Vandaag werden we toevallig een paar keer getipt over het feit dat er een facelift voor de Audi A8 aan zat te komen en ziedaar de eerste persfoto’s! Je moet echt 3x kijken om het verschil te zien, maar er zijn wel degelijk een aantal veranderingen.
Zo zijn de achterlichten nu voorzien van LED-techniek en loopt de witte horizontale streep helemaal door. Verder zijn de mistlampen wat hoekiger geworden en beschikken de buitenspiegels nu over richtingaanwijzers. En ook de grille schijnt aangepast te zijn, maar ik zie het verschil niet zo snel. De grootste wijzigingen hebben echter onderhuids plaatsgevonden.
De A8 is nog stiller geworden en Audi heeft de stuurinrichting iets scherper gemaakt en de luchtvering nog eens gronding bekeken. Ook zijn er twee nieuwe veiligheidssnufjes, het ene waarschuwt als je te dicht op je voorvanger rijdt (zou ook wel iets voor BMW rijders zijn) en het andere systeem waarschuwt als je zonder richting aan te geven van baan wisselt (idem). En tot slot is er nog een nieuwe basismotor een 2.8 liter V6 FSI met 210 pk en 280 Nm aan koppel. Spot jij de overige verschillen?
UPDATE: Persbericht
Audi A8
Sporty luxury and exemplary efficiencyNew A8 2.8 FSI offers the lowest CO2 emissions in its class
Consistent enhancements across the model series
A new driving experience in one of the world’s quietest cars
The Audi A8 not only offers the sportiest performance of any luxury-class saloon, it also stands out as a model of efficiency. A particularly outstanding example is the new A8 2.8 FSI: superlative performance and excellent comfort make it a joy to drive. But at the same time, with a standard fuel consumption of 8.3 l/100 km, its CO2 emissions of 199 g/km are the lowest in its class.The new A8 model series features major advancements across the range, which includes the top models Audi A8 W12 and Audi S8, and offers a new driving feel whilst building on traditional strengths. An even more precise driving feel, even better ride and acoustic comfort, and subtle refinements to the exterior and interior serve to strengthen the special status of Audi’s flagship model.
Unique character – consistently enhanced
To achieve this, many aspects have been refined in the unique blend of sportiness, elegance, supreme control and sophistication that forms the Audi A8 character. For instance, the more direct steering and re-engineered running gear have produced even more exact handling. Overall travelling comfort has also been enhanced by the modified adaptive air suspension and extensive improvements to noise insulation. These make the Audi A8 one of the world’s quietest and most comfortable saloon cars.
The new assistance systems Audi lane assist and Audi side assist promise to make life easier for the driver and considerably enhance safety, especially on long journeys. Their tasks are to alert the driver if the car begins to drift out of its lane and to warn of vehicles in the adjacent lane.
Luxurious, sporty motoring with low fuel consumption
The 2.8 FSI impressively demonstrates how well the Audi A8 combines luxurious, sporty motoring with high efficiency and low fuel consumption. Its efficiency nevertheless comes with exciting performance, as the new high-tech V6 engine produces 154 kW / 210 bhp and delivers its maximum torque of 280 newton metres over the broad rev band of 3,000 to 5,000 rpm. With acceleration of 0 to 100 km/h in just 8.0 seconds and a maximum speed of 238 km/h, the Audi A8 2.8 FSI is an effortlessly powerful performer.
High-tech engine with lightweight design concept
Thanks to its state-of-the-art engine and an exceptionally low vehicle weight of only 1,690 kilograms, the A8 2.8 FSI has a standard fuel consumption of just 8.3 litres per 100 kilometres. That is equivalent to CO2 emissions of 199 grams per kilometre – the lowest value of any luxury-class car. Here the dual benefits of low vehicle weight – thanks to lightweight aluminium design based on Audi Space Frame technology – and low wind resistance make themselves felt, in both excellent performance and equally good fuel economy.
The new six-cylinder engine demonstrates “Vorsprung durch Technik” with FSI petrol direct injection and the innovative Audi valvelift system. This new technology adjusts the valve lift, varying it between two levels. The Audi valvelift system uses sliding cam units mounted on the intake camshaft, which are moved by an electronic control mechanism. Depending on the engine power demand, the valves are opened wide or less wide as determined by the position of the cam units.
