Maar nu écht!
Melanie Schultz van Haegen is het zat dat Nederlandse automobilisten achter het stuur stug gebruik blijven maken van hun mobiele telefoon, aldus AD. Voor de beleving wordt er een pakkende quote aan de haren bij gesleept:
“Dit is een groot probleem: als je een paar seconden op je toestel kijkt, ben je zo een paar voetbalvelden verder met je auto. Toch zie je nu automobilisten die voortdurend de aandacht op de telefoon in de houder richten in plaats van op de weg. Dus we moeten verder kijken. Verbieden is een optie.”
Het is op grond van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens al verboden om je pokkie onder het rijden vast te houden. Probleempje: het feit dat het RVV zulks verbiedt, wil nog niet zeggen dat mensen zich er ook aan houden. Zijn we iets vergeten dan? Oh ja, het puntje handhaving!
Schultz van Haegen lijkt zich hiervan bewust en wil dan ook dat telefoons “bepaalde functies” automatisch uitschakelen tijdens het rijden. Het ministerie gaat hiervoor binnenkort met providers om de tafel zitten. Per jaar vallen 600 doden en zwaargewonden door telefoongebruik in de auto. Bovendien is handsfree bellen ook gevaarlijker dan niet bellen, zo bleek uit Belgisch onderzoek.
We willen ons niet op de stoel van de wetgevende macht begeven, maar we hebben wel een tipje voor de minister en het begrip is zelfs al een keer voorbijgekomen: handhaving! De zakelijke rijder zal minder snel wakker liggen van gedeukt plaatwerk dan de privé eigenaar. Boetes (of erger) komen echter bij iedereen aan. Kijk maar.
krisp zegt
Elke vorm van afleiding is in potentie gevaarlijk. Handsfree bellen is gevaarlijk omdat het afleidend is, net als jengelende kinderen op de achterbank, een (touchscreen) navigatiesysteem en je koffie drinken.
mercedesclk350 zegt
@krisp: een banaan is volgens Koos dan weer geen afleiding tijdens het rijden. Met als superargument: je kunt tegen een banaan niet praten.
krisp zegt
@mercedesclk350: Ik ben dan benieuwd hoe Koos dan de schil eraf haalt. Ik eet om die reden geen banaan tijdens het rijden.
mmarzzz zegt
@krisp: moet die eraf dan?
rijnooit zegt
@mmarzzz: Doorgaans als je lief tegen ze praat, pellen ze zichzelf wel hoor.
Erik zegt
Ik mis toch in alle commentaar stukjes “EIGEN VERANTWOORDING”. Zijn de (extra) handhavers niet nodig en zijn er ook minder belastinginkomsten nodig om deze handhavers te kunnen betalen. Een win-win situatie.
larsyboy1997 zegt
Volgens Melanie rijden we allemaal in een Bugatti. Een voetbalveld per seconde is 430 kilometer per uur
fapfap zegt
@larsyboy1997:
Nee hoor, 360 km/u maar!
100 m/s * 3,6 = 360
larsyboy1997 zegt
@fapfap: Ah, maar ik had een groter voetbalveld. 120 meter = 432 km/h
Svenska_Aeroplan_AB zegt
https://www.google.nl/search?q=evolution+to+smartphone&client=ms-android-blackberry&prmd=isvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj1sva0-srQAhWpFJoKHXdZBZcQ_AUIBygB&biw=412&bih=604#imgrc=DS1_abmZMsz4EM%3A
jeroen13 zegt
Dat is al eens eerder genoemd dat uitschakelen van bepaalde functies tijdens het rijden maar daar zaten zoveel haken en ogen aan dat ze dat toen niet hebben gedaan (zoals wat doe je met bijrijders?)
peug206 zegt
Wat een grap. Ze halen eerst de teams van de snelweg af, en wie gaat dat handhaven?? Welkom in Nederland, daar waar we mensen bang proberen te maken met woorden, ipv aanpakken.
pomoek zegt
Ja. Snelwegpolitie afschaffen. En dan de hand niet kunnen haven. Gek. Bedankt Melanie. Je bent de kansenparel van dit kabinet.
trustmeiamanengineer zegt
Bellen is nog tot daar aan toe, dan kijkt men tenminste nog min of meer vooruit. Maar dat achterlijke WhatsAppen/mailen/facebooken ed moet echt aangepakt worden. En volgens mij kan dat alleen met (meer) verkeerspolitie. Motoren zijn misschien nog wel de beste oplossing, goedkoper dan een auto met 2 man, sneller, wendbaar en nog makkelijker om naar binnen te gluren.
flutterby zegt
@trustmeiamanengineer: Meer politie ter motor juich ik alleen maar toe. Dat bestrijd gelijk hele scala aan verkeershufterij en niet zo zeer het 10 km/u te hard rijden. Al is zo een flits mannetje een stuk goedkoper als een politieman op een motor (hoger rank), maar het ging uiteindelijk allemaal om de veiligheid toch…?
