In België zullen ze dromen van een minister die dergelijke uitspraken doet. Volgens minister Cora van Nieuwenhuizen is bezuinigen op asfalt not done.
Als je om je heen kijkt bij de buurlanden dan hebben we toch een verdraaid strak lap asfalt liggen op de meeste plaatsen. Het tegenargument is dat je daar netjes elk kwartaal motorrijtuigenbelasting voor afdraagt. Oké, maar feit is dat van verwaarloosde wegen met grote gaten erin nauwelijks sprake is in ons land.
Bezuinigen op asfalt
De partijen D66, PvdA en GroenLinks vinden dat het wel wat minder kan. En dan hebben we het over het onderhoud en aanleg van nieuw asfalt op het Nederlandse wegennet. In een reactie zegt minister van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) tegenover de Telegraaf dat dit onverstandig is. Ze zit juist aan de andere kant van het spectrum. Wat haar betreft trekt het volgende kabinet meer geld uit voor onderhoud en aanleg van nieuwe wegen.
Zo lopen er nu al meerdere operaties die meer geld kosten dan van tevoren is gedacht. Denk aan het opknappen, vervangen of onderhouden van oude bruggen, tunnels en sluizen uit de vijftiger en zestiger jaren. Een andere investering volgens van Nieuwenhuizen is het inzetten op cybersecurity. Waar je (heel) vroeger nog een brugwachter had om de boel te bedienen gaat tegenwoordig het meeste werk automatisch. Om te voorkomen dat een hacker met een laptopje bruggen gaat bedienen is het belangrijk dat het ook hier met de veiligheid goed zit. Wederom een flinke kostenpost dus.
flutterby zegt
Goed dat overheid investeert in cyber security! Verder zou ik liever meer investeringen zie om mensen thuis te laten werken, dan zijn die brede wegen niet nodig. Uiteraard niet fulltime maar half om half. Belangrijkste aandachtspunt is dat de vrijgestelde reiskostenvergoeding omhoog moet.
krisp zegt
Als je wil dat mensen meer thuis gaan werken, moet je vooral niet de reiskostenvergoeding verhogen. Wel thuiswerkvergoedingen: de huidige regeling is ronduit karig waardoor je niet/nauwelijks een goede werkplek kunt regelen.
flutterby zegt
@krisp: Je krijgt natuurlijk enkel een reiskostenvergoeding als je werkgever verlangt dat je naar het werk komt.. Daarnaast een thuiswerkvergoeding is een goede aanvulling, maar persoonlijk is het niet hoeven reizen voor mij het al waard. Tot slot moet de werkgever nog steeds voorzien in een ARBO vriendelijke werkplek, ook thuis.
f31bmw320d zegt
@flutterby: je hebt gelijk de arbo goedgekeurde werkplek moet de werkgever regelen. Wel is dat nu een flinke kostenpost voor de werkgever want dat is nog geen gerichte vrijstelling of nihilwaardering onder de WKR. Dus het kost de werkgever het bureau, stoel, computer etc. 80% eindheffing. Dan is het voor veel werkgevers goedkoper om mensen naar de zaak te laten komen.
flutterby zegt
@f31bmw320d: nu ben ik geen genie, maar volgens mij moet dat met de lessen van vorig jaar toch makkelijk te realiseren zijn? Goedkoper de file oplossen lukt niet hoor..
krisp zegt
Dit is een politiek vraagstuk, en daarmee per definitie niet eenvoudig. ;) Daar komt bij dat het een aanpassing is in belastingregels, en de Belastingdienst heeft daar ook moeite mee.
flutterby zegt
@krisp: de Belastingdienst lijkt overal moeite mee te hebben, maar gelukkig hebben ze hooguit een adviserende rol, verder zijn ze puur uitvoerend en zal het ze een worst zijn of er een te kort op de balans is van het rijk.
krisp zegt
Dat er bezuinigd wordt op onderhoud lijkt me geen goed idee, maar nieuwe wegen kunnen -gegeven alle veranderingen mbt corona- best even on hold totdat we beter inzicht hebben wat de ontwikkelingen zijn qua verkeersintensiteit. Ook wanneer die maar beperkt afneemt, zie je dat de filedruk zodanig afneemt, dat nieuwe uitbreidingen grotendeels overbodig worden.
Dat geld kan dan (deels) uitgegeven worden om serieus werk te maken van een verbeterde fietsinfrastructuur. In steden kom je daarmee sneller op je plek, terwijl je veel minder ruimte inneemt.
petert zegt
Ze zullen wel moeten. Auto’s worden steeds zwaarder, zeker de elektrische. Ik ben wel eens benieuwd hoeveel harder het wegdek slijt/verzakt door elektrische auto’s.
mashell zegt
Gewoon niet. De slijtage wordt veroorzaakt door vrachtwagens van 30..40 ton, een personenauto van 1500 of 2500 kilo doet helemaal niks.
frederik zegt
Misschien was die brugwachter zo gek nog niet.
faithnomore zegt
Vergeet niet dat de echte reden waarom wegen in België op sommige locaties slechter zijn vooral komt doordat er een pak meer wegen per m2 liggen en de kost daardoor de pan uitswingt. Historisch denk ik dat dit een van de “verstop de werkloosheid” strategieën van de jaren 70 moet geweest zijn (samen met mensen massaal aanwerven voor overheidsbedrijven zonder dat er werk voor is, geniaal toch!).
Nederland kan dus maar beter ook opletten met blinde uitbreiding.
mashell zegt
Er is zoveel geld uitgeven aan crisis bestrijding dat er overal bezuinigd zal moeten worden. Ik snap dat minister van Nieuwenhuizen voor haar parochie opkomt maar de wegen zal het eerste zijn waarop bezuinigd wordt.
gasterplancke zegt
Als ze maar afblijft van de A27 bij Utrecht (of liever gezegd van de overgebleven bossen er om heen). Het opdikken van se noordelijke ring (plus dynamische bewegwijzering) is een prima alternatief. Maar daar is ze (en haar ministerie) tot nu toe blind en doof voor.
frank2b zegt
Welke bossen er omheen? Er staan daar nog welgeteld tien bomen achter de huidige geluidswal ….
bmwpowerm5 zegt
ze moet vvd vriendje Halbe Zijlstra ook aan de vreet houden
MarcoM zegt
Laten ze maar eens bezuinigen op die drempels overal.
homanito zegt
Sorry autoblog.nl in België dromen we al lang niet meer, we ondergaan. Met het hoge aantal politiekers vol onbekwaamheid, die zelfs niet verkozen zijn. Maar ja dat is België.
Waarom denken jullie dat wij altijd te rap rijden, we willen zo vlug mogelijk van die slechte wegen af rijden, om onze fantastische mooie aangelegde oprit, op te rijden.😀