The advantage: the required quantity of fresh charge can be very efficiently controlled via the valve opening. Most of the time, the throttle valve remains fully open, thus substantially reducing throttle loss. In combination with a series of additional measures to reduce friction on numerous components, the Audi valvelift system reduces fuel consumption by ten percent.
High power transmission comfort with athletic qualities
The new A8 2.8 FSI is equipped with front wheel drive and the multitronic continuously variable automatic transmission. The multitronic not only offers unmatched power transmission comfort with fully jolt-free acceleration, its tall overall gear ratios make for very fuel-efficient motoring. Nevertheless, the seven fixed ratios available in manual mode reveal its thoroughly athletic qualities.
In Germany the Audi A8 2.8 FSI with its extensive standard equipment costs from 61,900 euros incl. VAT.
Consistently enhanced
The A8 impressively embodies the progressiveness of the Audi brand: its extremely rigid lightweight body based on the Audi Space Frame principle, the powerful FSI and TDI engines, quattro permanent four-wheel drive and the highly acclaimed MMI operating system are a few of the elements that demonstrate Audi’s impressive “Vorsprung durch Technik” in the luxury class.
The character of the Audi A8 is formed by a synthesis of dynamic and agile performance and exceptionally refined ride and acoustic comfort. While setting new standards with its agility and steering precision, the A8 displays handling with definite sports car qualities. Even long journeys are both relaxing and pleasurable.
To underscore the unique character of this luxury saloon, Audi has further enhanced the two major strengths of the A8. The rack-and-pinion steering with variable steering ratio and servotronic speed-dependent power assistance has been optimised and engineered for a more direct feel. The dampers, supports and tuning of the adaptive air suspension have been revised. As a result, the A8 shows an even more spontaneous response to steering input, tightly follows winding country roads and effortlessly maintains a smooth straight line at high speeds.
Air suspension with even more sensitive comfort
Gains in performance and handling are matched by those in ride comfort: the standard-specification adaptive air suspension is now even more sensitive in responding to fine bumps. The electronically controlled variable dampers are now fitted with new seals to reduce friction. These are combined with new valves that have optimised characteristic curves, and the entire hydraulics have also been retuned. The A8 absorbs expansion joint grooves with supple ease and without even the hint of a vibration. With the addition of an insulation package to reduce rolling noise and road noise, the luxury saloon from Audi offers outstanding comfort.
Exemplary soundproofing
Even the complete acoustics of the A8 have been optimised with the use of innovative materials – after all, Audi approaches noise insulation as a component of its intelligent lightweight construction. The result: without gaining weight, the Audi A8 achieves the lowest rolling, road and ambient noise levels in its class. Being one of the quietest cars in the world is an important element of the relaxing long-distance comfort that is a hallmark of the Audi A8.
Assistance systems bring comfort and safety
Drivers of the Audi A8 can rely on the support of the most up-to-date assistance systems. They serve to enhance comfort and combat driver fatigue on long journeys, thus making an important contribution to safety. The new Audi side assist in the A8 makes use of intelligent radar technology.
The system is especially designed for lane-changing manoeuvres and warns the driver of dangerous situations: whenever there is another vehicle in the critical zone, a yellow LED display in the exterior mirror housing lights up and remains on.
If the driver of the A8 activates the indicator to change lane even though the warning display is lit up, the LEDs become brighter and flash more quickly at shorter intervals. This signal is almost impossible to miss as the peripheral vision of the human eye is extremely sensitive to changes in contrast.
Audi lane assist warns the driver to prevent an unintentional departure from the lane. A small camera positioned above the interior mirror on the windscreen observes the road ahead of the car and a high-speed computer detects the lane marking lines. If the driver moves towards one of these lines without indicating, Audi lane assist makes the driver aware of this by a vibration in the steering wheel.
Still a step ahead in the luxury class
The clear and progressive design idiom of the Audi A8 stands out for its timeless quality. The exterior design has thus only been accentuated at carefully chosen points – from the modified single-frame grille and new exterior mirrors with integrated turn signals to the new wheel designs and LED tail lights with their innovative night design. To complete the range, the A8 is available in new paint finishes and with sophisticated aluminium trim inserts plus new interior colour schemes and inlays.
