u op te trekken.
“Ik verwacht dat op termijn – met uitzondering van de trajecten waar de veiligheid een verhoging belemmert zoals bijvoorbeeld bij Leidsche Rijn en Maastricht – op een groot deel van de A2 de maximumsnelheid naar 130 km kan worden verhoogd”, aldus Schultz.
En zo blijven we jongleren met de Vmax in de lappendeken van snelheidslimieten die de Nederlandse snelwegen rijk is. Het moet per slot van rekening niet te helder worden voor de automobilist.
Behoudens de randvoorwaarden voor milieu en natuur kunnen we dus uitkijken naar een verhoging. Op ongeveer 28 kilometer aan asfalt kan de snelheid naar verwachting in 2014 al omhoog naar 130 kilometer per uur, bijvoorbeeld tussen Holendrecht en Vinkenveen, waar de limiet nu nog op 100 km/u ligt. (via BNR)
tupperware zegt
Dat 130 op de A2 mogelijk is snapt zelfs een kind, maar of zij het ook echt voorelkaar krijgt dat het mag? Ik heb er een hard hoofd in dat ze alle procedures doorlopen heeft voor 2015.
azenomei zegt
Milieu eisen zijn een belemmering voor de doorstroming.
glashelder zegt
@azenomei:
Doorstroming is het probleem niet op de A2. Zie de fileregistraties.
Snelheid voor sommigen wel. En milieu is inderdaad een belemmering voor snelheid. Net zoals snelheid een belemmering is voor de gezondheid van de mensen naast de weg.
Simpson zegt
Ah, het einde van het verdienmodel is in zicht?
Zodra het begrotingstekort is weggewerkt met boetes, of de boeteinkomsten drastisch verlagen op de A2, dan mogen we 130, vermoed ik.
flutterby zegt
@Simpson: En dan neemt de accijnzen op brandstof het over van de boetes.
Simpson zegt
@flutterby: Inderdaad, als de koe geen melk meer geeft, mag ze naar de slager
glashelder zegt
Is gewoon een slimme politieke formulering van Melanie.
Op termijn. Dus als er genoeg geld is om metershoge geluidschermen en roet afzuigkappen te installeren, dan gaat het lukken.
Dat geld is er natuurlijk niet. Ik zou het overigens ook liever ergens anders investeren. Als het om RWS gaat: bijvoorbeeld een derde strook op de A1 in Overijssel.
Arnoud zegt
Het heeft alles te maken met een ander rekenmodel om CO2 uitstoot berekenen welke veel lager uitvalt. Dit gaat dus nog een leuke strijd opleveren met milieuorganisaties om te bepalen welke nu het juiste model is.
mashell zegt
@Original_Arnoud: volgens teletekst gaat om stikstofnormen die in 2014 van kracht worden.
flutterby zegt
@mashell: Wordt de overheid nou eindelijk verstandig door niet meer naar CO2 te kijken, maar naar de uiteindelijk vervuilende stoffen? Het is een wonder!
towi1989 zegt
Ik wordt toch een beetje moe van dit politieke gezeur. Als het aan mij zou liggen worden dit soort onnozele (niet qua inhoud maar werk wat er bij komt kijken) beslissingen nog deze middag gemaakt.
amg65 zegt
Lekker ontspannen toch, 100 km/h ….