viezefreddyw zegt
Ik vond Melanie altijd wel lief, maar nu begint ze toch de boel kwijt te raken. Eerst gaan we het ene afschaffen om vervolgens het andere in te voeren. Maar omdat het ene is afgeschaft, kunnen ze het andere niet handhaven. Wat moeten we nou?
dieselkameel zegt
@viezefreddyw: Normaal onze autootjes blijven rijden. Zie er dagelijks ook genoeg rijden op de weg met de kop naar beneden en de ogen zeer waarschijnlijk op de telefoon. Rijd dagelijks op de N36, weet niet of je bekend bent met die weg. Die weg staat bekend als een dodenweg, ik rijd er nu al een flinke tijd dagelijks op. De ongelukken komen op die weg niet door de mensen die 110-115 rijden, maar door de mensen die tussen de 80-90 rijden, vrachtwagens en aanhangers uitgezonderd.
Het wegentuig dat het normaal vind om met de telefoon te appen en ondertussen te rijden is een gigantische risico factor in het verkeer, misschien wel net zo erg als alcohol. Als het echt dringend is: stop even bij een tankstation of voeg uit en stop even bij een carpoolplaats.
viezefreddyw zegt
@dieselkameel: Ik rij dagelijks over de N31. Dat is niet een éénbaansweg zoals de N36 wel is, maar een tweebaansweg waar je 100 mag. En ook daar zie ik veel mensen die het hoofdje naar beneden heeft achter het stuur en zij rijden dan ook vaak veel te hard. Drie keer raden in wat voor auto’s 90% rijdt…
Inderdaad, goed gegokt. Het zijn de Passats, Octavia’s, 308’jes en al die andere leaseauto’s.
peug206 zegt
@viezefreddyw: dus die Ferrari die regelmatig in drachten komt is van jouw? :-)
viezefreddyw zegt
@peug206: Het zou goed kunnen dat je hem af en toe tegenkomt in Drachten ja. In Drachten zitten wij met ons bedrijf gevestigd en daar zetten we de auto vaak in de loods neer.
lekbak zegt
@viezefreddyw: binnenkort op waldnet: “bestuurder van Ferrari gepakt met 250kmh op waldwei. De 25 (ofzo) jarige bestuurder wilde het motorgeluid laten horen aan mede autoblogger @Lekbak door zeer snel langs zijn huis te rijden. Het rijbewijs van de bestuurder is ingenomen maar @lekbak is helemaal tevreden want die mag nu in de Ferrari rijden zolang de eigenaar er niet in mag rijden.”
Toch? ;-)
viezefreddyw zegt
@lekbak: Hahahah, leuk gevonden!! Ik wil hem wel eens laten horen aan je maar zal dat niet doen met 250 km/u. Mijn rijbewijs is me toch iets te waardevol.
peug206 zegt
@viezefreddyw: kom je dan ook even bij mij langs? :-)
viezefreddyw zegt
@peug206: Geen probleem.
viezefreddyw zegt
@lekbak: Overigens. Laat jij dan je Benzen zien aan mij?? Ben ik ook wel benieuwd naar.
lekbak zegt
@viezefreddyw: ja hoor. Als je nog een paar jaar geduld hebt dan is de restauratie van de w123 ook klaar ;-)
viezefreddyw zegt
@lekbak: Voor een W123 heb ik altijd geduld. Ik ben ook wel nieuwsgierig naar de rest.
mashell zegt
@dieselkameel: zijn er überhaupt momenten op de dag dat je op de N36 sneller kunt dan 90? Ik bedoel vrachtwagens, aanhangerfiguren en caravanslepers lijken er altijd te zijn. Het probleem van de N36 wordt volgens mij vooral veroorzaakt doordat je er met de auto 100 mag maar dat helemaal niet kunt. Vrij druk en een zeer beperkt aantal plekken waar je mag inhalen en waar dat dan niet kan. Dat zorgt voor verkeer dat kort 100 rijdt en dan aansluit in een dicht op elkaar rijdend treintje dat achter een vrachtwagen hangt. De oplossing is goedkoop en gemakkelijk, maak er gewoon een 80 km/h weg van. Voor de snelheid tussen Witte Paal en Almelo maakt dat helemaal niet uit want dat is effectief wat je rijdt achter de vrachtwagens, het is allang een 80 weg. Maar het neemt de wens om 100 te rijden weg en verhindert daarmee het dicht op elkaar rijden en zo de ongevallen.
dieselkameel zegt
@mashell: Een paar inhaalstroken zou niet verkeerd zijn en ook zeker mogelijk. Personen auto’s die te langzaam rijden terwijl dat wel mogelijk is, ergeren mij het meest. Sinds de stoplichten bij Beerse kun je daar ook makkelijker in halen.
