Want de doelstelling van 200.000 elektrische auto’s in 2020 moet en zal worden gehaald.
Kamp gaf vanmiddag tijdens de uitzending bij BNR te kennen dat de overheid het rijden van EV’s zal blijven stimuleren, ondanks dat hier een stevig prijskaartje aan hangt. Er gaan echter wel dingen verandering aan de manier waarop invulling wordt gegeven aan stimulerende maatregelen. Het precieze hoe en wat was op dit moment helaas nog niet bekend.
De minister vindt dat Nederland hartstikke goed op weg is om de eerdergenoemde doelstelling te halen, want in 2009 reden er nog maar 600 EV’s en nu zijn dat er al 50.000. Hij heeft autovriend staatssecretaris Wiebes geadviseerd om de regels zo eenvoudig mogelijk te houden en het beleid niet al te rigoureus te veranderen.
Aha. Klinkt goed allemaal en het zijn inderdaad mooie cijfers waar Henk Kamp mee strooit, maar ondertussen worden zeer jonge EV’s in redelijke getale ons land uitgevoerd. Daar staat wel weer tegenover dat de belastingvoordelen voor rijders van elektrische auto’s nog steeds gelden. Toch vragen we ons, met de huidige verkoopcijfers in het achterhoofd, af of de doelstelling haalbaar is.
Waterstof
Interessant is overigens de opmerking van minister Kamp met betrekking tot auto’s op waterstof. Hij denkt dat deze FCEV’s een rol gaan spelen bij het behalen van de doelen, maar anno 2015 kunnen we niet bepaald stellen dat de infrastructuur daarvoor op orde is. Sterker nog: op dit moment kan er slechts op twee plaatsen in Nederland waterstof worden getankt.
Hyundai is dan ook zeer voorzichtig begonnen met de invoering van enkele ix35 FCEV’s, maar bijvoorbeeld Toyota is niet van plan de Mirai naar Nederland te halen zolang de infrastructuur beperkt is. Er zal dus flink haast moeten worden gemaakt om ook van FCEV’s een interessante optie voor de leaserijder te maken, en zo het aantal elektrische auto’s in Nederland aanzienlijk te verhogen.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.