The Audi A8 thus resolutely continues its progress on the road to success. With sales of over 100,000 vehicles so far, the current model has already exceeded the total sales volume of its predecessor. And it is continuing to make gains year by year in a market segment that has remained flat overall. How come? Because the A8 steadily attracts customers from other brands with its clear character, while at the same time product loyalty and repurchase rates among A8 drivers are above average.
PieterA zegt
Ik vind de veranderingen nochtans erg duidelijk, allen miniscuul op zich maar het geheel ziet er wel wat frisser uit.
Trouwens, over het te dicht rijden op de voorganger en veranderen van strook zonder aanwijzer, dat gaat evengoed op voor Audi rijders.
robbie zegt
@PieterA, maar die hebben er nu een handig systeem voor ;)
dekster zegt
Die band onder het hout in het interrieur is nu uit echt allu volgens mij.
Quattro zegt
Hij ziet er wel beter uit moet ik zeggen.
Mpower zegt
@Robbie
”Ook zijn er twee nieuwe veiligheidssnufjes, het ene waarschuwt als je te dicht op je voorvanger rijdt (zou ook wel iets voor BMW rijders zijn)”
Dat je iets hebt tegen BMW rijders moet jezelf weten, want dat heb ik namelijk ook voor mensen zoals jij. Maar als blogger is een beetje objectiviteit en het respeteren van andere auto-volkeren gewenst.
Domien zegt
Ik vind dat de wijzigingen langs achter erg duidelijk en opvallend zijn :)
althans de lichten en de uitlaten merkte ik meteen op..
Domien zegt
das weeral ’two thumbs up’ voor mn favo merk :p
RenJie zegt
die A8 ziet er wel goed uit zeg, altijd mooie auto geweest! :D
robbie zegt
@Mpower, een beetje een kort lontje? Ik heb niks tegen BMW hoor integendeel zelfs. Maar een grapje op zijn tijd moet zeker kunnen :D Anders lees je voortaan je nieuws toch lekker op AutoWeek ;)
dekster zegt
Ohja, de gril heeft nu verticale chromen lijnen.
Thijs zegt
Ik zou net zeggen. Ik als niet Audi kenner vind de verticale grille mooier dan de horizontale van de oude. Maakt hem wat agressiever.
Rippance zegt
Wel, de eerste gouden A8 heeft een verticale grille, de silvere A8 heeft een horizontale grille. Fotosoep!!! :x
Rippance zegt
Of is de onderste, silvere A8, voor de facelift? Want dan zie ik geen verschil :?
Mpower zegt
@Robbie
Mijn lontje is niet zo heel kort, dat zullen mensen die hier langer komen wel gemerkt hebben ;). Als je goed leest zei ik ook niet dat je wat had tegen BMW’s, het ging over BMW-rijders. Overigens maak ik zelf wel uit waar ik mijn autonieuws lees, maar erg bedankt voor je tip.
Davidov zegt
zijn dat niet dezelfde uitlaten als de Phaeton heeft? :)
RubenBaeten zegt
@Mpower: Nee! Het O-woord!?
Je kent ons wel langer dan vandaag toch? :)
Mpower zegt
Ach, ik neem het wel met een korreltje zout, daar niet van. Robbie zal waarschijnlijk gedacht hebben dat het plaatsen van zo’n reactie de interactiviteit en zo de aantal reacties omhoog zou krijgen. Hij wint er iig geen kudo’s mee bij het (toekomstige) BMW-rijdend Hollandia. Wake up Robbie, you’re not Jeremy ;)
Mpower zegt
En nu on-topic!
Is de 2.8 FSI niet klein voor een A8? Voor de facelift was de zwakste A8 al uitgerust met een 3.0 die 220pk en 300nm leverde. Het komt niet vaak voor dat fabrikanten achteruitgaan op vermogen met het lanceren van facelifts of nieuwe modellen. Vandaag nog een S8 gezien op duitse kenteken, jammer dat BMW en Mercedes daar nog een lesje van kunnen leren. Voor mij is er geen concurrentie in dat segment, ik zou zeer zeker voor een A8 gaan.
DRU zegt
Deze wagen heeft geen facelift nodig. Vandaar de minisculiteit. Nice work boys.