Als ik echt haast heb, rijd ik de weg vanaf Geesteren-Langeveen-Kloosterhaar-Hardenberg en dan weer de normale N weg op richting Groningen. Die weg is vaak lekker rustig en inhalen is ook iets makkelijker.
Henk_he zegt
1. Inderdaad: handhaven, liefst met motorrijders.
2. Gewoon na overtreding de telefoon in kwestie vorderen. Kijken hoe snel mensen het dan leren, want zonder telefoon zijn we tegenwoordig hulpeloos.
3. Nog hogere boetes of zelfs als misdrijf ipv overtreding aanmerken, je speelt tenslotte met de levens van anderen.
jack_abarth zegt
@henk_he:
Je puntje 2 slaat de spijker op de kop!
Geef de mensen een vette boete en dan zijn ze het na 2 maanden weer vergeten. Laat ze zelf de telefoon voor hun eigen wiel leggen en verplicht eroverheen rijden en het is zo over.
tkoote zegt
Bellen vind ik niet zo’n probleem, zo lang het handsfree/bluetooth is. Dat is net zo afleidend als een bijrijder. Maar appen, smsen of typen in het algemeen zou gelijk een week rijontzegging mogen zijn imho.
Overigens helpen al die touchscreens in de huidige dashboards er ook niet aan mee. We komen van knoppen die een vaste functie op een vaste plek hebben, maar nu verandert dat aan de hand van de functie van het scherm (Peugeot, Renault, Volvo etc), dat werkt ook niet mee om je aandacht op de weg te houden.
stephane8200 zegt
@tkoote: ik vind touchscreens inderdaad ook een grote afleiding tijdens het rijden omdat ze net te veel aandacht vragen om ze te bedienen. Mijn auto heeft naast touchscreen gewone draai/drukknoppen om te bedienen en die gebruik ik bijna altijd in plaats van touchscreen.
Om nog maar te zwijgen over voicecontrol. Die snapt er helemaal niets van. Dat heb ik ook nog.
evian zegt
Ik vind de regeling uit de UK die laatst voorbij kwam een goed idee. 1e keer een waarschuwing 2e keer rijbewijs in beslag nemen. Daarnaast meer onopvallende eenheden op de weg die specifiek op telefoongebruik controleren.
mercedesclk350 zegt
Handsfree bellen vereist niks behalve het kunnen voeren van een gesprek tijdens het rijden. En dat kan dus al problemen veroorzaken…? Nu ook al niet meer met een bijrijder in de auto omdat die ook kan afleiden? Ik ben niemand om te bepalen maar het probleem ligt niet enkel bij de inzittenden van de auto, ook bij de probleemstelling van het onderzoek.
Gulli zegt
@mercedesclk350: precies, om een telefoongesprek te voeren druk ik een knop in op mijn stuur, noem een naam en zeg ja. Na het gesprek druk ik diezelfde knop in.
Ik denk dat een bijrijder of sterker nog, kinderen op de achterbank vele malen meer afleiden. Moeten we dat dan ook maar verbieden?
Iemand die zijn telefoon in zijn hand houdt om te bellen is gewoon stom (een koptelefoontje met mic kost hooguit 5,-) of lui (hoeveel mensen in dikke bakken waar standaard al 14 belvoorzieningen in zitten zie je niet met een lul-ijzer aan hun hoofd!?)
Maar als je hem in je hand houdt om te appen/facebooken of wat dan ook mag je je wat mij betreft bij de rechter verantwoorden.
frederik zegt
Als ik door Amsterdam fiets zie ik zo een tiental automobilisten die meer met hun telefoon bezig zijn dan met het verkeer. Mag niet al te moeilijk zijn om die te betrappen…
spykerboy zegt
@frederik: om te zwijgen over elke fietser die een telefoon in de hand heeft, alleen daar hoor je melanie niet over want daar kunnen ze moeilijker geld aan verdienen dan de automobilist
rhellema zegt
@frederik: als ik als bestuurder van een motorvoertuig door Amsterdam heen rijd dan zie ik honderden zoniet duizenden fietsers die met hun mobieltje in de hand zich door het drukke verkeer trachten te manouvreren.
Op dit moment is de regel dat je als bestuurder geen mobiele telefoon in je hand mag houden. Dit geld voor bestuurders van motorvoertuigen, bromfietsen en brommobielen. Helaas is er besloten dat deze regel niet van toepassing is op de meest kwetsbare groep bestuurders, de fietser, die daardoor gevrijwaard wordt.
