Minister Weerwind gaat keihard de fout in door zijn dienstauto te gebruiken.
Het leven van een minister gaat niet over rozen. Je werkt 20 uur per dag en in principe is altijd minimaal de helft van het land ontevreden. Zeker in een landje als het onze, waar 17 miljoen volgevreten zeurpieten zitten die – getuige de activiteiten op social media – het helemaal niet naar hun zin hebben.
Maar is wel een leuke ‘perk’ en dat is de dienstauto! Hoe chill is het dat je achterin een luxe Duitser kunt plaatsnemen en relaxed op je bestemming kunt aankomen. Maar voor minister Weerwind verloopt het niet helemaal soepel. Hij ging namelijk meerdere malen de fout in door teveel gebruik te maken van de dienstauto.
Voordat héél Nederland in het toetsenbord klimt en digitale vitriool drapeert in de commentsectie, de fouten zijn niet gemaakt in de periode dat hij minister was. Nee, het gaat om de periode dat hij de Burgermeester van Almere was. Dus alleen mensen uit Almere hebben het recht om boos, verontwaardigd of onverschillig te zijn.
Gebruik voor privéritten
Weerwind gebruikte de dienstauto (met chauffeur!) ook voor privéritten. Dat is niet toegestaan volgens de gemeentelijke regels. Ank Bijleveld – de waarnemend burgermeester van Almere op dit moment – heeft het gemeld. Mocht je mevrouw Bijleveld niet kennen, zij was met Sigrid Kaag nogal traag met het ingrijpen in Afghanistan, waarna beiden moesten aftreden. Kaag is daarna gepromoveerd tot minister van financiën, Bijleveld verving Weerwind (die nu in de kamer zit) als bugermeester.
Overigens is Weerwind zich van geen kwaad bewust. Op zijn LinkedIn-pagina (een soort Facebook voor mensen met een betaalde baan) laat hij het volgende weten:
Ik heb altijd periodiek bij de gemeente overzichten aangeleverd van het gebruik van de dienstauto voor privéritten of voor vervoer naar nevenfuncties. Ik heb altijd in de veronderstelling verkeerd dat ik daarmee handelde binnen de geldende regelingen.
Ik betreur ten zeerste dat nu blijkt dat dat niet het geval was. Nu dat duidelijk is geworden ben ik uiteraard volledig bereid om mee te werken aan het herstellen van deze omissie.
Minister Weerwind, kan wel een Uber gebruiken.
Minister keihard de fout in: en nu?
Hoe nu verder? Nou, dit kan wel eens een duur geintje worden voor Weerwind. Het is namelijk niet toegestaan om privé gebruik te maken van een auto van de zaak, zonder bijtelling te betalen. Dat is precies wat er waarschijnlijk gaat gebeuren. Volgens Bijleveld gaan ze op zoek naar een ‘passende fiscale oplossing’.
Naast privé-ritten gebruikte Weerwind de auto ook voor niet ambtsgebonden nevenfuncties. Dus als hij naar vergaderingen moest voor de Fietsersbond en Stichting Het Vergeten Kind, pakte hij ook de dienstauto.
In Weerwinds verdediging: hij heeft het dus altijd keurig gemeld en in Almere hebben ze dus 5 jaar zitten slapen, want het het speelt dus vanaf 2017. Eigenlijk nog eerder, maar daar is geen registratie (meer) van.
How Can I Make This About Me?
De commentsectie op LinkedIn is overigens ook hilarisch. De ultieme ‘how can I make it this about me‘ komt van Johan Veld, die jarenlang raadslid is geweest:
Het is ook niet altijd duidelijk wat wel mag en wat niet. Goed dat deze bestuurder hierop aangesproken is maar ook super dat deze minister laat zien hierop aanspreekbaar te zijn. Ongetwijfeld krabben meer bestuurders met een dienstauto zich nu achter de oren en stellen de vraag of zij ook iets fout doen of hebben gedaan.
Ik heb zelf als raadslid ook enkele jaren dagelijks gebruik gemaakt van de fietsenstalling van het gemeentehuis terwijl dat alleen tijdens raadsvergaderingen mocht. Ik stopte daarmee toen ik er op werd aangesproken dat dit toch echt niet de bedoeling was. Daarbij kwam: slecht voorbeeld van anderen doet slecht volgen.
Johan Veld, ziet dat alles wel heel dichtbij komt zo.