Romeo zegt
Die dashboards van Audi’s zijn niet echt mooi, maar die van de A8 spant de kroon. Mijn moeders Daewoo heeft een mooier dashboard.
BTW, de A8 is met afstand de mooiste Audi. Helemaal nu de oude A4 die bezopen voorgevel en dito achtergevel heeft. Dat hoekige was mooier…En deze A8 is wat hoekiger dan de rest.
Michiel zegt
Ik vind die nieuwe achterlichten erg mooi, ben benieuw hoe dat er uit zal zien in het donker.
op http://www.germancarfans.com staan nog meer foto’s van hem in het wild
Pieter-Jan zegt
Grappig. Sinds ik met een 5serie rij, gebruik ik veel minder mijn pinkers. Ik denk dat een BMW zo goed voelt om te sturen, dat je niet veel goesting krijgt om je grijp op het wiel los te laten. Dat zou de sfeer verpesten. Een beetje als een condoom moeten aandoen. Veilig, maar vervelend.
Ik gebruik nu enkel nog mijn pinkers als het nodig is (achterligger in mijn gat). Dat geeft het voordeel dat ik mijn mede weggebruiker meer in de mot hou.
Het kan ook een onbewuste ergonomische eigenaardigheid zijn bij BMWs. Bij mijn Passat gebruikte ik altijd mijn pinkers als automatisme, zelfs al was het totaal overbodig.
student zegt
de w12 heeft een verticale grille, de ‘normale’ uitvoering krijgt (en kreeg) dat niet mee…
Luc zegt
ik blijf dit niks vinden, zelfs na de facelift
richtingaangever zegt
@ Pieter-Jan (off-topic)
Wat een flauwekul! Wat mij betreft is er geen enkel maar dan ook geen enkel excuus voor het niet gebruiken van je richtingaanwijzers. Bekijk het als een elementaire vorm van beleefdheid ten opzichte van andere weggebruikers.Wie zijn richtingaanwijzers niet gebruikt is gewoonweg arrogant en egoïstisch. Of onvoorstelbaar lui, zeker in een auto met sequentiële richtingaanwijzers…
thompson zegt
Ik vind het geen lelijke auto, ik kan er niks op aanmerken, maar naast een S-klasse lijkt hij zo ouderwets, door al die rechte lijnen. Dat doet de A6 wel iets beter.
joost zegt
Wanneer komt de nieuwe a8 eigenlijk?
Roel zegt
Is het niet een beetje een laffe motor voor zon enorme slee? ik vond de 3.0 al een kleine motor in vergelijking met de auto.
Robert zegt
Meer aanpassingen zijn niet nodig. Deze auto kan nog tijden mee en zal ongetwijfeld mooier zijn dat de aanstaande 7-serie. Het suc6 van Audi zit in het tijdloze design.
Allautomotive.nl zegt
De uitlaten zijn niet veranderd. De bronskleurige A8 heeft alleen de vierkante uitlaten van de W12
phantom zegt
Die velgen onder die zilvergrijze a8 zijn gruwelijk gejat van de nieuwe 3 serie coupe maar goed, voor de rest een mooie auto
TGA zegt
@phantom:
andersom ;p
Jan D zegt
wat maakt het uit wie ze van wie heeft gejat? ze zijn toch lelijk :P als je het geld hebt om een A8 te kopen kan je er ook wel iets grotere en mooiere velgen onder zettten
Ruud zegt
De ledknipperlichten in de spiegel had hij nog niet… (heel goed kijken!)
CitroenFan zegt
Erg mooie auto, en dat nog steeds! Audi is en blijft toch wel een van de betere merken. W12 heeft verticale. De motoren onder die hebben allemaal horizontale lijk mij.
jantjebeton zegt
de mensen die hier spreken over een te lichte motor in een audi. “ik vind een 3,0 liter al klein” hebben deze mensen al eens met zo’n auto gereden???? Rij eens met de mercedes s-klasse 320 cdi of de 3,0 tdi van audi. dit zijn echt wel krachtige motoren waarmee je 9 van de 10 auto’s stof laat vreten. Ze rijden allemaal 250 top. ik snap het probleem niet. je mag hier toch maar 120. en mensen die een a8 kopen of een S klasse houden van goed doorrijden, maar gaan er niet het circuit mee op. uitstekende motor dus!!!
mastertjen zegt
het front is precies wel minder vlot dan het huidig model
Lexus IS zegt
Is de vorm van de voorlichten niet veranderd? (zie foto 2)
Oja, de grille van de bovenste 2 foto’s is anders omdat dat de W12 is, en de audi van de onderste 2 foto’s niet, want dat is volgens mij de 4.2 V8
bradley zegt
@m power
geen concurrentie voor de S8 in het bmw gamma?