Deze regel dient gewoon voor alle bestuurders te gelden en bij overtreding het desbetreffende toestel in beslag te nemen zonder uitzicht op teruggave.
peug206 zegt
@rhellema: fietsers is vanaf 2017 ook niet meer toegestaan om te bellen of appen. Probleem is dat de telefoon dan een mediadrager is, dus muziek etc afspelen en wisselen mag wel.
rhellema zegt
@peug206: daarom moet de regel “een telefoon niet in de hand houden” ook voor de fietsers gaan gelden
esprit84 zegt
boetes boetes boetes boetes.
misschien een idee:
Via NFC, telefoon automatisch verplicht in auto-stand je kunt in deze stand alleen bellen en gebeld worden.
Heb je het zoo druk dat je niet zonder whatsapp / e-mail kunt? Dan ga je lekker met de trein of plan je alles zo in dat je niet je leven hoeft te riskeren voor je baas of eigen inkomen.
bennyyy zegt
Als ze nu echt balen heeft zegt ze gewoon ik wil meer blauw op Nederlandse wegen.
spykerboy zegt
Wat een gezeik toch altijd over die telefoons, zolang ik met regelmaat nog politie met telefoon in de hand zie rijden, is er dus niks ergs aan, mensen gaan hem vanzelf pakken als je 100 mag maximaal op 5banen breedte…
esprit84 zegt
@spykerboy: dus je brengt daarmee ook mij in gevaar. thanks!
reistje zegt
@spykerboy: jaaaa maar die hebben een dag cursus gehad en kunnen dat wel.
autospottergijs zegt
Er valt hier geen oplossing voor te vinden als ze telefoons dingen willen laten blokkeren.
Bijrijders enz.
1e x boete 2e keer rijbewijs afpakken voor een korte periode werkt misschien wel.
pomoek zegt
Het probleem met technische oplossingen is dat ie altijd achterlopen bij de huidige technische stand van zake. Of er ver vooruit lopen. Ik vermoed dat er nog genoeg schoonvaders rondrijden met een Nokia 3310 of vergelijkbaar. Die zetten wel de telefoon uit in de auto (batterij sparen!), dat dan weer wel.
Dutchdriftking zegt
Handhaving is inderdaad de sleutel.
mashell zegt
Ja, handhaven, meer politie op straat. Hoge boetes en ons daarna afvragen waarom we ons niet meer vrij voelen. Het wordt tijd om leuzen als keihard aanpakken, meer blauw op straat, handhaven te overstemmen met een “stop de politiestaat”.
kniesoor zegt
@mashell:
Het alternatief van handhaven : toestaan, dat de regels overtreden worden. Jij bent hier kennelijk een voorstander van. Misschien heb jij er geen problem mee een verhoogde kans te lopen om door zo’n achter-het-stuur-Apper van de weg af- en de revalidatie in gereden te worden. Maar de meerderheid van de mensheid is minder levensmoe.
p.s. : Anarchie heeft nog nooit gewerkt. Nergens op de wereld. Anarchie wordt alleen nagestreefd door faalhazen, die de geestelijke lenigheid ontberen om met regels om te gaan.
mashell zegt
@amghans: Hoho. Je begrijpt helemaal mijn punt niet! Dus zal ik het nog maar eens duidelijk stellen, we moeten niet doorschieten! Niet naar de anarchie maar ook niet naar een politiestaat. Ik denk dat de juiste balans qua pakkans mbt tot verkeersovertredingen heel dicht bij het huidige ligt. We hebben dus niet meer of minder handhaving nodig. Ik wordt een beetje moe van dat geroep om hard aanpakken, meer handhaven en aan de andere kant het gejammer over de hoge boetes voor kleine overtredingen. Terwijl dat gewoon twee kanten van dezelfde medaille zijn.
lekbak zegt
@mashell: stop het incasseren van niks toevoegen boetes en begin met handhaven van gevaarlijke dingen. Dus minder flitsen en meer stille politie op de weg. Minder bekeuren als iemand in the middle of nowhere tegen een boom staat te pissen en meer bekeuren als dat gedaan wordt tegen de plaatselijke kerkdeuren.
xjs678qr zegt
In de auto gewoon automatisch iCoyote starten. Moet je enkel nog naar het scherm om een bermkassa te melden :-)
Veilig en economisch :-)
gerjan zegt
Laten we dan roken broodje smeren flikflooien cd wisselen enzo ook meteen verbieden !!
lekbak zegt
-edit: er lezen kiddo’s mee-
reistje zegt
@gerjan: scheren in de file ook?
justy zegt
Vraag me af wat ze van providers verwacht. Want als ze van plan is om dataverkeer en/of gsm ontvangst boven een bepaalde snelheid uit te schakelen, heeft dat natuurlijk ook gevolgen voor navigatiesystemen, het streamen van radio/muziek en bijv. file informatie.
Megakix zegt
Een EMP-fliser langs de snelweg plaatsen?
e1000bmw zegt
Ik heb de telefoon niet in een houder. Ik leg hem altijd voor de tellers neer of op de overkapping ervan…
/sarcasm