Fotocredit: Mercedes-Maybach S500 op het Binnenhof van @chickenapollo.
Meer lezen? Check dan onderstaande relevante artikelen: Bijtelling 2023: dit zijn alle regels!
berlinetta zegt
En in Almere leefden ze nog allemaal kort en ongelukkig. Einde.
Robert zegt
“Volgens Bijleveld gaan ze op zoek naar een ‘passende fiscale oplossing’. “
Dat kan maar op één manier: met terugwerkende kracht wordt de bijtelling doorberekend die Minister Weerwind als burgemeester had moeten afdragen, plus een boete die conform norm meestal 100% van de ontdoken afdracht behelst. Dat laatste kan nog wel eens worden verlaagd als de aansprakelijke schuld betuigt en medewerking toezegt, maar onder de streep kan dit toch al snel vele duizenden euro’s gaan kosten.
rollingstoned zegt
‘passende fiscale oplossing’
Oftewel, ze drinken een glas, doen een plas en alles blijft zoals het was…. ;-)
karhengst zegt
Ik denk dat er twee principiële vragen te beantwoorden zijn wat betreft de fiscale gevolgen:
1. Is een zakelijke rit voor een andere dienstbetrekking als waarvan de auto komt te interpreteren als een privé rit, of is dit zakelijk?
2. Moet de waarde van de chauffeur ook worden meegenomen in de bijtelling?
Als het antwoord op vraag 1 ja is en hij zich tevens voor z’n bijbaantje rond heeft laten rijden, dan mag hij in z’n handjes wrijven als er niet ook nog eens een boete overheen komt.
LoutervanPlezier zegt
Het antwoord op vraag één kan nooit alleen maar ‘Ja’ zijn, gezien je eigen vraagstelling. Het antwoord op vraag twee is ‘Nee, de dienstdoende chauffeur behoort niet tot de mee te rekenen bijtelling.’.
Het antwoord op vraag één is natuurlijk, dit is wel een zakelijke rit, die privé is ingezet.
Al met al, een storm in een glas water, als er al een bestraffing komt, zal het wel weer gecompenseerd worden, via een of andere maas in de wet, of gewoon via een declaratie. Hoe dan ook waar maken wij ons druk om, een paar duizend euro van de staat, nou, nou, poeh, poeh!?!
Joris24 zegt
-edit: dank u, is gefixt-
lekkerlinksrijden zegt
In Brussel staan er heel veel voor alles wat ze maar willen, prive of zakelijk maakt niemand zich druk om
mashell zegt
Volgende stap in de carrière lader voor minister Weerwind: commissaris in Brussel!
cloverleaf zegt
22% x 5! Hoppa. Heb zo’n gevoel dat deze meneer zsm gaat harken in de private sector
Aon zegt
Hihi, nevenfuncties, in een Mercedes.
dailydriver zegt
Had wellicht een missionnaris positie aangenomen.
heckblende zegt
Dus, je hebt als burgemeester een drukke planning, waarbij hoofd- en neventaken elkaar op een dag afwisselen. En dan moet je elke keer van auto wisselen? Hoe ga je van een (externe) burgemeesters afspraak naar een (externe) neventaak afspraak en omgekeerd?
Niet praktisch.
kniesoor zegt
Het gaat om het niet afgedragen hebben van belasting over de privé met de oto afgelegde kilometers (boven de 500) oftewel de bijtelling. Op dezelfde manier als dat ook voor andere oto’s-van-de-zaak geldt.
p.s.: Wat een kwezel, die Veld. En die moet dan polletiek doorwrochte afwegingen maken voor de stad. Ben je als Almeerder mooi klaar mee.
cloverleaf zegt
Dan moet je gewoon 22% bijtelling accepteren…
ukbob zegt
Maar als je netjes bijtelt over de auto is dat ook geen punt toch..
Als ik na een zakelijke afspraak een privé tot maak is dat precies waarvoor ik die bijtelling betaal: privé gebruik van zakelijke auto.
Lang nadenken over nette oplossing is dus helemaal niet nodig:
Achteraf bijtellen over de dienst auto + whatever de boete is voor anderen die foutje maken met hun kilometer registratie (iemand ervaring..??)