Ooit al in een 760 gereden?? dat is een evenknie aan die s8 en minder opzichtig.
Mpower zegt
@bradley
Nee zo gelukkig ben ik helaas niet geweest, ook heb ik een S8 nooit mogen proeven. Maar wat uiterlijk betreft gaat een S8 zeker boven een 7-serie vind ik.
dekster zegt
@Lexus IS
idd, maar vroeger was het chroom HORIZONTAAL.
@Jantjebeton
Wie rijdt er hier eigenlijk 120? ;)
leon zegt
Een 7 serie MINDER opzichtig….????
Denk dat je even langs de opticien moet hoor, alleen die BBS wielen van de 760 zijn al erg opzichtig en dan nog de rest van de auto..
Prachtige auto die gelifte A8… Zet hem maar op de oprit hoor, dan wel de W12. S8 mag je houden, zo`n auto koop je niet voor de prestaties, dan neem je wel een B5 RS4..
Mpower zegt
Ik ben nog steeds van mening dat de carosserie van een A8 wel een sterker hart verdient dan een 2.8 FSI benzine motor. Ik lees dat er een vergelijking word getrokken met CDI’s en TDI’s. Dat is andere koek, de koppel die vroeg vrij komt doet zoveel aan snelheidsbeleving en souplesse. Maar 280 nm voor een beul van een auto, come on ik heb een golfje diesel gehad die zoveel koppel paraat had op 1900tpm, ik hoop dat deze vergelijking meer duidelijkheid brengt op mijn punt.
Chief_S5 zegt
Andere achterlichten, grill, nieuwe velgen, ingebouwde spoiler, 2 sierlijsten in het interieur (wel heel mooi!), mistlampen voor, buitenspiegels+led en hij is nu mooier dan ooit. Dat was het dan denk ik.. :)
MurcieBoy zegt
de achterlampen en de uitlaten en de A6 allroad grill ;)
Ron zegt
ik ben blij dat jullie wel allemaal de verschillen zien, wat mij betreft hebben deze aanpassingen weinig toegevoegde waarde aan wat de A8 al was: een mooie auto, maar gewoon een gote versie van een A6.
Rick dos zegt
Dus dit is het nieuwe model A8? Lijkt sprekend op de oude, maar dat is altijd zo bij Audi, toch?
raas zegt
als jij in een A8 2.8 rijdt wil je er tog niet uitgetrokken worden door een golf 3 VR6?
als ik zelf zon auto kon betalen wou ik wel een 3.7 liter of meer.
Maar je hebt in ieder geval keuze genoeg tussen de motoren bij audi.
en verder echt een super strakke auto.
Solstice zegt
-edit: check-
Het was laat gister ;)
robbie zegt
UPDATE: Persbericht!
En voor de mensen die het willen weten:
De bronzen A8 is een Audi A8L W12 quattro
En de zilveren een Audi A8 4.2 TDI quattro
phantom zegt
Op die laatste foto ziet hij er al een beetje ouwelijk uit
Windhoos zegt
@Leon, ben jij soms van het Audiforum ;-)
eMiz0r zegt
Achterlichten zijn nu in de stijl van de A6 avant. LED verlichting in de achterlichten was al standaard. De vorm van de achterlichten is iets anders, richtingaanwijzer in de spiegels en de mistlampen voor zijn inderdaad anders.
Mensen die roepen dat de uitlaten “anders” zijn moeten snel even serieus gebruik maken van internet. De trapeziumvormen uitlaten zijn standaard op de huidige W12 :)
Geen reden om een nieuwe aan te schaffen dus..
