Onze verkeersboetes zijn redelijk aan de prijs, om het zacht uit te drukken. Ondanks geldgebrek zit een nieuwe verhogingsronde er gelukkig niet in, maar een jaarlijkse inflatiecorrectie wel. Dit is tegen het zere been van de SP, dat probeert ook bij de boetes de nullijn vast te houden.
Een inflatiecorrectie is een vrij gebruikelijk prijsinstrument. Van veel diensten, zoals bijvoorbeeld een NS-ritje van A naar B, wordt de prijs jaarlijks aan de geldende inflatie aangepast. Dit komt neer op een stijging zo’n 2 tot 3 procent, om de prijzen met elkaar in de pas te laten lopen. Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitite) wil in 2014 een verhoging van 2,8% doorvoeren.
Op zich is dit geen heel rare zaak, maar toch maakt de SP er bij monde van Kamerlid Van Raak er dit jaar een probleem van, aldus de Telegraag. Zijn tegenstanders zullen hem van politiek opportunisme beschuldigen, en dit een bijzaak noemen, maar er valt wellicht ook wat voor te zeggen.
In het huidige economische klimaat is het al lang niet meer vanzelfsprekend dat het loon van de werknemer jaarlijks een klein inflatiesprongetje maakt, en als de arbeider op de nullijn zit, waarom de toch al zo hoge verkeersboetes dan ook niet?
Doet van Raak er goed aan dit aan de kaak te stellen, of moeten onze volksvertegenwoordigers zich drukker maken over andere zaken dan een paar euro bovenop een prent? We vermoeden trouwens niet dat de Kamer er uiteindelijk een halszaak van maakt, maar het staat nu toch even op de agenda.
Foto: autojunk.nl
mbfanatic zegt
Populistische politiek. Ik ben al niet links en vooral niet nadat ik camping powned heb gezien… Ik hoop maar dat dat acteurs zijn want ik wist niet dat mensen zo lui en ondankbaar konden zijn. On topic: Ik maak 75.000 km per jaar en krijg max 3 boetes… Met wat hulp van een app en door je zintuigen te gebruiken kun je bijna geen boete krijgen…
midasracer zegt
@mbfanatic: Ik heb dat soort volk naast me wonen, dus ze komen in het echte leven ook voor. Geen flikker willen doen, de hele dag zitten te roken en te wattsappen, dubbele uitkering omdat ze zogenaamd apart wonen, als de wasmachine stuk is zitten te janken en krijgen ze gratis een nieuwe enz. Daar werk jij voor.
jelmer zegt
@midasracer: Meld het bij de gemeente, dan kan die de sociale recherche er op af sturen om te kijken of het klopt wat je stelt. Overheden zijn voor fraudebestrijding afhankelijk van de hulp van inwoners.
tupperware zegt
Wat mij betreft heeft hij wel een punt, zolang de salarissen niet aan de inflatie worden aangepast, is een inflatiecorrectie op de boetes gewoon een ordinaire verhoging.
Laat onverlet dat het je eigen schuld is als je zo eigenwijs bent als je vindt dat je op die manier de kas moet spekken.
JeejEm zegt
Als het gemiddelde inkomen van de Nederlander nu ook met eenzelfde percentage zou stijgen was dit een logische verhoging. Als dit niet zou gebeuren infleer je het effect van een boete. Nu weten we allemaal dat het inkomen van de gemiddelde man helemaal niet stijgt. Wat mij betreft dus geen redenen om een verhoging in te lassen. Helemaal storend is het argument wat je soms hoort dat de kosten van het ambtenarenapparaat ook stijgen en dus de boetebdragen ook. Aan een boete zitten helemaal geen kosten (per definitie bijna) en dus valt er ook niets de infleren. Een verhoging zou dus onzin zijn onder de genoemde argumenten.
escort77 zegt
Eigenlijk zou de politiek de verhoging van de boetes niet moeten koppelen aan de inflatie, maar aan de stijging van de gemiddelde koopkracht.
Joel_D zegt
@escort77: Dat zouden ze eigenlijk met alles moeten doen. Kijk maar naar de accijnzen, doordat deze worden verhoogd stijgen de prijzen weer wat weer zorgt voor extra inflatie.
n54coupe zegt
Afhankelijk van de weg, het verkeersaanbod en het tijdstip de cruise op 107, 127 of 134 km/h.
Dat werkt eigenlijk het beste. Nooit meer zenuwachtig op apps raadplegen en geen boetes op snelwegen meer voor snelheidsovertredingen. Het vereiste een mentale switch, maar uiteindelijk geeft het (mij althans) meer rust.
wolfssjrd zegt
Heeeeey! Das mijn foto :D
bertorelli zegt
Gewoon een aantal jaren de nullijn aanhouden is niet genoeg.
Naar beneden die boetebedragen en de Europese norm (voor zover die er al is) aanhouden.
En dan met name voor die ‘lullige’ overtredingen die iedereen kan overkomen, zoals 5 km te hard, of 10 minuten te laat bij de parkeerpaal.
Ernstige overtredingen zoals rijden onder invloed of asociaal rijgedrag, daar heb ik het niet over.
De laatste jaren zijn de bedragen met veel meer dan de inflatiecorrectie gestegen.
Daarnaast zijn er een aantal jaren terug ook ineens ‘adminstratiekosten’ bijgekomen, wat gewoon een verkapte verhoging was.
Die is onlangs verhoogd van € 6 naar € 7 dus een verhoging van bijna 17% (hoezo inflatiecorrectie).
Het is gelukkig al weer een aantal jaren terug dat ik zo’n CJIB enveloppe op de mat had liggen… afkloppen dus.
bluebird zegt
Waarom zouden boetes überhaupt gekoppeld worden aan inflatie, worden gevangenisstraffen ook gekoppeld? Beiden zijn van nature strafsancties, al lijkt voor sommigen een verkeersboete op een abonnement bij het CVOM ;)
Ben ik de enige die het opvalt dat de foto niet klopt bij het onderwerp?
desjonnies zegt
Inflatie correctie, de overheid is de grootste veroorzaker van inflatie.
En door een inflatie correctie door te voeren, gaat de inflatie weer omhoog
Vreemd
Op zijn zachts gezegd, en druisend tegen de mores van de dag.
desjonnies zegt
Trouwens, als we het dan toch over inflatie correcties hebben, waarom niet eentje op onze maximumsnelheid?
Da’s net zo ‘logisch’