Maar dit is Nederland, dus waarschijnlijk gaat de kostenpost aan ambtenaren die hierover gaan bakkeleien hoger uitkomen dan de misgelopen belasting. Alsnog een duur geintje dus, maar niet voor de minister maar de inwoners.
sportevo zegt
Dat is natuurlijk niet het probleem van de wet. Als jij een auto van de zaak hebt en er niet privé mee rijdt, dan kun je niet direct na werktijd naar de supermarkt of sportschool gaan om daarna met de auto naar huis te rijden. Daar zal je dan ook een oplossing voor moeten vinden.
Ik geef toe dat de situatie die jij schetst niet erg praktisch is maar wellicht is dit wel te regelen met de gemeente (als eigenaar van de dienstauto) en de belastingdienst dat de auto gebruikt mag worden voor het uitoefenen van de nevenfuncties (want dat blijft natuurlijk uiteindelijk zakelijk, al is het niet voor de gemeente) maar als de auto ook privé gebruikt werd dan is dat een ander verhaal.
karhengst zegt
Als jij dusdanig veel bijbaantjes hebt dat je het niet in je agenda gepropt krijgt, heb je wellicht gewoon wat rollen (en inkomstenbronnen) te schrappen?
We willen allemaal wel de lusten, niet de lasten. Maar zo werkt het niet.
pomoek zegt
Ik vind het maar een raar verhaal van Weerwind.
Sowieso vind ik het opvallend dat een burgemeester een auto met privé chauffeur heeft. Maar goed, blijkbaar rollen ze zo in het schatrijke Almere. De 500 km is ook het aantal privé kilometers die je mag rijden als je een leaseauto fiscaal alleen zakelijk rijdt. Dat is niet zo ingewikkeld. Dat had Weerwind moeten weten. Of anders zijn chauffeur in ieder geval. Ik begrijp dat het makkelijk is om met de MB van de gemeente naar vergaderingen van, oh ironie, de fietsersbond te gaan. Maar hij wist natuurlijk best dat dit niet de bedoeling was.
een fiscale boete is zeker op zijn plek.
potver7 zegt
Zucht. Mediastorm zoekt een glaasje water.
Ik stel voor dat iedereen die de afgelopen 80 jaar wel eens iets van zijn werkgever heeft gebruikt voor privédoeleinden, tegen de regels van het personeelshandboek en andere regeltjes in, één voor één met de billen bloot gaat. Niet allemaal tegelijk want dan is het effect weg. En ook allemaal een fiscale naheffing uiteraard, na vergoeding van de ‘schade’ aan de werkgever.
mashell zegt
Nee, nee, nee. Allereerst werkt de minster voor de staat der Nederlanden, hij heeft dus een voorbeeldfunctie. En het gaat hier om ontdoken bijtelling en misschien zelfs de inzet van een chauffeur die door de gemeente betaald werd dan hebben we het niet over kleine bedragen. Totaal andere orde dan een verjaardagscadeau voor je dochter bestellen op bol.com tijdens werktijd.
dawwg zegt
Helemaal mee eens; meneer heeft een publieke functie. En juist daarom dient voor hem dezelfde boeteclausules te dienen als elk ander burger; niets bijzondere regeling. Het wettelijke gelijkheidsprincipe is daar heel duidelijk over. En ik vermoed dat meneer niet helemaal eerlijk is; of had ie een totaal incompetente accountant al die jaren ?
En ja, ik heb wel eens een pen en (per abuis) een theelepeltje van een werkgever gestolen; maar dat is 1) nog geen belastingontduiking en/of fraude en 2) van een totaal andere orde en 3) ik heb geen openbare functie.
RAW zegt
En elke autojournalist wordt nu ook aangesproken op het privégebruik van de (duur)testwagens? Gelukkig rijden ze ook nooit te hard, anders moeten we keihard ingrijpen ;-))
rutgerg zegt
Passende fiscale oplossing? Er zijn vast wetten over het niet betalen van bijtelling terwijl er wel meer dan 500km privé gebruik is… incl de naheffing en boete… lijkt me niet meer dan reeel om dezelfde regels toe te passen als bij henk de transport ondernemer die zonder bijtelling in zn Mercedes E63 rondrijdt en gepakt wordt na zoveel jaar.
rockefellar zegt
Onder welke steen heeft deze man geleefd dat hij geen weet heeft van de bijtelling regels?
sanderkomnogeensergens zegt
Wat zijn we toch een kleinzielig land geworden. Al dat gezeur over regeltjes. En dan die naai-cultuur van Kaag en Bijleveld. Als ze zelf maar kunnen blijven zitten. Bah.