Acy zegt
Audi heeft een aantal moterupdates ter beschikking. Ik had geld erop gewed dat ze die bij de facelift vd A8 meteen allemaal zouden introduceren. Dat zijn:
3.2 FSI 265pk 330 nm (A5)
3.0 TDI 240pk 500 of 550 nm (A5 en Q7 moterupdate)
4.2 TDI 326 pk 760 nm (Q7)
Ik geef toe, het zijn niet de meest spectaculaire updates, maar naast iets sterker zijn ze ook iets zuiniger geworden. En als je ze dan toch in de schappen hebt liggen…. Wrm niet????
Ik had ook wel verwacht dat de W12 meer pk’s zou krijgen. Om nou 2 moteren met 450pk in je gamma te hebben…. Die W12 zou ik upgraden naar 500+ pks om een vuist te bieden tegen de 63 AMG. De 65 AMG gewoon fijn laten voor wat het is. Dat ding gaat te ver.
CCX zegt
In de W12 zit er een T-vorm in de grille. Iemand een idee wat dat dat is ?
Allautomotive.nl zegt
@ ccx
dat is de radar voor de adaptive cruisecontrol.
TGA zegt
@ Rick
Je hebt gelijk, je moet 2 modellen met 20 jaar ertussen pakken om wezenlijk verschil te zien (zeg maar de oude 100 tegen de nieuwe a6/a8) :P
TGA zegt
Maar het blijven oerdegelijke, mooie en moderne auto’s en dat ze tegenwoordig een 2.8 als “instap” meekrijgen ipv 3.0, wie kraait daar nu naar ?
Allautomotive.nl zegt
Volgens mij weet er iemand niet het verschil tussen een miniscule facelift en een nieuw model. :-) de nieuwe Audi A8 staat in 2010 op Geneve.
Allautomotive.nl zegt
denk zelfs 2009 al eigenlijk…
audi_fanaat zegt
supper
CSL zegt
Audi’s worden allemaal netjes voorbereid voor de kerst!
H.J. Vaesen zegt
Best mooi zo’n Audi 80.. wacht.. ik bedoel.. de nieuwe A6…oh nee…Ja.. Ja! De A8!!
Windhoos zegt
De nieuwste A6 heeft andere koplampen, een andere daklijn en een kont die er zelfs in mijn grootste fantasie nog niet op lijkt.
Enne, die audi 80? Als je niet eens meer het verschil ziet tussen een 80 of een nieuwe A8 moet je toch echt een bril kopen :-S
Pordon zegt
@MurcieBoy, Dit is niet de grill van de Allroad hoor, die is toch nog wat mooier.
het werd ook wel tijd dat er knipperlichten in een audi werden gezet. vind het wel mooi staan.
Jan Willem van Stuijvenberg zegt
L.S. / Goede Middag,
Het was tot voor kort heel eenvoudig. Een S8 had een soort duidelijk aanwezige honingraad structuur in de grill. Een W12 had horizontale, chome lijsten in de grill. En een V8 diesel had ook deze horizontale chrome lijsten. Een V6 had geen extra ornamenten op de grill c.q. de standaard single frame grill. Dus zag je in je spiegels een honingraatstrucuur met daarbij 2 metaal kleurige spiegels: meteen opzij / opzouten. Zag je horizontage chome lijsten: gewoon even plaats maken. Alle andere vaianten: even afwachten wat er gaat gebeuren. Nu is het allemaal iets minder duidelijk geworden…
Vr. gr. Jan Willem.
Johannes zegt
Lijkt op de achterkant steeds meer op een Skoda Octavia…..
Ik realiseer me dat de Bond Tegen het Vloeken nu in opstand komt…
Windhoos zegt
Ik zie er anders maar weinig Octavia in :-S
http://www.auto-reporter.net/rep_imgdetail/6110.jpg
Palo Vieluc zegt
Geslaagde facelift, maar verder moeten ze hem nu niet uitmelken..
bas zegt
vraagje, die 2 nieuwe veiligheids snufjes, (“stay ’n lane”, en overtaking sensor) standaart op de 4.2TDI of alleen tegen meerprijs verkrijgbaar? voor de rest vind ik de facelift heeel goed geslaafd. hij is nog mooier, in het zwart, met de velgen van transporter 2, hoe upload je foto’s, ik heb er een plaatje van:D
rs zegt
@Johannes
De audi A8 en de skoda octavia (en de bentley continental) zijn van dezelfde ontwerper (een belg:-p)